گیمیفیکیشن (Gamification) به عنوان یک مفهوم جدید در فضای کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال مطرح شده است. این مفهوم از میزان تأثیر بازی و لذت کاربران در هنگام انجام بازی‌های فکری، استراتژیک و سرگرم‌کننده الهام گرفته است، از گیمیفیکیشن برای جذب مخاطب و مشتری بالقوه در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی بهره می‌گیرند. در این زمینه، انواع کسب‌وکارهای مجازی و حتی فیزیکی از بازی‌های مختلف به عنوان ابزاری برای جلب نظر مخاطبان استفاده کرده و به این ترتیب فروش خود را افزایش می‌دهند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با تأثیر گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال و کاربردهای آن در این حوزه، توضیحاتی را ارائه دهیم.

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

گیمیفیکیشن به معنای وارد کردن تفکرات، مکانیزم، روش‌ و فنون بازی به فعالیت‌هایی است که اصولاً بازی نیستند. در فارسی از کلماتی چون بازی آفرینی نیز استفاده می‌شود. البته گاهی بازی می‌تواند صرفا جنبه سرگرمی داشته باشد و گاهی اوقات هم می‌تواند رقابتی باشد.

کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال چیست؟

با استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال می‌توان راهی ایجاد کرد تا کاربران سرگرم شوند و مدت بیشتری در صفحه بمانند. کاربرد اصلی این روش، افزایش آگاهی از برند، تبلیغ محصولات و خدمات جدید و بهبود اشتراک‌گذاری محتوا در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی است.
وقتی محتوا سرگرم‌کننده شده باشد، فعالیت کاربران را در صفحه افزایش می‌دهد. اگر بخواهید نرخ تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی را بالا ببرید، به گیمیفیکیشن نیاز دارید. ارائه جایزه و تخفیف در فروش محصولات و یا ارائه خدمات از جمله روش‌های دیگری است که همزمان با گیمیفیکیشن، به افزایش نرخ کلیک و تعامل کاربر کمک می‌کند.
به طور خلاصه کاربرد گیمیفیکیشن به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • افزایش تعامل کاربران
  • افزایش آگاهی و وفاداری به برند
  • گردآوری داده‌های مفید از مشتریان
  • افزایش نرخ تبدیل
  • جذاب کردن پیشنهادهایی که به کاربران ارائه می‌شود
  • افزایش دانش و آگاهی مشتری نسبت به محصولات و خدمات
  • افزایش تعامل با کاربر

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن چیست؟

  • برای بازیکنان وظایفی تعریف شود که اهداف برند است
  • با افزایش تعداد افراد در بازی، برندسازی انجام می‌شود
  • تبلیغ محصولات و خدمات جدید با جدیدترین روش‌های سرگرم‌کننده
  • افزایش تعامل با کاربران
  • افزایش مشتریان و کسب درآمد بیشتر
  • ایجاد اعتماد و وفاداری به برند
  • جذب مشتریان بیشتر با ایجاد مسابقه، ارائه هدیه و پاداش
  • آموزش به مشتریان از طریق گیمیفیکیشن

انواع گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال چیست؟

تولید محتوا به روش گیمیفیکیشن به این معناست که بتوانید روش سرگرم‌کننده و همراه با امتیاز را ایجاد کنید. انواع محتوای گیمیفی شامل موارد زیر است:

  • سرگرمی به شکل بازی
  • اجرای مسابقه برای کسب امتیاز
  • انجام نظرسنجی مرحله‌ای
  • پرسش و پاسخ
  • کمپین‌های تبلیغاتی

عوامل موفقیت یک کمپین گیمیفیکیشن چیست؟

موفقیت هر کمپین گیمیفیکیشن به عوامل متعددی بستگی دارد، اما چند مورد در تمام کمپین‌ها مشترک هستند و نقش پر رنگی را ایفا می‌کنند. این موارد جنبه‌های مهم گیمیفیکیشن هستند که برای اجرای یک کمپین موفق، باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

  • رقابتی بودن: تمام انسان‌ها به رقابت تمایل دارند، بهتر است برای ایجاد رقابت یک بازی جذاب ولی نه چندان پیچیده طراحی کنید و برای برنده جایزه‌ای در نظر بگیرید.
  • وایرال شدن: وایرال شدن یکی از موارد تاثیرگذار برای موفق شدن کمپین شما است. ایجاد امکان به اشتراک گذاشتن امتیازات و دعوت از دوستان برای کسب امتیاز، روش خوبی است.
  • تجربه کاربرپسند با موبایل: بیشتر مخاطبان این نوع کمپین‌ها با موبایل شرکت می‌کنند پس کاربرپسند بودن با موبایل یا (mobile friendly) بودن مهم است و باید تجربه درست و خوبی را داشته باشند.
  • پشتیبانی مشتری و کاربران: تمام کسب‌وکارها با ایجاد این کمپین در تلاش برای جذی مشتری هستند. چنانچه تیم پشتیبانی مناسب نداشته باشند در فرآیند جذب به مشکل خواهند خورد.

نکات مهم برای استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی

بازاریابی گیمیفیکیشن یک تکنیک بازاریابی پیشرفته است، برای افزایش تاثیر گذاری گیمیفیکیشن در بازاریابی، بهتر است نکات زیر رعایت شوند.

  • کاربران با برنده شدن در یک بازی یا هر بار خرید امتیاز جمع کنند و این امتیازها را با تخفیف یا موارد رایگان تعویض کنند.
  • امکان به اشتراک گذاشتن تابلو امتیازات جهت تشویق و ایجاد رقابت وجود داشته باشد. همچنین نام و امتیاز بازیکنان برتر را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید.
  • با استفاده از شمارش معکوس بازیکنان را به چالش بکشید تا یک عمل خاص را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند.
  • نوار پیشرفت مشتری را برای رسیدن به سطح بعدی نشان دهید.

نمونه‌هایی از موفق‌ترین گیمیفیکیشن‌ها در دیجیتال مارکتینگ ایران و جهان

تاکنون برندهای زیادی توانسته‌اند با تبلیغات گیمیفی مشتریان زیادی را جذب کنند و درآمد خود را بالا ببرند. به طور کلی از جمله نمونه‌های موفق این روش بازاریابی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیمیفیکیشن مک دونالد

این شرکت با استفاده از بازی محبوب Monopoly، توانست یک گیمیفیکیشن موفق را برای افزایش مشتریان خود راه‌اندازی کند. به این صورت که کاربران می‌توانستند در بازی مونوپولی بازی کنند. اگر برنده می‌شدند، به آن‌ها خوراکی و حتی پول نقد جایزه داده می‌شود. جوایز هم به صورت کد بود که مشتری با ارائه آن به رستوران مک دونالد، می‌توانست جایزه خود را بگیرد.

گیمیفیکیشن شرکت نایک

یکی دیگر از نمونه‌های موفق محتوای گیمیفی در شرکت Nike بوده است که با ایجاد یک اپلیکیشن Nike+ تلاش می‌کند موفقیت‌ها و چالش‌های خود را به طور مستقیم به اطلاع مشتریانش برساند. ایجاد انگیزه مهم‌ترین کاربرد گیمیفیکیشن این برند است که در اپلیکیشن امتیازاتی را به کاربران ارائه می‌دهد. برای مثال اندازه‌گیری مسافتی که در طی روز می‌دوید و کالری‌هایی که می‌سوزانید، توسط این برنامه ثبت می‌شود که مشتریانش را برای نصب این برنامه ترغیب می‌کند.

گیمیفیکیشن کوکاکولا

این شرکت همیشه در تبلیغات موفق بوده و محتواهای گیمیفیکیشن زیادی هم تولید کرده است. بازی کاری با عنوان Unlock the 007 in You از جمله تبلیغات این برند بود که در زمان پخش فیلم Skyfall اجرا شد. کاربر در این بازی باید یک مسیر پر از مانع را طی می‌کرد. در نهایت می‌توانست یک بلیط مجانی برای تماشای فیلم داشته باشد.

گیمیفیکیشن بیمه دات کام

شاید با خود فکر کنید دیجیتال مارکتینگ ایران در این حوزه فعال نیست، اما سخت در اشتباه هستید. شرکت بیمه دات کام یکی از بهترین و فعال‌ترین شرکت‌ها در گیمیفیکیشن و بازی‌سازی است. در حال حاضر نیز، با طراحی یک بازی از شما می‌خواهد تا در مسابقه‌ی (ماشین بدون توقف) خودتان را محک بزنید. این بازی به ما یادآوری می‌کند که تصمیمات ما در کیفیت نهایی زندگیمان تأثیرگذار هستند. شرکت در بازی ماشین بدون توقف به ‌سادگی و در چند مرحله کوتاه آغاز می‌شود. برای شرکت در این بازی کافی است شماره موبایل خود را وارد کنید تا این بازی جذاب شروع شود. در نهایت بعد از به پایان رساندن مسیر و رسیدن به انتهای بازی با توجه ‌به مدت زمانی‌که مسیر بازی را طی کرده‌اید، تعدادی شانس به شرح زیر دریافت خواهید کرد:

  • اگر بین 60 تا 85 ثانیه به انتهای مسیر برسید، 3 شانس به شما تعلق می‌گیرد.
  • اگر بین 85 تا 120 ثانیه به انتهای مسیر برسید، 2 شانس برای باز کردن جعبه‌های جایزه دارید.
  • اگر بعد از 120 ثانیه به انتهای مسیر برسید، فقط یک شانس برای دریافت جایزه خواهید داشت.

شما به تعداد شانس‌هایی که دریافت می‌کنید، می‌توانید جعبه‌های جایزه را در اتاق جوایز باز کنید. پس سعی کنید در زمان کمتری به انتهای بازی برسید، چرا که تک تک ثانیه‌ها در بازی ماشین بدون توقف مهم هستند.
جوایز بازی ماشین بدون توقف بیمه دات کام به شرح زیر هستند:

  • گوشی همراه هوشمند
  • اپل واچ
  • تور کیش یا قشم
  • ساعت هوشمند
  • هندزفری بلوتوثی
  • هارد
  • پاوربانک
  • یکسال بیمه شخص ثالث رایگان
  • یکسال بیمه بدنه رایگان
  • 12 درصد تخفیف برای شرکت در بازی

فراموش نکنید که بعد از هر بار بازی باید در خانه جوایز شانس خود را برای برنده شدن محک بزنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *