بسیاری از ما دوست داریم بتوانیم دیگران را تحت‌تأثیر خود قرار دهیم و آن‌ها را متقاعد کنیم که به درخواست‌های ما عمل کنند. متقاعد کردن‌ دیگران مهارت مفیدی است که ممکن است در هر زمان و مکانی برایمان کاربردی باشد. افرادی که از این مهارت برخوردار هستند، به راحتی می‌توانند در جلسات و بحث‌های مربوط به بیزینس و کسب و کار و حتی روابط شخصی و اجتماعی خود موفق شوند و دیگران را مجذوب حرف‌ها و رفتارهای خود کنند. به همین علت یادگیری اصول کلیدی آن می‌تواند برای تمام افراد جامعه کاربردی و مفید باشد.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به هنر متقاعد سازی دیگران پرداختیم و چند روش خواندنی برای موفقیت در آن ذکر کردیم. اگر دوست دارید به این مهارت کلیدی دست یابید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

هنر متقاعد کردن‌ دیگران

متقاعد کردن‌ دیگران تکنیکی است که به شما کمک می‌کند بتوانید بر ذهن و قلب دیگران تاثیر بگذارید و به واسطه‌ی آن به اهدافتان دست یابید. عده‌ای از افراد تصور می‌کنند این تکنیک به معنای گول زدن‌ فرد یا استفاده از روش‌هایی خاص برای تغییر عقاید اوست. در حالی که متقاعد کردن‌ دیگران یک هنر و مهارت خاص است که موجب می‌شود سخنانتان را واضح‌تر بیان کنید و افراد را با دلیل و مدارک منطقی به انجام یک کار خاص ترغیب کنید.

علاوه بر این، مهارت متقاعد‌ کردن‌ به شما کمک می‌کند در جمع‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرید و بتوانید حرف و شخصیت خود را اثبات کنید. به این ترتیب می‌توانید روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید و در حوزه‌های مختلف به پیشرفت و موفقیت دست یابید.

  • چرا به مهارت متقاعد کردن‌ دیگران نیاز داریم؟

مهارت متقاعد سازی دیگران مهارتی نیست که تنها در جلسات کاری یا هنگام درخواست از یک شخص صاحب مقام کاربرد داشته‌ باشد. این مهارت در روابط مختلفی کاربرد دارد:

← با استفاده از این مهارت می‌توانید اعتماد و رضایت خانواده خود را جلب کنید تا یک کار خاص انجام دهید. مثلا برای ادامه تحصیل به شهر دیگری بروید، برای یک دوره خاص هزینه کنید، با کسی که دوست دارید ازدواج کنید و…

←‌ مهارت متقاعد کردن‌ دیگران، در روابط عاطفی نیز کاربرد زیادی دارد. فردی که از این مهارت‌ برخوردار است، به راحتی می‌تواند دوست، پارتنر یا همسر خود را تحت‌تأثیر قرار دهد یا درخواست خود را از او عملی کند. علاوه بر این می‌تواند با دلایل منطقی با او صحبت کند تا از برخی از اتفاق‌ها و تصمیمات نادرست جلوگیری کند.

← این مهارت در بیزینس و کسب و کار بسیار اهمیت دارد. اگر کارمند باشید، با استفاده از این مهارت می‌توانید خواسته‌های خود را به کارفرما یا رئیستان بگویید و نظر مثبت آن‌ها را جلب کنید. علاوه بر این می‌توانید بر کارمندان خود تاثیر بگذارید و از آن‌ها بخواهید با به‌کارگیری روش‌هایی خاص به تغییر مسیر کسب‌وکار کمک کنند.

علاوه بر این موارد، مثال‌های بسیار دیگری از کاربرد مهارت متقاعد کردن‌ دیگران وجود دارد. شما با استفاده از این مهارت می‌توانید در مدرسه، دانشگاه، مهمانی‌ها، جلسه‌های کاری و حتی مشاغل مختلف خود تاثیرگذار باشید به موفقیت دست یابید.

مشاغل مرتبط با مهارت متقاعد کردن‌ دیگران

چنان‌چه پیش از این گفته‌ شد، هنر متقاعد سازی در هر حوزه و هر زمانی می‌تواند کاربردی باشد. با این حال مشاغل و کسب و کارهای خاصی وجود دارد که بیش از سایر مشاغل به این مهارت نیاز دارد. بنابراین اگر می‌توانید دیگران را متقاعد کنید و با سخنان خود بر آن‌ها تاثیر بگذارید، شانس خود را در این مشاغل امتحان کنید.

بازاریابی هنر خرید و فروش و جذب مشتری برای کسب درآمد است. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته‌ باشند تا بتوانند مشتریان را به خرید کالا یا خدمات خود ترغیب کنند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای این کسب و کار متقاعد کردن‌ دیگران است. بنابراین اگر از این توانایی برخوردار هستید، فعالیت در حوزه بازاریابی را از دست ندهید.

معمولا سخنرانان با استفاده از مهارت‌های ارتباطی و متقاعد سازی دیگران می‌توانند مفاهیم مدنظر خود را به آن‌ها انتقال دهند. این مهارت‌ها خصوصا در سخنرانی‌های سیاسی، اجتماعی، و حتی سخنرانی‌های انگیزشی موفقیت کاربرد زیادی دارد. به این ترتیب سخنرانان می‌توانند بر افراد تاثیر بگذارند و هدف خود را از سخنرانی‌ تحقق ببخشند.

  • فعالیت‌ در امور سیاسی

اگر از هنر متقاعد کردن‌ دیگران برخوردار هستید، فعالیت در امور سیاسی را از دست ندهید! اکثر سیاستمداران باید توانایی متقاعد سازی و تاثیرگذاری بر مردم را دارا باشند تا بتوانند اهداف و برنامه‌های خود را محقق کنند. این مهارت‌ خصوصا در سخنرانی‌های انتخاباتی، عضویت در مجلس شورای شهر و روستا یا فعالیت در موسسات دولتی و قضایی کاربرد بسیاری دارد.

نویسندگی از جمله مشاغل مهمی است که به مهارت‌های ارتباطی نوشتاری نیاز دارد. یک نویسنده باید به‌گونه‌ای بنویسد که بر مخاطبانش تاثیر بگذارد و آن‌ها را متقاعد کند که مفهوم اثر را درک کنند. این ویژگی برای نویسندگان کتاب‌های خودیاری، انگیزشی، آثار علمی و عرفانی و حتی آثار داستانی اهمیت بالایی دارد.

  • فعالیت در حوزه تبلیغات

تبلیغات یکی دیگر از حوزه‌هایی است که به طور مستقیم از هنر متقاعد کردن‌ دیگران تاثیر می‌گیرد. یک تبلیغ خوب نه تنها باید بر ذهن و افکار مخاطب تاثیر بگذارد، باید به‌گونه‌ای باشد که او را به خرید یک کالا یا خدمات خاص نیز ترغیب کند. بنابراین استفاده از این مهارت می‌تواند تا حد زیادی به موفقیت تبلیغات کمک کند و حتی موجب افزایش درآمد و شهرت آن تبلیغ‌ شود.

آموزش و تدریس نیز از دیگر مشاغلی است که به مهارت‌های ارتباطی و متقاعد کردن‌ دیگران نیاز دارد. یک معلم خوب باید از این مهارت‌ استفاده کند تا بر دانش‌آموزان خود تاثیر بگذارد و موجب افزایش یادگیری آن‌ها شود. این مهارت‌ در اکثر حوزه‌های تدریس اهمیت دارد و به درک و فهم مخاطبان و کارآموزان کمک می‌کند.

چند روش‌ کاربردی برای متقاعد‌ کرد‌ن‌ افراد

تا این بخش از مقاله‌ی دانشگاه کسب و کار با هنر متقاعد سازی و کاربردهای آن در زندگی آشنا شدیم. اکنون قصد داریم به پانزده روش کاربردی بپردازیم که به شما کمک می‌کند بتوانید بر دیگران تاثیر بگذارید و آن‌ها را با سخنان خود متقا‌عد کنید.

1.‌ اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

اعتماد به نفس نخستین مهارتی است که باید برای سخنرانی در اجتماع داشته‌ باشید. فردی که اعتماد به نفس دارد، به مخاطب خود چنین القا می‌کند که من توانایی انجام هر کاری را دارا هستم. کمتر کسی می‌تواند در برابر چنین افرادی مقاومت کند و به درخواست‌ها و سخنان آن‌ها گوش ندهد. بنابراین برای اینکه بتوانید به مهارت متقاعد کردن‌ دیگران دست یابید، در نخستین مرحله باید اعتماد‌به‌نفس خود را افزایش دهید.

2. روش گفت‌وگوی صحیح را یاد بگیرید

سخن گفتن نیز مانند هر فعالیت دیگری به مهارت‌ها و روش‌های خاصی نیاز دارد. چنان‌چه دیده‌ایم برخی از افراد توانایی یک جمله‌بندی ساده هم ندارند و حتی نمی‌توانند منظور خود را به طور واضح بیان کنند. این افراد‌ باید در وهله‌ی اول روش گفت‌وگوی صحیح را یاد بگیرند؛ یعنی با جمله‌بندی، نحوه‌ی ادای کلمات و استفاده از واژه‌های جذاب آشنا شوند. سپس می‌توانند مهارت‌های متقاعد کردن‌ را یاد بگیرند و از آن برای رسیدن‌ به اهداف روزمره خود در زندگی استفاده کنند.

3. دایره واژگانی خود را بیشتر کنید

کلمات مهم‌ترین و کوچکترین بخش‌هایی هستند که می‌توانند منظور ما را بیان کنند و موجب شکل‌گیری یک سخنرانی خوب شوند. به همین علت هرچه دایره واژگانی فرد بزرگتر باشد و بتواند از واژه‌های جدیدتر و متنوع‌تری استفاده کند، تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهد داشت.

کتاب خواندن یکی از فعالیت‌های ساده‌ای است که می‌تواند دایره لغات شما را افزایش دهد. علاوه بر این فعالیت‌هایی چون دیدن فیلم و سریا‌ل، خواندن مجله و روزنامه، گوش دادن‌ به پادکست و حتی صحبت با اطرافیان از دیگر اقداماتی است که به افزایش دانش شما در حوزه واژگان کمک می‌کند.

4. زمان و مکان درست را بشناسید

برای اینکه بتوانید بر مخاطب خود تاثیر بگذارید و او را قانع به انجام کاری کنید، باید شرایط درست سخن گفتن‌ را بشناسید. یعنی بدانید چه زمانی و در چه شرایطی صحبت کنید که تاثیرگذاری بیشتری داشته‌ باشد و احتمال موفقیت شما را افزایش دهد.

فرض کنید می‌خواهید از رئیستان درخواست کنید سه روز از هفته را به شما مرخصی بدهد تا به سفر بروید. اگر زمانی که او عصبانی است و در حال دعوا کردن‌ با کارمند دیگری است چنین چیزی بخواهید، مسلما بیشتر عصبانی می‌شود و مخالفت می‌کند. به همین علت باید زمانی که اوضاع آرام است و رئیس شرکت کار و دغدغه خاصی ندارد با او حرف بزنید تا با درخواستتان موافقت کند.

5. با دلیل و استدلال حرف بزنید

یکی از مهم‌ترین روش‌های متقاعد کردن‌ دیگران، صحبت کردن‌ با دلیل و استدلال منطقی است. اگر برای اثبات حرف خود یا برای درخواست از کسی، از هیچ دلیلی استفاده نکنید و فقط اصل مطلب را بگویید، ممکن است با شما مخالفت شود. اما اگر برای اثبات حرف‌هایتان دلیل و منطق قابل قبول‌ بیاورید، فرد مقابل به راحتی آن را قبول می‌کند. پس سعی کنید گفت‌وگوی خود را با آوردن‌ دلیل‌‌ و مثال گسترش دهید تا بر مخاطبان خود تاثیر گذاشته‌ و آن‌ها را مجاب به قبول درخواستتان کنید.

6. زبان بدن یاد بگیرید‌

زبان بدن یا بادی لنگویج اهمیت زیادی در تاثیرگذاری بر افراد دارد. اگر کسی بتواند مهارت‌های زبان بدن خود را افزایش دهد، به راحتی می‌تواند بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد و حتی افکار او را پیش‌بینی کند.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های این دانش، توانایی برقراری ارتباط چشمی موثر است. ارتباط چشمی موجب می‌شود حواس فرد مقابل کاملا به شما معطوف شود و تلاش کند مفهوم حرف شما را درک کند. علاوه بر این، اقدامات دیگری نظیر فشردن دست مخاطب، لبخند زدن‌، تکان دادن‌ سر و… صمیمیت شما را به او نشان می‌دهد و بر ذهنش تاثیر مثبت می‌گذارد.

7. ذهن مخاطب را بخوانید

خواندن‌ ذهن یک توانایی ویژه است که برخی از افراد در آن مهارت دارند. افرادی که از این توانایی برخوردار هستند به راحتی می‌توانند از طریق زبان بدن و حتی لحن صحبت فرد مقابل، افکار و ذهنیات او را درک کنند. به این ترتیب می‌توانند به‌گونه‌ای صحبت کنند که مطابق با نیازهای ذهنی مخاطب پیش برود و بر ذهن او تاثیر بگذارد.

اگر دوست دارید به این مهارت دست یابید، سعی کنید کتاب‌های روانشناسی و خودشناسی بخوانید. این کتاب‌ها یک دیدگاه مفید درباره ذهنیات افراد به شما می‌دهد و هنر ذهن‌خوانی شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید سریا‌ل‌ها و مستندهای روانشناسی ببینید تا شناخت بیشتری نسبت به ذهنیات‌‌ افراد کسب کنید.

8. استمرار و پافشاری داشته‌ باشید

شاید برایتان عجیب باشد اما استمرار و پافشاری در یک موضوع تاثیر زیادی در متقاعد کردن‌ دیگران دارد. برخی از افراد درخواست خود را یک بار مطرح می‌کنند و با شنیدن پاسخ منفی ناامید می‌شوند و آن را رها می‌کنند. در حالی که استمرار شما در گفتن‌ یک درخواست یا تلاش برای رسیدن به هدف، در مواقع بسیاری به موفقیت منتهی می‌شود.

بنابراین اگر درخواست خاصی از کسی دارید، سعی کنید آن را چندین بار در شرایط و زمان‌های مختلف بیان کنید. ممکن است استمرار شما بر فرد مقابل تاثیر بگذارد و در نهایت خواسته‌ی شما را عملی کند.

9. ساده و قابل فهم حرف بزنید

یکی از مهارت‌های مهم سخن گفتن با دیگران، استفاده از زبان ساده و قابل فهم است. حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که برای حرف زدن از کلمات دشوار و غیرقابل فهم استفاده می‌کنند یا ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات دشواری به کار می‌برند که ربطی هم به موضوع ندارد و فقط مفهوم حرف را دشوارتر می‌کند. اکثر افراد در مقابله با چنین سخن‌هایی به راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهند و پس از دقایقی دیگر به آن گوش نمی‌کنند.

به همین علت لازم است منظور خود را با زبانی ساده و قابل فهم بیان کنید تا اولا به درک مخاطب کمک کنید، ثانیا موجب خستگی و بی‌توجهی او نشوید.

10. دانش خود را افزایش دهید

اگر قصد دارید در یک حوزه خاص به سخنرانی بپردازید و دیگران را متقاعد کنید، باید دانش خود را در آن موضوع افزایش دهید. هرچه علم و دانش‌ شما درباره مفهومی که می‌گویید بیشتر باشد، می‌توانید از دلایل بهتر و منطقی‌تری استفاده کنید و تاثیرات بیشتری بر مخاطب خود بگذارید.

بنابراین اگر یک سخنران هستید یا قصد دارید در یک حیطه خاص بازاریابی و تبلیغات کنید، در مرحله نخست به یادگیری اصولی آن موضوع بپردازید. برای این کار می‌توانید کتاب بخوانید، از افراد مجرب مشورت بگیرید یا در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید.

11. صدای خود را هیجانی کنید‌

هیچ فردی تمایلی به شنیدن سخنانی ندارد که با یک صدای آرام و لرزان و بدون ریتم گفته‌ می‌شود. یک سخنران خوب باید بتواند احساسات و افکارش را در صدایش مشخص کند. یعنی گاهی صدای‌ خود را بالا و پایین ببرد، به آن هیجان وارد کند و محکم و با اعتماد به نفس حرف بزند. به همین علت اگر قصد متقاعد کردن‌ دیگران را دارید، سعی کنید در هنگام حرف زدن‌ ریتم صدایتان را تغییر دهید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب خود بگذارید.

12. از افراد موفق الگو بگیر‌ید

یکی از روش‌های یادگیری هنر متقاعد کردن‌ دیگران، الگو گرفتن از افراد کاریزما و موفق است. این روش به شما کمک می‌کند با مهارت‌های سخنرانی آنان آشنا شوید و با به‌کارگیری آن موفق‌تر عمل کنید. برای دستیابی به این هدف سعی کنید ویدئوها و برنامه‌های سخنرانی افراد موفقی را ببینید که به راحتی می‌توانند دیگران را به قبول سخنان خود متقاعد کنند.

علاوه بر این، روش‌های دیگری مانند خواندن کتاب‌های زندگینامه یا شرکت در دوره‌های آموزشی سخنرانی نیز می‌تواند در این مسیر کمک کننده‌ باشد.

13. از تقاضاهای کوچک شروع کنید

یک دیدگاه روانشناسی وجود دارد که براساس آن، اگر فردی درخواست بزرگ خود را پس از درخواست‌های کوچک بگوید احتمال بیشتری برای موفقیت دارد. کارکرد این نظریه چنین است که فرد ابتدا چند درخواست کوچک را بیان می‌کند و هربار تایید و نظر مثبت مخاطب خود را جلب کند.

پس از آن ذهن طرف مقابل آمادگی دارد که به هر درخوا‌ست دیگری پاسخ مثبت‌ بدهد. به همین علت اگر آن شخص خواسته‌ی بزرگتری را هم بیان کند به احتمال زیاد با موافقت و نظر مثبت‌‌ روبه‌رو خواهد شد.

14. تقاضای بزرگ را اول بگویید!

این نظریه کاملا برعکس نظریه‌ی قبلی است. این دیدگاه روانشناسی عقیده دارد برای متقاعد کردن‌ دیگران به موافقت با یک درخواست خاص، باید اول یک درخواست بزرگ و غیرممکن را عنوان کنید. ذهن فرد مقابل در برابر این درخواست عجیب متعجب می‌شود و با آن مخالفت می‌کند. پس از آن درخواست اصلی خود را که ممکن‌تر و قابل درک‌تر است بیان کنید. از آنجا که ذهن مخاطب تا پیش از آن با یک مسئله‌ی غیرممکن مواجه بود، در برابر این درخوا‌ست تازه مقاومت نمی‌کند و به آن پاسخ مثبت می‌دهد.

15. اعتماد مخاطب را جلب کنید‌‌‌

اکثر مردم به راحتی به سخنان و درخواست‌های فردی که به او اعتماد دارند گوش می‌دهند و آن را قبول می‌کنند. بنابراین یکی از روش‌های آسان برای متقاعد کردن‌ دیگران جلب اعتماد فرد مقابل است. باید به مخاطب خود نشان دهید که توانایی کارهای مهم و اصولی را دارا هستید و اگر تصمیمی دارید یا حرفی می‌زنید مطابق با منطق و عقل پیش رفته‌اید.

بنابراین سعی کنید اعتماد دیگران را جلب کنید تا تاثیرگذاری بیشتری بر آن‌ها داشته‌ باشید. این روش خصوصا در ارتباط با پدر و مادر، دوستان و همسر تاثیرگذاری بهتر و بیشتری‌ دارد. اگر خانواده به شما اعتماد داشته‌ باشند، کمتر با شما مخالفت می‌کنند و متقاعد می‌شوند که درخواست‌های منطقی شما را عملی کنند‌.

سخن پایانی

هنر متقاعد کردن‌ دیگران از جمله مهارت‌هایی است که یادگیری آن برای هر فردی واجب است. این مهارت نه تنها در بیزینس و محیط کار کاربرد دارد، در جمع خانواده، دوستان و حتی مهمانی‌های خانوادگی نیز کاربردی است. فردی که این مهارت‌ را دارد، به راحتی می‌تواند بر دیگران تاثیر بگذارد و آن‌ها را مجاب کند که به درخواست او عمل کنند و موجب رسیدن‌ او به اهدافش شوند.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به بررسی این مهارت کاربردی پرداختیم و کاربردهای متفاوت آن را در زندگی شرح دادیم. علاوه بر این از پانزده روش کاربردی نوشتیم که به شما کمک می‌کند بتوانید دیگران را راضی و متقاعد کنید. در پایان خواننده‌ی نظرات ارزشمند شما در خصوص این مقاله و روش‌های ذکر شده‌ در آن هستیم.

Leave a comment