2_ گوشه بازار

مشکل بعدی بحث کیفیت محصول است. در واقع یک استراتژی به نام Niche Marketing وجود دارد که می گوید برای ورود به یک حوزه بهتر است ابتدا به گوشه کوچکی از بازار بروید و در آنجا فعالیت کنید. به عنوان مثال، به جای ورود به کل بازار قهوه، فقط قهوه اسپرسو یا قهوه ساز بفروشید. بنابراین، در ابتدا به امکانات مالی کمی، هم برای تحویل محصول و هم برای بازاریابی آن نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این با توجه به تخصصی بودن حوزه فعالیت خود می توانید به سرعت به شهرت رسیده و رشد کنید. در آینده، شما این فرصت را خواهید داشت که از سود برای گسترش کسب و کار خود استفاده کنید.

3_ علاقه شخصی

همانطور که قبلاً گفتم، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد از آن کار آسانی نخواهد بود. اگر اینطور بود امروز همه پولدار بودند! در واقع در راه کسب درآمد اینترنتی خستگی، بی انگیزگی و… احساسات رایج و قابل پیش بینی هستند.

حال در این شرایط اگر محصولات و خدماتی که سعی کردید بفروشید چیزی نباشد که واقعاً به آن علاقه دارید، قطعاً با کمی مشکل مواجه خواهید شد و احساسات منفی بیشتری را تجربه خواهید کرد. اما اگر به حوزه فعالیت علاقه مند باشید، راحت تر با سختی های جاده کنار می آیید.

به علاوه، اگر به محصول علاقه مند هستید، انگیزه بیشتری برای یادگیری در مورد آن و تبدیل شدن به یک فروشنده ماهر خواهید داشت. پس یکی از عوامل مهم علاقه است.

4_ سود محصول

یکی از مهمترین عوامل مقدار سود محصول است. فرقی نمی کند که از روش فروش وابسته استفاده کنید یا دراپ شیپینگ. در هر صورت باید مطمئن شوید محصولی که قرار است بفروشید آنقدر سودآور باشد که درآمد مناسبی برای شما ایجاد کند و البته بتواند هزینه های بازاریابی شما را نیز پوشش دهد.

5_ میزان فروش محصول

ممکن است یافتن آمار فروش یک محصول برای شما مشکل باشد. اما ترجیحاً بهتر است قبل از انتخاب محصول در فروش اینترنتی، میزان علاقه مخاطب به آن و فروش آن را از فروشنده، دوست، آشنا و … بررسی کنید.

زیرا ممکن است محصولی سود بالایی داشته باشد اما حجم فروش آن بسیار کم باشد و عملا در پایان هر ماه به دلیل فروش کم سود کمی به شما بدهد. از طرفی ممکن است سود حاصل از محصول کم باشد اما با توجه به آمار فروش بالا، انتخاب آن کاملاً اقتصادی و منطقی به نظر می رسد.

6_ روند محبوبیت

می بینید، بسیاری از محصولات وجود دارند که باعث خوشحالی جمعیت دائمی می شوند آنها نمی گیرند. بلکه ناگهان رواج پیدا می کند و پس از مدتی دوباره علاقه به آنها کم می شود.

به عنوان مثال، اگر به خاطر داشته باشید، در یک دوره زمانی، بسیاری از ایرانیان اسپینر می خریدند، اما در کمتر از 7/8 ماه، علاقه مصرف کنندگان به آنها به تدریج کاهش یافت. یا مثلا آن شکلک های فنری که روی داشبورد ماشین نصب می شوند برای مدت کوتاهی محبوب شدند و دوباره کاهش یافتند. با توجه به آنچه گفته شد، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که پس از مدتی علاقه عموم از بین نرود و حداقل بتوانید برای چند سال روی آن حساب کنید.

7_ پیچیدگی محصول!

به عنوان یک صاحب کسب و کار و همچنین یک فروشنده، باید به خوبی از مزایا و معایب محصول مورد نظر خود آگاه باشید. جزئیات، قطعات، شرایط تعمیر و غیره

در واقع، اینها چیزهایی هستند که مخاطبان شما احتمالاً هنگام خرید از شما می پرسند. با توجه به آنچه گفته شد، به خصوص اگر قصد دارید محصولی را بدون اطلاع قبلی بفروشید، حداقل بهتر است محصولی را انتخاب کنید که چندان پیچیده نباشد و بتوانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید. البته اگر محصول مورد نظر پیچیده باشد راه خیلی سختی در پیش نخواهید داشت اما باید زمان بیشتری را برای کسب اطلاعات و اطلاع از آن در نظر بگیرید.

8_ منابع مالی و زمانی و…!

یکی از نکات مهم دیگری که باید قبل از انتخاب محصول برای فروش در اینترنت به آن توجه کنید. منابع مورد نیاز برای فروش! به عنوان مثال، محصولی که قصد فروش آن را دارید ممکن است به گونه ای باشد که مخاطب باید قبل از خرید آن را بررسی کند. بنابراین برای اجاره مکان به منابع مالی نیاز دارید. یا مثلاً کالای مورد نظر اندازه فیزیکی بزرگی دارد و برای ارسال آن به وسیله نقلیه نیاز دارد و غیره. پس حتما قبل از انتخاب به این جزئیات فکر کنید.

9_ محدودیت قانونی

راستش را بخواهید در صورت عدم محدودیت قانونی می توانم بیش از 10 قلم کالایی را به شما معرفی کنم که فروش بالایی دارند و بسیار سودآور هستند.

اما در هر کشوری، قبل از شروع فروش محصول، باید مطمئن شوید که قوانین هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی کنند. در ایران هم همینطور است و قبل از انتخاب محصول باید مطمئن شوید که قانون شما را مقید نمی کند.

10_ پشتیبانی محصول

ویدئویی در مورد اهمیت پشتیبانی محصول و موفقیت در کسب و کار، شرایط کسب و کار بدون پشتیبانی و ارائه برخی تجربیات از پشتیبانی موفق دوره وب مستر ثروتمند و جلب رضایت مخاطبان و حتی خرید مجدد آنها از نت هوش.

ببینید در دنیای اینترنت امروز کمتر مخاطبی وجود دارد که محصولی را بدون خدمات و پشتیبانی بفروشد! در واقع قوانین کسب و کار اینترنتی و البته قدرت رقبا در ارائه خدمات پشتیبانی، شماست استحکام – قدرت محصول را با پشتیبانی مخاطبان ارائه دهید. با این حساب مطمئن شوید محصولی که قرار است بفروشید در آینده و برای خدمات پشتیبانی مشکلی برای شما ایجاد نکند و مدام دستان خود را ببندید.

11_ پتانسیل فروش آنلاین

اگرچه تجارت اینترنتی بسیار پیشرفت کرده است، اما هنوز افرادی هستند که مایل به خرید آنلاین بسیاری از محصولات هستند آنها نیستند! به عنوان مثال، اگر دقت کرده باشید، به ندرت پیش می آید که کاربران موتورسیکلت یا خودرو را آنلاین سفارش دهند!

در واقع آنها فقط از اینترنت برای یافتن نماینده فروش معتبر و خرید حضوری استفاده می کنند. یا مثلاً لوازم خانگی بسیار بزرگ مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و …. در فروشگاه های فیزیکی بیشتر از فروشگاه های آنلاین به فروش می رسند.

12_ وابستگی به دلار

حداقل در ایران و در حین یافتن کالای مناسب برای فروش اینترنتی، باید نسبت به وابستگی کالا به دلار حساس باشید! زیرا متاسفانه بسیاری از محصولات به دلیل وابستگی به قیمت دلار می توانند در آینده شما را با مشکل مواجه کنند.

13_ وابستگی به واردات

مشکل دیگری که ممکن است عرضه کنندگان در ایران با آن مواجه شوند، وابستگی محصولات به واردات است! به عنوان مثال پس از تحریم ها عرضه بسیاری از محصولات برندهای معروف لوازم خانگی با مشکل مواجه شد.

از طرفی با توجه به قوانین جدید کشور، عملا فروش محصولات ال جی که بسیار پرطرفدار هستند، با مشکلات قانونی مواجه شده است. همانطور که گفته شد، اگر محصول خارجی را انتخاب می کنید، بهتر است کمی بیشتر در مورد آن تحقیق کنید.

14_ محصول اصلی یا تقلبی

ببینید در حال حاضر محصولات تقلبی زیادی در بازار ایران وجود دارد که به دلیل قیمت مناسب در بین مردم بسیار محبوب هستند. با این حال، شما به عنوان یک فروشنده باید توانایی خوبی داشته باشید تشخیص اصل از تقلبی یا حداقل محصول خوب را از بد جدا کنید. پس بهتر است یا محصولی را انتخاب کنید که توانایی تشخیص آن را دارید یا با فردی که شما را در این مسیر راهنمایی کند همکاری کنید.

15_ نام تجاری محصول

علاوه بر تمام موارد ذکر شده در بالا، باید به این نکته نیز توجه کنید که آیا محصول مورد نظر به عنوان یک برند معتبر شناخته می شود یا خیر. یا باید زحمت برند کردنش رو بدی؟

برای مثال، اگر اکنون قصد فروش محصولات با برند Devo را دارید، احتمالاً راه سختی در پیش ندارید. اما قطعا اگر می خواهید محصولات یک برند جدید و ناشناخته را بفروشید، باید انرژی و منابع مالی زیادی را صرف کنید تا به مخاطب بفهمانید که این یک محصول با کیفیت و قابل اعتماد است!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *