29تیرماه،  اولین «کمپ تابسانه  تسهیلگری» با حضور 60 نفر از تسهیلگران اجتماعی، آموزشی و سازمانی «مدرسه سیمرغ » با محوریت  «تسهیلگری در زندگی اجتماعی» در انستیتو نفت دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی مدرسه سمیرغ، در این رویداد، علی ترقی جاه، مدیرعامل مدرسه سیمرغ و نعیم نظری طهرانی، کوچ  مدرسه سیمرغ به آموزش راهکارهای  جدید برای تسهیلگری اجتماعی و سازمانی پرداختند.

کمپ تابستانه تسهیلگری که از 29 تیر شروع شده‌است تا 26شهریور ادامه خواهد داشت و شرکت‌کنندگان در این مدت به صورت عملی با تمرکز روی گروه‌های اجتماعی، تسهیلگری را در مدرسه سیمرغ  تجربه خواهند کرد.

پیش‌نیاز حضور در این کمپ، دوره مهارت‌های تسهیلگری مدرسه سیمرغ است که در بستر آنلاین و آفلاین_اپلیکیشن سیمرغ- ارائه می‌شود.در ادامه روایت کوتاهی از این کمپ را می‌خوانیم:

تسهیلگر خیّر یا کارآفرین نیست

در ابتدای نشست، ترقی‌جاه ضمن تأکید  به نقش مهم تسهیلگردر اجتماع  گفت: مهم‌ترین وظیفه‌ی تسهیلگر تحقق  نیت‌هاست. تسهیلگر کارآفرین یا خیّر نیست که دنبال جمع‌آوری کمک‌های مردمی یا ایجاد اشتغال برای افراد باشد؛بلکه وظیفه‌‌ی تسهیل فرایند کار خیر  و تقویت فرایندهای بهره‎وری در سازمان‌ها را برعهده دارد.

ترقی جاه ادامه داد: سازمان‌ها با کمک تسهیلگر می‌توانند موانع ارتباطی و بهره‌وری را  به حداقل برسانند و از اتلاف منابع جلوگیری کنند.با حضور تسهیلگر، نظرها و زاویه دید متفاوت انسان‌ها دیده و افق‌های جدید به روی افراد باز خواهد شد. به همین دلیل است که  می‌گوییم خود تسهیلگری یک نیت ارزشمند است.

قلب‌تان برای چه گروهی می‌تپد؟

در ادامه نشست، موضوع اصلی کمپ تسهیلگری با سوال “قلب‌تان برای چه گروهی می‌تپد؟” شروع شد.هدف از این پرسش، هدایت تسهیلگرانی بود که وارد این کمپ شدند.شرکت‌کنندگان پروژه‌ی تسهیلگری خود را  با هدف تغییر در زندگی گروه منتخب خود، آغاز کردند و وارد کارگروه‌هایی شدند تا برای انجام پروژه،آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

تسهیلگری؛ مسیری نو برای سازمان

نظری طهرانی، در بخش دیگری از این کمپ تابستانه با اشاره به ضرورت تسهیلگری در سازمان و  بیان تجربه‌های خود درحوزه تسهیلگری سازمانی تأکید کرد: تسهیلگر لازم است برای  شناخت نسبی سازمان، ضمن ارتباط با کارکنان، درمورد چالش‌ها و مسائل سازمان با مدیران ارشد گفت‌وگو کند تا  افراد سازمان  بتوانند در بستری مناسب،  نیت‌های  خود را محقق کنند.

ترقی جاه نیز به توضیح وظایف ونقش  تسهیلگر در سازمان پرداخت وگفت: افرادی که مهارت‌های تسهیلگری را آموزش دیده‌اند می‌توانند در سازمان از جلسه‌های کشف مسأله‌های ارتباطی تا جلسه‌های تصمیم‌‌گیری و حل تعارض نقش‌آفرینی کنند.

فرصت تسهیلگری؛ به وسعت یک جهان

«برخی‌ها تسهیلگری را مساوی برگزاری یک دوره آموزشی یا بینشی می‌دانند که این بخش کوچکی از دنیای بزرگ تسهیلگری است.و  با این کار تسهیلگری را به یک عنوان مربی آموزشی تقلیل داده‌ایم.

فرصت تسهیلگری درهمه جا(خانواده خودتان، محله‌ای که زندگی می‌کنید، سازمانی که در آن کار می‌کنید) وجود دارد یا به بیان بهتر، دایره فرصت تسهیلگری به وسعت یک جهان است». این چند جمله، مهمترین پیام کمپ تابستانه تسهیلگری در مدرسه سیمرغ است

و پرسشی که در ذهن همه تسهیلگران حک شده‌است: قلب‌تان برای چه گروهی می‌تپد؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *