تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا برخی از افراد‌ جذاب‌تر از دیگران به نظر می‌آیند؟ چند بار با افرادی برخورد کرده‌اید که شما را در نگاه اول مجذوب خود کنند؟ چنان‌چه می‌دانید، جذابیت این افر‌اد به دلیل زیبایی یا ثروتمند بودن‌ آن‌ها نیست؛ بلکه یک انرژی درونی است که موجب تمایز آن‌ها از دیگران می‌شود. این انرژی درونی همان کاریزما و کاریزماتیک بودن است که در شخصیت تمام رهبران بزرگ و شخصیت‌های تاثیرگذار جهان دیده‌ می‌شود.

اگرچه کاریزماتیک بودن‌ تا حدی ذاتی و انتسابی است، با کمی تمرین و تکرار می‌توان به مهارت‌های آن دست یافت و خود را به شخصیتی کاریزما تبدیل نمود. اگر شما هم دوست دارید با معنای‌ کاریزماتیک‌ و تاریخچه آن آشنا شوید و بدانید افراد کار‌یزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند، خواندن‌ این مقاله از دانشگاه کسب و کار را از دست ندهید.

کاریزما و کاریزماتیک

واژه‌ی کاریزما برگرفته از خاریسما است که یک واژه‌ی یونانی به معنای جاذبه ذاتی می‌باشد. این کلمه در دوران باستان چندان به‌کار گرفته‌ نمی‌شد و دو معنا داشت: معنای اول آن همان جاذبه دنیوی و ظاهری یک فرد بود که جنبه سکولار داشت و در معنای‌ دوم‌ به فرهمندی فرد از لطف و الوهیت آسمانی گفته‌ می‌شد و یک اصطلاح اسطوره‌ای بود.

در میانه قرن بیستم استفاده از واژه کاریزما و کاریزماتیک به مرحله‌ی دیگری وارد شد. یک جامعه‌شناس و اقتصاددان آلمانی به نام ماکس وبر در سخنان و آثار خود از اصطلاح “اقتدار کاریزماتیک” استفاده کرد و موجب تغییر معنای آن شد. براساس عقاید او، این اصطلاح به نوعی حکومت اطلاق می‌شود که در آن افراد به فرمانبرداری غیرعادی از کسی می‌پردازند که مقدس است و مردم از آن الگوبرداری می‌کنند.

  • تاریخچه واژه کاریزما

پیش از آنکه ماکس وبر در سخنان خود از اصطلاح اقتدار کاریزماتیک استفاده کند، از واژه‌ی کاریزما در دین مسیحیت سخن گفته‌ شده‌ بود. این واژه در رساله یکی از مبلغان مسیحیت به نام پولس که تاثیر بسیاری در گسترش مسیحیت داشت به کار رفته‌ بود.

او واژه‌ی کاریزما را برای کسانی به کار برده‌ بود که به لطف خدا مواهبی برای رهبری و سروری بر مردم داشتند. یعنی جاذبه‌ای انفرادی که تاثیرات جمعی داشت و می‌توانست مردم را با آن فرد همراه و همگام کند. بعدها معنای این اصطلاح تا حدودی تغییر یافت و کلمه‌ی کاریزماتیک به ابرانسانی گفته‌ شد که به راحتی بر دیگران تاثیر می‌گذاشت و آن‌ها را بدون هیچ اعتراض و انتقادی با خود همراه می‌کرد.

  • چرا باید کاریزما بودن را یاد بگیریم؟

چنان‌چه تا این بخش از مقاله خواندید، کاریزماتیک بودن‌ ویژگی خاصی است که موجب جذابیت فرد و تاثیرگذاری او بر دیگران می‌شود. این ویژگی تنها در سیاست و اجتماع کاربرد ندارد، بلکه در هر حیطه و موضوعی می‌تواند کاربردی و تاثیرگذار باشد. مثلا:

  • کاریزماتیک بودن‌ شما در جمع‌های مختلف سبب می‌شود همه‌ی افراد به سمت شما توجه کنند و با دقت کامل به حرف‌ها و نظراتتان گوش کنند
  • داشتن‌ کاریزما در کسب و کار و بیزینس نیز اهمیت زیادی دارد. افرادی که از این ویژگی برخوردار هستند به راحتی می‌توانند بر ذهن دیگران تاثیر بگذارند و با جذب مشتری، میزان درآمد خود را افزایش دهند
  • کاریزما‌ بودن‌ اهمیت زیادی در سیاست دارد. معمولا کسی که کاریزماتیک باشد، شهرت و موفقیت بیشتری در اداره امور سیاسی و اجتماعی و تاثیرگذاری بر مردم دارد
  • اگر مدیر شرکت یا یک کسب و کار هستید باید برخی از ویژگی‌های کاریزماتیک را دارا باشید. در این صورت است که می‌توانید بر کارمندان خود تاثیر بگذارید‌ و آن‌ها را مجاب کنید به ایده‌ها، نظرات و دستورالعمل‌های شما عمل کنند.

چگونه کاریزماتیک باشیم؟

  • صمیمانه لبخند بزنید

لبخند زدن‌ یکی از کارهای ساده‌ای است که می‌تواند جذابیت شما در چشم دیگران را افزایش دهد. بنابراین اگر می‌خواهید شخصیتی کاریزماتیک داشته‌ باشید، سعی کنید لبخند زدن‌ دوستانه و صمیمانه را تمرین کنید. این کار موجب صمیمیت بیشتر شما با دیگران نیز می‌شود و دوستان بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

  • واضح و با قدرت صحبت کنید

اگر به سخنان رهبران بزرگ و افراد تاثیرگذار جهان گوش داده‌ باشید، حتما متوجه صدای واضح و رسا و حرف زدن‌ با صلابت آن‌ها شده‌اید. این ویژگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که رهبران کاریزماتیک جهان دارا هستند. یک فرد کاریزماتیک باید به‌گونه‌ای صحبت کند که دیگران را جذب خود کند و بر ذهن و قلب آن‌ها تاثیر بگذارد. حرف زدن‌ با صلابت یکی از همان ویژگی‌هایی است که این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

  • گوش دادن‌‌ فعال را یاد بگیرید

گوش دادن‌ فعال نوعی مهارت اجتماعی است که اهمیت زیادی در موفقیت روابط اجتماعی‌ در حوزه‌های مختلف دارد. فردی که از این مهارت برخوردار باشد به راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، به سخنان آن‌ها گوش کند و همدلی و صمیمیت خود را به آن‌ها نشان دهد.

اگر می‌خواهید فردی کاریزماتیک باشید، سعی کنید مهارت گوش دادن‌ فعال را در خود تقویت کنید. یعنی با دقت به سخنان افرادی که با شما صحبت می‌کنند گوش دهید و با استفاده از زبان بدن توجه خود را به آن‌ها نشان دهید. این مهارت موجب می‌شود که فرد مقابل بفهمد شما به او اهمیت می‌دهید؛ در نتیجه جذب شما می‌شود و از سخنان و رفتارهای شما تاثیر می‌پذیرد.

  • از زبان بدن استفاده کنید

زبان بدن یا همان بادی لنگویج، از دیگر مهارت‌هایی است که می‌تواند کاریزماتیک‌ بودن‌ شما را افزایش دهد. بسیاری از رهبران موفق و افراد تاثیرگذار جهان از این مهارت استفاده می‌کنند تا علاوه بر خوانش افکار افراد، بتوانند بر ذهن آن‌ها نیز تاثیر بگذارند و جذابیت خود را افزایش دهند.

مهارت‌هایی چون برقراری ارتباط چشمی، تغییر در نوع نگاه کردن‌، حالت‌های ابرو، ایستادن با صلابت، بالا و پایین بردن‌ تن صدا و… از جمله مهارت‌های بسیار کاربردی زبان بدن است که موجب افزایش قدرت و جذابیت افراد می‌شود.

  • اعتماد به نفس داشته‌ باشید

اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی در میزان جذابیت و قدرت شما در روابط اجتماعی دارد. فردی که از این ویژگی برخوردار است، به راحتی می‌تواند در هر جمعی از عقاید خود صحبت کند و با اعتقاد بر اینکه فرد تاثیرگذاری است، آن را به دیگران نیز القا کند.

افرادی که اعتماد به نفس دارند با قدرت و با‌ صدای بلند حرف می‌زنند، ارتباط چشمی برقرار می‌کنند و از مهارت‌های زبان بدن استفاده می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند کاریزماتیک بودن‌ خود را افزایش دهند و جذابیت باطنی داشته‌ باشند.

  • اطلاعات خود را دائما به‌روز کنید‌

داشتن‌ دانش و آگاهی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند جذابیت باطنی شما را در میان دیگران افزایش دهد. نوع رفتار و افکار فردی که اطلاعات عمومی بالایی داشته‌ باشد و بتواند به هر سوالی در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند پاسخ بدهد، با افراد دیگر متفاوت است.

این نوع افراد کاریزمای خاصی در وجود خود دارند که موجب می‌شود مردم به آن‌ها اعتماد داشته‌ باشند و سخنانشان را بدون هیچ حرف و انتقادی قبول کنند. بنابراین اگر می‌خواهید کاریزماتیک بودن‌ خود را افزایش دهید، میزان یادگیری خود را افزایش دهید. کتاب خواندن مهم‌ترین فعالیتی است که به شما کمک می‌کند در این مهارت موفق باشید.

ویژگی رهبران کاریزماتیک

رهبری کاریزماتیک اصلی‌ترین سبک رهبری است که از آن در اکثر مشاغل و گروه‌ها استفاده می‌شود. چنان‌که حتی اگر در برخی موارد به سبک رهبر‌ی دیگری نیاز باشد، از ویژگی‌های رهبری کاریزماتیک‌ نیز استفاده می‌کنند تا میزان پایداری و رشد آن حوزه را تقویت کنند.

ویژگی‌های زیادی وجود دارد که یک فرد باید داشته‌ باشد تا بتواند به یک رهبر کاریزماتیک تبدیل شود. معمولا بسیاری از این رهبران با این ویژگی‌ها به‌ دنیا می‌آیند تا رهبرانی کاریزما‌تیک باشند. با این حال می‌توان به یادگیری برخی از این صفات پرداخت تا این نوع رهبری را توسعه داد. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

1.‌ اعتماد به نفس

اعتماد‌ به نفس‌ یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که در اکثر رهبران کاریزماتیک موفق و معروف دنیا وجود دارد. این افراد معمولاً احساسات خود را کنترل می‌کنند و به ندرت نسبت به خود شک دارند. بنابراین به جای این‌که به مواردی فکر کنند که جای بحث و تردید دارد، به چیزهایی نگاه می‌کنند که قطعی و دقیق باشد. آنها سعی نمی‌کنند شخص دیگری باشند؛ در نتیجه خودشان را به خوبی می‌شناسند و درک می‌کنند.

رهبران کاریزماتیک به اندازه‌ای نسبت به خود مطمئن هستند که در پوست خود راحت باشند و نخواهند خود را جای فرد دیگری بگذارند. بنابراین برای اینکه یک رهبر قوی باشید، باید اعتماد به نفس خود را با تمرین و یادگیری تقویت کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، در این ویژگی خارق‌العاده بهتر خواهید شد. شما نباید در میان همکاران خود خجالتی باشید یا در مورد رهبری یک پروژه احساس تردید داشته‌ باشید. داشتن‌ اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند در این خصوص موفق باشید و به یک رهبر تاثیرگذار تبدیل شوید.

2. خلاقیت

یکی از ویژگی‌های لازم برای رهبری کاریزماتیک، تفکر خارج از چارچوب و ارائه راه حل‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف است. یک رهبر کاریز‌ماتیک از خطرات موجود در مسیر خود نمی‌ترسد و به جای تسلیم شدن‌ در برابر مشکلات، با آن‌ها برخورد و مبارزه رودررو خواهد کرد. نوآوری و خلاقیت همان چیزی است که برای حل این نوع مشکلات مورد نیاز است و منجر به یک تحول تجاری خوب در مسیر کار و اجتماع می شود.

3. چشم انداز

رهبران کاریزماتیک به طور مداوم به آینده نگاه می‌کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت آن هستند. آنها می‌دانند برای چه چیزی باید تلاش کنند؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف خود به دنبال تحقق آن هستند. افراد در رهبری کاریزماتیک با تبدیل اهداف سازمان‌ها به چشم‌اندازشان، وضعیت موجود را بهتر می‌کنند.

علاوه بر این، بینش شخصی یک رهبر کاریزماتیک نیز به شدت بر مخاطبان او تاثیر می‌گذارد. در واقع این بینش بر فعالیت‌های رهبر تاثیر می‌گذارد و پس از آن، هر کاری که این فرد انجام می‌دهد حول محور چشم‌انداز او می‌چرخد.

4. عزم

عزم و اراده نیز ویژگی دیگری است که رهبری کاریزماتیک را از سایر دیگران متمایز می‌کند. رهبران کاریزماتیک‌ با عزم راسخ برای رسیدن به اهداف و چشم انداز خود کار می‌کنند. آن‌ها ممکن است در این مسیر با چالش‌هایی روبرو شوند، اما از پس آن برمی‌آیند. معمولا این افراد از ویژگی‌های خلاقیت، اعتماد به نفس و عزم خود برای از بین بردن‌ این موانع استفاده می‌کنند و از طریق آن، اهداف روشن و هدفمندی را برای دستیابی به نتایج مورد نظرشان تعیین می‌کنند‌.

5. مهارت‌های ارتباطی

رهبران کاریزماتیک مهارت‌های ارتباطی فوق العاده‌ای دارند و این ویژگی آن‌ها برای ایجاد انگیزه در کارکنان و سایر گروه‌ها بسیار مورد نیاز است. با استفاده از این ویژگی، آن‌ها می‌توانند کارمندان را تشویق کنند که در اکثر مواقع ثابت قدم باشند و در زمان‌های سخت بیشتر تلاش کنند. همچنین این رهبران می‌توانند به راحتی در یک محیط به صورت گروهی یا یک به یک ارتباط برقرار کنند.

از آن‌جایی که رهبران کاریزماتیک افرادی با مهارت‌های ارتباطی قوی هستند، باید در ارتباطات خود متفکر باشند و دانش لازم برای سنجیدن شرایط را داشته باشند. علاوه بر این، یکی دیگر از عناصر مورد نیاز آن‌ها برای برقراری ارتباط، صمیمیت و مهربانی است. آنها باید ارتباطات صمیمانه قوی داشته‌ باشند تا بتوانند دیدگاه‌های خود را به شیوه‌ای معنادار برای کارمندانشان بیان کنند.

6. بلوغ

یک رهبر کاریزماتیک دارای شخصیت قدرتمندی است و در شرایط مختلف بلوغ و پختگی دارد. این افراد از دانش و خردی که از طریق تجربیات شخصی و تجاری خود در طول زندگی به دست آورده‌اند، استفاده می‌کنند تا مسائل مختلف را ارزیابی و حل کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند مهارت‌های مسئولیت‌پذیری و بلوغ خود را در همه موارد حفظ کنند.

7. فروتنی

رهبران کاریزماتیک اگرچه قدرت و اعتماد به نفس بالایی دارند، در برابر دیگران تواضع و فروتنی خود را حفظ می‌کنند. سبک رهبری کاریزماتیک به این صورت است که رهبر برای هر کارمند ارزش زیادی قائل است و به ایده‌ها، نظرات و نگرانی‌های آنها گوش می‌دهد. او این کار را بدون تحقیر و هیچ‌گونه قضاوتی نسبت به آنها انجام می‌دهد‌.

رهبر کاریزماتیک درک می‌کند که باید کارکنان را در مورد ارزشی که برای سازمان به ارمغان می‌آورند متقاعد کند. این رهبران به کارکنان خود می‌گویند که چگونه مشارکت آنها بر منافع استراتژیک شرکت تاثیر می‌گذارد و موجب پیشرفت و موفقیت آن می‌شود.

8. شفقت و دلسوزی

رهبران قدرتمند و کاریزماتیک نیز دارای شفقت هستند. آنها باید دلسوزی خاصی نسبت به تولد اهداف، چشم‌اندازها و نحوه‌ی کار کارمندان خود داشته باشند. اگرچه وجود شفقت در انواع مختلف رهبری مورد نیاز است، حفظ آن در سبک رهبری کاریزماتیک یک مهارت لازم و ضروری است. این ویژگی دلسوزانه به رهبر‌ کمک می‌کند که با هدف موفقیت و پیشرفت برای کارکنان و آگاهی نسبت به اقدامات آن‌ها عمل کند و صداقت و شجاعت داشته‌ باشد.

یک رهبر کاریزماتیک از طریق شفقت و دلسوزی باعث ایجاد حالت عاطفی مثبت در کارکنان می‌شود و این حالت موجب می‌شود‌ که این‌ کارمندان تمرکز بیشتری داشته‌ و همگام با هم فعالیت کنند. علاوه بر این سبب می‌شود‌ که آن‌ها در تعیین اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تمرکز کرده و تلاش کنند با افزایش بهره‌وری خود مو‌جب پیشبرد اهداف سازمان شوند.

9. زبان بدن

مهارت‌های زبان بدن تقریبا در وجود تمام رهبران کاریزماتیک دنیا دیده‌ می‌شود. معمولا این نوع رهبران رفتاری باز، گرم و مثبت دارند و صمیمیت خود را با استفاده از زبان بدن به دیگران نشان می‌دهند. آن‌ها با حالت دوستانه با دیگران صحبت می‌کنند، لبخند می‌زنند، هنگام معرفی خود دست می‌دهند و ارتباط چشمی خوبی با افراد مقابل خود برقرار می‌کنند.

رهبران کاریزماتیک اعتماد به نفس و صلابت خود را در زبان بدنشان هنگام سخنرانی نشان می‌دهند. آن‌ها صاف و با قدرت می‌ایستند، تن صدای خود را تغییر می‌دهند و حتی گاهی یک یا چند فرد خاص را مستقیما مورد خطاب قرار می‌دهند تا میزان جذابیت خود را افزایش دهند.

10. مهارت‌های شنیداری

رهبران کاریزماتیک در گوش دادن‌ نیز بسیار خوب هستند. آن‌ها هنگام صحبت با دیگران حواسشان پرت نمی‌شود یا با افکار مربوط به استرس و عصبانیت رفتار نمی‌کنند. رهبر کاریز‌ماتیک‌ با دقت به آنچه گفته می‌شود توجه می‌کند و با علاقه به سخنان اطرافیان خود گوش می‌دهد. او تمام حواس خود را درگیر گفتگو می‌کند و با دیگران همدل و همراه است.

11. خود نظارتی

رهبران کار‌یزماتیک باید هرچند وقت یکبار به ارزیابی و نقد خود بپردازند. آن‌ها از شخصیت قدرتمند خود و این واقعیت که دائماً توسط پیروان خود تحت نظر هستند آگاهی دارند؛ بنابراین می‌دانند که به تصویر کشیدن‌ یک چهره‌ی خوب برای دنبال کنندگان‌شان مهم است. این تصویر خوب همان چیزی است که تنها با نظارت شخصی می‌توان به آن دست یافت.

12. احساسات عاطفی

رهبران کاریزماتیک جذابیت عاطفی نیز ایجاد می‌کنند. آنها می‌توانند احساسات بزرگی را در بین کارمندان و حتی طیف گسترده‌تری از پیروان‌شان که واکنش عاطفی دارند برانگیخته‌ کنند. آنها با ایجاد وفاداری قوی از طریق ارتباطات مبتنی بر احساسات، بر عواطف کارکنان خود تاثیر می‌گذارند. این احساسات می‌توانند الهام بخش آن‌ها باشند و تبدیل به فرصتی برای تحقق رویاهای آنان شوند.

رهبران کاریزماتیک تلاش می‌کنند گاهی از عملکرد افراد فراتر بروند و با هدف‌گذاری مسائل به کارمندان خود انگیزه بدهند و به قلب آنان برسند.

13. ویژگی‌های الهام بخش

اکثر رهبران کاریزماتیک به افراد و کارکنان خود انگیزه می‌دهند؛ زیرا این رهبران‌ الهام بخش آن‌ها هستند. این ویژگی آن‌ها خصوصا در مواقع سخت و بحرانی اهمیت زیادی دارد و موجب می‌شود بتوانند همراه هم از سختی‌ها و طوفان‌ها عبور کنند و به ثبات وضعیت دست یابند.

برخی از روانشناسان عقیده دارند اگر فردی در حال تجربه یک گردباد عاطفی باشد و با یک رهبر کاریزماتیک صحبت کند، آرامش می‌گیرد و می‌تواند با انگیزه بیشتری رو به جلو حرکت کند.

14. شجاعت

رهبری کاریزماتیک نوعی رهبری‌ شجاعانه است که موفقیت آن تا حد زیادی به شجاعت رهبر و افراد او بستگی دارد. شجاعت‌ یکی از ارزش های تحسین برانگیز است و دشواری آن موجب می‌شود که نیاز بیشتری به تمرین و مداومت داشته‌ باشد. اینکه یک رهبر بتواند تا پایان کار شجاعت خود را حفظ کند اهمیت زیادی دارد.
مثلا برخی از افراد ممکن است با هدف شجا‌عت شروع کنند، اما پس از مدتی تسلیم فشار عمومی شوند. همچنین ممکن است تسلیم‌ فشار‌ کارفرما، دوستان و حتی دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی یا سایر موقعیت‌های زندگی خود شوند‌. در حالی که معمولا افراد کاریزماتیک رهبران جسور و شجاعی هستند. آنها مواضع اصولی کار را یاد می‌گیرند و از آن استفاده می‌کنند تا کمتر به خطا و اشتباه دچار شوند.

15. اصالت

یکی دیگر از ویژگی‌های رهبری کاریزماتیک اصالت وجودی آن‌هاست. رهبران کاریز‌ماتیک به جای تلاش برای تقلید از دیگران، قوانین و نظام‌های موجود را می‌شکنند تا به خلاقیت و نوآوری دست یابند. اصالت این رهبران اغلب به این دلیل است که آن‌ها با خود طبیعی‌شان راحت هستند و احساس می‌کنند چیزی که هستند بهترین نوع خودشان در زمان حال است و باید برای پیشرفت آن در آینده نیز تلاش کنند.

همچنین، آن‌ها همیشه معتقدند که به اندازه کافی خوب هستند و نیازی ندارند که خود را با دیگران مقایسه کنند. این اعتماد به نفس آن‌ها موجب اصالتشان می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند دیگران را نیز تشویق کنند تا خود را دوست بدارند و برای توسعه فردی خود‌ تلاش کنند.

برخی از مشهورترین رهبران کاریزماتیک

تا این بخش از مقاله‌ی دانشگاه کسب و کار با ویژگی رهبران کاریزماتیک و اهمیت آن در میزان جذابیت و تاثیرگذاری آن‌ها آشنا شدید. اکنون قصد داریم برخی از افرادی که بنابر دیدگاه روانشناسان دارای مهارت‌های کاریزما بودند را معرفی کنیم و خصوصیت بارز آن‌ها‌ را شرح دهیم. بدیهی است که تمام افکار و اقدامات این افراد صحیح و مورد تایید جمعی نیست ؛ این اشخاص تنها ویژگی‌های خاصی داشتند که موجب تمایز آن‌ها با سایر افراد‌ می‌شد.

  • ناپلئون بناپارت

ناپلئون بناپارت نخستین امپراتور فرانسه بود که طی سال‌های 1804 تا 1815 بر این کشور حکومت کرد. او نه تنها فردی از خانواده نجیب‌زاده نبود، ثروت چندانی نیز نداشت. او پس از فارغ‌التحصیلی از یک مدرسه نظامی، در سال 1785 با درجه ستوان دوم توپخانه به ارتش پیوست.

ناپلئون بناپارت به واسطه عقاید ملی‌گرایانه‌ای که داشت و موفقیت‌های نظامی و سخنرانی‌های متعددی که در میان مردم به دست آورد توانست به مقام امپراتوری فرانسه برسد. او یکی از کاریزماتیک‌ ترین رهبران جهان بود که افراد بسیاری را به خود جذب کرد و از یک جایگاه بسیار پایین به مقام امپراتوری رسید.

ارنستو چه‌گوارا یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های انقلاب کوبا بود که بعدها به یک نماد اسطوره‌ای در فرهنگ این کشور تبدیل شد. او هنگام تماشای فقر و گرسنگی در میان مردم آمریکای جنوبی تصمیم گرفت به مبارزه با حکومت دیکتاتوری بپردازد و اوضاع مردم را بهبود ببخشد.

چه گوارا پس از مدتی به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های انقلابی تبدیل شد و با سخنرانی‌ها و سفرهای متعدد خود به کشورهای اطراف، توانست کمک بسیاری به نابودی حکومت دیکتاتوری کوبا کند.

کمتر کسی وجود دارد که تاکنون نام آدولف هیتلر رهبر دیکتاتور آلمان را نشنیده باشد. او فردی نژادپرست با عقاید جنگجویانه بود که توانست بسیاری از مردم جهان را به خود جذب کند و طرفداران بسیاری برای خود فراهم نماید. چنان‌که همچنان عده‌ی بسیاری به هیتلر و نظرات او پایبند هستند و خود را جزوی از طرفداران او می‌نامند!

آدولف هیتلر ویژگی‌های کاریزماتیک بسیاری داشت: او با جذبه و قدرت حرف می‌زد، اعتماد به نفس زیادی داشت و از زبان بدن استفاده می‌کرد. بسیاری از کارکنان هیتلر‌ از جذبه او می‌ترسیدند و دستوراتش را بدون هیچ حرف و اعتراضی قبول می‌کردند.

یکی دیگر از رهبران کاریزماتیک جهان، مهاتما گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود. او رهبری مردم هند را در مسیر آزادی آن‌ها از استعمار امپراتوری بریتانیا به عهده گرفت و در این مسیر با صلح و دوستی گام برداشت. سخنرانی‌ها و نظریات گاندی طرفداران بسیاری برای او به ارمغان آورد و مهارت‌های کاریزماتیک او را به تمام دنیا نشان داد.

گاندی طرفدار مبارزه بدون خشونت و ترور بود و تاثیر بسیاری در گسترش‌ جنبش‌های انقلابی و مقاومتی در سرتاسر جهان داشت.

سخن پایانی

کاریزما در لغت به معنای نوعی جذابیت ذاتی و درونی است که مورد پسند بسیاری از انسان‌ها قرار می‌گیرد و موجب شهرت و موفقیت افراد در اجتماع می‌شود. کاریزماتیک بودن‌ از جمله مهارت‌هایی است که در هر حیطه‌ای اهمیت دارد و تنها به سیاست و اجتماع محدود نمی‌شود. یک فرد دارای کاریزماتیک حتی می‌تواند در بیزینس و کسب و کار خود نیز مشتری‌های زیادی جذب کند و در نهایت، شهرت و درآمد خود را افزایش دهد. به همین علت یادگیری مهارت‌های کاریز‌ماتیک اهمیت زیادی‌ در حوزه‌های مختلف‌ دارد.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به بررسی کاریزماتیک و معنای آن پرداختیم و راهکارهایی برای دستیابی به این مهارت معرفی کردیم. علاوه بر این از پانزده مهارت مهم در رهبران کاریز‌ماتیک نوشتیم که موجب موفقیت آن‌ها در مدیریت و رهبری می‌شود. نظر شما درباره کاریزما و ا‌همیت آن چیست؟ چه ویژگی‌های دیگری می‌شناسید که در این حیطه قرار بگیرد و جذابیت فرد را افزایش دهد؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *