امروز قصد داریم راجع به بازار کار رشته MBA به کمک تیم دانشگاه کسب و کار اطلاعات جامعی را با شما در میان بگذاریم. رشته MBA  که معادل فارسی آن کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است، یکی از رشته‌های پرمتقاضی و کاربردی در سراسر دنیا به شمار می‌آید. اگر جست و جویی در خصوص MBA داشته باشید، متوجه می‌شوید که بسیاری از افراد مشهور دنیا مثل جورج بوش فارغ التحصیل این رشته هستند. نخستین بار نیز MBA  توسط دانشگاه هاروارد معرفی شد. امروزه حتی افرادی که قبلا تحصیلات خود را به اتمام رسانده‌اند، در پی فراگیری مهارت‌ها و دروس MBA  هستند. دانشگاه‌ها و موسسات مختلفی با توجه به نیازهای متقاضیان دوره‌های مربوطه را با ارائه مدارک معتبر برگزار می‌کنند.

وضعیت بازار کار رشته MBA

بازار کار رشته MBA طیف مختلفی از مشاغل و مهارت‌های مختلف را در بر می‌گیرد. یکی از دلایل بازار کار مناسب در این رشته، گرایش‌های مختلف آن است. این گرایش‌ها شامل گرایش بازاریابی، سیستم‌های اطلاعاتی، استراتژی، مالی، فناوری، منابع انسانی و رفتار سازمانی و… هستند. هر کدام از مهارت‌هایی که با تحصیل در گرایش‌های ذکر شده به دست آورید، می‌تواند کمکی در راستای پیدا کردن شغلی متناسب با آن مهارت یا تخصص باشد. از طرف دیگر به دلیل همین مهارت‌های کاربردی، بسیاری از مدیران بزرگ برای استخدام نیروهای متخصص خود به دنبال فارغ التحصیلان این رشته هستند.

معرفی مشاغل حال حاضر بازار کار رشته MBA

در ادامه برخی از مهم‌ترین مشاغل پر رونق در بازار کار رشته MBA را بررسی می‌کنیم‌.

– کارآفرینی

یکی از مهم‌ترین مشاغل یا به بیانی بهتر مهارتی که رشته MBA  برایتان به دنبال دارد، مهارت کارآفرینی است. بسیاری از کارآفرینان موفق دنیا از مهارت‌های ضروری رشته MBA  بهره برده و کسب و کار خود را توسعه داده‌اند. مسلما وقتی صحبت از کارآفرینی می‌شود، کسی را تصور می‌کنید که توانسته کسب و کار جدیدی را راه اندازی و نیروهای زیادی را مشغول به کار کند.

چنین فردی برای راه اندازی یک کسب و کار و تاسیس مجموعه‌ای منسجم مهارت‌ها و دانش ویژه‌ای نیاز دارد که جای فرا گرفتن آن‌ها رشته MBA است. یک کارآفرین فارغ التحصیل MBA  می‌‌داند که چطور از خلاقیت خود استفاده کند. آینده نگر است و جرات ریسک کردن دارد. کارآفرینان فقط شغل آفرینی نمی‌کنند؛ بلکه به دنبال ارزش آفرینی در بازار هستند.

– بازاریابی

بازار کار رشته MBA فرصت مناسبی برای کسانی که مهارت مارکتینگ یا بازاریابی را می‌دانند، ایجاد می‌کند. فعالیت‌های تجاری در سراسر دنیا زمانی موفق می‌شوند که بازاریابی درستی برای محصولات یا خدمات ارائه شده توسط آنان انجام پذیرد. البته مفهوم بازاریابی از گذشته تا به امروز مثل هر مفهوم دیگری در دنیای تجارت دچار تحول شده است‌.

بازاریابی در واقع نیروی محرکه‌ای است که باعث می‌شود موج کالا و خدمات به سوی مصرف کنندگان نهایی جریان یابد‌. در میان این تبادلات مهارت بازاریابی به تامین اهداف افراد و سازمان کمک می‌کند‌. یک بازاریاب موفق کسی است که به اصول مارکتینگ مسلط باشد.

اگر می‌خواهید بعد از فارغ التحصیلی به عنوان بازاریاب یک مجموعه کار کنید، اصولی را که به آن‌ها اشاره میکنیم، جدی بگیرید. در ابتدا لازم است با ساختار کلی کسب و کار و اهدافی که دارد، آشنا شوید. محصولات و خدمات مجموعه، کانالهای فروش، نقاط ضعف و قوت و… در این مرحله اهمیت اساسی دارند.

بازاریابان حرفه‌ای می‌دانند که چطور بازار هدف را تعیین و به تحلیل رقبای خود بپردازند. با تنظیم اهداف بازاریابی، طراحی استراتژی‌های لازم انجام خواهد شد. فارغ التحصیلان MBA  در چارت آموزشی خود تمامی مهارت‌های گفته شده را فرا می‌گیرند. بعد از تحصیل نیز می‌توانند تبدیل به یک بازاریاب موفق شوند‌.

– برندسازی

در بحث بازار کار رشته MBA یکی از مهم‌ترین‌ مهارت‌هایی که می‌تواند فرد را به درآمد قابل توجهی برساند، برندسازی است. امروزه بسیاری از سمینارها و کلاس‌های آموزشی در سراسر دنیا به منظور آموزش مهارت برندسازی برگزار می‌شوند. فردی که این مهارت را بلد است، می‌داند که چگونه یک تصویر برجسته و ماندگار از محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد، در ذهن مردم بسازد. کسی که برندسازی می‌داند، بعد از مشخص کردن هدف کسب و کارش به بررسی و شناسایی رقبا می‌پردازد.

هم‌چنین با تعیین مخاطب هدف ماموریتی که قرار است به انجام برساند را مشخص می‌کند. این فرد برای برند خود می‌تواند یک داستان منحصربه‌فرد خلق نماید تا همیشه مجموعه خود را در خاطر مخاطب ماندگار کند.

– مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار یکی از اساسی ترین و پردرآمدترین گزینه‌های حال حاضر در بازار کار رشته MBA است. طبیعی است که هر کسب و کاری برای پیمودن مسیر توسعه نیاز به یک راهنما و مشاور با تجربه دارد. نمی‌توان انتظار داشت که تمامی صاحبان کسب و کارها، دارای دانش کافی برای رشد و توسعه مجموعه خود باشند. مشاورین کسب و کار به مدیران کمک می‌کنند تا در مسیر رسیدن به اهداف، موانع را شناسایی و برای رفع آن‌ها راه حل‌های احتمالی را طراحی کنند‌.

مشاورین کسب و کار می‌توانند فعالیت کوچینگ خود را به صورت خصوصی یا گروهی انجام دهند. مخاطب مشاورین کسب و کار مدیران و صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستند. در کنار اینها افرادی که به دنبال شروع استارتاپ خود هستند هم از حضور مشاورین کسب و کار برای طی مسیر بهره می‌برند.

– مدیریت فروش

یک عنوان شغلی مهم و پرطرفدار در میان مشاغل فعال در بازار کار رشته MBA مدیریت فروش است. مدیر فروش یک سمت نظارتی مهم محسوب می‌شود که بر روی روند کار کسانی که به عنوان کارشناس فروش فعالیت می‌کنند‌، کنترل دارد. البته این وظیفه نظارتی ابعاد گسترده‌ای دارد و به همین سادگی نیست. با توجه به سطح فعالیت مجموعه و اهداف آن و هم‌چنین تعداد کارشناسان فروش، مدیر فروش باید استراتژی‌های متناسب با شرایط را به کار گیرد.

سوالات متداول

+ آیا امکان کسب درآمد بالا با مدرک MBA  در خارج از ایران هم وجود دارد؟

– چه در داخل و چه در خارج از ایران بازار کار رشته MBA رونق قابل توجهی دارد. با این حال مسئله کسب درآمد در هر موقعیت جغرافیایی بستگی به سطح تسلط شما روی مهارت‌های لازم دارد.

+ برای رسیدن به درآمد بالا در بازار کار رشته MBA چقدر زمان لازم است؟

– نمی‌توان زمان مشخصی برای رسیدن به درآمد تعیین کرد؛ زیرا فاکتورهای مختلفی مثل میزان مهارت فرد، انتخاب شغل مناسب، انتخاب مجموعه مناسب برای همکاری، نوع محصولات و… همگی در این امر دخیل هستند.

کلام آخر

در این مقاله به کمک کارشناسان دانشگاه کسب و کار راجع به بازار کار رشته MBA با یکدیگر صحبت کردیم. اگر شما هم مشاغل پر رونق دیگری در این حیطه می‌شناسید، ایده‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم مطالب فوق پاسخگوی سوالات و ابهاماتتان باشند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *