Crm در تجارت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ crm در واقع سیستمی است که برای مدیریت ارتباط بین یک کسب و کار و مشتریانش طراحی شده است! این سیستم به کسب و کار مورد نظر کمک می کند تا نیازها و درخواست هایی را که مشتریان ممکن است داشته باشند به بهترین شکل ممکن در اختیار آنها قرار دهد. از سوی دیگر، CRM به کسب و کارها کمک می کند تا با ایجاد دانش کافی در مورد هر مشتری و ویژگی های آنها، به موفقیت بیشتری دست یابند. علاوه بر این، CRM استراتژی‌های مهم و کاربردی در مورد نحوه تعامل با مشتریان را به مشاغل ارائه می‌دهد. یک CRM موفق باید کسب و کار هدف را از منظر مشتری ببیند و تجربه مخاطبین را در ارائه پیشنهادات و فرآیند برنامه ریزی محاسبه کند. در نهایت، crm مخفف “مدیریت ارتباط با مشتری” است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا crm را در تجارت از صفر تا صد زیر ذره بین قرار دهیم.

نقش crm در تجارت چیست؟

یکی از نکاتی که می تواند به شما کمک کند محصولات خود را به روشی بهتر و موثرتر بفروشید؛ این در مورد شناخت مشتریان بالقوه بر اساس ویژگی ها، خلق و خوی و خواسته های آنهاست! البته جذب مشتری فعالیتی نیست که محدود به فروش باشد. در عوض، تقاضای مشتری به مجموعه ای از عملیات اختصاص داده می شود. در این عملیات باید کانال های ارتباطی خود را پیدا کنید و در نهایت فرصت های طلایی قابل تبدیل به فروش را بشناسید. Crm یا مدیریت ارتباط با مشتری کانالی است که از طریق آن می توانید مخاطبان هدف خود را پیدا کنید.

وب سایت، ایمیل مارکتینگ، جذب مشتری از طریق سمینارها، وبینارها و همچنین نمایشگاه های تجاری راه حل هایی هستند که crm به تحقیق و ثبت مشتریان مختلفی می پردازد که از این راه ها جذب کسب و کار شما می شوند. در نهایت، شما می توانید از طریق این سرنخ ها، سرنخ های خود را برای هر محصول، خدمات یا سمیناری شناسایی کنید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که؛ چگونه سرنخ ها منجر به سرنخ می شوند؟ در مرحله اول پس از ثبت CRM باید آنها را برای نمایندگان فروش شرکت یا کسب و کار خود ارسال کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که هر مشتری باید با کدام محصول آشنا باشد یا اینکه چه نوع خدماتی برای ارائه به کدام دسته از مشتریان مناسب است. خوب، بهتر است؛ قبل از اینکه برند شما را فراموش کنند، برای جذب مشتریان بیشتر اقدام کنید!

مثلا؛ اگر سمینار نحوه مذاکره در کسب و کار راه اندازی کرده اید، باید مشخصات مشتریان را به همراه شماره تماس آنها در سامانه مدیریت ارتباط با مشتری ثبت کنید. پس از انجام این کار می دانید که این افراد در این سمینار شرکت کرده اند و ممکن است به سمینارهای دیگری که در زمینه تجارت، تجارت و مذاکره برگزار می شود علاقه مند شوند. بنابراین می توانید سمینارهای آتی خود را برای برگزاری در این موضوعات از طریق پیامک یا ایمیل به این مشتریان اعلام کنید! حداقل 20 نفر از 100 نفری که پیامک می دهید در سمینار شما شرکت خواهند کرد. از بین این 20 نفر، این امکان وجود دارد که 5 نفر مشتری ثابت و وفادار شما شوند.

ویژگی های crm در تجارت چیست؟

برخی از مردم ممکن است فکر کنند که CRM فقط یک نرم افزار است. تا زمانی که نباشد! Crm در واقع یک فرآیند جامع است که به کسب و کارها کمک می کند روابط خود را با مشتریان خود به شیوه ای بهینه تر مدیریت کنند. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این فرآیند در یک ابزار خلاصه شده است تا استفاده از آن کارآمدتر و زمان‌برتر شود. این ابزار به سازمان ها و شرکت های مختلف اجازه می دهد تا تمرکز خود را بر فعالیت ها و روابط با مشتریان، خریداران، تامین کنندگان و یا حتی همکاران خود افزایش دهند.

بنابراین همانطور که می بینید؛ CRM تنها بر ارتباطات تجاری با مشتریان هدف متمرکز نیست و می تواند حتی برای بیش از آن نیز مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه بهتر است بگوییم crm را در تجارت تعریف کنیم. این ابزار برای تسهیل اجرای استراتژی ها در سازمان استفاده می شود. به طور کلی crm در کسب و کار دارای 4 نوع مختلف است که در قسمت زیر به معرفی و بررسی آن ها پرداخته ایم.

انواع crm در کسب و کار

در این بخش 4 نوع مختلف crm وجود دارد که عبارتند از: CRM استراتژیک، عملیاتی، تحلیلی و تعاملی است. هر یک از این سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری کاربرد متفاوتی دارند و تا زمانی که در مورد هر یک از آنها اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی توانید از آنها به نحو مطلوب و مفیدی استفاده کنید.

CRM در تجارت استراتژیک

این سیستم مدیریت ارتباطات به شما کمک می کند تا با سازماندهی استراتژی های خاص، مشتریان را جذب کنید، نیازهای آنها را برآورده کنید و آنها را راضی نگه دارید. CRM استراتژیک می تواند نقش بسیار مهمی در سازمان شما ایفا کند. زیرا فرهنگ مشتری محوری را شکل می دهد که همه چیز باید بر اساس خواسته ها، نیازها و رضایت مشتری انجام شود.

CRM در کسب و کار نوع عملیاتی

این نوع crm وظیفه مدیریت فرآیندهایی مانند بازاریابی، فروش و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را بر عهده دارد. این مسئولیت شماست که سوالات و درخواست های مشتریان خود را هنگام تماس با شما حل کنید! مثلا؛ این crm مشخص می کند پس از اینکه مشتری درخواست خود را برای خدمات پس از فروش بیان کرد، سازمان چگونه باید با او برخورد کند و چگونه نیازهای او را برطرف کند. علاوه بر این در سیستم مدیریت اطلاعات عملیاتی، اطلاعات مورد نیاز مشتری و فایل های مربوطه ذخیره می شود تا بتوانید آنها را به نحو بهتری مدیریت کنید و در مواقع نیاز به آنها دسترسی سریع داشته باشید.

CRM در تجزیه و تحلیل کسب و کار

درست است که داشتن اطلاعات لازم در مورد مشتریان از جمله؛ ویژگی ها و علایق شخصی آنها می تواند به شما در یافتن مشتریان بالقوه در هر زمان و در هر شرایطی کمک کند. اما اگر این اطلاعات تجزیه و تحلیل نشود، هیچ فایده ای واقعی نخواهد داشت! Analytical Crm مسئول کمک به شما در تصمیم گیری بهتر در مورد فرآیندهای مختلف کسب و کار خود با تجزیه و تحلیل و ارائه پیشنهادات در مورد این داده ها است. همچنین می توانید با کمک crm در کسب و کار تجزیه و تحلیل استراتژی های بهتری را انتخاب کنید.

مثلا؛ با وارد کردن نتایج فروش محصولات مختلف خود می توانید متوجه شوید که کدام محصولات بیشتر فروخته اند، کدام محصولات کمتر فروخته اند و کدام محصولات اصلا فروخته نشده اند و در نهایت سرمایه خود را روی محصولات پرفروش متمرکز کنید. علاوه بر این، حتی می توانید نتایج جذب مشتریان خود را از طریق کمپین، سمینار یا وبینار در این سیستم مدیریتی وارد کنید و از طریق تجزیه و تحلیل به دست آمده، تصمیم بگیرید که کمپین بعدی را در کدام حوزه انجام دهید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

CRM در تجارت تعاملی

آخرین نوع CRM در تجارت که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. CRM تعاملی است. این سیستم مدیریت روابط فعالیت خود را به تعامل شما با محیط خارجی و افراد دیگر اختصاص می دهد. با استفاده از این CRM قادر خواهید بود برای مشتریان خود ارزش بیشتری ایجاد کنید و رضایت آنها را بیش از پیش جلب کنید. یکی از ویژگی های این سیستم crm این است که به شما کمک می کند تا بازخوردهای سازنده مثبت و منفی مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید، درخواست های آنها را بهتر درک کنید و این اطلاعات را به سازمان خود تزریق کنید تا همکاران شما و سایر افراد درگیر در این زمینه نیز از این موضوع مفید بهره مند شوند. داده ها.

برخی از کانال های ارتباطی این crm در اختیار شما قرار می دهد. این شامل تماس های تلفنی، چت، اس ام اس و ایمیل خواهد بود. مزیتی که crm تعاملی را به یکی از پرکاربردترین crm ها تبدیل می کند. این است که می توانید علاوه بر مشتریان، با نمایندگان، توزیع کنندگان و تامین کنندگان به طور موثر و سازنده ارتباط برقرار کنید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتر و مفیدتری در مورد crm در تجارت دریافت کنید. می توانید به سایر مقالات سایت مراجعه کنید کسب و کار آنلاین، نگاه کن همچنین در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات مرتبط با این حوزه می توانید به مقالات: مدل کسب و کار c2b، مدل کسب و کار b2b، بازاریابی کسب و کار، بازاریابی دیجیتال در کسب و کار و مذاکره و فروش در کسب و کار مراجعه کنید. برو و آنها را بخوان! همچنین به شما توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات تخصصی تر در مورد بازار کار، نگاهی به بسته Make Millions ما بیندازید.

خلاصه ای از crm در کسب و کار

crm در تجارت، به فرآیند جستجو اطلاق می شود که به عنوان “سیستم مدیریت ارتباط با مشتری” یا “مدیریت ارتباط با مشتری” نیز شناخته می شود. CRM را می توان با استفاده از ابزارهای مختلفی که برای این منظور ایجاد شده اند انجام داد. علاوه بر اینکه می توانید مشتریان خود را بیشتر راضی کنید، می توانید در توسعه کسب و کار خود نیز مشارکت داشته باشید. crm انواع مختلفی دارد و 4 نوع پرکاربرد آن عبارتند از: crm تحلیلی، استراتژیک، تعاملی و عملیاتی هستند.

منبع: salesforce

Leave a comment