شما قطعاً درباره اصول رفتاری یک مدیر خوب اطلاعات زیادی کسب کرده‌اید و می‌دانید که چقدر نقش یک مدیر مهم است. مدیریت به عنوان یک جایگاه قدرت ممکن است کار سختی باشد و عملکرد صحیح مدیریت همواره آسان نیست. بسته به اینکه شما مدیر هستید یا تحت مدیریت قرار دارید، گوگل پژوهشی درباره بررسی خصوصیات یک مدیر خوب انجام داده است و دروس مفید در زمینه مدیریت را در این مقاله به شما نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان یک مدیر موفق باید مانند یک رهبر ارکستر عمل کند و همچون او به گروه خود آموزش بدهد و با آنها تمرین کند. چرا یک مدیر نباید از دیگران الهام بگیرد و آن را پیاده سازی کند؟ شما به عنوان یک مدیر فقط در شرکت نشسته‌اید و کارمندانتان را از راه دور ارزیابی می‌کنید در حالی که این کافی نیست قطعاً این نوع محیط کاری خسته کننده خواهد شد یک مدیر موفق باید ایده‌های نو داشته باشد. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع مهم مدیر خوب بپردازیم و در کنار هم یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم کسب و کار خود را به خوبی مدیریت کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

پاسخ کلی به سؤال مدیریت چیست؟

راه شروع کار بسیاری از مدیران امروز، کارهای ساده و پایین‌دستی مانند جوشکاری، ظرف‌شویی، فروشندگی یا نظافت بوده است. شما هم ممکن است از همین کارها وارد دنیای شغلی شوید و به تدریج به مقامات بالاتر برسید. این کارها بهترین راه برای آشنایی با رقابت، مشتریان و کسب‌و‌کار هستند. اما چه از این طریق شروع کنید و چه به عنوان رئیس، وظیفه‌ی شما به عنوان مدیر، انجام دادن کار نیست، بلکه همکاری با دیگران برای انجام کارهاست. این موضوع را می‌توان یک تعریف کلی برای مدیریت دانست.

  1. آرامش کاری ویژگی یک مدیر خوب است

برای یک مدیر خوب آرامش کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. این ویژگی به او کمک می‌کند تا نیازها و یا نارضایتی‌های کارمندانش را به درستی فهمیده و با آنها همراه شود.

  1. او تلاش همه کارمندان را در موفقیت مجموعه تقدیر می‌کند

هرگاه یک نهاد، سازمان و یا اداره به اهداف خود برسد قطعاً نتیجه زحمات همه اعضای آن است نه فقط یک شخص، شاید کسی به خاطر مسئولیتی که بر عهده داشته است، نقش برجسته‌تری ایفا کرده است، اما مهم این است که این موفقیت را به عنوان یک دستاورد گروهی جشن بگیرند. بزرگ‌ترین خصلت که یک مدیر موفق می‌تواند دارا باشد این است که در برخورد با کارمندانش بخشنده باشد و آنها را سرمایه کارش ببیند. یک مدیر سلطه‌گر و خودخواه پایان خوشی برای خودش و تیمی که دارد نخواهد داشت.

  1. یک رهبر عالی یک معلم خوب است

رئیس و مدیر خوب از حل کردن مسائل به جای تیم خود و یا هنگامی که آنها را بدون هدایت در معرض دید قرار می‌دهند، خودداری می‌کنند. یک رهبر عالی مشکلات را فرصت‌های یادگیری می‌داند و از آنها سود می‌برد.

  1. یک مدیر خوب به کارش علاقه دارد

شما ممکن است به انجام یک کار علاقه‌مند باشید، اما اگر آن کار با شخصیت شما همخوانی نداشته باشد، به موفقیت نخواهید رسید. یک مدیر موفق کارش را دوست دارد و تلاش می‌کند همیشه خود را در این حوزه به روز نگه دارد و مجموعه‌اش را تجهیز کند. قطعاً این علاقه به کار به کارکنانتان هم منتقل می‌شود.

  1. او به اعضای تیمش قدرت می‌دهد

همه می‌خواهند با توانایی و اطمینان به خود بهترین انتخاب را انجام دهند. رئیس خوب به کارکنان اجازه می‌دهد تا هر چیزی را آزمایش کنند و ریسک خیلی از تصمیمات را بپذیرند و در این مسیر آنها را یاری می‌کند. مدیر خوب یک فضای دوستانه برقرار می‌کند و همکاران خود را تشویق می‌کند که با همکاران دیگر خود گفتگو کنند. وقتی دیگران هم همین کار را انجام می‌دهند، باید آنها را حمایت کنند یا نظرات سازنده‌ای بدهند و هیچ فردی در تیم نباید از یک فکر شرمگین شود و یا از پذیرفتن ریسک وحشت داشته باشد.

