قبل از اینکه بدانیم کارشناس تولید محتوا کیست، بهتر است مفهوم محتوا رو در ذهن خود به صورت شفاف‌تر تعریف کنیم. محتوا می‌تواند یک متن، فیلم، فایل صوتی و یا ترکیبی از همه‌ی این‌ها باشد که در بستر متناسب با خود منتشر می‌شود.

قدمت تولید محتوا به زمان ایجاد صنعت چاپ بر می‌گردد، زمانی که افراد و یا نویسندگان تنها محتوای متنی و یا نهایتا تصویر برای نشریات تولید می‌کردند. اما امروز مدل‌های مختلفی از تولید محتوا را می‌بینیم؛ از انتشار یک مقاله گرفته تا تولید پادکست، ویدیو، اینفوگرافیک و حتی استوری در اینستاگرام افراد زیادی خواسته یا ناخواسته در حال خلق محتوا هستند.

کسب و کارها برای بازاریابی، برندینگ و فروش از روش‌های مختلف تولید محتوا استفاده می‌کنند. بنابراین شرح وظایف و مهارت‌های یک کارشناس تولید محتوا بسته به نوع محتوا متفاوت است. البته خوب است بدانید وظیفه کارشناس محتوا فقط به تولید محتوا محدود نیست و این فقط یکی از ابتدایی‌ترین وظایف کارشناس تولید محتوا می‌باشد. کارشناس تولید محتوا علاوه بر نگارش و خلق محتوا می‌تواند به انجام کارهای مهم‌تر و تخصصی‌تر مانند مدیریت، برنامه‌ریزی و یا تدوین استراتژی محتوا (توانایی جستجو و تحقیق و تصمیم‌گیری درباره‌ی تولید محتوا) بپردازد.

اگر فکر می‌کنید در دنیای کسب و کار علاقه‌مند ورود به شغل کارشناس تولید محتوا می‌باشید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا مسیر شغلی برای ورود به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا را به شما نشان دهیم.

چرا تولید محتوا شغل پرطرفداری است؟

اگر مردد هستید که چرا شغل تولید محتوا را انتخاب کنید تنها به بخشی از مهم‌ترین مزیت‌های این شغل اشاره می‌کنیم.

تقاضای بسیار زیاد: این روزها با توجه به افزایش روزانه جستجوی افراد برای رفع نیازهای خود از طریق فضای آنلاین و حضور کسب و کارهای کوچک و بزرگ مختلف در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف نیاز به تولید محتوا بیشتر از هر زمان دیگری احساس شود. کافی است در گوگل و یا شبکه‌های اجتماعی عناوینی مثل استخدام کارشناس تولید محتوا رو جستجو کنید تا با انبوهی از سایت‌ها و کارفرماهایی که دنبال این افراد هستند رو به رو شوید.

امکان فعالیت به صورت دورکاری و پاره وقت: بسیاری از شرکت‌ها در صورت تعامل با فردی منظم و مسئولیت پذیر از امکان دورکاری که برای این شغل میسر است استقبال کرده و شما می‌توانید در محل دلخواه خود به صورت پاره وقت یا دائم با کارفرما تعامل داشته باشید. این شرایط کاری مخصوصا برای افرادی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند می‌تواند موقعیت شغلی خوبی را فراهم کند.

تضمین آینده‌ی شغلی: در حال حاضر برخلاف بسیاری از مشاغل که شاهد تغییر ماهیت و یا از بین رفتن آن‌ها هستیم، شغل تولید محتوا با استقبال زیادی مواجه شده است. شما با کسب این مهارت به صورت تخصصی، حداقل در چند سال آینده دغدغه‌ی جدی از بابت آینده شغلی نخواهید داشت.

توانایی شروع به کار با سرمایه کم: خوشبختانه این روزها همه ما به راحتی به ابزارهای تولید محتوا مانند موبایل، دوربین، لپ‌تاپ، اینترنت دسترسی داریم و با داشتن یکی از این ابزارها می‌توانید همزمان با یادگیری، شروع به کسب درآمد کنید.

شغلی فراتر از مرزهای جغرافیایی: از آن‌جایی که بستر تولید و توزیع محتوای شما اینترنت می‌باشد با کمی خلاقیت و تسلط در تولید محتوای اختصاصی می‌توانید خارج از مرزهای جغرافیایی، محتوای خود را به کاربران اینترنت نمایش دهید و از روش‌های مرسوم اقدام به کسب درآمد کنید.

تهدیدهای شغل تولید محتوا: در کنار مزایای مطرح شده خوب است بدانید یکی از تهدیدهای جدی مرتبط با این شغل ورود تقریبا آسان‌تر افراد مختلف به این حوزه می‌باشد. البته که شما با کسب مهارت‌های تخصصی برای تولید محتوای جذاب و متفاوت و به دست آوردن مهارت‌های جانبی دیگر می‌توانید برای خود مزیت رقابتی ایجاد کنید و از این تهدیدها عبور کنید.

توانایی تدوین استراتژی محتوا، مزیت رقابتی برای یک کارشناس تولید محتوا

بسته به نوع کسب و کار ممکن است لزوما انتظار نرود که شما استراتژیست محتوا یا در واقع مسلط به توانایی جستجو و تحقیق و تصمیم‌گیری درباره‌ی تولید محتوا باشید. اما از آنجایی که بسیاری از کسب و کارهای کوچک ممکن است به صورت مجزا استراتژیست محتوا نداشته باشند شما می‌توانید با تسلط به این موضوع، مزیت رقابتی و جایگاه ویژه|‌ی نزد کارفرمای خود کسب کنید.

کارشناس تولید محتوای متنی

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم تولید محتوا می‌تواند محدوده‌ی گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر بگیرد. یکی از رشته‌های اصلی در این حوزه، تولید محتوای متنی یا محتوا نویسی برای وب‌سایت‌ها می‌باشد. در ادامه به صورت اختصاصی به مهم‌ترین وظایف و مهارت‌های مورد نیاز در این رشته می‌پردازیم.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس محتوای متنی

  • ایده‌یابی و پیشنهاد موضوع برای وبلاگ و مقالات سایت
  • تولید محتوای متنی استاندارد برای مقاله، محصول و صفحات وبسایت
  • نگارش محتوای رپورتاژ آگهی مطابق با استراتژی کمپین
  • درج محتوای نگارش شده در پنل وردپرس و رعایت استانداردهای سئو
  • هماهنگی و تعامل با مدیر محتوا و کارشناس سئو برای برنامه‌ریزی دقیق و دست‌یابی به اهداف پروژه
  • دریافت تقویم محتوا و اطمینان از تحویل محتوا طبق جدول زمان‌بندی
  • کپی رایتینگ و تبلیغ‌نویسی

مهارت‌های مورد نیاز برای کارشناس تولید محتوا

  • آشنایی با کار تیمی
  • آشنایی با زبان انگلیسی برای دسترسی به منابع دست اول و نه ترجمه‌ی منابع انگلیسی
  • مسلط به اصول تولید محتوا و جستجوی مطالب و گردآوری آن‌ها
  • مهارت نویسندگی و قدرت پرورش موضوع در قالب محتوا
  • تسلط نسبی به فوتوشاپ برای تولید عکس‌های مقالات و محصولات
  • آشنایی با نرم افزارهای خانواده آفیس مانند ورد و اکسل
  • آشنایی با حداقل یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس
  • جستجوی حرفه‌ای در وب و شبکه های اجتماعی
  • جستجو و آماده‌سازی تصاویر مرتبط در محتوای مقاله یا محصول
  • تسلط به اصول نگارش زبان فارسی مانند نیم‌فاضله املای کلمات و علائم نگارشی و بازنویسی متون
  • آشنایی با اصول سئو در تولید محتوا

آیا یادگیری سئو برای کارشناس محتوا ضرورت دارد؟

اگر تصمیم دارید در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های خبری و موارد مشابه فعالیت کنید نیازی به یادگیری سئو ندارید. اما اگر می‌خواهید برای وب‌سایتی تولید محتوا انجام دهید که سئو یک مجرای مهم بازاریابی در آن است بله حتما.

به بیان دیگر کسب‌و‌کارهایی که بیشترین مشتری و فروش خود را از طریق سرچ کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل به‌دست می‌آورند، یادگیری اصول و مفاهیم سئو مثل شناخت تکنیک‌های سئو کلاه سفید در تولید محتوا برای موتورهای جستجو یک ضرورت می‌باشد.

چگونه یک کارشناس تولید محتوا شویم؟

راه‌های مختلفی برای یادگیری این مهارت وجود دارد. می‌توانید به وب‌سایت‌های مختلفی که در این حوزه آموزش‌های رایگان ارائه می‌دهند مراجعه کنید و با مطالعه مقالات مختلف شروع به یادگیری کنید. همین‌طور با شرکت در دوره‌های مختلف آموزشی، تولید محتوا را به صورت عملی و کاربردی یاد بگیرید. اما مسلما یادگیری به تنهایی کافی نیست و کسب تجربه در این مسیر مهمترین مرحله برای تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه‌ای است. پس پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای یادگیری در شرکت‌هایی که جذب کارآموز دارند شروع به فعالیت کنید.

خوشبختانه آکادمی وبسیما با بیش از 5000 دانشجو و برگزاری دوره سئو از مبتدی تا پیشرفته، می‌تواند بهترین انتخاب برای افزایش سطح دانش و مهارت شما و ورود به دنیای جذاب سئو و شغل کارشناس تولید محتوا باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *