روزانه تعداد زیادی مقاله و محتوا تولید شده و در پلتفرم‌های مختلف توزیع می‌گردند؛ اما برخی از آن‌ها بیشتر دیده شده و مخاطبان خود را به مشتری تبدیل می‌کنند. شاید یک محتوا به لحاظ نگارش و سئو تمام اصول و قوانین موردنیاز را نیز رعایت کرده باشد؛ اما به‌اندازه کافی بازخورد دریافت نکند.

علاوه بر مسئله تولید محتوا که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، یکی دیگر از مباحث مهم بازاریابی محتوا، توزیع یا نشر محتواست که می‌تواند اهمیت به سزایی در جذب حداکثری کاربران و افزایش فروش محصولات و خدمات برای کسب‌وکارها داشته باشد. در مقاله پیش‌رو به بیان اهمیت توزیع محتوا در دیجیتال مارکتینگ، مراحل و روش‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

توزیع محتوا چیست؟

توزیع محتوا همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، به معنای نشر و اشتراک‌گذاری محتواهای تولید شده در پلتفرم‌ها و کانال‌های مختلف متناسب با مخاطب خاص محصول است.

در دنیای امروز همه کسب‌وکارها دنبال راهی برای یافتن مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی هستند. برای این کار، وجود یک محتوای مناسب و جذاب اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما چگونگی رسیدن این محتوا به دست مخاطب نیز به همان اندازه یا حتی بیشتر از آن اهمیت دارد؛ چرا که اگر این محتوا به دست مخاطب خود نرسد، ارزش خود محتوا نیز از بین می‌رود و تمامی تلاش‌ها در راستای بهبود کسب‌و‌کار از طریق بازاریابی محتوا، بیهوده خواهد بود.

از نکات مهم توزیع محتوا، نشر منظم و مستمر آن است که در طولانی‌مدت می‌تواند تأثیر به سزایی در بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکار داشته باشد. نوع محتوا، ساعت، روز، کانال انتشار و مسائلی ازاین‌قبیل همگی در توزیع محتوای موفق نقش دارند.

انواع مختلف محتوا

برای تولید محتوا راه‌ها و انواع گوناگونی وجود دارد که بسته به نوع کسب‌وکار شما می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است از مقالات بلاگ، تصاویر، ویدئوها، پادکست، اینفوگرافیک‌ها، نقشه و نمودار و سایر محتواهای گوناگون و یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید که این موضوع به مهارت تولیدکنندگان محتوا برمی‌گردد. تولید محتوا با هوش مصنوعی نیز راه مناسبی برای ایجاد انواع گوناگون محتواهاست که امروزه کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است.

اهمیت توزیع محتوا در جذب مخاطب و افزایش فروش

درصورتی‌که بتوانید برای کسب‌وکار خود یک بازاریابی محتوای مطلوب و اصولی انجام دهید، در مدت‌زمان کمی تأثیر بزرگ آن را بر فروش و رونق کسب‌وکار خود خواهید داد. مهم است که کاربرانی که به سایت شما (یا هر پلتفرم دیگری که دارید) مراجعه می‌کنند، پاسخ سؤال‌های خود را ببینند.

علاوه‌برآن، زمان توزیع محتوا باید متناسب با نوع مخاطب شما انجام گیرد. هرچه مخاطب، بیشتر جذب محتوای شما شود، احتمال ارتباط‌گرفتن و تعامل نیز بالا خواهد رفت و کم‌کم اعتماد لازم بین خریدار و فروشنده شکل خواهد گرفت. حتی در صورت ارائه محتوای جذاب، احتمال اشتراک آن توسط مخاطبان نیز وجود دارد و در نهایت، تمامی این موارد منجر به دیده‌شدن هرچه بیشتر کسب‌وکارتان خواهد شد.

تدوین استراتژی توزیع محتوا

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در دیجیتال مارکتینگ خواهید شنید، تدوین استراتژی تولید محتوا یا همان Content Distribution خواهد بود. تدوین یک استراتژی مناسب و همگام‌سازی شده با محتوا از مواردی است که برای توزیع بهتر محتوا لازم است انجام دهید. در این راستا 4 گام مهم و اساسی تدوین استراتژی توزیع محتوا را بررسی می‌کنیم.

گام اول: شناسایی دقیق مخاطب

در گام اول باید نسبت به مخاطب هدف خود شناخت دقیق پیدا کنید تا بتوانید بر اساس آن، کانال انتشار محتوای خود را انتخاب نمایید. برای این کار می‌توانید بررسی کنید که مخاطب هدف محصول یا محتوای شما در کدام پلتفرم حضور بیشتری دارد؟ محتوای تولید شده تا چه حد نیازهای این افراد را رفع کرده و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهد؟ چه عناوینی در محتوا برای این گروه هدف جذاب‌تر خواهد بود؟ پاسخ تمامی این سؤال‌ها در گرو شناخت مخاطب ایده‌آل شماست.

گام دوم: شناسایی نوع توزیع محتوا

در گام بعدی لازم است به بررسی نوع توزیع محتوای خود بپردازید. مواردی ازاین‌قبیل که گروه هدف بیشتر مایل به دریافت داده‌ها به کدام نوع تصویر، محتوای متنی، ویدئو و … است؟ در صورت انتخاب هر یک از این موارد، انتشار آن در کدام شبکه اجتماعی راحت‌تر و تأثیرگذارتر است؟

گام سوم: برنامه‌ریزی توزیع محتوا

گام سوم، برنامه‌ریزی برای فرایند تولید محتواست که مشخص می‌کند هر بخش از محتوا در چه روز و چه ساعتی و در کدام بستر قرار است منتشر شود؟ علاوه بر این نوع توزیع محتوا و نحوه سنجش آن نیز در این مرحله مشخص می‌شوند.

گام چهارم: بررسی و تحلیل نتایج

در آخرین گام لازم است نتایج عملکرد خود را بررسی کنید تا نسبت به ادامه یا تغییر روند آن مطمئن شوید. این ارزیابی می‌تواند با شاخص‌های عملکردی مختلف صورت گیرد. مواردی همچون نرخ پرش یا ماندگاری کاربر در سایت، افزایش و جذب کاربران، میزان به‌اشتراک‌گذاری‌ها و تعاملات سایت و در نهایت افزایش بازدید سایت به‌طورکلی از مواردی است که در آنالیز و ارزیابی نتایج توزیع محتوا اهمیت خاصی دارند.

روش های توزیع محتوا

توزیع محتوا بسته به نوع آن در شبکه‌های گوناگونی بر اساس مخاطب هدف صورت می‌گیرد. برای مثال احتمالاً سرچ عکس در پینترست بهترین راه برای یافتن محتوای تصویری است. در ادامه بهترین روش‌های توزیع محتوا را معرفی می‌کنیم.

شبکه‌های اجتماعی

یکی از پربازدیدترین پلتفرم‌ها در این دوره زمانی، شبکه‌های اجتماعی گوناگون هستند که کاربران زیادی در سرتاسر دنیا و همچنین ایران از آن‌ها استفاده می‌کنند و در نتیجه بستر بسیار خوبی برای توزیع محتوا به‌شمار می‌روند. از بهترین شبکه‌های اجتماعی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • یوتیوب: برای محتوای ویدئویی
  • اینستاگرام: برای محتوای غالباً تصویری، ویدئویی و متنی
  • لینکدین: برای محتوای متنی و معرفی کسب‌وکار
  • کست باکس: برای محتوای صوتی و پادکست‌ها
  • توییتر: برای محتوای تصویری و متنی
  • پینترست: برای محتوای تصویری

وبلاگ

از دیگر بسترهای توزیع محتوا که می‌تواند در رشد کسب‌وکار شما اثر بسیار زیادی بگذارد، توزیع محتوا در وبلاگ‌هاست. روزانه کاربران بسیار زیادی به دنبال پاسخ سؤالات خود به مرورگرها مراجعه می‌کنند. درصورت تولید و توزیع اصولی محتوا، سایت شما شانس بیشتری در دیده‌شدن و جذب مشتری خواهد داشت.

ایمیل

ارسال اخبار و محتواهای جدید سایت از طریق ایمیل به علاقه‌مندان یکی دیگر از روش‌های توزیع محتواست که می‌تواند کسب‌وکار شما را در فاصله‌های زمانی مشخص به مخاطب یادآوری کند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین اقدام پس از تولید یک محتوای مناسب، توزیع و نشر آن در بسترهای مناسب است؛ اگرچه گاهی برخی افراد از اهمیت این مرحله غافل می‌شوند. توزیع محتوا بسته به نوع محتوای تولید شده متفاوت است. اگر توزیع محتوا به‌طور صحیح و اصولی صورت گیرد، تأثیر بسیار زیادی در توسعه و رشد کسب‌وکارها خواهد داشت.

تدوین استراتژی توزیع محتوا، شامل چهار گام شناسایی مخاطب، شناسایی نوع توزیع محتوا، برنامه‌ریزی توزیع محتوا و بررسی و تحلیل آن است. روش‌های مختلفی برای توزیع محتوا وجود دارد که بهترین آنها انتشار در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و ایمیل است.

Leave a comment