رشد هوش هیجانی مستلزم توجه همیشه به احساسات خود است. از خود بپرسید: “در حال حاضر چه احساسی دارم؟” چرا من این احساس را دارم؟ آیا اخیراً چنین احساسی دارم و آیا دلیل مشابهی وجود دارد؟

زمانی که خودآگاهی به دست آورید، خود هدایتی به طور طبیعی برای شما ظاهر خواهد شد. شما قادر خواهید بود وضعیت ذهنی و واکنش های خود را به حالت متعادل برسانید.

همچنین باید به احساسات اطرافیان خود توجه کنید. البته، این می تواند دشوار و چالش برانگیز باشد، زیرا اکثر مردم احساسات، افکار و عواطف خود را ابراز نمی کنند یا آنها را به خوبی بیان نمی کنند.

سوالات زیر به شما کمک می کند:

چگونه خلق و خوی این مشتری را توصیف کنم؟ آیا روحیه آنها با شرایط مطابقت دارد؟ (به عنوان مثال، اگر شما به تازگی به یک شکایت مشتری رسیدگی کرده اید، آیا آنها احساس آرامش و راحتی می کنند، یا هنوز هم متشنج و ناراحت به نظر می رسند؟)

آیا کلامشان با ظاهرشان فرق دارد؟ (آنها ممکن است بگویند که نگران نیستند، اما سریعتر از حد معمول صحبت می کنند و با دستان خود به پاهای خود ضربه می زنند.)

این تمرین به شما نشان می دهد که چگونه در موقعیت های مختلف واکنش نشان دهید. آیا مشتری احتمالی شما ناراحت به نظر می رسد؟ از او بپرسید: آیا چیزی در ذهن شما وجود دارد که بخواهید با من در میان بگذارید؟ آیا مشتری شما خوب است؟ می توانید از او بخواهید که خود را معرفی کند، یا اگر در مراحل پایانی فروش خود هستید، از او در مورد تجارت بپرسید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *