بیزینس‌های کوچک دسته‌ای از مشاغل خصوصی و کوچک هستند که با تعداد پرسنل کمتر، امکانات محدودتر و مخارج پایین‌تر تشکیل و اداره می‌شوند. این نوع کسب و کارها مزایای بسیاری برای اقتصاد کشور دارند و میزان خلاقیت و نوآوری افراد را افزایش می‌دهند. از آنجا که بسیاری از مردم توانایی راه‌اندازی کسب‌ و کار‌های بزرگ را ندارند، برای کسب درآمد به سراغ بیزینس‌های کوچک می‌روند.

در همین راستا ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به سراغ این مشاغل رفته‌ایم و شانزده مورد از پردرآمدترین آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم. پس اگر قصد دارید با کمترین هزینه و امکانات به درآمد مستقل برسید خواندن‌ این مقاله را از دست ندهید.

منظور از بیزینس‌های کوچک چیست؟

بیزینس‌های کوچک به کسب و کارهایی گفته‌ می‌شود که در مقایسه با شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ در مقیاس‌های کوچکتری شکل می‌گیرد و کارکنان محدودتری دارد. براساس معیار جهانی، هر شرکتی که تعداد پرسنل آن کمتر از 50 تا 500 نفر باشد بیزینس کوچک و متوسط محسوب می‌شود.

این نوع کسب و کارها پس از انقلاب صنعتی و شکل‌گیری موج راه‌اندازی کارخانه‌ها و تولیدات انبوه به طور رسمی ایجاد شد. روند آن به این صورت بود که در ابتدا افرادی که مخالف ایده‌ها و نظرات شرکت‌ها بودند، تلاش کردند از آن‌ها خارج شوند. آن‌ها بعدها گرد هم آمدند و با شعار “small is Beautiful” کسب و کار مستقل خود را راه‌اندازی کردند. به این ترتیب این نوع مشاغل به طور رسمی پذیرفته‌ شد و به عنوان بخش مهمی از اقتصاد جامعه مورد توجه عموم قرار گرفت.

  • مروری بر آمار و ارقام

براساس یک آمار جهانی، بیش از هشتاد درصد کسب و کارهای دنیا در اختیار بیزینس‌های کوچک و محلی قرار دارد. با گسترش فضای مجازی و استفاده از اینترنت در میان مردم آمار این نوع کسب‌ و کارها بیشتر نیز شد. امروزه افراد بسیاری در این نوع مشاغل به عنوان شغل دوم یا پاره‌وقت فعالیت می‌کنند تا میزان دارایی و درآمد خود را افزایش دهند.

در کشوری چون آمریکا 55 درصد از کل مشاغل و 66 درصد‌ از مشاغل جدید به بیزینس‌های کوچک اختصاص دارد و بیشتر توسط زنان اداره می‌شود. این بیزینس‌ها بخش زیادی از تولیدات و درآمدهای ناخالص کشور را تامین می‌کنند و موجب گردش چرخ اقتصادی آن می‌شوند.

مزایای راه‌اندازی بیزینس‌های کوچک

راه‌اندازی بیزینس‌های کوچک مزایای بسیاری برای فرد و جامعه دارد. این نوع مشاغل با ایجاد شغل و کارآفرینی موجب بهبود اقتصاد کشور می‌شوند و درآمد کل آن را افزایش می‌دهند. برخی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی آن عبارت است از:

کسب و کارها و بیزینس‌های کوچک به نسبت کسب‌ و کار‌های بزرگ مشاغل جدید و بیشتری ایجاد می‌کنند. چنان‌چه طی سال‌های گذشته افراد با استفاده از ایده‌ها و امکانات جدید توانستند چندین نوع شغل جدید‌ ایجاد کنند و از طریق آن به کسب درآمد بپردازند.

در این میان مشاغل آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی نقش گسترده‌تری در ایجاد شغل برای گروه‌های مختلف جامعه دارند. راه‌اندازی آنلاین شاپ‌ها، تولید محتوا، بازاریابی، تبلیغ و فروش محصول، بلاگری و دستیار مجازی از جمله مشاغل جدیدی است که طی سال‌های گذشته توسط کارآفرینان کوچک و متوسط تشکیل و پرورش یافت.

  • نوآوری و خلاقیت

خلاقیت و نوآوری نقش زیادی در رشد و پیشرفت جوامع دارد. محققان عقیده دارند اگرچه نوآوری شاخصه اصلی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است، امکان رشد آن بدون وجود کارآفرینی خصوصی و بیزینس‌های کوچک وجود‌ ندارد.

علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارهای کوچک و مستقل وجود دارند که کار خود را از یک ایده خلاق و نوآورانه آغاز کرده‌ و پس از مدتی به رشد و گسترش می‌رسند. به همین علت می‌توان چنین گفت که بیزینس‌های کوچک‌ نقش مهمی در گسترش‌ نوآوری کشور دارند و موجب رشد و بقای آن می‌شوند.

  • دستیابی به استقلال و موفقیت مالی

یکی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی بیزینس‌های کوچک کسب درآمد و دستیابی به استقلال مالی است. در واقع این هدف، از مهم‌ترین دلایلی است که افراد را به سمت این نوع کسب و کارها ترغیب می‌کند. به این ترتیب افراد می‌توانند با کمترین هزینه و امکانات و مطابق با سلیقه شخصی خود یک بیزینس کوچک و مستقل‌ ایجاد کنند و از طریق آن به کسب درآمد برسند.

  • حمایت از کسب و کارهای بزرگ

شرکت‌ها و بیزینس‌های کوچک از جهات مختلفی مکمل کسب و کارهای بزرگ هستند. مثلا در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع مختلف، مواد اولیه و قطعات کوچک توسط تولیدکنندگان خرد تهیه شده‌ و در اختیار تولید کنندگان‌ بزرگتر قرار می‌گیرد.

راه دیگری که کسب و کارهای کوچک از همتایان بزرگتر خود حمایت می‌کنند، برون سپاری است. از آنجایی که شرکت‌های کوچکتر می‌توانند خدمات سریع، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه ارائه دهند، بسیاری از شر‌کت‌های بزرگتر عملیات غیر ضروری خود را به این شرکت‌ها واگذار می‌کنند. خدمات غذایی، حسابداری، خدمات‌ مشتریان و پشتیبانی فنی تنها تعدادی از خدماتی هستند که کسب و کارهای کوچک برای رفع نیازهای سازمان‌های بزر‌گتر ارائه می‌دهند.

  • کمک به رشد محلی

وقتی مصرف کنندگان از بیزینس‌های کوچک محلی حمایت می‌کنند، اساسا پول را به جامعه محلی‌ خود پس می‌دهند. یک کسب و کار محلی‌‌‌ پر رونق سطوح بالایی از درآمد ایجاد می‌کند؛ به این ترتیب آن کسب‌ و کار‌ مالیات‌های بیشتری از جمله مالیات بر دارایی محلی را پرداخت خواهد کرد. این پول برای رشد شهر و محله خرج می‌شود و موجب رونق شهرسازی، ساخت مدارس و ادارات مختلف می‌شود.

علاوه بر این یک کسب و کار کوچک پر رونق می‌تواند ارزش املاک را در سراسر یک جامعه بهبود بخشد و در عین حال مالیات بر دارایی بیشتری را برای دولت‌های ‌محلی‌ ایجاد کند. کسب‌وکارهای محلی بر اساس موقعیت مکانی خود مالیات‌‌ بر فروش دریافت می‌کنند و می‌توانند ستون فقرات مناطق مالیاتی ویژه‌ای باشند که بر پروژه‌های منحصربه‌فرد متمرکز هستند؛ مانند پروژه‌های زیباسازی شهری، بهبود امکانات گردشگری و تلاش برای جذب مشتریان بیشتر.

  • تنوع در مالکیت تجاری

بیزینس‌های کوچک به گونه‌ای سازماندهی و اجرا می‌شوند که هر فردی با هر سن و جنسیتی بتواند در آن‌ها کار کرده‌ و به کسب درآمد بپردازد. چنان‌که زنان خانه‌دار، دانشجویان، افراد بازنشسته و حتی نوجوانان هم می‌توانند یک کسب و کار مستقل در بستر اینترنت و فضای مجازی ایجاد کنند و درآمد خود را افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان چنین گفت که یکی از مزایای کسب و کارهای کوچک تنوع در مالکیت تجاری و قابلیت گسترش آن به اقشار و گروه‌های سنی مختلف است.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: راهنمای راه‌اندازی کسب و کار برای نوجوانان

  • افزایش گردش مالی کشور

کسب و کارهای کوچک در کنار سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به کسب درآمد می‌پردازند و گردش مالی کشور را افزایش می‌دهند. بسیاری از بیزینس‌های کوچک با استفاده از ایده‌ها و خلاقیت‌های خود می‌توانند کسب و کاری راه‌اندازی کنند که بعدها گسترش یابد و تبدیل به یک کسب‌وکار بزرگتر شود. به این ترتیب درآمد سالانه کشور و میزان گردش مالی آن افزایش می‌یابد و آمار تورم و بیکاری کمتر می‌شود.

  • گسترش تولیدات و خدمات داخلی

یکی دیگر از مزایای بیزینس‌های کوچک گسترش تولیدات و خدمات داخلی در کشور است. نمی‌توان انتظار داشت که تمام تولیدات‌ و خدمات‌ کشور‌ در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ باشد. بسیاری از مواقع، تولیدکنندگان خرد می‌توانند بخش عظیمی از محصولات مورد نیاز مردم را تامین کنند و میزان نیاز افراد به محصولات‌ خارجی را کاهش دهند.

هشت گام برای راه‌اندازی بیزینس‌های کوچک

اگر مزایای کسب و کارهای کوچک شما را هم به راه‌اندازی این نوع مشاغل ترغیب کرده‌ است، لازم است با مراحل راه‌اندازی آن آشنا شوید. ایجاد یک کسب و کار مستقل ممکن است در ابتدا دشوار باشد، اما در آینده شما را به سود و درآمد خوبی می‌رساند. این ده گام می‌تواند موجب موفقیت شما در این مسیر شود:

1.‌ تحقیقات میدانی انجام دهید

تحقیقات درباره بازار به شما می‌گوید که آیا فرصتی برای تبدیل ایده خود به یک تجارت موفق دارید یا خیر. این راهی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه و کسب و کارهایی است که در حال حاضر در منطقه شما فعال هستند و قابلیت کسب‌ درآمد دارند. از این اطلاعات برای یافتن مزیت رقابتی برای کسب‌ و کار‌ خود استفاده کنید.

2. طرح کسب و کار خود را بنویسید

طرح کسب و کار شما پایه و اساس کسب‌ و‌ کار‌ شماست. این یک نقشه راه برای چگونگی تشکیل ساختار، اجرا و رشد کسب‌‌‌ و کا‌ر جدیدتان است. شما می‌توانید از آن برای متقاعد کردن‌ مردم استفاده کنید و به آن‌ها بقبولانید که کار کردن‌ با شما – یا سرمایه گذاری در شرکت شما‌ – یک انتخاب هوشمندانه است یا خیر.

3. کسب و کار خود را تامین مالی کنید‌

نوشتن‌‌ طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه مقدار پول برای راه اندازی کسب‌ و کا‌ر خود نیاز دارید. اگر آن مبلغ را در دست ندارید، باید سرمایه‌ی خود را از یک منبع جمع‌آوری کنید یا از بانک وام بگیرید. راه‌های دیگری نیز برای جمع‌آوری سرمایه وجود دارد که یافتن بهترین نوع آن به خود فرد و ویژگی‌های شخصیتی و توانایی مالی او بستگی دارد.

4. محل راه‌اندازی آن را انتخاب کنید

انتخاب مکان راه‌اندازی‌ کسب و کار یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در این مرحله می‌گیرید. چه در حال راه‌اندازی یک تجارت آجر و ملات باشید یا یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی‌‌ کنید، انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید می‌تواند بر میزان مالیات، الزامات قانونی و حتی درآمد شما تاثیر بگذارد. چرا که این انتخاب‌ ارتباط مستقیمی با مشتری‌ها و علایق آن‌ها دارد و باید با دیدگاه کلی‌نگر انجام شود تا موجب تکرار مشاغل در یک منطقه محدود نشود.

5. یک ساختار تجاری انتخا‌ب کنید‌

ساختار قانونی‌ای که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید بر الزامات ثبت کسب و کار، میزان مالیات پرداختی و مسئولیت شخصی شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین لازم است یک سا‌ختا‌ر تجار‌ی مناسب انتخاب کنید تا موجب موفقیت کسب‌وکار خود شوید.

6. نام کسب و کار خود را تعیین کنید‌‌‌

انتخاب یک عنوان مناسب برای کسب و کار، کار‌ چندان آسانی نیست. شما در این مرحله به عنوانی نیاز دارید که نشان دهنده‌ برند شما باشد و بتواند بر ذهن و روح مخاطب تاثیر بگذارد. علاوه بر این باید مطمئن شوید که نام کسب و کار شما قبلا توسط شخص دیگری استفاده نشده‌ و یک عنوان‌ جدید و خلاق است.

7. کسب و کار خود را ثبت کنید

هنگامی که نام کسب و کار خود را انتخاب کردید، وقت آن است که آن را قانونی کرده‌ و از برند خود محافظت کنید. البته بسیاری از بیزینس‌های کوچک بدون اینکه ثبت شوند نیز می‌توانند به راحتی فعالیت کنند و با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

انواع کسب و کار اینترنتی در تلگرام و اینستاگرام، راه‌اندازی سایت‌های تولید محتوا و مشاغلی نظیر مدیریت شبکه‌های مجازی و بازاریابی از جمله مشاغلی است که به ثبت قانونی نیاز ندارد.

8. به تبلیغ و بازاریابی بپردازید

یکی از مهم‌ترین مراحل در بیزینس‌های کوچک و بزرگ تبلیغات و بازاریابی برای جذب مشتری است. این مرحله نقش زیادی در موفقیت و گسترش کسب و کار شما دارد و میزان درآمد شما‌ را افزایش می‌دهد.

برای تبلیغات می‌توانید از شبکه‌های مجازی استفاده کنید، در سطح شهر به تبلیغ بپردازید یا اینکه از سامانه‌های پیامک و ایمیل استفاده‌ کنید‌ تا دیگران را از کسب و کار خود آگاه کنید‌‌.

چه چیزی باعث ایجاد یک ایده خوب برای کسب و کار کوچک می شود؟

یک ایده کسب و کار کوچک خوب باید شکاف موجود در بازار را برطرف کند. این بدان معنی است که شما باید محصولات یا خدماتی را به مشتریان ارائه دهید که نیازهای قابل شناسایی را در یک پایگاه مشتری خاص برآورده کنند. علاوه بر این، ایده‌ی شما باید مقیاس پذیر باشد. این به توانایی گسترش تولید یا دستیابی به مشتریان بیشتر بدون تأثیر منفی بر کیفیت یا درآمد اشاره دارد.