  1. یک مدیر خوب اهل دانش است

آیا منطقی است که یک طراح گرافیک سرپرست یک شرکت الکترونیک شود؟! مسلماً نه، هر شغلی نیازمند دانش و تجربه خاص خودش است تا با بهره‌گیری از آن مهارت‌های تازه‌ای را به دست آورد و اساس‌های مدیریتی‌اش را تقویت کند. هر چه دانش بالاتری داشته باشید، کارمندان هم بیشتر به شما اطمینان می‌کنند.

  1. او اضطراب خود را کنترل می‌کند

گاهی اوقات در محل کار مشکلاتی پدید می‌آید که آرامش کارکنان را به هم می‌زند، در این شرایط ممکن است مدیر سازمان هم نگران شود، ولی او باید تنها فردی باشد که وضعیت را کنترل کند و آرامش را به محیط بازگرداند. به یاد داشته باشید به عنوان مدیر، شما نمی‌توانید وقتی فشار روحی دارید استراحت کنید. برای یک مدیر موفق، داشتن توانایی حفظ آرامش و انجام کارهای لازم ضروری است.

  1. یک مدیر خوب عملکرد موفقی دارد و نتیجه گراست

کارفرمایان و مدیران می‌خواهند دیگران بدانند که آنها هر کاری را می‌توانند انجام دهند، آنها توانایی ایجاد انگیزش در تیم خود را برای تولید هر محصول یا خدماتی با کیفیت عالی دارند.

  1. او فقط حرف نمی‌زند!

یک مدیر موفق باید اول از همه به قوانین و ارزش‌هایی که برای دیگران تعیین می‌کند پایبند باشد تا دیگران هم آن را رعایت کنند. مدیر خوب خودش را بخشی از کارمندان می‌داند و باید بفهمد هر چه که انجام می‌دهد برای تمام مجموعه تأثیر دارد. کارمندان زمانی به یک مدیر خوب اطمینان دارند که می‌بینند شفافیت و صداقت برای او مهم است.

  1. مدیر خوب یک ارتباط برقرار کننده ماهر است

آنهایی که به نظرات دیگران احترام می‌گذارند و به درستی اطلاعات را منتقل می‌کنند، مدیران برتر و خوب هستند. وقتی کارها خوب پیش می‌رود از همه قدردانی می‌کنند، اما از نقد منفی هم نمی‌ترسند.

  1. او بسیار امیدوار است

آیا به عنوان یک مدیر درباره آینده امیدوار هستید و یا نگرانید؟ مشکلات و چالش‌های سخت همواره وجود داشته و دارند اما مهم نحوه برخورد ما با آن‌هاست. یک مدیر موفق باید خوش‌بین باشد و روحیه خود را به دیگران منتقل کند و سعی کند کارمندانش در برابر سختی‌ها تسلیم نشوند و هدف کار را در نظر داشته باشند. این خصلت مدیر، تأثیر بسزایی بر عملکرد سازمان خواهد داشت. در حقیقت نگاه مثبت شما می‌تواند انگیزه‌بخش باشد و کمک کند کارمندان از انجام کارها لذت ببرند.

  1. یک مدیر خوب از توسعه حمایت می‌کند

کارفرمایان موفق به کارکنان خود به عنوان یک دارایی، نه یک وسیله برای منفعت شخصی می‌اندیشند. بنابراین، آنها به افراد امکان می‌دهند تا حرفه خود را پیشرفت دهند و توانایی‌های خود را به کار بگیرند تا به هدف‌های خود نزدیک شوند.

  1. او دارای استراتژی است

آنها راه و رسم تیم یا شرکت را شناخته‌اند و سعی می‌کنند که همه افراد در یک جهت پیش بروند. در واقع آنها همچنین هدف‌های مشخصی را برای رسیدن به این جایگاه تعیین می‌کنند و از واقع گرایی در برآورد نتایج آن استفاده می‌کنند.

  1. یک مدیر خوب یک رهبر موفق نیز است!

یکی از ویژگی‌های یک مدیر موفق این است که بتواند مسئولیت هدایت یک سازمان را به خوبی بر عهده بگیرد و نظم و انضباط را در آن حفظ کند. او باید با تشکیل یک تیم هماهنگ و متعهد، آن‌ها را در جهت رسیدن به اهداف کاری و ارتقای سطح دانش و توانایی‌هایشان همراهی کند. برای موفقیت در این مسیر، او باید دارای مهارت‌های سازماندهی قوی باشد و بتواند پروژه‌ها، کارمندان و وظایف را به صورت منطقی و مؤثر مدیریت کند، به طوری که همگی با تمرکز بر هدف نهایی کار، پیشرفت کنند.

  1. او تیم خود را به خوبی نصیحت می‌کند

گفتگو و عمل از اصول مدیریت هستند، اما پیش از آن تجربه لازم است. برای نمونه، یک رئیس در یک شرکت IT باید از دانش فراوانی در زمینه IT برخوردار باشد. حتی اگر یک رئیس سابقه کاری دیگری داشته باشد، باید با کارهای روزمره تیم خود آشنا شوند.

  1. یک مدیر خوب انگیزه بالایی برای پیشرفت دارد

یکی از راه‌های دستیابی به هدف، انگیزه داشتن است. یک مدیر خوب و موفق باید هدفی برای مسئولیتی که بر عهده دارد تعیین کند و با انگیزه برای رسیدن به آن تلاش کند. اگر مدیر به خودش انگیزه ندهد، نمی‌تواند به کارکنانش نیز انگیزه بدهد. داشتن انگیزه بالا یا تواناییِ انگیزه دادن به خود و انجام وظایف لازم، از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

  1. منطقی بودن یکی از ویژگی‌های اصلی او است

به عنوان مدیر، باید از کارمندانتان به اندازه کاری که به آن‌ها سپرده شده است مسئولیت پذیری بخواهید. شما قطعاً با توانایی‌ها و تجربه‌های آن‌ها آشنا هستید چون رزومه‌شان را بررسی کرده و استخدامشان کرده‌اید. پس لطفاً از آن‌ها چیزی فراتر از توانشان نخواهید. اگر فکر می‌کنید که آموختن یک نرم‌افزار جدید می‌تواند به بهبود عملکردشان کمک کند، برای آن‌ها دوره آموزشی ترتیب دهید. البته قبل از همه، به آن‌ها تأکید کنید که با خواندن و یادگیری، دانش خودشان را بروز نگه دارند.

  1. یک مدیر خوب می‌تواند با اعضای تیم خود مشارکت کند

گروه ما یک جمع واحد است! مدیران ماهر، توانایی ایجاد فضایی دارند که افراد احساس هم‌زیستی کنند، نه اینکه افراد را به دسته‌های متفاوت تقسیم بندی کرده و در برابر هم قرار دهند.

  1. کیفیت برای او از کمیت اهمیت بیشتری دارد

به خود و کارکنانتان آموزش دهید که کارها را به صورت هوشمندانه انجام دهید و نه فقط این که سخت کار کنید. نتیجه کار شاخصه‌ای است که برای ارزیابی عملکرد مورد نظر است. هیچ کس برای ارزیابی عملکرد میزان زحمتی که کشیده‌اید را بررسی نمی‌کند! سعی کنید پروژه‌ها، وظایف و کارکنانتان را دقیقاً مدیریت و نظارت کنید تا به اولویت‌های کسب‌وکارتان بپردازید و از مشغله‌های جانبی دوری کنید.

  1. یک مدیر خوب قدرت تصمیم گیری بالایی دارد

گاهی اوقات کارفرماها باید انتخاب‌های سختی انجام دهند در یک شرکت ممکن است دو گزینه وجود داشته باشد اما مدیر باید نهایتاً تصمیم بگیرد. تصمیم گیرنده قوی یعنی کسی که تصمیم مناسب برای شرکت را انتخاب کند و مطمئن شود که همه افراد علت آن را می‌فهمند.

چگونه می‌توانیم به یک مدیر خوب تبدیل شویم؟

یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در مدیریت، ارتقای مستمر مهارت‌های خود است. این کار نه تنها به شما در انجام وظایف بهتر کمک می‌کند، بلکه می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را برای شما ایجاد کند. در زیر چندین راهکار را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهارت‌های مدیریتی خود را بهبود دهید و به یک مدیر خوب تبدیل شوید. تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

  1. به نقاط قوت خود اهمیت دهید

یکی از راه‌های مؤثر برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق، شناخت نقاط قوت و ضعف شخصی است. با این کار، می‌توانید از نقاط قوت خود به نحو بهینه استفاده کنید. برای نمونه، اگر مهارت بالایی در مذاکره دارید، می‌توانید روی پروژه‌هایی که نیازمند این مهارت هستند، تمرکز داشته باشید. تست MBTI یک ابزار کارآمد برای شناسایی نقاط قوت و ضعف شماست و به شما کمک می‌کند تا روی آنها کار کنید.

  1. برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب به دیگران کمک کنید

به دیگران در سازمان یاری رساندن، شما را قادر می‌سازد تا مهارت‌های مدیریتی خود را افزایش دهید. وقتی به دیگران کمک می‌کنید، نشان می‌دهید که با آن‌ها هم‌درد هستید، درک می‌کنید که چه چالش‌ها یا پیروزی‌هایی در کارشان وجود دارد و همچنین اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنید. آمادگی برای یاری رساندن به دیگران در زمان‌های لازم، روشی عالی برای بهتر کردن مهارت‌های ارتباطی و تمامی مهارت‌های مدیریتی شما است.

  1. آینده نگری را در خود تقویت کنید

شرکت خود را در آینده کجا می‌بینید؟ این سؤال می‌تواند برای هر مدیری چالش برانگیز باشد. شما نه تنها باید روی تقویت مهارت‌های خود کار کنید، بلکه باید همواره اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تعیین کنید. داشتن چشم انداز واضح نه تنها شما را مشتاق می‌کند، بلکه به کارمندان شما نیز انرژی می‌دهد. داشتن یک هدف معین، همچنین به شما این امکان را می‌دهد که روی آن هدف تمرکز کنید و آینده آن هدف را در نظر بگیرید و اقدامات لازم برای دستیابی به آن را برنامه‌ریزی کنید.

  1. برای تبدیل شدن به مدیر خوب به بازخوردها اهمیت دهید

یکی از روش‌های مؤثر برای ارتقای مهارت‌های مدیریتی این است که نظر کارکنان خود را جویا شوید. از آنها بخواهید که به شما بگویند که چطور می‌توانید به عنوان مدیر بهتری عمل کنید یا اینکه، آنها چه پیشنهادی دارند تا با انجام کاری متفاوت، عملکرد تیم و شرکت را بهبود دهید. این کار نشان می‌دهد که به دیدگاه و فکر کارکنان خود احترام می‌گذارید و همچنین شما را با وضعیت کار و آن تغییراتی که باید در روش خود اعمال کنید، آشنا می‌کند.

  1. شنونده خوبی باشید

اگر قصد دارید به عنوان مدیر پیشرفت کنید، باید همچنین مهارت گوش دادن خود را نیز تقویت کنید. این مهارت به شما کمک می‌کند که به صحبت‌های همه افراد در تیم و شرکت گوش کنید. به هر کلمه‌ای که آنها می‌گویند توجه کنید، نگرانی‌های آنها را درک کنید و با زبان بدن مناسب با آنها برخورد کنید. در واقع این موضوع علاوه بر اینکه نشان‌دهنده گوش دادن خوب شماست، همچنین نشان می‌دهد که چقدر به کارکنان احترام می‌گذارید و آنها برای شما اهمیت دارند.

  1. برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب تمرکز خود را افزایش دهید

مدیران باید با چالش‌های زیادی کنار بیایند. اکثر وظایفی که بر عهده آن‌ها است از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نیاز به اتمام در موعد مقرر دارند. برای بهبود عملکرد خود، مهارت تمرکز را تقویت کنید. این مهارت باعث می‌شود که کارهای خود را با کفایت بالاتری انجام دهید و در نهایت به رشد شرکت خود کمک کنید.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. کارمندان خوب تنها عامل موفقیت یک کسب و کار نیستند. مدیران خوب هم باید وجود داشته باشند که این کسب و کار را هدایت و نظارت کنند. در واقع بدون یک مدیر خوب، حتی کارمندان برتر نیز ممکن است دچار استرس شوند، انگیزه خود را از دست بدهند و علاقه‌ای به فعالیت کاری نداشته باشند. مدیرها باید در هر دو مهارت نرم و تخصصی ماهر باشند تا بتوانند کارمندان را رهبری کنند. برای نمونه، آن‌ها باید از دانش لازم در ساخت یک تیم، ارائه بازخورد مناسب به کارمندان، ایجاد ارتباطات، ساماندهی و… برخوردار باشند تا خود را به عنوان یک مدیر خوب به کارمندانشان معرفی کنند. به نظر شما یک مدیر خوب چه ویژگی‌های دیگری باید داشته باشد؟

Leave a comment