این محتوا در اصل راهنمای کوتاهی است که هر آنچه را که باید در مورد اجرای استراتژی سئو بین المللی بدانید را پوشش می دهد. برای بسیاری از شرکت ها، داشتن یک سایت جهانی یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به مخاطبان بیشتر برای رشد کسب و کارشان است.

در این محتوا برخی از حوزه های کلیدی سئوی بین المللی را بررسی می کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سئوی بین المللی با سئوی معمولی چه تفاوت هایی دارد؟

الگوریتم های موتورهای جستجو در کشورهای مختلف بسیار شبیه یا حتی یکسان هستند. می توان گفت که سئوی بین المللی بر اساس دانش و مهارت های سئو استاندارد ساخته شده است. بنابراین چه چیزی سئوی بین المللی را متفاوت می کند؟ دلایل اصلی عبارتند از:

  1. زبان ها
  2. سایت های متعدد
  3. موتورهای جستجوی محلی
  4. مخاطبان محلی
  5. رقبای محلی

هنگامی که قصد دارید در سطح بین المللی فعالیت کنید، باید در نظر داشته باشید که سایت شما در بازارهای محلی سایر مکان های جغرافیایی رقابت نمی کند. به عنوان مثال، سایت شما که برای مکزیک در نظر گرفته شده است نباید در جلو یا در نتایج جستجو به زبان اسپانیایی ظاهر شود. اگر از تگ canonical یا تگ hreflang به اشتباه استفاده کنید، ممکن است برخی از سایت ها توسط موتورهای جستجو ایندکس نشوند یا تکراری باشند.

چه زمانی باید به بین المللی شدن فکر کنیم؟

قبل از اینکه وارد دنیای سئو شوید، بهتر است چندین گزارش بازار، آمار و حتی داده های سایت خود را مرور کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

این امر به ویژه زمانی مهم است که در مورد گزینه های موجود در کشورهای مختلف مطمئن نیستید.

در اینجا برخی از منابع اطلاعاتی وجود دارد که می توانید برای تصمیم گیری یا اولویت بندی کشورها/بازارهای هدف خود از آنها استفاده کنید:

سایت های دولتی و سازمان های تجاری مانند Trade.gov و WTO.org آخرین اخبار و آمار تجارت و تجارت بین المللی را ارائه می دهند.

بسیاری از شرکت ها گزارش ها و آمارهای مرتبط با اینترنت را ارائه می دهندمانند Internet World Stats، Econsultancy و McKinsey & Company. همچنین سایت های زیادی وجود دارند که اطلاعاتی در مورد کشورهای خاص ارائه می دهند.

آیا کسی از کشورهای دیگر از سایت شما بازدید می کند؟ کدام کشور بیشترین ترافیک را به سایت شما ارسال می کند؟ این اطلاعات و استفاده از آن می تواند بسیار ارزشمند باشد و به شما در گرفتن نتایج بهتر کمک کند.

سایت جهانی یا چند سایت؟

اگر بازار شما به اندازه کافی بزرگ است که می توانید در آن سرمایه گذاری کنید، مطمئن شوید که برای هر کشور هدف یک سایت جداگانه داشته باشید.

نه تنها به دلایل سئو، بلکه برای ارائه تجربه کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان محلی، همیشه بهتر است یک سایت اختصاصی برای هر کشور هدف داشته باشید. این همچنین به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز از طرح ها و محتوای مختلف در هر سایت استفاده کنید.

با این حال، این ممکن است حداقل در ابتدا گزینه مناسبی برای شما نباشد. در این صورت، برای هر زبانی که در کشورهای مورد نظر خود صحبت می کنید، یک سایت داشته باشید.

این قابل انجام است زیرا ممکن است بخواهید آن را آزمایش کرده و پس از اطمینان از کارکرد آن اجرا کنید. خوشبختانه، ما می توانیم از تگ های hreflang استفاده کنیم تا به گوگل بگوییم که هر سایت برای چه زبان و کشوری ایجاد شده است.

چه نوع دامنه ای؟ ccTLD یا gTLD؟

اگر این سوال را در سال 2008 می پرسیدید، پاسخ همیشه انتخاب یک ccTLD بود. اما واقعیت این است که همه به دلایل مختلف نمی توانند این گزینه را داشته باشند.

خوشبختانه تأثیر این مشکل بر سئوی شما زیاد نیست زیرا موتورهای جستجو راه طولانی را طی کرده اند. اکنون ما گزینه های دیگری برای مکان یابی سایت ها به خصوص با گوگل داریم.

توجه داشته باشید که برخی از موتورهای جستجو مانند Baidu هنوز سایت هایی با ccTLD محلی را ترجیح می دهند. همچنین، افراد خارج از ایالات متحده بیشتر بر روی سایت هایی با TLD محلی کلیک می کنند تا سایت هایی با .com یا سایر TLD های عمومی.

آیا مکان میزبانی سایت مهم است؟

مکان میزبانی سایت یکی از شاخص های مهم برای سئوی بین المللی هدف گذاری جغرافیایی بود. با این حال، اکنون چندان مهم نیست زیرا ما راه های دیگری برای نشان دادن درست بازار هدف سایت شما به موتورهای جستجو و CDN های مدیریت منطقی داریم.

با این حال، مکان سرویس میزبانی تاثیر زیادی در سرعت صفحه دارد. اطمینان حاصل کنید که سایت شما به سرعت در کشورهای هدف قابل دسترسی است.

چگونه به هدف گذاری جغرافیایی جایگزین نزدیک شوم؟

هدف‌گیری جغرافیایی احتمالاً یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که بسیاری از سایت‌ها وقتی صاحبان سایت‌ها را از ccTLD و میزبانی در بازارهای محلی به روش‌های جایگزین تغییر می‌دهند، اشتباه می‌کنند.

روش های مختلفی برای هدف گذاری جغرافیایی سایت ها و صفحات وجود دارد. در زیر برخی از روش های محبوب آورده شده است:

1. موقعیت جغرافیایی در کنسول جستجوی گوگل

این ابزار به شما امکان می دهد موقعیت جغرافیایی سایت خود را در گوگل مشخص کنید.

2. تگ hreflang برای گوگل

این برچسب به شما امکان می‌دهد به Google بگویید هر صفحه برای کدام زبان و کشور ایجاد شده است و این اطلاعات را با سایر نسخه‌های مشابه صفحه به اشتراک بگذارید.

3. اطلاعات تگ زبان متا برای بینگ

این تگ به شما کمک می کند به بینگ بگویید هر صفحه برای کدام زبان مناسب است و آن اطلاعات را با نسخه های مختلف صفحه به اشتراک بگذارید.

با استفاده از این روش ها می توانید به بهترین شکل سایت خود را در یک موقعیت جغرافیایی هدف قرار دهید و بهترین تجربه ممکن را برای بازدیدکنندگان محلی فراهم کنید.

همچنین در اینجا لازم به ذکر است که گوگل در حال حاضر نتایج جستجو را بر اساس موقعیت مکانی جستجوگر تولید می کند، صرف نظر از اینکه جستجوگر از کدام نسخه محلی گوگل استفاده می کند.

برای مثال، قبلاً نتایج جستجویی که از Google.com دریافت می‌کردید با نتایج جستجوی Google UK (google.co.uk) یا Google Australia (google.com.au) متفاوت بود، حتی زمانی که کلمه کلیدی مشابهی را جستجو می‌کردید. اما در حال حاضر، در هر سه جستجوی گوگل نتایج یکسانی دریافت خواهید کرد، مگر اینکه در سه کشور مختلف جستجو کنید.

آیا باید به موتورهای جستجوی دیگر نگاه کنم؟

گوگل پرکاربردترین موتور جستجو در جهان است، اما موتورهای جستجویی هستند که در برخی کشورها بسیار محبوب هستند. با نادیده گرفتن این موتورهای جستجو، فرصت های تجاری عظیمی را در این کشورها از دست می دهید.

اگر کشور هدف شما یکی از کشورهای زیر است، باید توجه ویژه ای به نظارت بر این سایت های محلی داشته باشید و بهینه سازی های اضافی را انجام دهید:

چین (سرزمین اصلی، چینی ساده شده) بایدو.

روسیه و کشورهای اروپای شرقی Yandex.

ناور کره جنوبی.

البته، حتی در کشورهایی که گوگل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، نادیده گرفتن سایر موتورهای جستجوی محبوب از جمله بینگ، توانایی کسب و کار شما را محدود می کند.

ترجمه و بومی سازی

سایت‌های جهانی شما نباید نسخه‌های سایت کشور خود را به زبان‌های مختلف کپی و جای‌گذاری کنند، اگرچه در برخی از سایت‌ها شاهد این اتفاق هستیم.

شما باید سایت ها را برای مخاطبان محلی هر کشور، از پیام رسانی و پیشنهادات گرفته تا تجربه کلی کاربر سایت، بهینه کنید.

سایتی با محتوای محبوب و موفق در بازار ایالات متحده ممکن است در آسیا یا آمریکای جنوبی عملکرد خوبی نداشته باشد و نیاز به ویرایش و بهینه سازی اضافی داشته باشد.

به همین دلیل، انجام تحقیقات کلمات کلیدی در هر کشور هدف از نظر درک علایق محلی و کلماتی که مردم برای جستجوی آنها استفاده می کنند، مهم است.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر مترجمان می توانند محتوا را به زبان خود به درستی ترجمه کنند، مردم محلی ممکن است از همان کلماتی که مردم برای جستجوی اطلاعات استفاده می کنند استفاده نکنند.

آیا باید به هر سایتی لینک بدهم؟

پاسخ بله است. حتی زمانی که یک سایت جهانی با تمام سایت‌های کشور یا زبان تحت یک دامنه دارید، باز هم باید برای هر سایت پیوند دهید، حتی اگر لینک‌های زیادی از قبل به دامنه شما اشاره داشته باشد. برای اینکه سایت های جهانی شما در هر کشوری قابل رقابت باشند، به لینک هایی از سایت های مرتبط در هر کشور به سایت خود نیاز دارید.

به عنوان مثال، لینک های سایت های هندی یا سایت های مرتبط با هند به سایت هندی شما می تواند تاثیر زیادی بر سئوی بین المللی وب سایت شما داشته باشد. داشتن لینک از سایت های محلی سیگنال خوبی برای موتورهای جستجو است که سایت شما برای آن کشور طراحی و مرتبط است.

برای ورود به بازار جهانی و سئوی بین المللی می توانید از خدمات رپورتاژ خارجی تریبون استفاده کنید. تریبون با 10000 رسانه بین المللی همکاری می کند و می تواند به شما کمک زیادی کند تا کسب و کار خود را در سطح جهانی بیشتر نمایان کنید و به اهدافی که در سئوی بین المللی دنبال می کنید برسید.

بنابراین، قبل از برنامه ریزی استراتژی سئوی بین المللی کسب و کار خود، بد نیست به خدمات و هزینه رپورتاژ تبلیغات در پلتفرم تریبون نگاهی بیندازید تا بتوانید با دید بازتری تصمیم بگیرید تا سایت خود را در سطح جهانی پیوند دهید.