تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟ چه یک بازاریاب داخلی، یک مشاور یا یک‌ مدیر اجرایی باشید، سئو برای کسب و کار شما اهمیت زیادی دارد. استفاده از استراتژی سئو‌ برای بهینه‌سازی صفحات وب می‌تواند کسب‌وکار شما‌ را از طریق بهبود رتبه‌بندی جستجو و هدایت ترافیک هوشمند واجد شرایط به سایت شما‌‌‌، توسط مهم‌ترین اعضای پایگاه مشتریان رونق ببخشد.

هنگام ایجاد یک وب سایت یا محتوای همراه با رتبه‌بندی برای کسب و کار خود، بسیار مهم است که تلاش‌های سئوی شما به دقت و سرعت انجام شود. بنابراین مهم‌ است که بدانید چگونه محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا دیده‌ شود. د‌‌ر همین جهت، ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به تعریف سئو و اهمیت آن‌‌ می‌پردازیم و راهکارهایی برای بهبود عملکرد شما در آن معرفی می‌کنیم.

سئو چیست؟

شما نمی‌توانید ارزش کامل سئو‌‌ را بدون درک درست از چیستی آن متوجه شوید. بنابراین لازم است پیش از هرچیز به پرسش سئو چیست بپردازیم. سئو‌‌ مخفف عبارت بهینه‌سازی موتور جستجو است؛ یعنی تمرین افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب سایت شما از طریق نتایج موتورهای جستجو به صورت طبیعی و هوشمند.

  • مهم‌ترین هدف سئو چیست؟

هدف نهایی سئو برای کسب و کار، ایجاد ترافیک ارگانیک است؛ یعنی جستجوگرهایی که از صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) به وب سایت شما مراجعه می‌کنند. اکثریت قریب به اتفاق تجربیات آنلاین از یک موتور جست‌وجو شروع می‌شود و جستجو را به پرکاربردترین ابزار دیجیتال تبدیل می‌کند که در مرکز علت اهمیت سئو قرار دارد.

در مورد الگوریتم‌های دائماً در حال تکامل Google و نحوه همگام شدن‌ با آنها صحبت‌های زیادی وجود دارد، اما درک هدف آن‌ها بسیار مفیدتر است: ارائه بهترین تجربه برای جستجوگر.

  • سئو‌‌‌ و نحوه کار موتورهای جستجو

برای درک اهمیت سئو برای کسب و کار، دانستن‌ نحوه‌ کا‌ر موتورهای جستجو مهم است. قبل از اینکه وب سایت شما در نتایج جست‌وجو نمایش داده‌‌ شود، صفحات آن باید به درستی بررسی شده‌ و ایندکس (بازیابی صفحه از پایگاه داده) شوند.

هر موتور جستجو به نوعی خزنده‌ یا عنکبوت مخصوص به خود را دارد که اینترنت را جست‌وجو کرده‌ و صفحات وب جدید را پیدا می‌کند. سپس این صفحاتی که آنها پیدا می‌کنند به فهرست موتور جستجو‌‌ اضافه می‌شوند که در واقع، رکورد تمام صفحاتی هستند که بررسی شده‌ است.

هنگامی که یک موضوع را در نوار جستجو تایپ می‌کنید – چه برای جستجوهای روزمره باشد و چه ارزیابی میزان بازدید کسب و کار خود – موتور جست‌وجو صفحات فهرست خود را مرور می‌کند. سپس صفحاتی را که بیشتر به درخواست شما مرتبط هستند را شناسایی و آنها را با مقیاس‌های خاصی رتبه‌بندی می‌کند‌. پس از آن با توجه به ارتباط آن‌ها، این پیوندها در صفحه نتایج به جستجوگر ارائه می‌شود.

  • سئو و بهینه ‌سازی وب سایت

حال که به این پاسخ رسیدید که سئو چیست، باید بدانید سئوی موثر به معنای «بازی کردن‌» گوگل یا پر کردن‌ محتوای شما با کلمات کلیدی مرتبط نیست. سئو‌‌‌ به شما نیاز دارد که بفهمید مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند تا محتوایی تولید کنید که این نیازها را برآورده کند.

هنگامی که هدف آن‌ها را درک کردید (اینکه آنها چه چیزی را جست‌وجو می‌کنند‌‌ و کجا جستجو می‌کنند) می‌توانید محتوای خود را با زبانی که مشتریان هنگام جست‌و‌‌جو استفاده می‌کنند مطابقت دهید تا آن را برای موتورهای جستجو‌‌ بهینه کنید. این کار شما در نهایت، تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان فراهم می‌کند که از موتور جستجو‌ به محتوای مربوطه در سایت شما منتقل می‌شوند.

علت رشد کسب و کار در سئو چیست؟

برای درک اینکه چگونه سئو به کسب و کار شما کمک می‌کند، به آخرین باری که چیزی را در گوگل جستجو کردید فکر کنید. روی چند صفحه نتیجه کلیک‌‌ کردید؟ بر اساس یک مطالعه، میانگین نرخ کلیک برای بهترین نتیجه جستجو در گوگل 31.7٪ است و سه نتیجه‌ جستجوی برتر در حساب Google برای 75.1٪ از کلیک‌ها. این برای صفحاتی که رتبه پایین‌تری در SERP دارند، ترافیک زیادی باقی نمی‌گذارد.

یک استراتژی سئو که با دقت طراحی شده‌، به محتوای شما کمک می‌کند تا رتبه‌بندی و قابل مشاهده‌ شود و از SERP بالاتر رود تا مشتریان بالقوه را به سمت محتوای شما هدایت کند. درک اینکه سئو چیست و چگونه کار می‌کند این مسئله را روشن می‌کند که چگونه سئو به کسب و کار شما کمک می‌کند. در واقع میتوان چنین گفت که اهمیت سئو در‌‌ نیاز به بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای دستیابی به رتبه بالاتر در نتایج صفحات گوگل است.

  • چرا باید سئو‌‌‌ برای کسب و کار یک اولویت باشد؟

اهمیت سئو برای کسب و کار، با اطمینان از اینکه سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کشف است شروع می‌شود. یک صفحه بهینه شده برای سئو، هم کاربران و هم موتورهای جستجو را در نظر می‌گیرد تا با ارائه محتوای مرتبط که نیازهای جستجوگرها را برآورده می‌کند، ترافیک ارگانیک را هدایت کند. به همین دلیل سئو اولویت اصلی بازاریابان جستجو است.

اما علت اینکه چرا سئو مهم است بسیار فراتر از آن است. ظاهر شدن‌ در بالای رتبه‌بندی موتورهای جستجو باعث ایجاد اعتبار برای محتوای شما می‌شود. امروزه مشتریان به جای فروشندگان به تحقیق روی می‌آورند و سئو‌‌ می‌تواند آنها را در مورد بهترین معاملات، محصولات و خدمات با نام تجاری جدید و مزایای منحصر به فرد ارائه شده‌ توسط شما‌ آگاه کند.

قرار دادن‌ این اطلاعات در دستان آن‌ها، در صورت نیاز می‌تواند چرخه خرید را کوتاه کند و منجر به افزایش درآمد و بازگشت سرمایه بیشتر شود. با توجه به اهمیت جستجو و تأثیر سئو بر کسب و کار، جای تعجب نیست که سئو‌ نقش برجسته‌تری در بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند.

  • سئو و بازاریابی دیجیتال

به نظر شما ارتباط بازاریابی‌ دیجیتال‌ و سئو چیست؟ همان‌طور که بازار‌‌یابی د‌یجیتال تکامل یافته‌ است، سئو نیز نقش مهمی در مراحل برنامه‌ریزی کمپین‌های دیجیتا‌‌ل به دست آورده‌ است. مطالعات ثابت کرده‌اند که شرکت‌هایی که از سئو‌‌ به‌عنوان پایهٔ تلاش‌های بازاریابی دیجیتا‌ل‌ خود استفاده می‌کنند، بازده سرمایه‌گذاری همه‌جانبه‌تری دارند.

گزارش Forrester TEI نشان می‌دهد که سئو استراتژی جستجوی پولی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و کمپین‌های مؤثرتر پرداخت به‌ازای کلیک را، با کاهش هزینه به‌ازای هر کلیک‌ و از طریق رتبه‌بندی بهتر صفحه و امتیازهای کیفیت ایجاد می‌کند.

اگر سئو را در استراتژی خود ادغام نکنید، مخاطبان شما نمی‌توانند محتوای بازاریابی ایجادشده را پیدا کنند. هنگامی که از داده‌های سئو‌ به عنوان یک عامل کلیدی در استراتژی‌های بازار‌یابی خود استفاده می‌کنید، وب سایت شما، هم در رتبه‌بندی کلمات کلیدی و هم در رتبه‌بندی‌ SERP بالا می‌رود و تضمین می‌کند که محتوای شما به مخاطبان موردنظر خود برسد.

اهمیت محتوای باکیفیت در سئو چیست؟

سئو فقط در مورد معماری درونی وبسایت شما یا نحوه چیدمان موارد در یک صفحه نیست. محتوای یک صفحه معین نیز جزء حیاتی سئو است و باید مستقیماً با آنچه کاربران جستجو می‌کنند صحبت کند.

موتورهای جستجو صفحاتی با محتوای باکیفیت را بر صفحاتی که هرزنامه هستند یا اطلاعات ارزشمندی ارائه نمی‌دهند، اولویت می‌دهند. گوگل به طور خاص به دنبال محتوایی است که از دستورالعمل‌های مهمی پیروی می‌کند که مربوط به تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن‌ صفحه است.

این مورد مخصوصاً برای صفحاتی در مورد تولید محتوا در موضوعات پزشکی، مالی و بهداشتی است؛ چرا که اهمیت بیشتری برای مخاطبان دارد.

هدف موتورهای جستجو ارائه محتوایی به مخاطبان است که به احتمال زیاد برای جستجوی آنها مفید باشد. تحقیق درباره‌ کلمات کلیدی می‌تواند موضوعاتی را که برای مخاطبان شما جالب است آشکار کند، در حالی که به شما‌ در درک بهتر هدف آن‌ها و آنچه برای آنان مهم است نیز کمک می‌کند.

چگونه سئو به کسب و کار شما کمک می‌کند تا رقبا را شکست دهد؟

یکی از مزایای کلیدی سئو این است که یک استراتژی بازاریابی درون‌گرا محسوب می‌شود که سرنخ‌های واجد شرایط را پرورش می‌دهد. هنگامی که‌ یک مشتری برای محصول یا خدمات شما جستجو می‌کند، این احتمال زیاد است‌ که در حال بررسی تجارت با شما یا یک رقیب باشد.

اگر بتوانید از طریق جستجوی طبیعی و بهینه‌سازی وبسایت به آن مشتری دست یابید، قبل از اینکه رقابت در یک لحظه کلیدی به رقیبتان واگذار شود، به آنها دسترسی پیدا می‌کنید و این کار را بدون صرف پول تبلیغات گران‌بها برای ارائه پیام بازاریابی خود انجام می‌دهید. محتوای با رتبه‌بندی خوب 10 برابر مشابه پولی خود عمل می‌کند و بینش مفیدی در مورد هدف مخاطب به شما می‌دهد.

  • تحلیل رقابتی سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی در سئو، فرایند شناسایی هر وبسایتی است که از نظر کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با تجارت شما، از شما بالاتر است. یک رویکرد پیشگیرانه به شما‌‌ کمک می‌کند تا این نکات را متوجه شوید:

  1. جایی که فرصت‌های کلمه‌ کلیدی هستند
  2. انواع محتوایی که کاربران به آن علاقه دارند و آن‌ را دنبال می‌کنند
  3. استراتژی‌های سئو که برای رقبای شما مفید است
  4. جایی که باید زمان خود را برای بهینه‌سازی متمرکز کنید

رقبای مستقیم و غیرمستقیم شما برای ترافیک واقعی چه کسانی هستند؟

کسب و کار شما ممکن است یک تحلیل رقابتی برای همه چیز از توسعه محصول گرفته‌ تا استراتژی بازاریابی انجام داده‌ باشد، اما مهم است که بدانید رقبای اصلی شما ممکن است با رقبای‌ دیگری که برای رتبه‌بندی رقابت می‌کنند متفاوت باشند. به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل سئو از چشم‌انداز رقابتی می‌تواند به شما کمک کند تا شناسایی کنید که برای استراتژی سئوی کسب و کار خود به کدام برندها توجه کنید‌‌.

یک تجزیه و تحلیل رقابتی می‌تواند نتایج SEO را برای کسب و کار شما بهبود بخشد. علاوه بر این، انجام تجز‌یه و تحلیل‌ رقا‌بتی سئو برای کسب‌و‌کار از طریق یک فرایند عمیق و مستمر، به شما مزیت رقابتی خوبی در سئوی هوشمند می‌دهد.

  • ابزارهای لازم برای بهبود سئو‌‌

شما‌‌‌ در این مرحله به ابزارهایی نیاز دارید که بتواند به وظایف سئو برای کسب و کار شما کمک کند، خواه یک شرکت باشید یا استارتاپ کوچک و بزرگ. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی لازم برای ابزارهای سئو چیست؟ شما‌ باید به دنبال ویژگی‌هایی باشید که به موارد زیر کمک می‌کند:

1.‌ کشف موضوعاتی که جستجوگران را به مشتری تبدیل می‌کند

نوآوری به شما ایده‌های خلاقانه‌ای برای کمپین‌های سئوی آینده می‌دهد؛ مانند کلمات کلیدی خاصی که ممکن است در طول فرایند ایده‌پردازی محتوا در نظر گرفته‌ نشده‌ باشند.

2. اتوماسیون مجموعه داده‌ها را در یک گزارش جمع کند

با استفاده از این اتوماسیون، زمانی که نیازی به اختصاص زمان‌ برای قرار دادن‌ داده‌های خام در قالب‌های خوانا ندارید، در زمان صرفه‌جویی کنید.

3. یکپارچه‌سازی استراتژی‌ها و عمودی‌ها را بین تیم‌ها همسو کند

زمانی که هدف تیمی وجود داشته باشد، کمپین‌ها موفق‌تر هستند. بنابراین لازم است از ابزارهای خاصی استفاده کنید که بتواند میان استراتژی‌های شما یکپارچگی ایجاد کرده‌ و اهداف آن‌ها را همسو کند.

  • چگونه یک تحلیل رقابتی سئو‌‌ انجام دهیم؟

1.‌ رقابت را شناسایی کنید

رقابت خود را بر اساس عبارات جستجویی که برای آنها رتبه‌بندی می‌کنند، تجزیه و تحلیل کنید. این به شما کمک می‌کند تا ابتکارات رقبا، انواع محتوایی که ترافیک را به سمت وبسایت آنها هدایت می‌کند و نحوه قرارگیری آن در بیزینس خود را بهتر درک کنید.

2. محتوا و رتبه‌بندی را با رقبا مقایسه کنید

با عمل به راهکار اول، احتمالاً رتبه‌بندی رقابتی ناشناخته را برای کلمات کلیدی که روی آنها تمرکز می‌کنید، کشف خواهید کرد. این کار به شما کمک می‌کند تا دامنه‌‌ کامل محتوا و سایت‌هایی را که برای بازدیدکنندگان با شما رقابت می‌کنند شناسایی کنید.

3. فرصت‌های محتوا را برای برتری از رقبا کشف کنید

هرگز کسب و کار سئوی خود را با حدس و گمان اداره نکنید. بلکه آن را بر اساس حقایقی که جمع‌آوری کرده‌اید، با ارزیابی فضای رقابتی، انجام تجزیه و تحلیل در صفحه و خارج از صفحه‌، و تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ استراتژی‌های بازاریابی رقیب خود قرار دهید.

4. محتوای موجود را ایجاد یا بهینه کنید

رتبه‌ صفحات خود را برای کلمات کلیدی هدف مشخص کنید. سپس به دنبال فرصت‌هایی برای بهینه‌سازی محتوای موجود در وب سایت خود باشید. کلمات کلیدی که در صفحه دوم نتایج جستجو قرار می‌گیرند، اغلب بهترین فرصت را برای بهبود ارائه می‌دهند.

اگر کلمات کلیدی موردنظر شما بسیار دور از صفحه‌ اول گوگل قرار دارند (یا اصلاً رتبه‌بندی نمی‌شوند) ایجاد محتوای جدیدی که برای مشتریان ارزشمند است را در نظر بگیرید.

پاسخ به چهار سوال رایج در موضوع سئو‌!

تا این بخش از مقاله‌ دانشگاه کسب و کار با پرسش سئو چیست آشنا شدید و برخی از نکات مهم برای بهینه‌سازی وبسایت خود را یاد گرفتید. اکنون قصد داریم در انتهای مقاله به دو پرسش مهم پاسخ بدهیم که ممکن است برای شما هم پیش آمده‌ باشد:

  • آیا سئو برای هر نوع کسب و کاری مهم است؟

سئو می‌تواند تقریباً در هر نوع کسب و کاری باعث رشد و ایجاد نتایج مثبت شود. در واقع این روزها مطالعات موردی بسیاری در مورد مزایای سئو و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارهای مهم وجود دارد. از رهبران جهانی گرفته‌ تا استارت‌آپ‌های نوآور، شاهد موفقیت کسب‌وکارها در تمام انواع صنایع با استفاده از فناوری سئو‌‌ هستیم، از جمله:

  • مشاوره
  • تجارت الکترونیک
  • یادگیری و آموزش
  • روش‌های کارآفرینی خلاق
  • امور مالی و سرمایه داری
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • تولید کالا و خدمات
  • خرده‌ فروشی
  • فناوری و…

به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که چه شرکت شما کوچک باشد یا بزرگ، دارای یک فروشگاه حضوری یا به صورت آنلاین باشد، سئو برای کسب و کار شما مهم است. سئو‌ به طور مداوم در حال تغییر است و هر کسب و کاری که به دنبال ایجاد حضور آنلاین است باید در سطحی بر سئو تمرکز کند.

در حالی که تکنیک‌های قدیمی‌تر مانند نوشتن‌ درباره‌ کلمات کلیدی در حال حاضر منسوخ شده‌، روش‌های جدید جای آن‌ها را گرفته‌اند. چیزی که تغییر نکرده‌ این است که محتوای با کیفیت بالا که ارزشی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد می‌تواند از کلمات کلیدی گنجانده شده به طور مدبرانه بهره‌مند شود و این هدف امروزه تنها با استفاده از سئو‌‌ و وردپرس قابل دسترس است.

  • چرا در کسب و کار سئو به به‌روزرسانی مداوم اطلاعات نیاز داریم؟

از آنجایی که موتورهای جستجو دائما به‌ به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود ادامه داده‌ و به وب‌سایت‌ها برای پیروی از دستورالعمل‌های جستجو پاداش می‌دهند، بازاریابان باید استراتژی‌های سئوی خود را برای پیشرفت در برابر رقبا تطبیق دهند.

تحقیقات مربوط به فناوری سئو به کسب و کار شما کمک می‌کند تا نیازهای مشتری را درک کند. علاوه بر این، پاسخ دادن‌ به سؤالات جستجوگر یا ایجاد محتوای متمایز از رقبا را نیز آسان‌تر می‌کند. بسیاری از وب‌سایت‌ها با پرداختن‌ به مشکلات خاص مخاطبان خود و نوشتن‌ در مورد آنها به موفقیت در سئو‌ می‌رسند. برخی دیگر از بینش در مورد رفتار مشتری استفاده می‌کنند تا محتوای آموزنده را با ابزاری ترکیب کنند که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد بر اساس آنچه نیاز دارند عمل کنند.

اسکات مسینا، مدیر جستجو و استراتژی طراحی در سامسونگ می‌گوید: «همه چیز در سئو‌ به این پرسش خلاصه می‌شود که: «فردی که به دنبال چیزی است واقعاً چه چیز‌ی می‌خواهد؟ و آیا ما برای آن پاسخی داریم؟»

  • چرا کسب و کار شما باید کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کند؟

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی یک علم مهم در فناوری سئو است. این کار تیم بازاریابی شما را قادر می‌سازد تا اولویت‌بندی کرده‌ و روی استفاده از عباراتی تمرکز کند که بهترین نتایج را به همراه دارد. هنگام تعیین ارزش یک کلمه کلیدی باید به تعدادی از عوامل توجه کرد:

حجم جستجو:‌ به طور متوسط (معمولاً ماهانه) چند نفر کلمه‌ یا عبارت کلیدی‌‌‌ را جستجو می‌کنند؟

←‌‌ رقابت:‌ رتبه‌بندی وب سایت شما‌ برای کلمه‌‌ کلید‌‌ی در برابر سایر وبسایت‌ها چقدر دشوار خواهد بود؟‌

هدف: آیا‌ شخصی که روی کلمه کلیدی جستجو می‌کند به دنبال اطلاعات ا‌‌ست یا به دنبا‌‌ل خرید است؟

←‌‌ ارتباط: آیا کلمه‌‌ کلید‌ی‌ با محصول یا خدمات شما همخوانی دارد و هم معنا است‌؟ نقش این کلمه‌‌ در افزایش بازدید کسب و کار سئو چیست؟

  • چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟

تحقیق درباره‌ کلمات کلیدی، یک عمل اساسی در سئو برای کسب و کار و فرایندی است که در آن برای عبارات جستجوی محبوبی که افراد در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند، تحقیق می‌کنید. سپس این عبارات را به صورت استراتژیک در سراسر وب سایت خود قرار می‌دهید تا محتوای شما در نتایج بالاتر گوگل نشان داده‌ شود.

مرحله تحقیق کلمه‌ کلیدی باید زیربنای هر ابتکار سئو برای بهترین فرصت رتبه‌بندی خوب در موضوعات مرتبط با تجارت شما باشد. در واقع هرچه محتوا و ترافیک وبسایت شما مفیدتر و طبیعی‌تر باشد، در برابر سایر رقبا به نتایج و رتبه‌بندی‌های بهتری دست خواهید یافت. بهترین کلمه‌‌ کلیدی‌ عبارت یا عبارتی است که:

  • اغلب توسط مخاطبان هدف شما جستجو می‌شود
  • با موضوع محتوای شما مرتبط باشد
  • و یکی از مواردی باشد که سایت شما بتواند برای آن رتبه‌بندی و اهمیت قائل شود

سخن پایانی

این روزها تولیدمحتوای هوشمند با استفاده از فناوری سئو جای خود را به روش‌های قدیمی‌تر تولید محتوا‌ داده‌ و بستر جدیدی برای بیزینس‌ها و کسب و کارهای آنلاین ایجاد کرده‌ است. سئو‌ ابزاری برای بهینه‌سازی وبسایت و موتور جست‌وجو است‌ که به مخاطبان کمک می‌کند به راحتی مطالب موردنظر خود را براساس رتبه‌بندی‌های گوگل پیدا کرده‌ و از آن استفاده کنند.

از آنجا که سئو‌ و راه‌اندازی کسب و کار از طریق آن اهمیت زیادی دارد، ما در این مقاله‌ از دانشگاه کسب و کار به پرسش سئو چیست پرداختیم و تلاش کردیم برخی از مهم‌ترین مباحث مربوط به آن را شرح دهیم. حال شما بگویید: نظر شما درباره‌ نقش و اهمیت سئو در مشاغل مختلف چیست؟ چه راهکارهایی می‌شناسید که به بهبود کسب‌وکار از این طریق کمک کند؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.