والمارت یک شرکت آمریکایی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید در سراسر جهان دارد و به عنوان یکی از نمایندگان بزرگ صنعت خرده فروشی شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۶۲ توسط سم والتون در آرکانزاس، ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و به طور سریع تبدیل به یک نماد اقتصاد جهانی تبدیل شد.

والمارت به مشتریان خود محصولات متنوعی از لباس و الکترونیک تا مواد غذایی و محصولات خانگی ارائه می‌دهد. این شرکت به دلیل استراتژی تخفیف‌های قیمتی و تعهد به ارائه کیفیت بالا به مشتریان خود، توانسته است بازار فروشگاهی جهانی را تحت تاثیر خودش قرار دهد و میلیاردها مشتری را در سرتاسر جهان به برند خود جذب کند.

در این مقدمه، می‌توان به اهمیت زیاد والمارت به عنوان یک نماینده برجسته در صنعت خرده فروشی پی برد. این شرکت نه تنها نقش مهمی در اقتصاد داخلی ایالات متحده دارد، بلکه تاثیر زیادی بر صنعت جهانی نیز دارد. به همین دلیل، مفاهیم مرتبط با والمارت از جمله استراتژی‌های فروش، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی، و رقابت در بازارهای جهانی مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرند. در این مقاله که در سایت دانشگاه‌ کسب و کار منتشر شده‌ است، به بررسی عوامل مختلف مرتبط با والمارت و نقش آن در اقتصاد جهانی خواهیم پرداخت. پس با من تا انتها همراه باشید.

نگاهی به زندگی سم والتون صاحب برند والمارت

سم والتون یا با نام کامل ساموئل مور والتون، متولد شده در سال ۱۹۱۸ در شهر کینگ فیشر، اوکلاهاما، می‌باشد. پدرش توماس گیبسون والتون و مادرش نانسی لی نام داشتند. کودکی سم والتون پر از تجربیات کاری و نقل مکان‌های مکرر بود. پدرش به عنوان یک دلال چند منظوره شناخته می‌شد و برای کسب درآمد و داشتن یک زندگی معمولی، تلاش بی‌وقفه‌ای انجام می‌داد. او تمام توان و انرژی خود را می‌گذاشت تا اهداف خانوادگی خود را به دست آورد.

سم در طول دوران رکود اقتصادی در آمریکا به دنیا آمد. این موقعیت اقتصادی سخت، نه تنها پدر خانواده را بلکه مادر و تمام فرزندان را مجبور می‌کرد که دست به دست هم بدهند تا بتوانند زندگی آبرومند با سفره‌ای از غذا داشته باشند.

بنابراین، سم از کودکی وارد عالم تجارت شد. او از سنین پایین به پدرش کمک می‌کرد و به فروش شیر برای مادرش ادامه می‌داد. وقتی به سن هشت سالگی رسید، شروع به فروش مجله‌ها کرد. در کنار این مشاغل، او حیواناتی مانند خرگوش و کبوتر را نیز پرورش می‌داد و آنها را به فروش می‌رساند. این فعالیت‌های سم باعث شده بود که او از همان کودکی فکر اقتصادی خود را پرورش دهد. همین اقدامات سم باعث تبدیل شدن وال مارت به بزرگترین فروشگاه خرده فروشی شد.

سم والتون و دوراهی سخت زندگی‌اش

والتون تا قبل از ورود به دانشگاه، هر چیزی که می‌توانست، به فروش می‌رساند. اما چشم‌انداز آینده‌اش با آنچه که در نهایت به دست آورد، کاملا متفاوت بود. سم والتون آرزو داشت که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه وارد “مدرسه تجارت وارتون” شود و به تخصص در زمینه فروش بیمه بپردازد. اما متاسفانه، شهریه بالای این مدرسه، تمام نقشه‌های او را بر هم زد. در این شرایط، او مجبور بود یک تصمیم تازه بگیرد و به دنبال یک هدف جدید برای آینده‌اش باشد.

والتون جوان از طریق مصاحبه‌ای که در دانشگاه انجام داده بود، به عنوان کارآموز مدیریت با حقوق ماهیانه ۷۵ دلار در شرکت «جی.سی.پنی»استخدام شد. او ابتدا به عنوان کارآموز در یکی از مغازه‌های خرده فروش این شرکت کار می‌کرد. این تجربه برای یک کسی که تاکنون در زندگی خود به فروش محصولات مختلف پرداخته بود، جذابیت خاصی داشت. با وارد شدن والتون به جی.سی.پنی، دری جدید به زندگی او باز شد و آینده او را دگرگون کرد.

تولد برند والمارت توسط سم والتون

دو سال پس از ورود سم والتون به دنیای خرده‌فروشی، جنگ جهانی آغاز شد. در آن زمان، والتون تصمیم گرفت از کار در فروشگاه خود استعفا دهد و به جنگ بپیوندد. پس از پایان جنگ و با بازگشت به زندگی معمولی، سم تصمیم گرفت که به همراه یکی از دوستان دوران دبیرستانی‌اش، یک فروشگاه خرده‌فروشی را در یکی از شهرهای بزرگ تاسیس کند. این تصمیم، نقطه عطفی در زندگی و حیات کسب و کار او بود.

همان زمان، همسر سم به نام هلن، دو قاعده مهم برای آینده و مسیر کسب و کار او تعیین کرد. او به سم گفت که زندگی در شهرهای بزرگ، دغدغه‌های خاص خود را دارد که او نمی‌خواهد با آنها درگیر شود. پس به هر شهری که سم می‌رود، او با سم می‌رود. اما تا وقتی که جمعیت شهر از ۱۰ هزار نفر بیشتر نشود. همچنین، هلن به سم توصیه کرد که شراکت با دیگران ایده خوبی نیست، چرا که خیلی خطرناک است. نظر هلن در مورد شراکت‌های کسب و کاری به تجربیات پدرش باز می‌گشت و او از داستان‌هایی که برای شریک‌های کاری شنیده بود، آگاه بود.

برداشتن اولین قدم(خرید نمایندگی بن فرانکلین)

پس از تعیین شرایطی که هلن برای سم والتون قرار داد، سم تصمیم گرفت تمام پس‌اندازهای خود را  به همراه مبلغی که از پدر همسرش به عنوان وام دریافت کرده بود، برای خرید یکی از نمایندگی‌های انحصاری شرکت «بن فرانکلین» صرف کند. این خرید نمایندگی انحصاری به معنای پیروی بی‌پایان از راهبردها و سیاست‌هایی بود که شرکت مادر برای شعبه‌های خود در نظر می‌گرفت.

اما والتون یک شخصیتی بود که همیشه با دستورات ساده دیگران موافقت نمی‌کرد و تمام کارها را بر اساس نظرات دیگران انجام نمی‌داد. او البته در آغاز به اجبار قوانین اصلی شرکت را رعایت می‌کرد. زیرا از حسابداری و مدیریت یک مغازه بزرگ و اطلاعات زیادی نداشت. این قوانین به عنوان یک کلاس فشرده آموزشی برای او عمل کردند.

با گذشت زمان و آموزش‌هایی که والتون از تجربیات خود به دست آورد، او دیگر قادر به مقاومت در برابر فرصت‌هایی که برای توسعه کسب و کارش به وجود می‌آمد نبود. برادران والتون در ادامه این قوانین را بروزتر کردند و از آن‌ها برای مدیریت بهتر شعب والمارت کمک گرفتند.

استراتژی قیمت‌گذاری شرکت والمارت

سم والتون برای گسترش کسب و کار خود، به دنبال جنس‌هایی با قیمت کمتر از آنچه نمایندگی‌های فروش بن‌فرانکلین برای او در نظر گرفته بودند، بود. یک روز سم به صورت اتفاقی با مردی به نام “هری وینر” آشنا شد. ترفندی که او برای تهیه جنس‌های ارزان با حجم بالا استفاده می‌کرد. این ترفند بعدها به یکی از پایه‌های اصلی فلسفه کسب و کار وال‌مارت تبدیل شد.

این استراتژی به این صورت بود که سم والتون می‌توانست بدون واسطه جنس‌های مغازه‌اش را با قیمتی بسیار کمتر تهیه کند. او می‌توانست با این کار سود معقولی از طریق فروش جنس‌ها داشته باشد و به علت حجم فروش بالا، سود بیشتری کسب کند. به عبارت دیگر  نسبت به زمانی که او جنس‌ها را گران‌تر می‌خرید و با حجم کمتر می‌فروخت، می‌توانست سود بیشتری کسب کند. این ایده را سم والتون یاد گرفت، اما نمی‌توانست آن را در نمایندگی‌ای که خریده بود به کار ببرد. چرا که قوانین شرکت اجازه انجام این کار را نمی‌دادند.

با این وجود، تا جایی که ممکن بود، سم والتون این قوانین را نقض می‌کرد. اما اقدامی که مانع فعالیت‌ او می‌شد این بود که، او باید ۸۰ درصد از جنس‌های خود را از شعبه‌های بن‌فرانکلین خریداری می‌کرد. اما تا جایی که ممکن بود از این قانون را نادیده می‌گرفت. مسئولان شرکت هم بابت نافرمانی به او سخت نمی‌گرفتند.  زیرا با این کار سم موفق شده بود فروشگاه کوچک خود را به یکی از بهترین‌ها در منطقه تبدیل کند. برادر او، “باد والتون” نیز که تازه از جنگ بازگشته بود، به او ملحق شد.

حالا مغازه در شهر نیوپورت به دست برادران والتون بود.  این دو برادر چند سال بعد با تکیه بر همین تجربه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت راه‌اندازی کردند.

اشتباهی که هزینه زیادی برای والمارت داشت

پنج سال پس از آغاز کار در آن مغازه کوچک، والتون‌ها توانستند تبدیل به صاحب یک فروشگاه محبوب و پرفروش شوند. در این مدت، فروشگاهی که برادران والتون در آن فعالیت می‌کردند، روز به روز معروف‌تر می‌شد. سم والتون از هر راهی که می‌توانست برای تبلیغات و جلب مشتریان استفاده می‌کرد. او از خرید دستگاه پاپ‌کورن‌ساز تا گرفتن وام بانکی برای تهیه دستگاه بستنی‌ساز و حتی جمع‌آوری مشتریان در فروشگاه بهره می‌برد.

این تبلیغات و شناساندن مغازه به دیگران باعث شد که صاحب قبلی مغازه، در همان زمان که قرارداد پنج‌ساله اجاره به پایان می‌رسید، تصمیم به بازگشت به مغازه و فعالیت در آن کند. این اتفاق ناخواسته باعث شد که والتون‌ها به سختی بیفتند. یک اشتباه در قرارداد اجاره باعث شده بود تا صاحب مغازه قانونی امکان پس گرفتن مغازه و تمام تلاش‌های این خانواده را در خور بکند. آن‌ها هیچ گزینه‌ای جز ترک مغازه و ترک شهر برای خود نداشتند.

فرصتی برای شروع دوباره در شهر جدید

زمانی که سم والتون، که در آن زمان ۳۲ ساله بود، از شهر نیوپورت راهی شد. تصمیم گرفت به تاسیس برند والمارت بپردازد. او بر اثر کمبود تجربه و عدم موفقیت در نیوپورت، تصمیم به اختصاص تمام زمان و انرژی خود به دیگران داده و ثمرات تلاش خود را با دست دیگران به اشتراک گذاشت.

خروج سم از نیوپورت نه تنها به تاسیس وال مارت کمک کرد بلکه تبدیل به عامل اصلی تغییر در مدل فروشگاهی آن شد. او به همراه خانواده‌اش در جستجوی مکان مناسبی برای تاسیس فروشگاه بود و در نهایت با ترکیب دو مغازه، یکی از آن‌ها یک فروشگاه چند منظوره و دیگری یک آرایشگاه قدیمی بود، فروشگاه وال مارت را تاسیس کرد.

سم والتون پس از مطالعه مقاله‌ای درباره تغییرات جدید در صنعت فروشگاهی به نام «سلف‌سرویس»، تصمیم گرفت این مفهوم را به عملیات فروشگاه خود اعمال کند. او یک روز تمام با اتوبوس به یکی از این فروشگاه‌ها سفر کرد و با دقت روندهای جدید را بررسی کرد. این تمرین از عادت‌های جستجویی والتون‌ها در برند وال مارت نیز پیروی شد.

نتیجه این تلاش، تبدیل فروشگاه وال مارت به یک مدل سلف‌سرویس شد و این فروشگاه به عنوان سومین فروشگاه سلف‌سرویس در کشور شناخته شد. در همین زمان، سم والتون هنوز به عنوان نمایندگی انحصاری بن‌فرانکلین کار می‌کرد ولی با گذر زمان، فروشگاه وال مارت هم به موفقیت رسید.

تجربه ارزشمند سم والتون

سم والتون به عبارت دیگر این تجربه را به خلاصه کشید: “اولین درس بزرگی که گرفتیم این بود که در شهرهای کوچک، بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم، امکان کسب و کار وجود دارد.”

اگرچه فروشگاه‌های تخفیفی برای سم والتون جدید نبودند، اما تجربه کار در نمایندگی‌های انحصاری به او نشان داد که باید با موج جدیدی از کسب و کار که در حال رشد بود، همگام شود. به همین دلیل تصمیم به پیوستن به صنعت فروشگاه‌های تخفیفی گرفت. این تصمیم در ابتدا برای والتون‌ها ترسناک به نظر می‌رسید. اما آن‌ها چاره‌ای نداشتند. بنابراین، اولین والمارت با سرمایه‌گذاری ۳ درصدی سم والتون، ۲ درصدی دان ویتاکر، و ۹۵ درصد سم والتون به وجود آمد. این راه‌اندازی نیاز به تخصیص تمام انرژی و منابع آن‌ها داشت، از جمله فروش خانه و امضاکردن سفته‌های بزرگ، اما در نهایت به موفقیت پیوست.

اصلا چرا والمارت؟

وقتی افراد قصد دارند برای برند خود نام انتخاب کنند، اساسا دنبال معنا یا داستان پشت آن نام می‌گردند. هر چه برندها معروف‌تر و پرآوازه‌تر باشند، این کنجکاوی معنوایی نام برند را شیرین‌تر می‌کند. «باب باگل»، یکی از اولین مدیران وال مارت، در انتخاب نام این برند با سم والتون همکاری کرد. او داستان آن را به این صورت تعریف می‌کند: «در بهار سال ۱۹۶۲، من و سم به فورت اسمیت می‌رفتیم. سم یک کاغذ از جیبش بیرون آورد که سه یا چهار نام به تفصیل بر روی آن نوشته شده بود.

من به سم گفتم: من اهل اسکاتلند هستم، پس به جای این نام‌های پیچیده، فقط اسم خودت را بنویس و از آن استفاده کن. بعد از اینکه نام خودم را نوشتم، یک خرچنگ‌قورباغه در انتهای کارت کشیدم و «والمارت» را اضافه کردم و به سم گفتم: لازم نیست حروف زیادی برای لامپ‌های مغازه بخری.سم هیچ کلمه‌ای نگفت و من هم به بحث ادامه ندادم. چند روز بعد، وقتی به سمت فروشگاه رفتم، دیدم که حروف«وال» روی دیوار چسبانده شده و کارگران در حال بالا بردن حرف «م» هستند. من فقط لبخند زدم و به سم ملحق شدم».

سم والتون همچنین اظهار می‌کند: «زمانی که ما وال مارت را تاسیس کردیم، می‌دانستیم که هنوز در ابتدای مسیری طولانی هستیم. اما همیشه شعار ما این بوده است: آزمایش کردن، تلاش برای بودن متفاوت، رشد در صنعت خرده فروشی و تلاش برای پیشی گرفتن از دیگران».

ورود رقبای والمارت به میدان نبرد

اولین شعبه فروشگاه والمارت در تاریخ دوم جولای ۱۹۶۲ افتتاح شد. در آن زمان، خود والتون‌ها هنوز به عنوان صاحب چند نمایندگی انحصاری بن‌فرانکلین فعالیت می‌کردند. افتتاح یک فروشگاه با برند مستقل معادل اعلان جنگ به شرکت بن‌فرانکلین به حساب می‌آمد. در روز افتتاح اولین فروشگاه وال مارت، یک گروه از ماموران آن شرکت با لباس‌های کت و شلواری که روی آن‌ها لوگوی شرکتشان بود، همراه با مردم وارد فروشگاه شدند. آن‌ها به صورت مستقیم به دفتر سم والتون رفتند و پس از چند دقیقه، فروشگاه را ترک کردند.

سم والتون درباره این ماجرا به این شکل تعریف می‌کند آن ماموران به دفتر من آمدند و به من گفتند: «کافی است! دیگر اجازه ندارید که فروشگاه‌های والمارت را تاسیس کنید. آنها نمی‌دانستند که من آدمی نیستم که از کسی اجازه بگیرم یا به یک اولتیماتوم گوش کنم».

فروشگاه‌های اولیه والمارت در واقعیت، ظاهری جذاب نداشتند. اندازه‌شان کوچک بود. کالاها به طور تصادفی جا به جا شده بودند و مفهوم دکوراسیون داخلی برای آن‌ها وجود نداشت. در آن زمان، فروشگاه‌های والمارت نسبت به رقبای خود بسیار نازل و بی‌نظم به نظر می‌آمدند. برادران والتون در این زمینه توضیح می‌دهند: «فروشگاه‌های اولیه والمارت به طور قابل ملاحظه‌ای تبلیغاتی نبودند و واقعا ظاهر زشتی داشتند و پر از کالا بودند. اما همه جنس‌های ما ۲۰ درصد ارزان‌تر از رقبا به فروش می‌رسیدند. ما سعی می‌کردیم بفهمیم که آیا مشتریان در شهرهای کوچک علاقه دارند که به دلیل قیمت مناسب به فروشگاهی مانند فروشگاه‌ما بروند و از همان جنس‌ها خرید کنند یا خیر؟ جواب مثبت بود و مردم با حضور خود ما را تشویق می‌کردند».

والمارت و رقبای قَدَر او

زمانی که خانواده والتون شروع به اجرای کسب و کار فروشگاهی خود کردند، سه شرکت بزرگ دیگر نیز وارد صنعت تخفیف شدند، که در آن زمان نام و شهرت خود را داشتند. این سه شرکت به شرح زیر بودند:

  • شرکت اس.کرسگ (S. Kresge) با تجربه‌ی ساخت 800 فروشگاه موفق، وارد صنعت فروشگاه‌های تخفیفی شد و به آن نام «کی‌مارت» داد.
  • شرکت اف.دبلیو.وولورث (W. Woolworth)، به عنوان پیشوای این صنعت شناخته می‌شد و مجموعه فروشگاه‌های «وولکو» (Woolco) را راه‌اندازی کرد.
  • شرکت دیتون هادسون (Dayton-Hudson)، اولین فروشگاه تخفیفی تارگت (Target) را تاسیس کرد.

به علاوه، یک فروشگاه مستقل به نام “وال مارت” وجود داشت که به تازگی تاسیس شده بود و نسبت به رقبای بزرگترش کوچک‌تر بود. رقبا در ابتدا اهمیت زیادی به این فروشگاه نمی‌دادند و آن را به عنوان یک تهدید معنی‌دار نمی‌دیدند. اما بعد از 30 سال، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر در این صنعت از بین رفتند و به نظر می‌آمد که یکی از بزرگترین و پرسودترین فروشگاه‌ها، همان والمارت کوچک به حساب می‌آید که در ابتدا کسی به آن توجه نمی‌کرد.

سم والتون درباره این مسیر موفقیت می‌گوید: «رویکرد ما در والمارت همان رویکردی بود که سال‌ها پیش در نمایندگی‌هایمان اتخاذ می‌کردیم. ما همیشه به ابتکار پرداختیم. تجربه‌ها را آزمودیم و کسب و کارمان را گسترش دادیم. مدت‌ها مردم فکر می‌کردند که نام و برند وال مارت، محصول ناگهانی از ذهن یک مرد میان‌سال است که سرمایه‌گذاری زیادی در آن کرده است. درست است که اولین فروشگاه وال مارت را در سال ۱۹۶۲ افتتاح کردیم. اما این فروشگاه نتیجه‌ای بود که از تمام تجربیاتی که از نیوپورت تا بنتون‌ویل کسب کرده بودیم، به دست آمده بود. ما همیشه از طریق آزمون و خطا پیش می‌رفتیم، در مواجهه با مشکلات سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام می‌دادیم و به تجربه‌کردن چیزهای جدید و نو پرداختیم.

وال‌مارت یک کسب و کار خانوادگی است

جدا از علاقه‌ی دیرینه برادران والتون به کار در کنار خانواده، دلایلی دیگر نیز برای این موضوع وجود داشت. والتون‌ها اعتقاد دارند که داشتن یک شراکت خانوادگی به آن‌ها کمک می‌کند تا روابط خود را تقویت کرده و از همبستگی که در خانواده‌ وجود داشت، محافظت نمایند. اینکه در حال حاضر برند وال مارت به عنوان یک شرکت سهامی عام فعالیت می‌کند، اهمیت زیادی برای آنها ندارد. خانواده والتون همچنان مالک ۵۱ درصد از سهام شرکت هستند و این به نظر آن‌ها کافی است تا از دست دیگران کسب و کار خودشان را محافظت نمایند. جالب است که سم والتون، در زمان حیات خود و در مقدمه کتاب خاطراتش، به نوه‌ها و نسل‌های آینده خود توصیه‌ای کرده است:

« اگر به هر اقدامی که به تقسیم سهام خانوادگی ضرر می‌زند دست بزنید، به شما این وعده را می‌دهم که حتی پس از رفتن از این دنیا، اذیتتان خواهم کرد. بنابراین حتی به فکر انجام چنین کاری هم نیافتید».

دلایل موفقیت وال‌مارت

هر برندی دارای چند برگ برنده است که به وسیله‌ی آن‌ها موفقیت خود را دستیابی می‌کند. در این مقاله، ما چند ویژگی کلیدی برند وال مارت را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تعیین هدف و تلاش مستمر برای دستیابی به آن

یکی از دلایل موفقیت برند وال مارت، تعیین هدف و تلاش مداوم برای دستیابی به آن است. برای والتون‌ها، هدف‌گذاری و تحقق آن در هر مرحله از زندگیشان بسیار اهمیت داشت. به عنوان مثال، سم والتون که کار خود را با یک فروشگاه خرازی کوچک در نیوپورت آغاز کرد، قبل از هر کاری یک هدف مشخص برای خود تعیین کرد. او به عنوان هدف تبدیل فروشگاه کوچک خود به مغازه‌ای بزرگتر و پرسودتر در منطقه نیوپورت را دنبال کرد.

سم والتون، حتی پس از حدود ۶۰ سال تجربه و موفقیت، به جوانان توصیه می‌کند که همچنان از هدف‌گذاری استفاده کنند. او می‌گوید: «شما هم می‌توانید هدفی شبیه به این را برای خود مشخص کنید و سپس راهی برای دستیابی به آن هدف پیدا کنید. حتی اگر هدف‌گذاری شما کاملا عملی نباشد، از امتحان کردن چیزهای جدید لذت ببرید».

تاکید بر عمل‌گرایی و کار تیمی

برند وال مارت بسیار عمل‌گرا است و این ویژگی از سم والتون به ارث برده شده است. والتون‌ها به سرعت به عمل می‌پردازند و تاکید دارند که کار تیمی چیزی بسیار مهم است. آن‌ها همیشه از همکاری و تلاش مشترک برای دستیابی به هدف‌های مشترک حمایت می‌کنند.

 رقبا را مورد بررسی قرار دادن

یکی از راهکارهای موفقیت برند وال مارت، مشاهده و بررسی رقبا بوده است. سم والتون از اینکه به دقت رقبایش را مورد بررسی قرار داده و از تجربیات آن‌ها یاد گرفته است، بهره‌برداری کرده است. او می‌گوید: «من فهمیدم که انسان می‌تواند از هر کسی چیزی یاد بگیرد».

توجه به صرفه‌جویی برای مشتریان

برند وال مارت با توجه به تعهد خود به مشتریان، به شدت به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارزش افزوده برای مشتریان تا آخرین اندازه ممکن، تاکید می‌کند. این برند به موجب این تفکر، همیشه درصدی از سودهای خود را به مشتریان باز می‌گرداند و از این راه برای آن‌ها ارزش ایجاد می‌کند. این رویکرد باعث می‌شود که والمارت از دیگر رقبا جلوتر برود و مشتریان به عنوان اولین اولویت آن‌ها در نظر گرفته شوند.

حوزه فعالیتی فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت

فعالیت‌های فروشگاه‌های والمارت به شکل خرده‌فروشی انجام می‌شود و هدف اصلی آن‌ها فروش مواد غذایی با حداقل سود است. این شرکت از اولویت خود برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی با استفاده از تخفیف‌های عالی بهره می‌برد. در حال حاضر، والمارت فعالیت‌های خود را به روش‌های زیر انجام می‌دهد:

 فروشگاه‌های سنتی و آنلاین والمارت:

   بخش بزرگترین فروش در والمارت را به خود اختصاص داده است که 67.2 درصد از فروش خالص شرکت را تشکیل می‌دهد. این بخش بیشترین قسمت فروشگاه‌های سنتی در آمریکا را شامل می‌شود. والمارت انواع محصولات از جمله پوشاک و مواد غذایی متنوع را عرضه می‌کند. همچنین فروشگاه‌های آنلاین والمارت نیز سودآوری خوبی دارند. تعداد شعب فروشگاه‌های والمارت در آمریکا 3864 و در کشورهای دیگری مانند آلمان، چین، مکزیک، کانادا، برزیل، ژاپن و انگلیس وجود دارد و بیش از 1.8 میلیون فروشنده در این فروشگاه‌ها به بیش از 138 میلیون مشتری در سراسر جهان خدمت می‌کنند.

بازار‌های میوه و سبزی و خواربار فروشی:

   تجارت خواربار فروشی و بازارهای میوه و سبزی یا سوپر سنترها در والمارت تاسیس شدند و از سال 1988 میلادی به طور مداوم در حال رشد بوده و تنقلات، نوشیدنی‌ها و غذاهای تازه در میان دسته‌های قوی‌تری از محصولات به شمار می‌روند. این بخش به عنوان یک راه حل برای کاهش ضعف‌های عرضه پوشاک در والمارت شناخته می‌شود.

 فروشگاه‌های کلوب والمارت:

   کلوب‌های سامز یا کلوب‌های سم، به عنوان یک شرکت با دارایی 31 میلیارد دلار و بیش از 46 میلیون عضو فعال در 350 شعبه مختلف شناخته می‌شوند. این کلوب‌ها ارتباطات بسیاری با کسب و کارهای کوچک دارند و حدود 13 درصد از فروش فروشگاه زنجیره‌ای والمارت از طریق این کلوب‌ها تولید می‌شود. آن‌ها از انبارکالاها در سراسر آمریکا برای خدمت به خرده‌فروشان، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و دفاتر کار استفاده می‌کنند.

بازارهای محلی و فروشگاه‌های بین‌المللی والمارت:

   بازارهای محلی نیز به عنوان عرضه‌کننده محصولات متنوعی شامل سبزیجات، کالاهای دارویی و عمومی شناخته می‌شوند. همچنین، فروشگاه‌های بین‌المللی والمارت در بیش از 15 درصد از کشورهای جهان فعال هستند و حدود 20 درصد از سهم فروش را به خود اختصاص می‌دهند.

مدل کسب و کار وال‌مارت چگونه است؟

مدل کسب‌ و کار والمارت با تبدیل این فروشگاه خرده‌فروشی به یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در ایالات متحده ایجاد شده است. والمارت در ایالات متحده بیش از ۱۱۵۰۰ شعبه دارد، که شامل هایپرمارکت‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ می‌شود، و همچنین در ۲۷ کشور با ۵۶ بنر مختلف فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک را در ده کشور مدیریت می‌کند.

والمارت تقریبا دارای ۲.۲ میلیون کارمند در سراسر جهان است، با ۱.۵ میلیون نفر از آن‌ها در ایالات متحده. این شرکت به نزدیک به ۲۷۰ میلیون مشتری خدمات ارائه می‌دهد و با بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه انباشته، بزرگ‌ترین شرکت جهان از نظر درآمد است.

والمارت یک مدل تجارت عمومی خانوادگی را تحت رهبری والتونز ارائه می‌دهد و یک زنجیره خرده‌فروشی را در بر می‌گیرد. اگرچه هنوز به شدت به فروشگاه‌های فیزیکی و حضوری پایبند است، اما به سرعت حضور آنلاین خود را گسترش داده است.

والمارت به این دلیل رشد کرده است که فروشگاه‌های زیادی در آمریکای شمالی دارد و در خرده‌فروشی از بقیه رقبای خود جلوتر می‌باشد. همچنین تبلیغات خوبی دارد که این باعث شده است که مردم علاقه‌ی زیادی به این برند داشته باشند.

مشاور بازاریابی Crum، یکی از شرکت‌های معتبری است که با شرکت‌های جهانی همچون والمارت همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که فروش آن‌ها به مرور زمان افزایش می‌یابد.

با فروش ۴۸۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵، والمارت بزرگ‌ترین شرکت جهان از نظر درآمدی شد. این شرکت در ۲۷ کشور حدود ۱۱۰۰۰ فروشگاه دارد. با توجه به اینکه وال مارت تقریبا ۲.۲ میلیون نفر را استخدام کرده است، به یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان جهان تبدیل شده است.

استراتژی مدل کسب و کار شرکت وال‌مارت

استراتژی مدل کسب‌وکار والمارت بر اساس چهار عامل اصلی تمرکز دارد: قیمت مناسب، دسترسی متمایز، رقابت گروهی و ارائه تجربه برتر به مشتریان.

والمارت با تمرکز بر قیمت پایین و انتخاب متنوعی از محصولات، موفق شده است جایگاه پیشروی خود در صنعت خرده‌فروشی جهانی را حفظ کند. استفاده از استراتژی‌های معروف مانند EDLC) هزینه کم روزانه( و EDLP )قیمت‌های پایین روزانه) والمارت به افزایش رشد این شرکت و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین زنجیره فروشگاهی جهان کمک کرده است.

مدل کسب‌وکار والمارت برای تلفیق دو عامل استراتژیک جدید به منظور پاسخ به تغییرات در بازار خرده‌فروشی و تطلبات متغیر مشتریان تدوین شده است.

قوانین مهم سم والتون در ابتدای شروع کسب و کار

نگاه مثبت سم والتون به خودانگاری، ابتکارات فردی، آزادی عمل و عدم سخت‌گیری در نظارت مستقیم بر فروشگاه‌ها، از عوامل اساسی موفقیت این شرکت بزرگ و تبدیل شدن آن به بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در جهان بوده است. این اصول ارتباطی را، سم والتون از جیمز کاش، بنیان‌گذار جی سی پنی، به خوبی یادگرفت و سپس این اصول را به صورت منظم و دقیق در فروشگاه‌های خود پیاده کرد. در ادامه، با 10 قانون اساسی سم والتون برای شروع یک کسب‌وکار موفق آشنا می‌شویم:

  1. تقسیم سود

 با همکارانتان مثل شرکای تجاری خود راه بیافتید تا آن‌ها نیز این تفکر تعاملی را پیش بگیرند و در کنار یکدیگر به بزرگترین اهداف خود برسید.

  1. انگیزه دادن به همکاران

   اهداف بزرگی برای خود تعیین کنید و با همکاران خود رقابت کرده و آن‌ها را به رقابت سالم تشویق کنید. یاد بگیرید که پول و دارایی تنها کافی نیستند. سعی کنید همیشه پیش‌بینی‌نشدگی و چالش را در زندگی حرفه‌ای خود حفظ کنید.

  1. از کارکنانتان تشکر کنید

   یک تشکر صادقانه و قدردانی مناسب با استفاده از کلمات مناسب، همیشه تاثیر مثبتی بر روحیه و انگیزه کارکنان دارد. بنابراین، در زمان مناسب از کلمات مناسب برای ابراز قدردانی از زحمات آن‌ها استفاده کنید.

  1. لذت بردن از موفقیت‌ها

   از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید و زمان خوشی را در کنار آن سپری کنید. یاد بگیرید که خود را زیاد سخت نگیرید.

  1. به گفتگوی کارکنان گوش دهید

   نظرات کارکنانتان را بپرسید؛ برای یافتن ایده‌های نو و به‌روز، باید با کارکنان خود مشورت کرده و با آن‌ها گفت‌وگو کنید.

  1. مشتری‌مدار باشید

   با قبول اشتباهاتتان و عذرخواهی بابت آن‌ها، به مشتریان خود ارزش دهید و تلاش کنید تا خواسته‌هایشان را برآورده سازید. حتی در برخی موارد، کمی بیشتر از آنچه مشتریان می‌خواهند، ارائه دهید.

  1. مدیریت دقیق هزینه‌ها

   بهترین راه برای پیشی گرفتن از رقبا، مدیریت دقیق هزینه‌هاست.

چشم‌انداز وال‌مارت

دیدگاه سم والتون، بنیان‌گذار فروشگاه والمارت، این است که علاوه بر ریسک و خطرات معمولی در حوزه خرده‌فروشی، این شرکت بزرگ جهانی نیز با خطرات بازاری روبه‌رو است، از جمله تغییرات در نرخ بهره و ارزهای خارجی. با این وجود، او تاکید دارد که والمارت باید به تحسین استانداردها و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان پایبند باشد. همچنین سم والتون می‌گوید که آنها به عنوان شهروندان مسئولانه عمل کرده و به تعهدشان در این خصوص پایبند خواهند بود. همچنین به وظیفه خود که شامل همکاری و حمایت از خیریه‌ها و سازمان‌های اجتماعی است، ادامه خواهند داد.

خلاصه‌ای از کسب و کار وال‌مارت

والمارت یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین شرکت‌های خرده‌فروشی جهان است. این شرکت ایالات متحده می‌باشد و بیش از ۱۱۵۰۰ شعبه در ایالات متحده دارد. والمارت نیز در بسیاری از کشورها زیر ۵۶ بنر مختلف و تحت برندهای مختلف فعالیت می‌کند.

ویژگی‌های برجسته والمارت شامل استراتژی‌های پیشروی در قیمت‌گذاری و تفاوت در دسترسی به محصولات، رقابت مجموعه‌ای با سایر رقبا و ارائه تجربه عالی به مشتریان است. این شرکت توانسته با استفاده از استراتژی‌های نمادین مانند هزینه کم روزانه و قیمت‌های پایین روزانه، به بزرگ‌ترین شبکه فروشگاهی زنجیره‌ای در جهان تبدیل شود.

والمارت به شبکه گسترده از فروشندگان و تامین‌کنندگان دسترسی دارد و از تکنیک‌هایی مانند انبار عبوری برای بهینه‌سازی لجستیک خود استفاده می‌کند. همچنین، این شرکت به تعهدات اجتماعی و مسئولیت اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای دارد و در حمایت از خیریه‌ها و سازمان‌های اجتماعی فعالیت دارد. والمارت به عنوان یک شرکت پردرآمد و با بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه انباشته، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان از نظر درآمد است.

ممنون که تا انتها همراه من در دانشگاه کسب و کار بودید. تمام تلاش خود را انجام دادم تا اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار دهم. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم دانشگاه کسب و کار در ارتباط باشید و سوالات خود را از ما بپرسید.

Leave a comment