در دنیای تجاری پرشتاب امروزی، قدردانی از مشتریان برای تقویت روابط قوی و حفظ وفاداری مشتری ضروری است. یک “متشکرم از حمایت شما” از صمیم قلب می تواند کمک زیادی به ایجاد احساس ارزشمندی و قدردانی در مشتریان شما کند. برای استفاده از روش های خلاقانه و موثرتر برای تشکر از مشتریان، در این مقاله به چند راهکار موثر اشاره کرده ایم که می توانید از آنها استفاده کنید.

همچنین می توانید برای الهام گرفتن از جملات موثر و تشویق کننده به مقاله متن های تشکر مشتری مراجعه کنید. با ترکیب پیام‌ها و استراتژی‌های نمونه ارائه شده در این مقاله، می‌توانید تأثیری ماندگار بر مشتریان خود بگذارید.

اگر به دنبال ایده های ارزیابی مشتری هستید، این هفت استراتژی ارزیابی مشتری را برای ایجاد روابط قوی تر با مشتری، ایجاد وفاداری و رشد کسب و کار خود بررسی کنید.

1. استفاده از پتانسیل تخفیف

در گزارش وفاداری 2022 شرکت مرکل، 79 درصد از 1500 شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند دریافت تخفیف برای محصولات یا خدمات یک برند بهترین نوع پاداشی است که می‌توانند دریافت کنند. به عنوان مثال، یک شرکت خرده‌فروشی ممکن است به صورت دوره‌ای به مشتریان اجازه دهد به ازای هر 1 میلیون تومان خرید، مثلاً 200000 تومان اعتبار خرید دریافت کنند تا در خریدهای بعدی از آن استفاده کنند.

این مشوق نه تنها می تواند مشتریان را به خرج کردن اولین میلیون تومان یا بیشتر ترغیب کند، بلکه به آنها دلیلی می دهد تا در آینده نزدیک به فروشگاه مراجعه کنند و از هدیه دریافتی خود استفاده کنند.

به مشتریانی که با پیشنهادات ویژه، کوپن‌ها و سایر تخفیف‌ها خرید کرده‌اند ایمیل یا پیامک ارسال کنید و به آنها اطلاع دهید که از خرید بعدی یا ارسال رایگان 30 درصد تخفیف دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، مشاغل می توانند رویدادهای حضوری یا مجازی را میزبانی کنند و تخفیف های تبلیغاتی را منحصراً برای بهترین مشتریان خود ارائه دهند.

2. استفاده از قدرت غافلگیری

غافلگیر کردن مشتری با یک امتیاز یا تبلیغات غیرمنتظره می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا از رقبا متمایز شود و اطمینان حاصل شود که مشتریان شما وفادار می مانند.

به عنوان مثال، یک نماینده بلیط هواپیما ممکن است تشخیص دهد که یک مسافر معمولاً برای تجارت پرواز می کند. نماینده فروش می تواند آن فرد را از صف پرواز برنامه ریزی شده به فرست کلاس منتقل کند. این ارتقا هزینه ای برای شرکت هواپیمایی نخواهد داشت، اما می تواند تاثیری ماندگار بر روی مشتری بگذارد.

در مثالی دیگر، هتلی با پنت‌هاوس‌های خالی ممکن است یکی از آن‌ها را به مشتری وفادار به عنوان تشکر از اقامت‌های قبلی‌اش پیشنهاد دهد.

شرکت‌هایی که مشتریان را با مزایای غیرمنتظره غافلگیر می‌کنند، می‌توانند در نهایت تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و غیرمنتظره ایجاد کنند که مشتریان را ترغیب می‌کند تا این خبر را به دوستان خود منتقل کنند. این رویکرد اجازه می دهد تا بازاریابی دهان به دهان بسیار ارزشمند رخ دهد.

3. یک برنامه قوی برای وفاداری مشتری راه اندازی کنید

مشتریان شرکت کننده در برنامه های وفاداری می توانند برای خرید خود به جوایز مختلف، تخفیف ها و هدایای رایگان دسترسی داشته باشند. این رویکرد می تواند به مشتریان اجازه دهد با خریدهای خود امتیاز کسب کنند که بعداً می تواند به اعتبار خرید تبدیل شود.

در برخی موارد، شرکت ها ممکن است برنامه های وفاداری پولی را ارائه دهند که مزایای انحصاری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، سرویس Amazon Prime به مشترکین ارسال رایگان با هزینه ماهانه ارائه می دهد.

ایجاد یک برنامه وفاداری که مردم مشتاق به پیوستن به آن هستند، مهم است. این برنامه باید راهی آسان برای کسب، دریافت و استفاده از جوایز ارائه دهد. مطمئن شوید که برنامه وفاداری شما به اندازه کافی واضح و ارزشمند است که مشتریان را به خرید مجدد تشویق کند.

4. ارتباطات شخصی برقرار کنید

تشخیص رویدادهای مهم در زندگی مشتری نشان می دهد که شما به آن اهمیت می دهید. به عنوان مثال، جشن تولد آنها را با پیشنهادهایی مانند پیش غذای رایگان یا تخفیف در خرید در نظر بگیرید.

علاوه بر این، نقاط عطف خاص مشتری را جشن بگیرید. هنگامی که مشتریان پنجاهمین خرید خود را انجام می دهند یا به مدت پنج سال وفادار بوده اند، برای نشان دادن قدردانی مشتری به آنها کارت هدیه بدهید. نه تنها می توانید احساس خاص بودن را در آنها ایجاد کنید، بلکه می توانید برای استفاده از کارت هدیه خود یک خرید تکراری انجام دهند.

یک یادداشت دست نویس به همراه هدیه خود بگنجانید. در حالی که ممکن است نوشتن یادداشت برای همه مشتریان شما ممکن نباشد، می توانید چند مشتری وفادار و تکراری را انتخاب کنید تا به روشی شخصی تر از آنها تشکر کنید.

5. گوش دادن و پاسخ به بازخورد

برای راضی نگه داشتن مشتریان خود، مطمئن شوید که شنیده می شوند. سعی کنید نظرات مثبت و منفی آنها را در مورد محصولات و خدمات خود در کانال های رسانه های اجتماعی گوش دهید و تا حد امکان نشان دهید که آنها شنیده شده اند.

پاسخ به انتقادها، به ویژه با ارائه راه حلی برای مشکل مشتری ناراحت، می تواند به شما کمک کند که مورد توجه مشتریان بالقوه قرار بگیرید. این افراد بالقوه به شما به خاطر وقت گذاشتن برای گوش دادن و اقدام برای حل مسئله احترام خواهند گذاشت.

همچنین می توانید مشتریانی را که نظرات مثبتی از خود به جای گذاشته اند شناسایی کنید و از آنها بخواهید داستان خود را در مورد استفاده از یک محصول یا خدمات به اشتراک بگذارند. اگر بازخورد مشتریان از شما خواسته است که تغییراتی را برای بهبود محصولات یا خدمات خود ایجاد کنید، به اشتراک گذاری یک ویدیوی کوتاه یا نوع دیگری از ارتباطات بازاریابی فکر کنید تا به پایگاه مشتریان خود اطلاع دهید که نظرات آنها بر جهت برند تأثیر می گذارد.

6. منعکس کننده ارزش های مشتری باشید

قدردانی از مشتری فقط به تخفیف و ارسال رایگان محدود نمی شود. می توانید به مشتریان خود نشان دهید که می دانید چه کسانی هستند و به چه چیزی اعتقاد دارند. در واقع پرداختن به مسائل اجتماعی به یک ضرورت در تجارت تبدیل شده است. بر اساس نتایج نظرسنجی Ipsos Global Trends در سال 2023 که شامل مصاحبه با 48000 نفر در سراسر جهان بود، مردم انتظارات روشنی از کسب و کارها دارند.

80 درصد از آنها گفتند که شرکت ها می توانند پول در بیاورند و به طور همزمان از اهداف خوب حمایت کنند و 64 درصد گفتند که سعی می کنند محصولاتی را از برندهایی خریداری کنند که مسئولانه عمل کنند، حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر شرکت متعهد شده است که سهم خود را برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا یا تجارت منصفانه انجام دهد، مشتریان خود را در مورد شیوه های پایداری یا تعهد به یک زنجیره تامین شفاف آگاه کنید. به علاوه، در حمایت از رویدادهایی که به نفع سازمان‌های محلی هستند، مشارکت کنید یا درصدی از سود خود را به سازمان‌هایی که تغییرات مثبتی در جهان ایجاد می‌کنند اهدا کنید.

7. از یک «متشکرم» ساده استفاده کنید.

یک عبارت ساده مانند “ما از کسب و کار یا خرید شما قدردانی می کنیم” می تواند یک استراتژی قدرتمند برای قدردانی مشتری باشد. همچنین می توانید از مشتریان خود برای توصیه محصولات و خدمات شما به دیگران تشکر کنید.

توسعه یک سیستم خدمات پس از فروش را برای پیگیری بیشتر با مشتریان در نظر بگیرید. این نه تنها به شما این امکان را می دهد که از خرید آنها تشکر کنید، بلکه این فرصت را دارید که بپرسید محصول یا خدمات شما چه سودی برای آنها خواهد داشت. این یک راه رایگان برای نشان دادن قدردانی خود است.

نتیجه

ارزش گذاری برای مشتریان می تواند به شما کمک کند تا با افرادی که شما را در تجارت نگه می دارند، روابط قوی ایجاد کنید. این را می توان با ارائه یک تخفیف و تبلیغات غافلگیرکننده یا با پاسخ به بازخورد آنها و همسویی با ارزش های اجتماعی آنها انجام داد. به هر حال، تشکر از مشتریان برای حمایت از کسب و کار شما می تواند راه طولانی در ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار و رشد کسب و کار شما کمک کند.