بسیاری از شرکت‌ها از کارکنان خود انتظار دارند که در ساعات معینی در محل کار حاضر باشند و به صورت گروهی کار کنند. آن‌ها فرض می‌کنند که این روش باعث می‌شود کارکنان بهتر عمل کنند، زیرا تمام توجهشان روی کار است و هیچ چیز نمی‌تواند آن‌ها را از پای درآورد. ولی آقای فراید با این نظر مخالف است. او معتقد است که بودن در محیط کاری، فقط بازدهی و یا همان راندمان ما را بالا نمی‌برد، بلکه مشکلات بزرگ‌تری را برای ما ایجاد می‌کند و کارآمدی ما را به شدت کم می‌کند.

باید در نظر داشته باشید که رعایت حقوق کارکنان یکی از عوامل اصلی پیشرفت شرکت شما است. باید این امکان را به آن‌ها بدهید که به صورت مؤثر با هم همکاری کنند و بتوانند چالش‌هایی را که در کار خود دارند را به راحتی حل و فصل کنند. اگر شما به ارزش کارکنان خود پایبند باشید، قطعاً جزو آن دسته از کارفرمایان خواهید بود که شرکت خود را به سمت موفقیت رانده و برای خود و سایرین احترام قائل است. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع مهم راندمان بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید حتماً تا انتهای این مقاله تیم ما را همراهی کنید.

نقش راندمان در موفقیت یک شرکت

برای این که یک کسب و کار به موفقیت برسد، نیاز است که شرایط مناسب برای ادامه و توسعه فعالیت آن فراهم باشد. نمی‌توانید از خود انتظار داشته باشید که در کسب و کار خود پیشرفت کنید اگر برای حل مشکلات مختلف شرکت خود راهکار مناسبی را پیش بینی نکنید. برای این که بتوانید شرکت خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید، باید اولین گام را با شناخت مشکلات کارکنان خود بردارید و بفهمید چه عواملی باعث می‌شود تا عملکرد و راندمان آن‌ها در محل کار پایین بیاید. باید به درخواست‌های آن‌ها گوش دهید و به آن‌ها پاسخ مناسبی بدهید.

چه موضوعی باعث کاهش راندمان در کسب و کار می‌شود؟

کار ما ممکن است تحت تأثیر وقفه‌هایی قرار بگیرد که باعث کاهش عملکرد ما شود. این موضوع مانند خواب است. در خواب نیز، ما نیاز داریم که چندین فاز را پشت سر بگذاریم تا واقعاً استراحت کنیم و اگر در این فازها وقفه‌ای رخ دهد، مثلاً به هر دلیلی بیدار شویم، باید دوباره از اول شروع کنیم. این همان دلیلی است که گاهی اوقات حس می‌کنید خواب خوبی نداشتید. جیسون فراید دو عامل را معرفی می‌کند که می‌توانند در کار ما وقفه‌ای ایجاد کنند و عملکرد و راندمان ما در محیط کار را پایین بیاورند:

  • مدیران: وظیفه مدیران این است که بر فعالیت‌های کارمندان نظارت داشته باشند و آنها را هدایت کنند. اما زمانی که مدیران به طور پیوسته در کار کارمندان خود دخالت می‌کنند تا وظایف آنها را تعیین کنند و با آنها درباره موضوعات مختلف صحبت کنند، در نتیجه عملکرد کار پایین می‌آید.
  • جلسات: اینکه کارمندان باید در جلسات بلا استفاده شرکت کنند که در آن فقط چند نفر حرف می‌زنند و بازده و راندمان آن چندان هم بالا نیست، فقط زمان تلف شده است و به ضرر شرکت است و همچنین سرعت همه چیز را کم می‌کند.

آیا ریموت کار کردن باعث کاهش راندمان می‌شود؟

گاهی اوقات مدیران فکر می‌کنند که کارمندانشان در حالت دورکاری کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند، چون نظارت کافی بروی آنها ندارند و نمی‌دانند آنها چه می‌کنند. دلیل این افکار هم واضح است. حتی اگر کارمندان وفادار به کارشان باشند، همچنان چیزهای زیادی هستند که ممکن است آنها را از کار باز دارند. مثل تلویزیون، خانواده، گوشی موبایل، شبکه‌های اجتماعی و …. اما جیسون فراید به ما نشان می‌دهد که این حقیقت نیست! در جای‌های دیگر، ما می‌توانیم عوامل دخالت گر را خودمان انتخاب کنیم. یعنی ما تصمیم می‌گیریم که تلویزیون ببینیم یا به کارمان بپردازیم. اما در محیط کار، عوامل ناخواسته‌ای هستند که مجبورمان می‌کنند توجهمان را از کار بگردانیم. پس ریموت کار کردن حتماً بد نیست و بهره‌وری و راندمان کار را پایین نمی‌آورد.

چگونه راندمان کارمندان خود را در محیط کار بالا ببریم؟

این حقیقت را باید بشناسید که اکثر صاحبان کار فکر می‌کنند تعامل با پرسنلشان هیچ سودی ندارد و فقط زمانشان را هدر می‌دهد. این افراد عقیده دارند که حل مسائل پرسنل کاری نیست که بخواهند به آن بپردازند. در نتیجه آن‌ها فکر می‌کنند این خود پرسنل هستند که باید راه حلی برای مشکلاتشان پیدا کنند! به همین دلیل هرگز با پرسنلشان صحبت نخواهند کرد مگر اینکه ضروری باشد. این افراد در چنین شرایطی باید منتظر باشند که پرسنل در محل کار خود از کمترین سطح رضایت شغلی برخوردار باشند و به دلیل مسائلی که دارند عملکردشان و راندمان آن‌ها به حداقل ممکن برسد. در ادامه می‌خواهیم در کنار هم نکاتی را بررسی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید راندمان کارکنان خود را در محیط کار بالا ببرید. تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

  1. برای کارمندان خود زمان استراحت مناسبی در نظر بگیرید

بعضی از مدیران فکر می‌کنند که باید از کارکنانشان حداکثر بهره را ببرند و آن‌ها را وادار کنند که در طول ساعات کاری به شدت فعال باشند. این مدیران باور دارند که کارکنان فقط در خانه می‌توانند استراحت کنند و محل کار جایی برای تفریح نیست. اگر شما هم چنین نگرش غلطی دارید، باید بفهمید که نیاز به تغییر روش مدیریت کارکنانتان دارید.

به یاد داشته باشید که کارکنان برای افزایش بهره وری خود نیاز به استراحت در زمان کار دارند و اگر شما این نیاز را نادیده بگیرید، ممکن است با عصبانیت و ناراحتی آن‌ها روبرو شوید. همچنین آن‌ها نمی‌توانند با کیفیت مطلوب وظایف خود را انجام دهند. شما به عنوان یک کارفرما باید سعی کنید که کارکنانتان را تشویق کنید تا در صورت لزوم چند دقیقه از وقت خود را صرف استراحت کنند تا با انرژی بیشتر به پیشرفت و موفقیت شخصی و حرفه‌ای خود بپردازند.

  1. تشکر کردن از کارمندان خود را فراموش نکنید

کارفرمایان با قدردانی از کارکنان، اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهند و وفاداری آن‌ها به شغل خود را تقویت می‌کنند. کارکنان باید زمانی که عملکرد خوبی دارند، توسط کارفرمایان تحسین و ستایش شوند، تا دیگر کارکنان نیز در یک فضای رقابتی قرار گیرند و سعی کنند به اهداف شخصی خود در کسب و کار برسند. پس عدم قدردانی از کارکنان می‌تواند یکی از چالش‌هایی باشد که کارکنان در محل کار با آن روبرو خواهند شد. این موضوع می‌تواند به شدت راندمان کارکنان شما را تحت تأثیر قرار دهد.

  1. انگیزه را در کارمندان خود بالا ببرید

شور و اشتیاق برای انجام کارها یکی از عوامل اساسی است که می‌تواند کارمندان را به سوی پیشرفت سوق دهد. وقتی کارمندان شور و اشتیاق نداشته باشند، کار خود را با نارضایتی انجام می‌دهند و تلاش بیشتری نمی‌کنند. به گفته تحقیقات مختلف، بیش از نصف کارکنان معتقدند که کارفرمایان آن‌ها هیچ انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر در شرکت ایجاد نکرده‌اند و این باعث شده است که بهره وری و راندمان آن‌ها به شدت کاهش یابد و نتوانند در کسب و کار خود موفق شوند.

  1. ارتقای شغلی برای کارمندان خوب را فراموش نکنید!

بسياري از كاركنان در نظرسنجی‌ها شكايت دارند كه شغل آن‌ها فرصتي براي پيشبرد و توسعه نمی‌دهد و برنامه‌ای براي ارتقاي آن‌ها وجود ندارد. آن‌ها معتقدند كه هر چه كار و عملكرد بهتري داشته باشند، تأثیری در پيشرفتشان نخواهد داشت و تنها مثل يك وسيله در شركت خود مورد استفاده قرار می‌گیرند و كارفرمايان هيچ تلاشي براي حمايت از آن‌ها در شغل فعلی‌شان نمی‌کنند.

واقعيت اين است كه خيلي از كارفرمايان فكر می‌کنند افراد در شغل حال حاضرشان قادر به پيشرفت نيستند. به همين دليل هم به آن‌ها هيچ ياري نمی‌رسانند. اين كارفرمايان بجاي اينكه افراد فعلي خود را توانمند سازند، تمايل دارند در صورت نياز كارمندان ماهرتر را جذب كنند. لطفاً به اين نكته توجه داشته باشيد كه اين روش ممكن است باعث كاهش سطح وفاداری در شرکت شما شود. و همچنین سبب شود کارمندانتان بی‌حوصله و بی‌حال کارهای خود را پیش ببرند و راندمان آن‌ها بسیار پایین بیاید.

  1. برای افزایش راندمان کارمندان به تلاش‌های آن‌ها توجه کنید

یکی از انتظارات اصلی هر کارمندی که در یک شغل فعالیت می‌کند علاوه بر دریافت حقوق، پیشرفت و ارتقای حرفه‌ای خود را در آن شغل داشته باشد. اما متأسفانه بعضی از مدیران به زحمات و تلاش‌های کارمندان خود توجه نمی‌کنند و فقط به سود و منفعت خودشان از این کارمندان فکر می‌کنند. به گفته ی کارمندان در برخی از نظرسنجی‌ها، ایده‌های آن‌ها فقط به نفع مدیران است و خودشان هیچ بهره‌ای از ارائه ی ایده‌های نو و دستاوردهای خود نمی‌بینند و حتی قدردانی هم نمی‌شوند.

وقتی کارمندان برای رشد و توسعه ی شرکت کوشش می‌کنند و این کوشش‌ها برای آن‌ها هیچ سود و منفعتی ندارد، قطعاً علاقه به کار خود را از دست می‌دهند و راندمان و بهره وری آن‌ها به شدت پایین می‌آید. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین و نارضایتی‌ها و مشکلات است که کارکنان در هر سطح و مقام با آن روبرو هستند.

  1. در جهت افزایش راندمان به مشکلات کارمندان خود رسیدگی کنید

به نظر می‌رسد که یکی از عوامل اصلی نارضایتی کارکنان این است که حس می‌کنند که صدایشان شنیده نمی‌شود. آن‌ها معمولاً در گفتگوهای خود از این موضوع شکایت می‌کنند که اگر در شرکت با چالشی روبرو شوند، هیچ کس وجود ندارد که به آن‌ها گوش دهد و راه حلی برای آن‌ها پیدا کند. همچنین وقتی که اختلافاتی در شرکت رخ دهد، آن‌ها احساس می‌کنند که هیچ پاسخگویی و عدالتی برای آن‌ها وجود ندارد. این مسئله یکی از مشکلات اصلی است که در تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از کارکنان با آن مواجه بوده‌اند. ممکن است با توجه کردن به مشکلات توسط کارفرمایان، سطح رضایت، راندمان و بهره وری دیگر افراد بهبود یابد. و منجر به دست یابی به موفقیت فردی در حرفه خود شود.

نکاتی برای کارمندان در جهت افزایش راندمان

همان طور که مطالعه کردید تا این جا نکاتی را برای مدیران کسب و کارها بررسی کردیم که می‌توانند با استفاده از آن‌ها راندمان کارمندان خود را بالا ببرند. حال در ادامه می‌خواهیم نکاتی را بیان کنیم که شما به عنوان یک کارمند می‌توانید با استفاده از آن‌ها راندمان خود را در محیط کاری به سطح قابل قبولی برسانید. حتماً تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

  1. از تکنولوژی در جهت افزایش راندمان خود بهره ببرید

تکنولوژی، با تنوع زیاد، عامل اشتباهات و سرگردانی ما می‌شود، ولی اگر به درستی از آن استفاده کنیم می‌تواند به ما در تمرکز کردن کمک کند. افراد مولد و با بازده بالا روش‌های گوناگونی برای بهره‌گیری از تکنولوژی دارند. علاوه بر اینکه فیلترهایی را در حساب‌های ایمیل خود فعال می‌کنند (به طوری که پیام‌ها بر اساس زمانِ دریافت و فرستنده و موضوع، ساماندهی و اولویت‌بندی شوند.) در گوشی هوشمند خود نیز تنظیماتی را اعمال می‌کنند تا در صورت رخ دادن وقایع مهم به آنها اطلاع دهد. به این صورت، برای نمونه اگر سهامی که دارید به یک قیمت خاص برسد یا از بهترین مشتری خود ایمیل بگیرید، سریعاً خبردار خواهید شد. بدون اینکه نیاز باشد همش تلفن خود را برای به روز کردن چک کنید.

  1. برای چک کردن ایمیل‌های خود وقتی را تعیین کنید

کارآمدترین افراد اجازه نمی‌دهند که ایمیل‌ها و پیام‌ها زندگی شغلی آنها را به هم بریزد. آنها فقط در زمان‌های مشخصی به ایمیل‌های خود نگاه می‌کنند و از قابلیت‌هایی مانند رتبه‌بندی پیام‌ها بر اساس فرستنده بهره می‌برند. آنها برای فروشندگان مهم و مشتریان وفادار خود اعلانات مختلفی را فعال می‌کنند و از بقیه پیام‌ها تا زمان بعد که قرار است ایمیل‌هایشان را بررسی کنند، صرف نظر می‌کنند. بعضی از آنها حتی یک پاسخ دهنده خودکار را تعبیه می‌کنند که در صورت لزوم به فرستنده پاسخ می‌دهد که آنها ایمیلش را در وقت مناسب خواهند خواند.

  1. برای افزایش راندمان نه گفتن را بیاموزید!

افراد پربازده و با راندمان بالا بلد هستند که در زمان مناسب، نه بگویند. آنها وقتی که نمی‌خواهند یک تعهد جدید بپذیرند، به جای استفاده از عبارات مبهم و مردد، صراحت دارند. با نه گفتن به چیزهای جدید، شما در واقع به تعهدات فعلی خود ارج می‌نهید و فرصت می‌یابید که آنها را با کیفیت و موفقیت انجام دهید. دانشگاه کالیفرنیا در یک تحقیق نشان داده است که سخت‌گیر بودن در نه گفتن، می‌تواند استرس، خستگی و افسردگی را کاهش دهد. پس نه گفتن را به عنوان یک مهارت قدرتمند برای افزایش راندمان کاری خود در نظر بگیرید.

  1. زمان‌بندی در جلسات را جدی بگیرید

افراد کارآمد و با راندمان بالا می‌دانند که جلسات بدون نظم و انضباط، وقت را تلف می‌کنند. آنها نمی‌خواهند جلسه‌ای بی‌پایان داشته باشند، بنابراین در ابتدای جلسه به همکاران خود می‌گویند که باید به زمان‌بندی تعیین شده احترام بگذارند. این رفتار باعث می‌شود که همه محدود به زمان باشند و بر روی کار خود تمرکز کنند و به نتایج مطلوب برسند.

  1. برای داشتن راندمان بالا خود را برای فردا آماده کنید

کسانی که می‌خواهند بهره‌ور باشند و راندمان بالایی داشته باشند پایان روز را با برنامه‌ریزی برای فردا می‌گذرانند. این کار دارای دو فایده است. یکی اینکه به شما کمک می‌کند کارهای انجام شده در روز را مرور کنید. و دیگری اینکه به شما اعتماد به نفس می‌دهد که فردا نیز روز خوب و مفیدی خواهید گذراند. این موضوع فقط چند دقیقه زمان می‌برد و بهترین روش برای خاتمه دادن به یک روز کاری است.

  1. تمرکز خود را بر روی انجام فقط یک کار بگذارید

افراد موفق می‌فهمند که چندوظیفگی دشمن اصلیِ کارآمدی و راندمان بالا است. مطالعات انجام شده در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که انجام هم‌زمان چندین فعالیت، باعث می‌شود که عملکرد و نتیجه کمتری نسبت به انجام به ترتیب فعالیت‌ها داشته باشید. پژوهشگران متوجه شده‌اند که افرادی که به طور مداوم با جریان‌های مختلف از اطلاعات الکترونیکی مواجه می‌شوند، نمی‌توانند به اندازه افراد تک‌وظیفه تمرکز نمایند، حافظه خود را تقویت کنند. و یا به راحتی از یک فعالیت به فعالیت دیگر بروند.

پس آیا بعضی از مردم استعداد خاصی برای چندوظیفگی دارند؟ پژوهشگران دانشگاه استنفورد گروه‌های مختلف از مردم را بر اساس علاقه‌شان به انجام هم‌زمان چند فعالیت و باور آنها به تأثیر مثبت این روش بر کارایی‌شان، ارزیابی کردند. آنها درمانده شدند که چنین افرادی بر خلاف فکر خود در واقع در چندوظیفگی خیلی ضعیف‌تر از افراد عادی هستند. همچنین آنهایی که عادت داشتند چند فعالیت را با هم انجام دهند، عملکرد پایین‌تری داشتند زیرا در ساماندهی ایده‌های خود و حذف اطلاعات نامربوط، با مشکل بیشتری روبرو بودند و در تغییر از یک فعالیت به فعالیت دیگر نیز آهسته‌تر بودند.

  1. برای داشتن راندمان بالا قورباغه خود را قورت دهید!

برای مقابله با تنبلی و سستی، راه حل ساده‌ای وجود دارد: قورباغه خود را قورت دهید. این یعنی اولین کاری که در روز انجام می‌دهید، سخت‌ترین و ناخوشایندترین کار باشد. بعد از آن، هیچ چیز نمی‌تواند شما را متوقف کند و شما می‌توانید به کارهای خلاقانه و جالب خود بپردازید.

  1. دوباره کاری را کنار بگذارید

کسانی که کارایی و راندمان بالایی دارند هیچ وقت چیزی را نصفه ول نمی‌کنند، زیرا این کار باعث از دست رفتن زمان فراوان می‌شود. هرگز بدون دلیل و هدف، یک ایمیل یا یک تماس را به تعویق نیندازید. هر زمان که چیزی به چشم شما خورد، یا به آن رسیدگی کنید، یا مسئولیت آن را به دیگران بسپارید. و یا اگر نمی‌خواهید به کل آن را انجام ندهید.

  1. برای داشتن راندمان بالا از انجام کارهای برنامه ریزی نشده بپرهیزید

بعضی وقت‌ها اتفاقات غیرمنتظره سعی می‌کنند خود را به زور در برنامه کاری شما جا کنند تا فوراً با آن‌ها سر و کار داشته باشید. و این باعث می‌شود کارهای اصلی شما به تأخیر بیفتند. چه مشکل بزرگی از این روش نادرست پیش می‌آید؟ کارهای برنامه ریزی نشده معمولاً تأثیر کمی در موفقیت شما دارند. اگر شما به این فشارها تن می‌دهید، ممکن است وقتی به خود آمدید، ببینید روزها یا حتی هفته‌هایی را گذرانده‌اید بدون اینکه به موضوعات مهم پرداخته باشید. افراد موفق هنگامی که دود این آتش را مشاهده می‌کنند، سریعاً سعی می‌کنند جهت خود را تغییر دهند. و حرکت به سمت پیشرفت را ادامه دهند. بنابراین برای داشتن راندمان بالا هرگز خارج از برنامه خود عمل نکنید. البته که این موضوع به معنای عدم انعطاف پذیری نیست!

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. در این مقاله به بررسی نکاتی مهم برای مدیران و کارمندان پرداختیم که می‌توانند با استفاده از آن‌ها راندمان کاری خود را افزایش دهند. بنابراین در انتها می‌توان گفت جلسات بخش مهمی از کار مدیران هستند، چه با افرادی که ممکن است مشتری شوند. و یا با افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند. در این جلسات بهتر است یادداشت برداری را فراموش نکنید تا نکات مهم جلسه را به یاد داشته باشید. مثلاً اینکه چه کسی چه نظری داده است. این یادداشت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که وقتی فرصت برای تفکر درباره موضوعات مطرح شده در جلسه پیدا کردید، بتوانید شخص مناسب را در کار خود پیدا و پیگیری کنید. به همین دلیل است که نوشتن عنوان و تاریخ جلسه و نام حضار در آن جلسه خیلی مفید است.

با این کار زمان خود را صرفه‌جویی می‌کنید و همچنین از اینکه بخواهید این اطلاعات را دوباره از حضار بپرسید و شاید خجالت بکشید، جلوگیری می‌کنید. به جای آن، زمان خود را صرف بررسی این کنید که در جلسه چه پیش آمده تا بتوانید مشتریان جدید یا سرمایه لازم را به دست آورید. به نظر شما برای بالا بردن راندمان کاری از چه نکات دیگری می‌توان استفاده کرد؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *