زمان مطالعه: ۶ دقیقه

.نتورکینگ یا شبکه سازی برای بسیاری از ما ایرانیان واژه‌ای آشنا است. البته ممکن است برخی اصلاً خاطره خوشی از آن نداشته باشند یا با شنیدن نام آن یاد شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری و… بیفتند.

اما شبکه‌سازی به شکل حرفه‌ای و اصولی خود، نه‌تنها کوچکترین ارتباطی به کلاهبرداری و کارهای غیرقانونی ندارد بلکه باعث رشد کسب‌وکارها و موفقیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا می‌شود.

در این مقاله از مجله بوکاپو قصد داریم گرد و غبار از چهره شبکه سازی بزداییم و درباره ماهیت، اهمیت و روش‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

شبکه سازی به چه معناست؟

شبکه‌سازی به معنای تبادل اطلاعات و ایده‌ها بین افرادی است که علایق مشترکی دارند یا در حرفه‌های مشابهی‌ فعالیت می‌کنند یا می‌توانند با تخصص خود به دیگری کمک کنند.

در واقع شبکه سازی گرد هم آوردن افرادی با زمینه‌های کاری مشترک یا علایق مشابه در کنار یکدیگر است. این گردهمایی با رد و بدل شدن اطلاعات، تجارب، ایده‌ها و دیدگاه‌ها همراه است.

زمانی که شبکه سازی در ابتدای راه خود بود، عمدتاً برای یافتن شغل مناسب و کاریابی مورداستفاده قرار می‌گرفت. متخصصان حرفه‌های مختلف با بهره‌گیری از اصول شبکه‌سازی دایره ارتباطی خود را وسیع‌تر می‌کردند، فرصت‌های شغلی مناسب در حیطه تخصصی خود را پیدا می‌کردند و اطلاعات خود را از درباره آخرین اخبار و ترندهای حوزه‌های کاری خود افزایش می‌دادند.

شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین بر همین اساس شکل گرفتند: شبکه‌هایی که برای شبکه سازی اختصاصی بین افراد حرفه‌ای و فعالان حوزه‌های مختلف ساخته شده است.

با این حال، امروزه کاربردهای شبکه سازی محدود به شغل‌یابی نیست؛ بلکه شبکه‌سازی در رشد و گسترش کسب‌وکارها نقش مهمی برعهده گرفته است و از جمله وظایف مدیران شرکت‌ها به شمار می‌آید.

امروزه شبکه سازی به معنای آشنایی و برقراری ارتباط با افراد جدیدی است که تخصص‌ها، حوزه‌های کاری و علایق مشابه دارند و به یکدیگر کمک می‌کنند تا کسب‌وکارهایشان پیشرفت کند. این امر برای کسانی که به‌تازگی وارد یک حوزه کاری شده‌اند اهمیت دوچندانی دارد.

خلاصه کتاب تازه کار باهوش

چرا در فضای نوین کاری، یادگرفتن از دانستن پیشی گرفته است؟

لیز وایزمن

در ۲۱ دقیقه مطالعه کنید

اهمیت شبکه سازی برای کسب و کارها

همانطور که اشاره شد شبکه سازی همانند رابطه درازمدت و دوسویه است که با هدف به اشتراک گذاشتن دانش و آگاهی و ایده‌ها شکل می‌گیرد.

بسیاری از کسب‌وکارهای موفق با بهره‌گیری از مهارت‌های ارتباطی قوی و شبکه سازی موفق توانسته‌اند از مزایای تلاش جمعی بهره ببرند و باعث رشد و پیشرفت کسب‌وکارها بشوند.

بنابراین شبکه سازی در کسب‌وکار به ایجاد و حفظ ارتباط بین کسب‌وکار شما با افراد، متخصصان، شرکت‌ها و دیگر گروه‌های مرتبط است. این ارتباط کاملاً دوطرفه بوده و هر دو طرف به تخصص و راهنمایی‌های یکدیگر نیازمندند.

برخی کارشناسان معتقدند شبکه سازی را می‌توان به عنوان ابزاری برای کاهش اصطکاک‌های سازمانی و نیز دوری بر فرآیندهای بروکراتیک رسمی و ایجاد نوعی مزیت رقابتی در نظر گرفت.

متخصصان شبکه سازی معتقدند که افراد و کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد ارتباط موثر و بهره‌گیری از تخصص دیگران، مسیر رشد و موفقیت را سریع‌تر از کسانی که صرفاً به تلاش و فعالیت شخصی و تخصصی مشغول هستند طی کنند.

اما چرا شبکه سازی چنین ظرفیت عظیمی در خود دارد؟ در ادامه با ۶ دلیلی که این سطح از کارایی و اهمیت را برای شبکه سازی به ارمغان آورده‌اند، آشنا می‌شویم:

  • شبکه‌سازی به عنوان بستری برای تبادل ایده‌ها

موفقیت شغلی تا حد بسیار زیادی به منابع اطلاعات و ایده‌های شما بستگی دارد. هرچه در طول زمان ایده‌های جدیدتر و خلاقانه‌تری تولید کنید، می‌توانید گوی سبقت را از رقبا بربایید.

وقتی بتوانید شبکه‌های قدرتمندی شکل دهید و افراد خلاق و ایده‌پرداز را کنار هم جمع کنید، سیل ایده‌ها به سوی شما جاری خواهد شد. این ایده‌ها می‌توانند کلید پیشرفت کسب‌وکار شما باشند و به شما در پیدا کردن هدف حقیقی‌تان، کمک کنند.

خلاصه کتاب چرایی خود را بیابید

راهنمای کاربردی برای یافتن هدف واقعی خود و تیم خود

سایمون سینک، دیوید مید و پیتر داکر

در ۲۲ دقیقه مطالعه کنید

  • فرصت دیده شدن با شبکه سازی

اگر در کسب‌وکار خود حرفی برای گفتن دارید، شبکه سازی این فرصت را برایتان فراهم می‌کند که برجسته شوید. با وسیع‌تر کردن دایره ارتباطات و جلب اعتماد متخصصان که در شبکه ارتباطی شما هستند، کسب‌وکار شما به دیگران معرفی خواهد شد و موقعیت‌هایی برای بهبود جایگاه کسب‌وکارتان به دست خواهید آورد.

  • شبکه‌سازی راهی به سوی فرصت‌های جدید

زمانی که توانستید با بهره‌گیری از شبکه‌سازی، خود را برجسته سازید و به نامی آشنا تبدیل شوید، فرصت‌های جذاب و جدید به سمت شما خواهند آمد.

فرصت‌هایی مانند ملاقات با مشتریان ایدئال و جدید و یا حتی دیدار با مدیران و رهبرانی که جایگاهی بالاتر از شما دارند. این فرصت‌ها می‌توانند سکوی پرشی در راستای بهبود کسب‌وکار شما باشند.

  • شبکه‌سازی و افزایش خلاقیت

توانایی‌های فکری، عقلانی و قدرت خلاقیت شما (به ویژه‌ خلاقیت کاری) از طریق ارتباطاتی که با افراد دیگر برقرار می‌کنید، به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و مواجهه با چالش‌ها در شبکه‌ای از افراد متخصص و باانگیزه، باعث می‌شود مهارت تفکر انتقادی و قدرت خلاقیت در شما افزایش یابد.

  • شبکه سازی راهی برای کسب آخرین اطلاعات

در هر شبکه‌ای که با حضور افراد با تخصص‌های مرتبط شکل می‌گیرد، اطلاعات مختلفی رد و بدل می‌شود. اطلاعاتی که شاید هیچ وقت یک نفر نتواند به تنهایی به همه آنها دست یابد یا آنها را آنالیز کند.

با بهره‌گیری از شبکه سازی و گردهمایی متخصصان شما همواره به منابع عظیم اطلاعاتی دسترسی خواهید داشت و می‌توانید با کمک افراد مختلف، این داده‌ها را از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل کنید.

  • شبکه‌سازی ترازویی برای سنجش مهارت‌های شما

شبکه سازی یک مسئله است و استفاده از آن مسئله‌ای دیگر. شاید با خودتان فکر کنید که سطح شغلی‌ای که در آن قرار دارید بالاترین سطحی است که می‌توانید به آن برسید.

اما آیا تا به حال نگاهی عمیق به سطوح مختلف شغل انتخابی خود انداخته‌اید تا ببینید دیگران در مشاغل مشابه چگونه به جایگاه فعلی خود رسیده‌اند؟ تنها در صورتی که یک شبکه قوی و روابطی خوب با دیگران داشته باشیم، می‌توانیم برای رسیدن به موقعیتی که می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم.

علاوه بر آن، یکی از فواید جانبی برقراری ارتباط با افراد معتبر در یک زمینه خاص، دریافت تستیمونیال از آن‌ها برای خدمات یا محصولاتتان است. تستیمونیال یک متخصص، ارزش به‌مراتب بالاتری دارد.



پیشنهاد مطالعه: تستیمونیال یا testimonial چیست و چه اهمیتی در کسب و کارها دارد؟

شبکه سازی از چه طریقی اتفاق می افتد؟

امروزه روش‌های متعددی برای شبکه سازی کسب‌و‌کارها وجود دارد که می‌توانید به عنوان صاحب یک کسب‌وکار یا یک متخصص از آنها استفاده کرده و با دیگر کسب‌و‌کارها در حوزه فعالیت خود ارتباط موثر و هدفمندی برقرار کنید.

باید توجه داشته باشید که هر یک از این روش‌ها نتایج منحصربه‌فرد خود را دارند. بنابراین ابتدا باید با این روش‌ها آشنا شوید و سپس بسته به نیاز خود این روش‌ها را به کار ببندید.

  • رویدادهای شبکه سازی عمومی

اگر می‌خواهید با افراد زیادی آشنا شوید و روابط شخصی و تجاری خود را توسعه دهید، شرکت در رویدادهای شبکه سازی عمومی بهترین کار است.

این رویدادها دقیقاً با همین هدف برگزار می‌شوند و شما می‌توانید با دیگر افراد فعال در حوزه کاری خود آشنا شوید. به علاوه می‌توانید با حضور منظم در این جلسات، به تدریج نقش مؤثرتری در این رویدادها برعهده بگیرید و به جای اینکه صرفاً تماشاچی باشید یا با دیگران آشنا شوید، می‌توانید به عنوان سخنران در این رویدادها شرکت کنید و نماینده برند خود باشید.

  • رویدادهای شبکه‌سازی تخصصی

یکی دیگر از راه‌های شبکه سازی، شرکت در رویدادهای شبکه سازی تخصصی است. در این رویدادها تعداد شرکت‌کنندگان، کمتر از رویدادهای عمومی است و می‌توان گفت افراد شرکت‌کننده بر اساس تجربه و مهارت انتخاب می‌شوند.

درست به دلیل همین گزینش‌شده بودن شرکت‌کنندگان، شرکت در این رویدادها برای ایجاد روابطی که باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شوند، بسیار سودمند است.

چرا که شما می‌توانید مخاطب هدف موردنظر خود را به صورت عملی و حساب‌شده‌تری تعریف کنید و برخلاف رویدادهای تجاری، به جای ایجاد چندین رابطه در یک زمان، یک رابطه هدفمند و موثر شکل دهید.

  • شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بسیار مهمی برای شبکه سازی و ایجاد ارتباطات سازنده و هدفمند هستند. شما می‌توانید از طریق پلتفرم‌های مختلف با مخاطبان هدف خود برای شبکه سازی، یا با مشتریان فعلی (یا مشتریان احتمالی) خود ارتباط دو طرفه داشته باشید.

عموماً روابطی که در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند به شما کمک می کند مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و سپس با برقراری ارتباطی دوستانه و بلندمدت، برای خود و برندتان اعتبار کسب کنید.

هر چه فعالیت شما در این پلتفرم‌ها بیشتر موردتوجه قرار گیرد، شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبین خود و تبدیل آنها به اعضای شبکه خود خواهید داشت. با این حال، فراموش نکنید که با انسان‌هایی واقعی طرف هستید و قوانین ارتباط اجتماعی موثر، در فضای آنلاین نیز صادق است.

خلاصه کتاب بازی‌ها: روانشناسی روابط انسانی

چگونه بازی‌های پنهان، روابط ما را کنترل می‌کنند

اریک برن

در ۲۳ دقیقه مطالعه کنید

  • باشگاه خدمات اجتماعی

عموماً افراد برای همکاری در امور خیریه به باشگاه‌های خدمات اجتماعی مختلف می‌پیوندند. عضویت در این باشگاه‌ها برای افرادی که می‌خواهند علاوه بر شبکه‌سازی، کارهای خیریه انجام دهند، انتخاب بسیار خوبی است.

خدمات اجتماعی از راه‌های مختلف قابل‌ارائه است. می‌توانید به عضویت یک گروه فعال در زمینه کمک به بیماران سرطانی درآیید. تشکیل گروه‌های آموزشی با کلاس‌های فرهنگی آموزشی مختلف در حوزه کاری خود نیز ایده بدی نیست. این کار هم باعث مهارت‌افزایی افراد می‌شود و هم تقویت ارتباطات خودتان با نهادهای مختلف را در پی دارد.

سخن آخر

شبکه سازی یکی از مهارت‌های مدیران و متخصصان موفق است که برای رشد کسب‌وکارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شبکه‌سازی باعث ارزیابی کسب‌وکارها، تبادل ایده‌ها، افزایش فرصت‌ها و برجسته شدن یک برند می‌شود.

فراموش نکنید که با مراجعه به بخش خلاصه کتاب‌های مدیریت و رهبری بوکاپو، می‌توانید در حداقل زمان مهم‌ترین نکات کتاب‌های مهم این حوزه را بخوانید و بشنوید و با بهره‌گیری از اندیشه‌های متخصصان، کسب‌وکار خود را در مسیر موفقیت به‌پیش ببرید.

سوالات متداول


شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی گرد هم آوردن افرادی با زمینه‌های کاری مشترک یا علایق مشابه در کنار یکدیگر است که این گردهمایی با رد و بدل شدن اطلاعات، تجارب، ایده‌ها و دیدگاه‌ها همراه است.


چگونه شبکه سازی کنیم؟

شرکت در رویدادهای تخصصی و عمومی مرتبط با حوزه کاری، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عضویت در باشگاه‌ها و گروه‌های خدمات اجتماعی (مانند رویدادهای خیریه) از جمله راه‌های شبکه‌سازی هستند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *