سریال تد لاسو از برنامه‌های تلویزیونی است که فقط برای علاقمندان به فوتبال جذاب نیست! راز موفقیت این سریال از نگاه بسیاری از تحلیل گران در این است که تد لاسو فقط در مورد فوتبال نیست بلکه نمایشی از هنر مدیریت موثر و موفقیت است. تد یک مربی فوتبال دبیرستان است که تیم بازنده فوتبال لیگ برتر انگلیس را رهبری می‌کند. تد با رویکردی دلسوزانه، شوخ، گروه محور و همراه برای تغییر تیم و رسیدن به پیروزی تلاش می‌کند. اما این موضوع چه ارتباطی با کسب و کارها دارد؟

هماهنگی میان فروش و بازاریابی برای کسب و کارهایی که به دنبال دست یابی به موفقیت بلند مدت هستند، یک اصل مهم و کاربردی است. همسویی فروش و بازاریابی موجب بهبود ارتباطات، تولید سرنخ‌های بهتر، افزایش درآمد و رضایت مشتریان می‌شود. تد لاسو در یک دنیای خیالی با ایجاد همکاری و کارگروهی، موفق به ایجاد موفقیتی چشم‌گیر شد. اما رویکرد تد لاسو چگونه موجب فروش و همسویی بازارایابی در دنیای تجارت می‌شود؟

بررسی رویکرد تد لاسو در مدیریت کسب و کارها

افراد در دنیای تبلیغات و بازاریابی باید به حدی متقاعد کننده باشند که موفق به کسب همراهی دیگران شوند. تد لاسو در دنیایی که دلایل زیادی در آن برای شکست وجود داشت، موفق شد! بازاریابان نیز باید بتوانند مخاطبان را با خود همراه کنند. توجه، همدلی و نشان دادن احساسات می‌تواند سهم بازار و سود را دو برابر کند. تد لاسو با اهمیت دادن به بازیکنان، جزییات زندگی و رفتاری آن‌ها به راحتی موفق به کسب اعتماد و احترام از سوی آن‌ها شد. این کاری است که بازاریابان نیز باید انجام دهند.

یکی دیگر از نقاط قوت تد لاسو متمایز بودن او است. مهربانی، خوش‌بینی و مثبت‌نگری تد لاسو در تمام اجزای او به خوبی قابل مشاهده است. این موضوع در ابتدا برای دیگران آزاردهنده به نظر می‌آمد اما با گذشت زمان و رسیدن به باور اصالت در رفتار تد لاسو، دیگران نیز سعی می‌کردند رفتاری همانند او داشته باشند. بازاریابان و مدیران نیز باید بتوانند وجه تمایز خود را به درستی و با عملکردی اصیل به مخاطبان خود نشان دهند.

تد لاسو موفق شد به راحتی قدرت تعامل اجتماعی را در شبکه‌های اجتماعی به تصویر بکشد. در طول پخش سریال کاراکترها در شبکه‌های اجتماعی فعال بودند و پیام‌های سریال را به اشتراک می‌گذاشتند و با این روش مخاطبان خاص خود را جذب می‌کردند. همین رویه موجب شد بسیاری از کمپانی‌ها به دنبال استفاده از این شیوه تبلیغاتی باشند. اما نکته اینجا است که برندهایی که به صورت B2B فعالیت می‌کنند مانند تدلاسو نیازی به خلق شخصیت‌های خیالی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف ندارند. با این وجود شیوه بازاریابی تد لاسو به دلیل موفقیت منحصر به فردش مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت.

بررسی شخصیت تد لاسو از جنبه مدیریتی

بررسی رفتار و شخصیت تدلاسو از جنبه مدیریتی یکی از مواردی بود که در زمان پخش این سریال مورد توجه بسیاری از منتقدین قرار گرفت. عده زیادی خصوصیات زیر را به عنوان یک شاخصه رفتاری موفقیت آمیز در تد می‌دانند:

  • رفتار اصیل و منحصر به فرد
  • مثبت‌نگری
  • توانایی کسب احترام و اعتماد
  • انتقاد پذیری و همراهی
  • فعال و پرانرژی بودن

تد در طول سریال بارها با رفتار خود به مخاطبان نشان می‌دهد که مهربانی و توسعه ارتباطات نقش مهمی در مدیریت و موفقیت دارد. رفتار تد و مدیریت بحران او موجب می‌شود زمانی که بازیکنان با چالش‌های دشواری رو به رو می‌شوند انگیزه خود را حفظ نمایند و به بهترین نتیجه ممکن دست یابند. علاوه بر این تد مدیریت و رهبری خود را بر پایه احترام و اعتماد بنا می‌کند. با توجه به مسائل، افکار و نظرات بازیکنان تیم خود، مهارت‌های آن‌ها را کشف می‌کند و به این ترتیب در کنار بازیکنان خود به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کند.

1- تاثیر ارتباطات شفاف و اهداف مشترک در موفقیت کسب و کارها

فلسفه تد لاسو به ارتباطات موثر و اهداف روشن وابسته است. بر همین اساس تیم‌های فروش و بازاریابی باید در برنامه تجاری خود، خطوط ارتباطی موثری را ایجاد نمایند تا تلاش‌های آن‌ها برای فروش متمرکز شود. کمپانی‌ها و کسب و کارها نیز می‌توانند با تعریف اهداف و معیارهای مشترک در یک مسیر واحد برای موفقیت تلاش کنند.

2- درک متقایل و همدلی یک المان کاربردی در مدیریت

تد لاسو در تمام قسمت‌های سریال به اهمیت همدلی، درک متقابل و توجه به جزییات تاکید می‌کند. مدیران نیز باید نقش‌ها، چالش‌ها، دیدگاه‌ها و جزییات موجود در میان اعضای تیم را به صورت یکپارچه و عمیق درک کنند. همچنین روحیه پذیرش انتقادات و درک بازخوردهای مشتریان را نیز داشته باشند و با تکیه بر همین اطلاعات به نتایج موثرتری دست یابند.

3- تصمیم گیری مبتنی بر داده و بر اساس واقعیات

تد لاسو برای تجزیه و تحلیل عملکرد بازیکنان تیمش از رویکردهای مبتنی بر داده استفاده می‌کند. در بیزنس‌ها نیز استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و بینش‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی برای همسویی فروش و بازاریابی مفید باشد. تصمیم گیری با توجه به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و مبتنی بر داده به همسو کردن استراتژی‌ها و بهینه‌سازی سرنخ‌های ایجاد شده کمک می‌کند و موجب افزایش درآمد می‌شود.

4- تولید محتوای مشارکتی و ایجاد انگیزه در اعضای تیم

یکی از نقاط قوت تد لاسو را می‌توان ایجاد انگیزه در اعضای تیم و به وجود آوردن یک محیط مثبت به شمار آورد. محتوای مشارکتی تاثیر زیادی در فروش و بازاریابی دارد و ترکیب تخصص هر دو تیم می‌تواند موجب تولید محتوای جذابی شود که به وسیله مخاطب منتقل شود.

5- یادگیری مستمر و اعتماد به نفس

تد لاسو با تشویق تیم خود به یادگیری و بهبود مستمر به بازیکنان تیم خود نشان می‌دهد که موفقیت در یک قدمی آن‌ها است. همسویی فروش و بازاریابی باید پویا و مستمر باشد و هر دو تیم باید از موفقیت‌ها، چالش‌ها و بینش‌های هم استفاده کنند. اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها درس‌های زیادی برای همه اعضای تیم دارد و باید تمام نکات آن را به خوبی به ذهن بسپارند.

6- سرمایه گذاری کنید تا به موفقیت برسید

یکی از سکانس‌های محبوب سریال تد لاسو شیرینی‌هایی بود که تد هر روز برای ربکا می‌آورد. تد با این کار متوجه شد که ربکا به آن شیرینی‌ها علاقمند است و می‌تواند به بهانه شیرینی او را برای جلسات صبحگاهی ببیند. ربکا به قدری به شیرینی‌های تد علاقه داشت که بارها از او پرسید این شیرینی ها را از کجا خریداری می‌کند؛ در قسمت‌های بعد متوجه می‌شویم که تد هر شب این شیرینی‌ها را برای ربکا می‌پزد. درسی که تد با این کار به مخاطبان می‌دهد این است که با وقت گذاشتن و شناخت مشتری می‌توان به راحتی تجربه‌ای عالی برای او ایجاد کرد.

فراموش نکنید که ایجاد روابط به معنای بخشنده بودن است نه دریافت کننده بودن و بخشنده بودن به معنای شناخت دستاوردهای افراد است.

7- خوش‌بینی و مثبت‌نگری فراوان تد و رسیدن به باور در تجارت

تد لاسو از معدود شخصیت‌هایی است که بدون ناامیدی به همه چیز با دیدی مثبت نگاه می‌کند. اما فراموش نکنید که خوش بینی به معنای ساده لوح بودن نیست! بله! همه چیز در مورد باور است. سعی کنید نتایج مثبت یک ارتباط و کار را ببینید و برای تحقق آن نتایج مثبت تلاش کنید.

نقش تد لاسو در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها

جالب است بدانید که همزمان با پخش تد لاسو بخش زیادی از تبلیغات شرکت‌های بزرگ تغییر کرد و رنگ و بویی تد لاسویی به خود گرفت. برندهای مطرحی در دنیا تبلیغات خود را با توجه به این سریال پیش بردند. مهم‌ترین برندهایی که تبلیغات خود را با تد لاسو همراه کردند به شرح زیر هستند:

  • برندهای معروفی مانند نایک و آدیداس از محبوبیت این سریال استفاده و محصولاتی مرتبط با این سریال را به مخاطبان عرضه کردند. نایکی در همکاری با اپل تی وی محصولاتی با برند ای اف سی ریچموند تولید کرد. در تولیدات نایکی دو شعار معروف در این سریال “اعتقاد داشته باش (Believe)” و “فوتبال زندگی است” به چشم می‌خورد.
  • شرکت دیکسون سرتین (Dicks Sporting Goods) از کاراکترها و مفاهیم موجود در سریال بهره برد و تبلیغات مثبتی برای تجهیزات ورزشی خود انجام داد.
  • رستوران زنجیره‌ای ساب‌وی (SUBWAY) از همکاری و هم‌دلی موجود در سریال استفاده کرد و تبلیغات متنوعی را انجام داد.
  • EA Sport از تیم خیالی ریچموند در بازی فیفا 23 استفاده کرد و این بازی در مدت زمان کوتاهی طرفداران زیادی به دست آورد.
  • خودروسازی کیا و هواپیمایی جت بلو نیز در تبلیغات خود از سکانس‌هایی از تدلاسو استفاده کردند.
  • شرکت‌ها و برندهای ایرانی تاکنون از تد لاسو در تبلیغات خود استفاده نکرده‌اند. شرکت بیمه دات کام برای اولین بار در ایران از شخصیت تدلاسو در تبلیغات خود استفاده کرد. مهم‌ترین دلیل انتخاب تد لاسو برای تبلیغات تاکید بر مثبت نگری و یادآوری اهمیت انتخاب‌ها و توجه به جزییات در زندگی است.

رسیدن به بهترین نتیجه با ساده‌ترین استراتژی

محبوبیت سریال تد لاسو و داستان قوی آن موجب شد افراد زیادی با دیدی دقیق‌تر به تماشای این سریال بنشینند و نکات کاربردی درون آن را به شکل موثری انتشار دهند. همان‌طور که گفتیم با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان نتایج بهتری در کسب و کارها به دست آورد. در این مقاله سعی کردیم سریال محبوب تدلاسو را از جنبه مدیریتی و بازاریابی با هم بررسی کنیم. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *