این روزها اکثر مردم به دلیل مزایای متعدد، کار از راه دور را به کار حضوری ترجیح می دهند. ابزارهای زیادی وجود دارد که کارفرمایان می توانند از آنها برای کمک به تیم های خود برای پیگیری حجم کاری خود از خانه استفاده کنند. اما جالب است بدانید که راز اصلی موفقیت یک تیم از راه دور یا حضوری، استفاده از این ابزارهای تکنولوژیکی نیست. اعتمادسازی در محیط کار در این زمینه اهمیت بیشتری دارد.

طبق مطالعاتی که در 2023 از جانب تحقیق WFH این نشان داد که تقریباً 10٪ از کارگران تمام وقت به طور تمام وقت از خانه کار می کنند و 28٪ از این گروه ساعات کاری خود را به طور مساوی بین خانه و اداره مدیریت می کنند. این فرآیند دورکاری در مشاغل فنی، مالی و اداری بسیار رایج است.

اگر یک مدیر کسب و کار هستید که کارمندان خود را از راه دور نظارت می کنید، باید استراتژی های خاصی را برای جبران کمبود امکانات نظارتی انسانی در نظر بگیرید. یکی از این روش ها ایجاد اعتماد متقابل در کارکنان و مدیران به جای نظارت دقیق و تعیین وظایف خسته کننده است. این مقاله که توسط یک کارشناس تجاری آمریکایی نوشته شده است می تواند به خوبی راهبردهای رهبران قدرتمند برای رسیدن به این هدف را توضیح دهد.

ایجاد اعتماد در محل کار کلید موفقیت است

ایجاد اعتماد برای دستیابی به عملکرد بالا بسیار مهم است، خواه شرکت شما از راه دور، هیبریدی یا مدل های دیگر پیروی کند. اکثر تحقیقات به وضوح از این موضوع حمایت می کنند.

مطالعات انجام شده توسط پل جی. زکیک کارشناس دنیای اقتصاد با مدرک از هاروارد نشان می دهد که کارکنان در محیط های کاری با اعتماد بالا بهره وری، همکاری و وفاداری بیشتری دارند. آنها همچنین شادتر هستند و اضطراب و فرسودگی کمتری را تجربه می کنند. این ویژگی ها در نهایت منجر به نتایج و دستاوردهای بهتر می شود. روش “اعتمادسازی به جای نظارت» توسط رهبرانی مانند درو هیوستونمدیر عامل آپ باکسکه شرکت با 90 درصد نیروی کار از راه دور کار می کند، استخدام می شود و نتایج آن مقایسه می شود.

از آنجایی که این استراتژی توسط شرکت ها و کسب و کارهای مختلف با موفقیت اجرا شده است، در این مقاله از دانشگاه تجارت به بررسی آن پرداخته ایم. بر این اساس، رهبران هر کسب و کاری که یک تیم موفق از راه دور ایجاد می کنند، می توانند از تاکتیک های زیر استفاده کنند:

1. ایجاد اعتماد بین کارکنان

مطالعات نشان می دهد که ارتباط واضحی بین حفظ اعتماد کارکنان و اقتصاد قوی وجود دارد و این امر در مورد شرکت ها نیز صدق می کند. اما برای دستیابی به این اعتماد، رهبران باید واقعاً به آن ایمان داشته باشند. شما نمی توانید در حالی که دائماً تیم خود را زیر سوال می برید، فرهنگ سازمانی اعتماد به کارکنان از راه دور، ترکیبی یا رو در رو ایجاد کنید.

در واقع، شما باید به کارمندان خود اعتماد کنید تا مسئولیت را بر عهده بگیرند و ابزارهایی را که برای انجام کارهایشان نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهید. استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه و ایجاد کانال های ارتباطی شفاف از جمله راهکارهای مفید در این زمینه است.

سیستمی ایجاد کنید که در آن همه احساس مسئولیت کنند. این را می توان از طریق مدیریت عملکرد نیروی کار و ابزارهای مدیریت گردش کار انجام داد. مهمتر از همه، این امر با پرورش فرهنگی حاصل می شود که در آن کارکنان احساس راحتی می کنند که در مورد نگرانی های خود صحبت کنند و می توانند به خوبی با مدیران ارتباط برقرار کنند.

2. استخدام بر اساس مصاحبه شغلی هدفمند

مصاحبه های شغلی راهی برای یافتن افرادی با ایده های خاص متناسب با فرهنگ سازمانی شماست. به خصوص افرادی که به دنبال بهبود هستند و وظایف خود را بدون نظارت انجام می دهند.

برای رسیدن به این هدف، مهارت های منابع انسانی و مصاحبه خود را تقویت کنید. آیا این افراد می توانند با چالش روبرو شوند؟ چگونه با اشتباهات برخورد می کنند؟ آیا آنها کارگر تیم هستند؟ به زبان بدن آنها توجه کنید تا مهارت ها و شخصیت آنها را درک کنید و ببینید که آیا پاسخ آنها با ارزش های اعتماد و صداقت شما مطابقت دارد یا خیر.

هنگامی که فرد مناسب را پیدا کردید، مراحل استخدام را طبق قوانین خاصی انجام دهید. به عنوان مثال: در روز اول استخدام‌های جدید را با اطلاعات غرق نکنید – نقش را توضیح دهید – انتظارات خود را تعیین کنید – همه مواد مرتبطی را که برای کارشان نیاز دارند به آنها بگویید – و به آنها اعتماد کنید تا سرعت خود را بالا ببرند. به این ترتیب کارمندان شما از آزادی و مسئولیتی که به آنها داده اید قدردانی می کنند و برای انجام وظایف خود آماده می شوند.

3. همگام نگه داشتن اعضای تیم برای ایجاد اعتماد در محل کار

یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اعتماد در محل کار، ایجاد یک تیم پاسخگو و منظم است که از استراتژی های کلیدی در زمان های خاص استفاده می کند. راه حل های زیر می توانند در این راه به شما کمک کنند:

  • تعیین وظایف و انتظارات خاص: مطمئن شوید که همه کارکنان می دانند وظایفشان چیست و از آنها چه انتظاری می رود
  • ارتباط باز با کارکنان: ارتباط را باز نگه دارید. تیم باید در صحبت کردن با شما احساس راحتی کند
  • بازخورد منظم ارائه دهید: برای شناسایی موانع باید جلسات بررسی برگزار شود. اگر به تغییرات و بهبود نیاز دارید با کارمندان خود صادق و شفاف باشید

اجرای و مدیریت مسئولیت پذیری در تیم های کاملاً از راه دور می تواند دشوار باشد. بنابراین، اگر می خواهید توانایی خود را در این زمینه افزایش دهید، باید به تیم خود استقلال و قدرت بدهید و از مشکلات عملکردی نترسید.

شما نمی توانید کارمندان خود را خرد مدیریت کنید، اما باید کنترل های خاصی را در جای خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر فردی به طور مداوم عملکرد ضعیفی دارد، باید به او هشدار داده و حتی اخراجش کنید. این به همه نشان می دهد که مسئولیت را جدی می گیرید.

4. تعیین وظایف و اهداف خاص به جای مراقبت دقیق

از وسواس استفاده از دستگاه ها یا نرم افزارهای ردیابی زمان برای جاسوسی از کارمندان از راه دور خودداری کنید. بهترین راه برای اندازه گیری عملکرد از راه دور، تعیین وظایف و اهداف خاص و بررسی نتایج مورد انتظار افراد است. به طور معمول، تیم های راه دور از ابزارهای مدیریت پروژه و گردش کار مانند چک لیست ها استفاده می کنند. این ابزارها می توانند به شما نشان دهند که آیا کسی عقب مانده است یا اینکه همه طبق برنامه هستند.

برعکس، نرم افزار ردیابی می تواند به زندگی شخصی کارکنان حمله کند و حریم خصوصی آنها را نقض کند. این کار کاملاً اشتباه است. بنابراین به تیم خود اعتماد کنید و از روش هایی استفاده کنید که به شما نشان می دهد چگونه بهره وری بیشتری داشته باشید. همچنین می تواند به معنای اضافه کاری یا خارج از ساعات کاری عادی باشد.

مدیریت میکروسکوپی با ابزارهای نظارتی تنها باعث ناراحتی و بی ثمری افراد می شود و بر اساس گزارش ها منجر به «استعفای کارکنان» می شود.