نکته مهم دیگر این است که کسب و کار شما برای شروع باید مقرون به صرفه باشد و برای شروع کار به سرمایه مالی چندانی نیازمند نباشد. برخی از ویژگی های دیگری که یک ایده کسب و کار کوچک را به موفقیت می‌رسانند عبارتند از:

محصول یا خدمات شما باید تقاضای کافی در بازار داشته‌ باشد. در واقع اگر برای یک محصول تقاضای کافی وجود نداشتهَ باشد، سود چندانی ایجاد نمی کند. علاوه بر این، بازار آن باید به اندازه کافی پایدار باشد تا تداوم فروش آن‌ را تضمین کند. در غیر این صورت ممکن است کسب و کار شما بدون مشتری باشد و در مدت کوتاهی دچار ورشکستگی شود.

ایده کسب و کار کوچک شما باید بتواند درآمد کسب کند. به همین علت اگر سود شما به‌گونه‌ای است که با ضرر یا نقطه سر به سر کار می‌کنید، مانع رشد و بقای کسب و کار شما در کوتاه مدت می‌شود. برای دستیابی به این نکته درک هزینه تولید محصول مانند هزینه‌های نیروی کار، هزینه‌ها‌ی ساخت و هز‌ینه‌های ورودی و قیمت فروش نهایی بسیار مهم است و موجب موفقیت شما می‌شود.

کسب سود مهم است، اما ممکن است بهترین مشاغل نیز پتانسیل رشد بیشتر را نداشته‌ باشند. به همین علت لازم است بیزینس‌های کوچک رشد و توسعه خود را با اقداماتی نظیر ایده‌پردازی، خلاقیت، جذب مشتری و… افزایش دهند تا به رشد و موفقیت دست یابند. آن‌ها باید به دنبال ایجاد سود کافی برای سرمایه گذاری اولیه خود باشند و اجازه دهند تجارتشان گسترش یابد.

شانزده ایده برای ایجاد بیزینس‌های کوچک

1.‌ راه‌اندازی کترینگ غذاهای خانگی

راه‌اندازی کسب و کار کترینگ هزینه‌های راه‌اندازی‌ کمتری در مقایسه با افتتاح یک رستوران یا غذاخوری دارد. شما در این بیزینس می‌توانید ساعات کاری خود را تنظیم کنید و غذاهایی را که در خانه آماده می‌کنید به فروش برسانید. مهم‌ترین مزیت آن این است که می‌توانید کارهای آماده سازی را در خانه انجام دهید و همه چیز را برای پخت و پز نهایی به محل رویداد بیاورید. یا حتی می‌توانید‌ تمام مراحل را در آشپزخانه خانه‌ی خود انجام دهید و پس از آن، ظروف تکمیل شده را به محل برگزاری تحویل دهید.

با کترینگ در محل، غذا در محل رویداد طبخ و تکمیل می‌شود، در حالی که با کیترینگ خارج از محل‌، غذا‌ در جای دیگری طبخ می‌شود و سپس به محل رویداد آورده‌ می‌شود. این ایده از بیزینس‌های کوچک به شدت عالی است و درآمد آن از میزان کیفیت غذ‌ا و رضایت مشتری ناشی می‌شود. به یاد داشته‌ باشید که به عنوان یک کسب و کار مبتنی بر مواد غذایی، باید مطمئن شوید که تمام مجوزهای لازم را دارید و همچنین بیمه شده‌اید.

2. کسب و کار محوطه سازی

اگر علاقه‌مند به باغبانی هستید، ممکن است بخواهید به یک تجارت محوطه سازی فکر کنید. این کسب و کار به سلیقه و مهارت شما در باغبانی و فعالیت‌هایی نظیر کاشت گل و گیاه، تزئین باغچه، طراحی آب‌نما و… اختصاص دارد. راه‌اندازی بیزینس محوطه‌سازی خانگی مزایای بسیاری دارد. اولا می‌توانید به اندازه‌ای که می‌خواهید زمان زیادی برای کسب‌وکار اختصاص دهید و اجازه دهید‌ ایده‌های کسب‌وکار کوچکتان به‌طور ارگانیک رشد کنند.

علاوه بر این، از آنجایی که شما در جامعه کار می‌کنید، می‌توانید ایده‌های کسب و کار کوچک خود را به مناطق مختلفی مانند مدارس و مهدکودک‌ها، پارک‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها و حتی مناطق گردشگری ببرید و از آن درآمد کسب کنید. با توجه به ماهیت بصری بودن‌ کسب و کارتان، فراموش نکنید که چند عکس عالی از کارهای قبلی خود را در تمام موارد بازاریابی خود قرار دهید. شما می‌توانید از طریق پخش بروشور در خیابان‌ها یا توزیع خانه‌ به خانه آنها، تبلیغات مجازی، سامانه‌های پیامکی و… کار خود را به دیگران معرفی کنید.

3. تولید و فروش بستنی

بستنی از آن دسته خوراکی‌هایی است که همیشه و در هر فصلی طرفداران خاص خودش را دارد. شما به راحتی می‌توانید کسب و کار تولید و فروش بستنی را راه‌اندازی کنید و در مدت کوتاهی از آن درآمد کسب کنید. اگر تولیدات شما کیفیت و قیمت خوبی داشته‌ باشد می‌تواند مشتری‌های خودش را جذب کند و حتی شما را به شهرت برساند. این یکی از ایده‌های خوب برای راه‌اندازی بیزینس‌های کوچک با سرمایه متوسط و کار آسان است‌.

4. عکاسی

عکاسی و فیلمبرداری یک کسب و کار کوچک پردرآمد است که طرفداران زیادی دارد. بنابراین اگر به عکاسی، فیلمبرداری و کارهای ادیت و فتوشاپ علاقه‌ دارید حتما شانس خود را در این بیزینس کوچک امتحان کنید.

برای راه‌اندازی این کسب و کار به سرمایه نیاز دارید تا بتوانید یک دوربین شخصی و لپ‌تاپ خریداری کنید. علاوه بر این باید مهارت لازم را برای عکاسی و فیلمبرداری صحیح داشته‌ باشید و با مهارت‌های فتوشاپ آشنا با‌شید.

5. راه‌اندازی آنلاین شاپ

راه‌اندازی آنلاین شاپ از جمله پرطرفدارترین بیزینس‌های کوچک است که در بستر برنامه‌هایی نظیر اینستاگرام و تلگرام صورت می‌پذیرد. این کسب و کار به مهارت چندانی نیاز ندارد. شما باید مقداری سرمایه داشته باشید تا بتوانید اجناس مورد نظر خود را خریداری کرده‌ و آن‌ها را به صورت آنلاین به‌ فروش برسانید.

پس از آن باید یک سایت یا حساب کاربری ایجاد کنید و با تولید محتوا، تبلیغ و بازاریابی به جذب مشتری بپردازید و درآمد خود را افزایش دهید.

6. بازاریابی

بازاریابی از دیگر کسب و کارهایی است که معمولا بدون هیچ سرمایه‌ای و با تکیه بر مهارت‌های سخنرانی و جذب مشتری صورت می‌گیرد. در این کسب و کار شما باید توانایی متقاعد کردن‌ دیگران را داشته‌ باشید و بتوانید بر ذهن آن‌ها تاثیر بگذارید تا یک محصول یا خدمات خاص را از شما‌ خریداری کنند.

بازاریابی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی، اتومبیل، ملک و املاک، لباس، کفش و… از جمله رایج‌ترین و پردرآمدترین انواع آن است.

7. تولید صنایع دستی

صنایع دستی و تولیدات خانگی از جمله محصولاتی است که معمولا به سرمایه و امکانات چندانی نیاز ندارد و درآمد خوبی دارد. این نوع تولیدات معمولا مخاطبان خوبی دارد‌ و در صورتی که بتواند قیمت و کیفیت خود را حفظ کند، به شهرت و درآمد بالا نیز می‌رسد.

تولید عروسک‌های نمدی، لباس‌ها و عروسک‌های کاموایی، ساخت مجسمه، جاکلیدی، سوغاتی‌های سنتی و… از جمله مواردی است که در صورت علاقه و مهارت می‌تواند شما را به سود و درآمد برساند.

8. راه‌اندازی‌ سالن مراقبت از پوست و زیبایی

امروزه خدمات مراقبت از پوست و زیبایی طرفداران بسیاری در میان خانم‌ها و دختران جوان دارد. به همین علت راه‌اندازی یک سالن یا آرایشگاه زیبایی در صورت داشتن‌ علاقه و مهارت می‌تواند شما را به درآمد بالایی برساند. اگر قصد دارید به فعالیت در این کسب و کار بپردازید، می‌توانید مهارت‌های خود را با شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تقویت کنید و حتی با دریافت مدرک رسمی، در سالن‌های بزرگ و مشهور نیز فعالیت کنید.

9. فروش گل و گیاه

تولید و فروش گل و گیاه به سرمایه و امکانات چندانی نیاز ندارد. اگر به باغبانی و پرورش گل‌ و گیاه علاقه‌مند باشید، به راحتی می‌توانید از طریق راه‌اندازی این بیزینس کوچک کسب درآمد کنید. شما در ابتدا باید تعدادی گلدان به همراه بذر گل‌ها و گیاهان تزئینی و دارویی را تهیه کنید.

سپس با کاشت آن‌ها و صرف وقت برای رشد و پرورششان اقدام به تولید گل و گیاه کنید‌‌. پس از آن می‌توانید محصولات خود را در مغازه‌ها، عطاری‌ها و حتی در خیابان‌ها بفروشید و کسب درآمد کنید!

10. خرید و فروش لوازم دست دوم

خرید و فروش لوازم دست دوم یکی از بیزینس‌های کوچک است که می‌تواند درآمد خوبی داشته‌ باشد. موفقیت و پیشرفت آن بیش از هرچیز به نوع وسایلی است که برای خرید و فروش انتخاب می‌کنید. شما باید وسیله‌ای را انتخاب‌ کنیدَ که مخاطبان زیادی داشته‌ باشد و قیمت آن در مقایسه با قیمت‌های روز کمتر با‌شد.

خرید و فروش کتاب‌های دست دوم، لوازم منزل، ابزارآلات موسیقی، وسایل تزئینی و قدیمی از جمله بیزینس‌هایی است که در این حوزه موفق‌تر از سایر آن‌ها عمل می‌کند. البته باید توجه داشته‌ باشید که لازم است وسایلی که انتخاب می‌کنید سالم و بدون ایراد باشد تا بتواند مشتری جذب کند و به فروش برود.

11. تولید محتوا در شبکه‌های مجازی

تولید محتوا در شبکه‌های مجازی یکی دیگر از بیزینس‌های کوچک است که سرمایه چندانی نمی‌خواهد و درآمد نسبتا خوبی دارد. شما برای راه‌اندازی این کسب و کار باید توانایی نوشتن‌ یا تولید محتوا به شکل عکس و فیلم را داشته‌‌ باشید. پس از آن به یک گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ نیاز دارید تا از طریق آن مطالب خود را به اشتراک بگذارید. این کسب و کار همان چیزی است که امروزه بلاگرهای اینستاگرام و صاحبان سایت‌های مختلف از طریق آن کسب درآمد می‌کنند.

12. راه‌اندازی کافی‌شاپ و رستوران

اگر شما سرمایه کافی برای خرید یا اجاره یک مکان برای رستوران یا کافی‌شاپ را داشته‌ باشید، می‌توانید کسب و کار خود را در آن راه‌اندازی کنید. معمولا کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها درآمد خوبی دارند و اگر کیفیت و قیمت خود را حفظ کنند، پس از مدتی می‌توانند مشتری‌های ثابت خود را داشته‌ باشند و در عین حال افراد بیشتری را هم به سمت خود جذب کنند.

13. چاپ تی شرت

چاپ عکس دیجیتال بر روی تی‌شرت یکی از بیزینس‌های کوچک آسان و پردرآمد است. شما برای این کسب و کار به دستگاه چاپ دیجیتال، یک مکان برای کار و چند وسیله دیگر نیاز دارید. پس از آن می‌توانید تی‌شرت‌های ساده و نخی را به قیمت عمده از مراکز پخش خریداری کنید، آن‌ها را با تصاویر جذاب و زیبا تکمیل کنید و با قیمتی بالاتر به فروش برسانید.

14. تولیدی لباس کودک و بزرگسال

راه‌اندازی خط تولید لباس برای کودک و بزرگسال از دیگر بیزینس‌های جذاب و پردرآمد است که ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای این کسب و کار باید بتوانید یک کارگاه یا مغازه برای تولید، اجاره یا خریداری کنید، چرخ خیاطی و ملزومات آن را بخرید و چند نیروی کار استخدام کنید. بنابراین به سرمایه تقریبا زیادی نیاز دارید.

توجه داشته‌ باشید که این کسب و کار اگرچه در ابتدا به سرمایه بالایی نیاز دارد اما پس از مدتی می‌تواند شما را به سود و درآمد بالایی برساند و حتی هزینه‌های اولیه‌ای که داشتید را به شما بازگرداند.

15. فروش ساندویچ و تنقلات به صورت سیار

راه‌اندازی فروشگاه اغذیه و تنقلات سیار در ماشین‌های مخصوص یکی دیگر از بیزینس‌های کوچک پردرآمد است. شما در این کسب و کار هزینه‌های مربوط به اجاره مغازه و رستوران را ندارید و حتی می‌توانید فروشگاه سیار‌ خود را به مناطق شلوغ و پر رفت و آمد ببرید تا مشتری‌های بیشتری جذب کنید.

پیاده‌راه‌ها، پارک‌ها، خیابان‌های شلوغ و مناطقی که در آن‌ها مغازه کمتری وجود دارد، مکان‌های بهتری برای راه‌اندازی این بیزینس کوچک محسوب می‌شوند.

16. تولید‌ ترشی و شیرینی خانگی

تولید و فروش ترشی، شیرینی و محصولات خانگی از دیگر کسب و کارهای آسان و پردرآمدی است که بسیاری از خانم‌های خانه‌دار به آن اشتغال دارند. موفقیت در این کسب و کار بیش از هرچیز به مهارت و سلیقه شما بستگی دارد. پس از آن باید بتوانید کسب و کار ترشی یا شیرینی خانگی خود را به دیگران معرفی کنید تا فروش و درآمد خود را افزایش دهید.

اگر قصد دارید شانس خود را در این مهارت‌ها امتحان کنید خواندن دو مقاله‌ی کسب و کار شیرینی خانگی و کسب و کار ترشی خانگی را از دست ندهید.

سخن پایانی

کسب درآمد و داشتن‌ یک شغل مستقل رویایی است که بسیاری از افراد خواهان آن هستند. از آنجا که همه‌ی مردم توانایی صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک را ندارند، به بیزینس‌های کوچک روی می‌آورند. بیزینس‌های کوچک دسته‌ای از مشاغل آزاد و خصوصی هستند که با تعداد افراد یک تا 500 نفر و امکانات و سرمایه کمتر راه‌اندازی می‌شوند و تولیدات و خدمات محدودتری دارند.

این نوع کسب و کارها مزایای بسیاری برای فرد و جامعه دارند و موجب بهبود اقتصاد کشور و کاهش تورم و بیکاری در آن می‌شوند. ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به معرفی این کسب‌وکارها پرداختیم و شانزده ایده برای راه‌اندازی آن معرفی کردیم. نظر شما درباره بیزینس‌های کوچک چیست؟ چه پیشنهادهایی دیگری دارید که در این حوزه قرار بگیرد و به سرمایه و امکانات چندانی نیاز نداشته‌ باشد؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *