فروشنده خوب یا ستاره فروش، فروشنده ای نیست که زیاد حرف بزند و بحث را با چاپلوسی به دست بگیرد. بلکه کافی است بحث را با سوالات خوب هدایت کنید و ادامه گفتگو را به خریدار بسپارید. بزرگترین ضعف فروشندگان این است که حرفشان درست نیست.

اگر در بخش فروش کار می کنید یا کارمندانی دارید که در فروش به شما کمک می کنند، هنگام صحبت باید به نکات زیر توجه کنید:

1. تماس تصویری

آیا چیزهایی که می گویید برای طرف مقابل ملموس است و تصویری در ذهن او ایجاد می کند یا خیر؟ تا زمانی که مثال واضحی از کار خود ارائه نکنید، مردم متوجه نمی شوند که در مورد چه چیزی صحبت می کنید.

کلمات بصری بیشتر توجه افراد را به راحتی جلب می کند و قسمت خاصی از مغز به نام مغز قدیمی را تحریک می کند که باعث می شود مردم به کلمات شما توجه کنند و به آنها گوش دهند. بنابراین استفاده از الفاظ تخصصی و مبتذل خوب نیست. بسیار مهم است که بتوانید با استفاده از کلمات بصری با مردم ارتباط برقرار کنید.

مثلا به جای اینکه بگید اقدام میکنیم باید بگید فردا با پیک تماس میگیریم تا این صندوق رو تحویلتون بدیم.

2. جملات کوتاه

یک بازاریاب موفق هرگز جملات طولانی نمی گوید، بنابراین شما می توانید جملات خود را در کمترین کلمه ممکن بیان کنید. به عنوان مثال، نباید بگویید: «باید سعی کنیم هر روز صبح ورزش کنیم تا سالم بمانیم»، بلکه می‌توانید بگویید: «با ورزش صبحگاهی سالم می‌مانیم».

فرض کنید کلمه ای که در فروش می گویید مانند دور انداختن 10 هزار تومان باشد، در آن صورت چگونه صحبت می کنید؟

یادداشت شما برای خریدار برای یک خرید کوچک 300 کلمه است و تمرین کنید که کل موضوعات را در 300 کلمه کامل توضیح دهید. بنابراین برای استفاده از جملات کوتاه با کمترین تعداد کلمات و تصاویر قابل درک باید بسیار ماهر باشید.

برای این کار سعی کنید کلمات غیر ضروری را حذف کنید.

3. بیش از سه جمله نباشد

یکی دیگر از روش های فروش خوب این است که هرگز بیش از سه جمله پشت سر هم صحبت نکنید. این به این معنی است که وقتی شما 3 جمله صحبت کردید، اجازه دهید طرف مقابل صحبت کند.

زمانی که بیش از سه جمله پشت سر هم صحبت نکنیم نام این اثر «مکالمه» است و اگر بیش از سه جمله پشت سر هم صحبت کنیم به آن «سخنرانی کوتاه» می گویند.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند به یک سخنرانی کوتاه گوش ندهند، اما مکالمه چیزی است که باید دنبال شود. با این کار ذهن مخاطب را درگیر می کنید.

پس با کمک 3 نکته ذکر شده در مقاله می توانید مانند یک ستاره فروش صحبت کنید و فروش خود را افزایش دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *