زمان مطالعه: 7 دقایق

آیا از کار کردن برای دیگران خسته شده اید و می خواهید کارآفرینی کسب و کار خودتو راه بینداز؟

آیا داستان های کارآفرینان برتر را خوانده اید و فکر کرده اید که می توانید مانند آنها از کوچک شروع کنید و سپس به یک شرکت بزرگ و جهانی تبدیل شوید؟

در هر صورت، اینکه بتوانید به عنوان یک کارآفرین شناخته شوید و رئیس خود باشید بسیار هیجان انگیز است. نه؟ اما آیا فکر می کنید رسیدن به چنین رویایی به این سادگی است؟

کارآفرینی شغل بسیار جالبی به نظر می رسد. اما آیا می‌دانستید که از هر ۱۰ استارت‌آپ ۹ استارت‌آپ شکست می‌خورند. این یک آمار ترسناک است که به ما می گوید نمی توانیم به آب بزنیم تا وارد آن مسیر شویم.

این مقاله از مجله بوکاپو را دنبال کنید تا با مسیر کارآفرین شدن و ویژگی هایی که باید داشته باشید آشنا شوید.

کارآفرینی چیست و چگونه می توانیم به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم؟

یک تعریف اساسی از کارآفرینی این است: “راه اندازی یک کسب و کار با هدف کسب سود و ریسک های مالی همراه با آن”.

در قلب این کلمه مفهوم نوآوری وجود دارد. این امر چیزی کاملاً جدید ایجاد می کند و مشکلی را حل می کند که روش زندگی مردم را تغییر داده و بهبود می بخشد. به طور کلی، کارآفرین به شخص یا گروهی از افراد گفته می شود که کسب و کار خود را راه اندازی می کنند.

کارآفرین بودن یک روش زندگی است و چیزی فراتر از داشتن یک کسب و کار است. کارآفرین بودن ریشه در هویت فرد دارد. این ترکیبی از ویژگی هایی مانند عزم، رهبری، خلاقیت، ریسک پذیری و اشتیاق است.

این افراد خوش بین هستند و به خودشان ایمان دارند. آنها آگاه هستند و مشکلات پیرامون خود را می بینند. آنها پیگیر هستند، به راه خود ادامه می دهند و آنقدر شجاع هستند که دوباره تلاش کنند.

کارآفرین نیازی را در جامعه شناسایی می کند که هنوز هیچ کسب و کاری به آن توجه نکرده است و سپس راه حلی برای آن ارائه می دهد. این می تواند از راه اندازی یک شرکت چند ملیتی تا کسب و کار خانگی متغیر باشد.

اگر می خواهید یک کارآفرین موفق شوید اما هیچ اطلاعی از زندگی یک کارآفرین، سختی های این کار و مزیت های آن ندارید، خلاصه کتاب «هرگز به دنبال شغل واقعی نباش» به شما توصیه می شود که بدانید. تصویر واقعی تر از زندگی یک کارآفرین.

خلاصه کتاب: هرگز به دنبال شغل واقعی نباشید

چگونه کار برای دیگران را متوقف کنید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید

اسکات گربر

در 30 دقیقه بخوانید

انواع کارآفرینی

وقتی تصمیم می گیرید کارآفرین باشید، باید بین انواع مختلف یکی را انتخاب کنید. این می تواند یک شرکت انفرادی یا یک تجارت بسیار بزرگ باشد.

کار و کسب های خرد

در اینجا آمده است که چگونه می توانید زمانی که منابع کافی برای یک تجارت بزرگ ندارید، کارآفرین شوید. در کارآفرینی کسب و کارهای کوچک، معمولاً نوآوری کمتری وجود دارد و به سادگی می توان کاری را به خوبی انجام داد. مشاغلی مانند رستوران های محلی، خشکشویی ها، سالن های مو، نجاری، فروشگاه های مواد غذایی و غیره. در این دسته قرار می گیرند. سود حاصل از این مشاغل زیاد نیست.



مطالعه پیشنهادی: کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

راه اندازی مقیاس پذیر

در این نوع کارآفرینی افراد با چشم انداز تغییر دنیای اطراف خود کسب و کاری را راه اندازی می کنند. آنها به دنبال افرادی هستند که خلاق باشند و خارج از چارچوب فکر کنند. آنها برای توسعه پروژه های خود به سرمایه بیشتری نیاز دارند و برای این منظور به دنبال سرمایه گذار هستند.

شرکت های بزرگ

رویدادهایی مانند ترجیحات مشتری، تغییرات تکنولوژی، رقابت با رقبا و غیره. شرکت های بزرگ را مجبور به تولید یک محصول نوآورانه و ارائه آن به مشتریان جدید خود در بازار جدید می کند. برای این منظور، این شرکت ها یا کسب و کارهای خلاقانه می خرند یا خودشان محصولات تولید می کنند.

کارآفرینی اجتماعی

در این مقوله فرد به دنبال کسب سود نیست و با تولید محصولات و خدمات سعی در رفع نیازها و مشکلات اجتماعی دارد.

در واقع، هدف اعلام شده از این نوع شرکت ها این است که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند، اگرچه در نهایت اکثر آنها می خواهند پول در بیاورند. تمرکز این کسب و کارها بر فراهم کردن دسترسی به غذا، پول و آموزش است.

ویژگی های یک کارآفرین موفق چیست؟

کارآفرین فردی است که توانایی و تمایل ایجاد و مدیریت یک سرمایه گذاری نوپا را دارد و می خواهد به سود برسد. او می داند که این کار می تواند با ریسک همراه باشد. بسیاری از مردم تلاش می کنند تا کارآفرین شوند. اما همه آنها موفق نمی شوند.

البته تعریف دقیقی از موفقیت وجود ندارد. اما می توان به برخی ویژگی ها اشاره کرد که کارآفرین با در اختیار داشتن آنها می تواند با اطمینان بیشتری مسیر خود را طی کند.



مطالعه پیشنهادی: از ویژگی های یک کارآفرین چه می دانیم؟ (7 ویژگی مهم کارآفرینان)

توانایی ریسک کردن

برای هر نوع سرمایه گذاری باید ریسک گریز باشید. کارآفرینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان یک کارآفرین باید شجاع باشید. زیرا ریسک پذیری از ویژگی های مهم هر کارآفرینی است.

نوآوری و ابتکار

یکی از مولفه های مهم کارآفرینی، نوآوری است. کسی که می خواهد ایده های جدیدی داشته باشد و از آن ایده برای راه اندازی یک کسب و کار جدید و کسب درآمد استفاده کند، باید فردی مبتکر و مبتکر باشد.

پیتر دراکر، نویسنده کتاب نوآوری و کارآفرینی، معتقد است که هر فردی می تواند کارآفرینی را بیاموزد و با نوآوری، کسب و کار خود را راه اندازی کند. با خواندن این کتاب نوآوری را یاد خواهید گرفت.

خلاصه کتاب نوآوری و کارآفرینی

هر کسی، در هر مکان و در هر زمان می تواند یک کارآفرین باشد

پیتر دراکر

در 29 دقیقه بخوانید

انعطاف پذیری

یک کارآفرین باید همیشه برای تغییر آماده باشد. اگر باید تغییری در محصول یا خدمات شما ایجاد شود، حتماً آن را بپذیرید. البته این تغییر می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. اما اگر با دقت انجام شود، می تواند نتایج عالی داشته باشد.

رهبری

تبدیل یک ایده به واقعیت ممکن است به کارکنان و منابع زیادی نیاز داشته باشد. در چنین مواردی قدرت رهبری یک فرد در کارآفرینی بسیار مهم است. بدون توانایی رهبری، مدیریت صحیح سرمایه گذاری آسان نیست.

اعتقاد به توانایی ها

یکی از نشانه های یک کارآفرین موفق این است که معتقد است می تواند محصول یا کسب و کار خود را موفق کند. وقتی شروع می کنید، مردم به شما اعتماد ندارند و ممکن است شما را دلسرد کنند. در این مسیر باید تصمیمات سخت زیادی بگیرید که افراد زیادی با آن موافق نیستند.

اگر شما از جمله کسانی هستید که نمی توانید این شرایط را تحمل کنید، شاید کارآفرین بودن برای شما مناسب نباشد.

مطالعه کردن

اگر می خواهید در کارآفرینی موفق شوید، باید اشتیاق به یادگیری داشته باشید. شما باید از همه یاد بگیرید. از مشتریان، کارمندان و حتی رقبای شما. حتی اگر در زمینه تخصصی خود رقابتی ندارید، باز هم چیزهایی وجود دارد که نمی دانید.

دید روشن

یک کارآفرین موفق در ابتدای کار از خود سوالات زیر را می پرسد:

  • من می خواهم با کسب و کار خود به چه چیزی برسم؟
  • آیا می خواهم دنیا را تغییر دهم؟

یک کارآفرین موفق چشم انداز روشنی از آینده دارد و می داند که می خواهد به چه چیزی برسد. این گونه قادر است قدم های درستی در این مسیر بردارد.

برای کارآفرین شدن چه مراحلی را باید طی کنیم؟

هیچ راه مشخصی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین وجود ندارد. با این حال می توانید از اقدامات زیر برای گام برداشتن در مسیر کارآفرین شدن کمک بگیرید.

یک ایده مناسب پیدا کنید

اگر می خواهید یک کارآفرین موفق باشید، نباید تنها به دنبال یک ایده سودآور باشید. شما باید به دنبال ایده ای باشید که به آن علاقه دارید. پیدا کردن ایده ای که برای شما مهم است می تواند به شما کمک کند به راحتی تسلیم نشوید و به حرکت رو به جلو ادامه دهید.



مطالعه پیشنهادی: 8 گام مهم برای شروع یک کسب و کار از صفر

دارم نقشه میکشم

برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، نیاز به برنامه ریزی مناسب دارید. ایجاد یک طرح تجاری می تواند به شما در دستیابی به اهداف مالی کمک کند.

مشتریان خود را شناسایی کنید

همه مشتری شما نخواهند بود. سعی کنید اطلاعات جمعیت شناختی در مورد افرادی که بیشتر به کسب و کار شما علاقه دارند را پیدا کنید.

این اطلاعات به شما در تصمیم گیری هایی مانند انتخاب مکان فروشگاه، اجرای تبلیغات و غیره کمک می کند.

ایده خود را بفروشید

محصول یا خدمات شما ممکن است در میان دوستان و خانواده شما مورد توجه قرار گیرد و فروش خوبی داشته باشد. اما مطمئناً آن نوع فروش که از کارآفرینی انتظار دارید نیست.

سعی کنید محصول یا خدمات خود را به خوبی تبلیغ کنید و مزیت رقابتی آن را برجسته کنید. این باعث می شود افراد بیشتری به سمت شما جذب شوند.

با افراد دیگری در حوزه کاری خود آشنا شوید

افراد زیادی هستند که می توانند در زمینه های خاصی به کسب و کار جدید شما کمک کنند. شبکه.

ارتباط صحیح به شما امکان می دهد با افرادی ملاقات کنید که می توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند. یکی از کارهایی که در این زمینه می توانید انجام دهید، فالو کردن اکانت اینستاگرام این افراد است.

آشنایی با بهترین کارآفرینان جهان و ایران

زمانی که با کارآفرینی و نحوه دستیابی به آن آشنا شدید، آشنایی با برخی از معروف ترین کارآفرینان جهان و ایران ضرری ندارد. تعداد این کارآفرینان بسیار زیاد است. در اینجا ما فقط لیست محدودی از برخی از معروف ترین کارآفرینان را گردآوری کرده ایم.

  • بیل گیتس (مایکروسافت)
  • استیو جابز (اپل)
  • جف بزوس (آمازون)
  • مارک زاکربرگ (فیسبوک)
  • ایلان ماسک (اسپیس ایکس)
  • والت دیزنی
  • برادران محمدی (دیجی کالا)

اگر می خواهید در مورد موارد فوق بیشتر بدانید، خلاصه کتاب بوکاپو زیر به شما کمک می کند:

آخرین کلمه

راه برای تبدیل شدن به یک کارآفرین آسان نیست. موانع زیادی در راه شما وجود دارد. شب‌های بی‌خوابی، هزینه‌هایی که پوچ می‌شوند و برنامه‌هایی که به نتیجه نمی‌رسند.

کارآفرینی مانند رفتن به سرزمین ناشناخته است. معمولاً مشخص نیست که در مرحله بعد چه باید کرد. ممکن است برای چند ماه پول از دست بدهید و احساس شکست و ناامیدی کنید.

شما در مواجهه با مشکلات تنها هستید و باید به خودتان تکیه کنید. از سوی دیگر، کارآفرینان باید استرس زیادی را تحمل کنند. زیرا هر نتیجه و هر شکستی شخصاً متوجه آنهاست.

اینها تنها بخشی از مشکلاتی است که در هر کجا که بخواهید کارآفرین شوید با آن روبرو خواهید شد. حالا اگه تو ایران اون مسیر رو رفتی قوز روی قوز میشه و باید چربی ها رو به خیلی چیزای دیگه بدنت بمالی.

اما یک چیز را به یاد داشته باشید؛ درست است که این مسیر با سختی ها و چالش های زیادی همراه است، اما اگر انگیزه کافی و برنامه ریزی درست داشته باشید به احتمال زیاد می توانید در این مسیر موفق شوید. کارآفرینی مسیری هیجان انگیز و جالب است که با آگاهی از خطرات می توان به نتایج مطلوب دست یافت.

سوالات متداول


کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی به معنای راه اندازی کسب و کار برای دستیابی به سود و درآمد مالی با پذیرش ریسک های موجود است.


ویژگی های یک کارآفرین موفق چیست؟

کارآفرینان قدرت ریسک بالایی دارند. نوآور هستند؛ انعطاف پذیری داشته باشند؛ آنها قدرت رهبری دارند و هر روز چیزهای جدیدی یاد می گیرند. آنها به توانایی های خود ایمان دارند و دید روشنی دارند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *