وقتی فاندر استارتاپ به ایده خود می‌اندیشد همه چیز روان و ساده به نظر می‌رسد اما هر چه از هیجانات ابتدایی دور می‌شود و مسائل جدی‌تر می‌شوند، متوجه می‌شود که همکاری با افراد با فکرهای مختلف بسیار سخت است. اگر نگوییم تیم سازی در استارتاپ‌ها مهم‌ترین قسمت در راه‌اندازی یک کسب‌وکار است، باید حداقل بگوییم با یکی از بزرگ‌ترین قسمت‌های شکل‌گیری یک استارتاپ مواجه هستیم. در واقع تیم سازی در استارتاپ‌ها فرایندی طولانی، با حساسیت بالا، بسیار مهم و همچنین یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های استارتاپ‌ها به ویژه در مراحل اولیه رشد است. تشکیل تیم مثل هر کار دیگر اصول خود را دارد اما بسیاری از استارتاپ‌ها به دلیل نداشتن دانش کافی، در این مرحله با شکست و نابود شدن مواجه می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین موارد برای استارتاپ‌ها در مراحل اولیه فعالیت، مدیریت هزینه است. بنابراین، همکاری با افراد تیمی که تعدادشان کم است اما می‌توانند چندین وظیفه را به خوبی انجام دهند، یک فرصت مناسب است. البته نباید فراموش کنیم که یک نفر نمی‌تواند همه چیز را در یک تیم استارتاپی انجام دهد و همیشه داشتن دو ذهن و دانش در کنار هم باعث بهبود عملکرد می‌شود. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع مهم تیم سازی در استارتاپ بپردازیم. اگر در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار خود هستید حتماً تا انتهای این مقاله تیم ما را همراهی کنید.

نگاهی به تعریف کار تیمی در استارتاپ

امروزه بسیاری از افراد با تشکیل تیم‌های کاری و استفاده از استعدادها و توانایی‌های همدیگر، یک کسب و کار نوپا را راه‌اندازی می‌کنند و سعی می‌کنند یک نیاز یا مشکل از جامعه را برطرف یا حل کنند. در چیدمان یک استارتاپ دیگر به شکل کسب و کارهای قدیمی خبری از سلسله مراتب سنتی نیست و همه اعضای استارتاپ، در قالب تیم‌های مختلف برای به پایان رساندن وظایف و پروژه‌های مختلف همکاری می‌کنند. مدیر هم از جایگاه سنتی خود خارج شده و بیشتر نقش رهبر را در تیم دارد.

بررسی نکات مهم هنگام تیم سازی استارتاپ

یکی از مشکلاتی که کارآفرینان با آن روبرو هستند، انتخاب افراد مناسب برای تیم خود است. استخدام نیروهای متخصص و متعهد یک فرایند زمان‌بر و پیچیده است که حتی شرکت‌های بزرگ با داشتن دپارتمان منابع انسانی حرفه‌ای هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کارآفرینان معمولاً در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند و ممکن است با جزئیات حوزه منابع انسانی و استخدام آگاهی کافی نداشته باشند. در ادامه این مقاله، قصد داریم با بهره‌گیری از تجربیات دیگر کارآفرینان در زمینه تیم سازی در استارتاپ، نکاتی را که یک کارآفرین باید در تشکیل اولین تیم خود به هنگام راه اندازی استارتاپ به آن‌ها توجه کند را بررسی کنیم.

  1. از علم روان‌شناسی بهره ببرید

در واقع از آنجا که شخصیت افراد در انتخاب پست‌های سازمانی مناسب با آنها نقش مهمی دارد، باید روش‌هایی برای شناسایی و ارزیابی شخصیت آنها وجود داشته باشد. بر اساس گزارش شرکت فوربس، 80 درصد از 100 شرکت برتر جهان از تست‌های روان‌شناسی برای استخدام افراد بهره می‌برند. تست‌های معروف روان‌شناسی از جمله  MBTI، Big Five و DISC و… تست‌های مختلف روان‌شناسی هستند که در سازمان‌ها بکار می‌روند. این تست‌ها که به راحتی در اینترنت قابل دسترس هستند و نتایج آنها قابل تفسیر است، می‌توانند نشان دهنده‌ی ویژگی‌های شخصیتی فردی که می‌خواهد عضو تیم شود باشند.

  1. در انتخاب شریک بیشتر دقت کنید تا انتخاب افراد تیم!

با توجه به اینکه شریک کسب و کار یکی از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست یک استارت‌آپ است، باید با دقت و احتیاط زیادی در انتخاب او عمل کنید. نمی‌توانید فقط بر اساس سوابق کاری یا مهارت‌های فنی یک شریک جدید را قبول کنید، بلکه باید شخصیت، اخلاق، ارزش‌ها و رفتار او را نیز بشناسید. لیندرد گرید، یک مشاور کسب و کار، معتقد است که باید با شریک خود در موقعیت‌های مختلف رابطه برقرار کنید و حتماً با او دعوا کنید! چرا؟ چون دعوا نشان می‌دهد که چگونه با تفاوت‌های نظر، تضاد منافع و تنش‌های طبیعی در یک استارت‌آپ برخورد می‌کنید.

آیا شما و شریک خود می‌توانید به راحتی به توافق برسید، یا به سختی با هم سازگار می‌شوید؟ و آیا شما و شریک خود به هم احترام می‌گذارید، یا به هم توهین می‌کنید؟ آیا شما و شریک خود به هم اعتماد دارید، یا به هم شک می‌کنید؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا شرایط همکاری با شریک خود را بهتر بسنجید.

  1. هنگام تیم سازی برای استارتاپ صبور باشید، اما به هنگام اخراج نه!

انتخاب افراد مناسب برای تشکیل یک تیم استارت‌آپی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید با دقت و صرف زمان زیاد انجام شود. برای گسترش تیم‌های استارتاپی، لازم است که فرد جدید را به خوبی بشناسیم و در مورد توانایی‌ها و سازگاری‌اش با بقیه اعضا اطمینان حاصل کنیم. اما وقتی مسئله اخراج کسی از تیم است، داستان متفاوت است. چابک بودن یکی از مزایای رقابتی استارتاپ‌هاست. استارتاپ‌ها نمی‌توانند مانند شرکت‌های بزرگ به سرمایه مالی زیاد وابسته باشند و عملکرد نامناسب یک نفر ممکن است در کوتاه مدت تأثیر منفی بزرگی روی کل تیم داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که در مقابل زمان استخدام، در زمان اخراج عجله کنید. اگر فردی را به تیم خود اضافه کردید و بعداً فهمیدید که همکاری با او ممکن نیست، باید خیلی سریع از او جدا شوید.

  1. هنگام تیم سازی در استارتاپ به مهارت فرد توجه کنید نه نسبت او با خودتان!

گاهی اوقات رهبران استارتاپ‌ها مایل هستند تا افرادی را به تیم خود جذب کنند که شباهت‌های زیادی به خودشان دارند. داشتن تفاوت‌هایی در نگرش‌ها، شخصیت‌ها و رویکردهای ریسک‌پذیر در استارتاپ ضروری است. البته نباید فراموش کنیم که افراد جدید باید با فرهنگ استارتاپ و ارزش‌های تیم همخوانی داشته باشند. این خطا به صورت غیرعمد و طبیعی در افراد رخ می‌دهد که مدیران همواره تمایل دارند افراد مشابه به خود، همسایه و دوست و آشنای خود را استخدام کنند. حضور بیش از 1 نفر در پنل مصاحبه و یادآوری این موضوع که صلاحیت‌ها و هماهنگی افراد با ارزش‌های کسب و کار مهمترین موضوع در استخدام فرد جدید است، می‌تواند به کاهش بروز این خطا کمک کند.

  1. حتماً متخصص منابع مالی و انسانی استخدام کنید

رشد و توسعه بازار یکی از اهداف اصلی هر استارتاپ است. برای رسیدن به این هدف، یک استارتاپ باید تیمی قوی از متخصصان بازاریابی و فروش داشته باشد که بتوانند محصول یا خدمات خود را به مشتریان مناسب بفروشند. این کار نیازمند دانش و انرژی زیاد در زمینه بازاریابی است و یک استارت‌آپ باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر بازار، یک استارت‌آپ باید به منابع انسانی خود هم توجه کند. استخدام و آموزش نیروهای جدید برای رشد استارت‌آپ ضروری است. البته ممکن است هزینه داشتن یک متخصص منابع انسانی برای یک استارت‌آپ زیاد باشد، ولی مشاوره با یک فرد حرفه‌ای در این زمینه می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های منابع انسانی کمک کند.

در نهایت، یک استارت‌آپ باید به امور مالی خود آگاه باشد. مدیریت درست سرمایه نقدی و رعایت قوانین حسابداری و مالیات برای جلوگیری از مشکلات آینده ضروری است. چنانچه چنین تخصص و تجربه‌ای در تیم استارت‌آپ وجود داشته باشد، می‌تواند با صرف کمی وقت، این کار را به عهده بگیرد. در غیر این صورت، استخدام یک حسابدار پاره‌وقت با هزینه مناسب، می‌تواند باعث جلوگیری از خطاها و جرائم مالیات باشد.

  1. هنگام تیم سازی در استارتاپ از خطا کردن پرهیز کنید

گوگل یک شرکت بزرگ است که اگر در استخدام کارمندان جدید خطا کند، می‌تواند در مدت کوتاهی این خطا را برطرف کند و تأثیر زیادی روی عملکرد آن نخواهد داشت. اما برای یک استارت‌آپ، استخدام اشتباه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. زیرا تیم یک استارت‌آپ معمولاً کوچک است و یک عضو نامناسب می‌تواند به آن آسیب بزرگی وارد کند. بنابراین، باید هنگام تیم سازی در استارتاپ، با دقت و احتیاط عمل کرد و فرد مناسب را انتخاب کرد. بهتر است که فردی را استخدام کنید که قبلاً با او آشنایی داشته باشید و درباره‌اش اطلاعات کافی داشته باشید. البته همیشه این امکان وجود ندارد ولی هر چقدر بیشتر فرد جدید را بشناسید، احتمال خطا کردن کمتر می‌شود.

علاوه بر این، باید به مهارت‌ها، دانش و شبکه‌های فرد جدید توجه کرده و ببینید که آیا آنها با نیازهای استارت‌آپ سازگار هستند یا نه. ممکن است فردی مدرک تحصیلی بالایی نداشته باشد ولی در صنعت خود رابطه‌های خوب و قوی داشته باشد و به رشد استارت‌آپ کمک شایانی کند. در این صورت، شبکه فرد می‌تواند یک سرمایه ارزشمند برای استارت‌آپ باشد و نقص تحصیلات وی را پوشش دهد. در نهایت، چهار عامل زیر را هم باید در نظر داشت:

  • فرد جدید تجربه کاری مربوط به محصول و صنعت استارت‌آپ داشته باشد
  • عضو جدید شناخت مناسب از خود نشان داده باشد
  • فرد جدید حقوق پایین را قبول کرده باشد
  • کارمند جدید تیم علاقه‌مند به محصول یا خدمات استارت‌آپ باشد

  1. هنگام تیم سازی در استارتاپ به استخدام نیروی پاره وقت اهمیت دهید

استارت‌آپ یک کسب و کار است که سعی می‌کند با حداقل هزینه بهترین عملکرد را داشته باشد. ممکن است در ابتدای راه نیاز به استخدام نیروهای تمام‌وقت نباشد. تیم بنیان‌گذار و هسته مرکزی استارت‌آپ می‌توانند بر اساس نیازهای کسب و کار خود تصمیم بگیرند که نیروهای تمام‌وقت یا پاره‌وقت داشته باشند.

  1. هنگام تیم سازی در استارتاپ نیاز خود را تشخیص بده

در شروع سفر استارت‌آپ‌ها تنها مؤسسان هستند که تیم را تشکیل می‌دهند. اعضای اصلی تیم باید نقش و مسئولیت خود را مشخص کنند. کی به عنوان CTO و کی به عنوان CMO عمل می‌کند؟ پس از تعیین جایگاه هر یک از مؤسسان نیازهای استارت‌آپ روشن می‌شود و می‌توان در مرحله بعد تعداد بیشتری از افراد را به تیم استارتاپ اضافه کرد.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. آن چه که در این مقاله خواندیم شامل خلاصه‌ای از تجربیات کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای موفق است که در مقالات وب‌سایت‌های معتبر کارآفرینی منتشر شده‌اند. موضوع تیم سازی در استارتاپ و به طور کلی مسائل مربوط به منابع انسانی بیشتر از داده‌های علمی و تئوریک، به هنر مدیریتی فرد وابسته است. پیش‌نیاز تیم سازی تعامل مثبت با افراد است. زمانی که فرد جدید به تیم افزوده می‌شود، مدیران باید در زمان کوتاهی شخصت آن فرد، ویژگی‌ها و توانایی‌های او را بشناسند.

شاید تست‌های روان‌شناسی، سؤالات مصاحبه آماده و نکات کلیدی در بحث استخدام بتواند به کارآفرینان در بحث تیم سازی و گسترش تیم یاری رساند ولی این اطلاعات هم برای استخدام کننده و هم برای متقاضی قابل دسترس هستند و اگر کارآفرین نتواند افراد را به خوبی شناسایی کند، این ابزار نه تنها در زمان مصاحبه برای او فایده‌ای نخواهند داشت بلکه باعث سردرگمی او نیز خواهند شد. به نظر شما چه نکات دیگری در بحث تیم سازی در استارتاپ اهمیت دارد؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *