کسب و کار و پایگاه مشتری شما در حال گسترش است و شما تحقیق در مورد نحوه بهبود روابط با مشتری و مدیریت فروش خود را آغاز کرده‌اید. در این مسیر احتمالا با نام اختصاری CRM که برگرفته از سرواژگان Customer Relationship Management و به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است مواجه شده‌اید. CRM در واقع به یک راهکار نرم‌افزاری اشاره دارد که تعاملات شما را با مشتریان فعلی و بالقوه ردیابی می‌کند.

سیستم CRM مناسب می‌تواند قدرت بیشتری را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. اگر CRM به درستی پیاده‌سازی شود قادر است داده‌های مشتریان فعلی و بالقوه شما را در یک مکان واحد ذخیره و مدیریت کند، تعاملات شما را ردیابی و به شما کمک کند تا با تقویت توانایی تیم فروش برای بستن معاملات، بهبود خدمات مشتری تیم پشتیبانی و خودکار کردن تلاش‌های بازاریابی، مشتریان بیشتری را به دست آورید.

اما آیا کسب و کار شما واقعا به یک نرم افزار CRM نیاز دارد؟ آیا یک سیستم CRM ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که نرم‌افزار CRM برای چه کسب و کارهایی مناسب است و در صورت پیاده‌سازی چنین سیستمی، کسب و کار به چه مزایایی دسترسی پیدا خواهد کرد. به طور کلی، اگر علایم و نشانه‌های زیر را در کسب و کارتان مشاهده می‌کنید احتمالا زمان آن رسیده است تا به یک راهکار CRM کارآمد فکر کنید.

– پیگیری مشتریان بالقوه را فراموش می‌کنید

اولین نشانه‌ای که نیاز به یک CRM را نشان می‌دهد، زمانی است که مشتریان بالقوه زیادی وجود دارد که باید آنها را به خاطر بسپارید. اگر پیگیری کردن را فراموش می‌کنید و در حال واگذاری فرصت‌های موجود به رقبای‌ خود هستید، وقت آن رسیده است که برای پیاده‌سازی یک CRM اقدام کنید.

با استفاده از CRM، هنگامی که یک سرنخ جدید را به چرخه فروش خود اضافه می‌کنید، تمام تعاملات با آن سرنخ در بازه‌های زمانی مختلف قابل ردیابی است و در واقع به تاریخچه کاملی از ارتباطات خود دسترسی دارید. هم‌زمان، یک سیستم CRM این امکان را به شما می‌دهد تا تاریخ‌های پیگیری و یادآوری‌ها را برای هر مشتری تنظیم کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

– مشتریان از طریق چندین نقطه تماس تعامل دارند

اگر مشتریان بالقوه و فعلی شما با افراد متعددی در سازمان شما صحبت می‌کنند، می‌توان به راحتی ردیابی تعاملاتی که در طول دوره چرخه فروش انجام شده است را از دست داد. همچنین ممکن است یکی از اعضای تیم پیامی را دریافت کرده اما آن را برای فردی که مسئول تعامل با آن مشتری است نفرستاده باشد.

یک سیستم CRM تاریخچه‌ای مستند از تمام تعاملات شما با مشتریان بالقوه و فعلی را ارائه می‌دهد. این تاریخچه نشان می‌دهد که چه کسی در چه زمانی چه چیزی گفته است. استفاده از یک CRM مبتنی‌بر ابر به این معنی است که تمام اعضای تیم شما می‌توانند فعالانه و به صورت آنی با یکدیگر همکاری کنند، پیام‌ها را در حساب ثبت کنند و حتی زمانی که به صورت ریموت کار می‌کنند وظایف پیگیری را برای همکاران تنظیم کنند.

– به صورت B2B فعالیت می‌کنید

تمام راهکارهای مطرح CRM براساس یک مدل داده B2B شامل مخاطبین (افراد) متعلق به اکانت‌ها (شرکت‌ها) ساخته شده‌اند. شما می‌توانید از سیستم‌های CRM مبتنی بر B2B برای کسب و کار B2C خود نیز استفاده کنید، اما این کار چندان توصیه نمی‌شود. مگر اینکه راهکار CRM انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و بتوانید متناسب با شرایط کسب و کارتان آن را سفارشی‌سازی کنید. در واقع اگر کسب و کار شما ترکیبی از B2C و B2B است، سرمایه‌گذاری در یک راهکار CRM مناسب اهمیت بیشتری نیز دارد.

– براساس غریزه اقدام می‌کنید

قابلیت مشاهده داده‌ها به همان اندازه جمع‌آوری آنها اهمیت دارد. یک راهکار CRM به جای تکیه بر حدس و گمان، داده‌هایی را که برای تصمیم‌گیری در مورد کسب و کارتان نیاز دارید فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید پیش‌بینی‌های فروش را انجام دهید یا فروش، بازاریابی و سایر فعالیت‌های کسب و کارتان را بررسی کنید، نرم افزار CRM آنچه را که نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد.

از احتمال بسته شدن یک معامله گرفته تا تعداد مشتریانی که روی لینک‌های آخرین خبرنامه شما کلیک کرده‌اند، یک نرم افزار CRM می‌تواند تمام داده‌های شما را برای تجزیه و تحلیل آسان در قالب یک گزارش ارائه دهد.

– افراد تیم فروش را مدیریت می‌کنید

اگر افراد فروشنده زیادی در کسب و کار شما مشغول به کار هستند، باید مطمئن شوید که جزئیات مشتریان بالقوه تحت کنترل شما قرار دارد. این یعنی می‌توانند روی کارهایی که فروشندگان شما انجام می‌دهند نظارت داشته باشید و مطمئن شوید که اگر روزی سازمان شما را ترک کردند پایپ‌لاین فروش شما آسیب نمی‌بیند. علاوه بر این، یک نرم‌افزار سی آر ام نحوه عملکرد متخصصان فروش و ارزش مشتریانی که به کسب و کار وارد می‌کنند را به شما نشان می‌دهد.

– چرخه فروش شما طولانی است

یک چرخه فروش طولانی می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. بنابراین، احتمالا به یاد نمی‌آورید که هر مشتری بالقوه در چه بخشی از پایپ‌لاین فروش قرار دارد و در آخرین تماس او با کسب و کار، چه اتفاقی افتاده است. اگر اینطور است، به یک نرم افزار CRM نیاز دارید تا به راحتی سابقه تعاملات شما با مشتری را جمع‌آوری کند تا بتوانید از همان‌جایی که آخرین ارتباط انجام گرفت، کار را ادامه بدهید.

همچنین اگر در طول فرایند فروش، اعضای تیم فروش را با نیروهای جدید تعویض کنید، دیگر لازم نیست تعاملات با مشتری را از اول آغاز کنید.

– در حال اجرای کمپین‌های بازاریابی هستید

اگر در حال اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی برای ارسال خبرنامه‌های ساده یا تلاش‌های بازاریابی پیچیده‌تری هستید، یک راهکار CRM مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد. در حالت ایده‌آل، نرم‌ افزار CRM انتخابی شما باید دارای یک ابزار بازاریابی یکپارچه باشد تا تمام داده‌های شما را در یک مکان نگهداری کند. در این صورت، هنگامی که یک مشتری بالقوه را در CRM بررسی می‌کنید، می‌توانید ببینید که او چطور به ایمیل‌های شما واکنش نشان داده است.

نرم افزار CRM دانا؛ راهکاری توانمند برای انواع کسب و کار

نرم افزار سی آر ام دانا یک راهکار ایرانی مدرن و کارآمد است که در مدیریت تمام جنبه‌های تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه به کسب و کارها کمک می‌کند. طراحی مدرن و انعطاف‌پذیری بالای این راهکار CRM ایرانی باعث می‌شود تا کسب و کارهایی با اندازه متفاوت و در صنایع گوناگون امکان استفاده از آن را داشته باشند.

CRM دانا یک پلتفرم متمرکز برای ذخیره‌سازی و سازماندهی داده‌های ارزشمند مشتری است. قابلیت خودکار سازی وظایف، پیگیری پایپ‌لاین فروش، تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و گزارش‌دهی پیشرفته از جمله امکاناتی است که برای فعالیت موثر کسب و کارهای مدرن حیاتی به حساب می‌آید.

کسب و کارها با سرمایه‌گذاری در نرم افزار CRM دانا می‌توانند تمام ابزارها و امکاناتی که یک تیم فروش حرفه‌ای در دنیای تجارت امروز به آنها نیاز دارد را در اختیارشان قرار دهند. دانا کاملا براساس نیازهای به‌روز تیم‌های فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان طراحی شده است. قابلیت‌های نرم افزار CRM دانا به این تیم‌ها کمک می‌کند تا با نظم، سرعت و راحتی بیشتری کار کنند و با پیگیری موثرتر فرصت‌ها، در نهایت معاملات بیشتری را ببندند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *