در دنیای امروز که تقریباً همه چیز با کمک اینترنت انجام می شود، بسیار مهم است که سایت شما همیشه در دسترس باشد. این سوال زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شما یک سایت فروشگاهی دارید و مشتریان شما قصد دارند از طریق تبلیغاتی که ثبت کرده اید یا حتی گوگل وارد آن شوند.

آمارهای منتشر شده اخیر نشان می دهد که سایت های خرید بزرگی مانند آمازون در صورتی که فقط برای چند دقیقه از کار بیفتند حدود 300000 دلار ضرر خواهند کرد. سایت فروشگاه شما ممکن است به خوبی آمازون نباشد، اما باز هم آسیب زیادی خواهد دید.

در این مقاله، مهم‌ترین خطاهایی که ممکن است هنگام باز کردن یک وب‌سایت با آن‌ها مواجه شوید، مانند خطای 404، خطای 500 و خطای 503 را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که هر کدام از آنها به چه بخشی از وب‌سایت شما مربوط می‌شود. پس با ما همراه باشید

خطای 404 چیست؟

تقریباً هیچکس را نمی توان یافت که با اینترنت کار کند، اما یک بار هم خطای 404 را ندیده است، اما خطای 404 چیست، در اکثر موارد این خطا با پیام 404 Not Found به شما نشان داده می شود و آن را به اطلاع شما می رساند. که صفحه مورد نظر در دسترس نیست.

به طور کلی، چندین دلیل مختلف را می توان برای ظاهر شدن خطای 404 بیان کرد. اما مهمترین آنها عبارتند از:

  1. آدرس این صفحه حذف شده است.
  2. صفحه مورد نظر به URL دیگری منتقل شده است.
  3. شما URL را اشتباه وارد کرده اید.
  4. سرور وب سایت یا در دسترس نیست یا مشکلی رخ داده است.
  5. با استفاده از DNS نمی توان آدرس وب سایت مورد نظر را به IP تبدیل کرد.
  6. محدودیت هایی برای دسترسی شما به صفحه مورد نظر اعمال شده است.

موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو به راحتی می توانند تعداد صفحات خطای 404 را در یک وب سایت شناسایی کنند و اگر تعداد آنها از حد معینی بیشتر شود، بر رتبه آن وب سایت تأثیر می گذارد.

خطای 500 چیست؟

به طور کلی، تعداد خطاهای 404 مشاهده شده در اینترنت بسیار بیشتر از خطاهای سری 500 است. اما نباید فراموش کنید که خطای 500 می تواند تأثیر عمیق تری بر وب سایت شما داشته باشد.

در واقع خطای 500 مشکلات غیرمنتظره ای را پوشش می دهد که در کد عیب یابی سرور گنجانده نشده است. از سوی دیگر، رفع خطای 500 نسبتاً دشوارتر از خطای 404 است. زیرا شامل طیف وسیعی از خطاها می شود.

این خطا مربوط به مشکلات رایانه، مرورگر یا حتی اتصال اینترنت شما نیست. بلکه نشان دهنده وجود یک خطای غیرقابل توضیح سمت سرور است.

از مهمترین دلایلی که می تواند منجر به نمایش خطای 500 شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فایل htacess آسیب دیده یا از بین رفته:

این فایل متنی حاوی تمام دستورالعمل های مهم سمت سرور است. همه این دستورالعمل ها به نرم افزار سرور می گوید که چه ویژگی هایی را فعال یا حتی غیرفعال کند.

  1. خطاهای مربوط به عدم مجوز:

در برخی موارد، مدیر سیستم ممکن است تصمیم بگیرد که تعدادی از فعالیت ها توسط برخی از کاربران مجاز است و همه افراد توانایی انجام آنها را ندارند. در چنین مواقعی اگر کاربران عادی بخواهند بدون مجوز کار ممنوعه انجام دهند، خطای 500 به آنها نشان داده می شود.

  1. نصب افزونه های شخص ثالث یا تم هایی که دارای اشکال هستند:

برخی از توسعه دهندگان در فرآیند ایجاد وب سایت مورد نظر خود، ممکن است تصمیم بگیرند به جای توسعه از صفر تا صد ویژگی، افزونه مربوطه را در سایت نصب کنند.

این افزونه ها ممکن است در نگاه اول روند توسعه وب سایت را آسان تر کنند، اما اگر توسط افرادی که به دنبال سود هستند توسعه یافته اند، احتمالاً باید خود را برای آسیب پذیری های مختلف در وب سایت خود آماده کنید.

خطای 503 چیست؟

تصور کنید که به دنبال خرید یک محصول در اینترنت هستید و روی اولین سایت ها کلیک می کنید که ناگهان با پیغام Service is unavailable مواجه می شوید!

خب این کار تاثیر مستقیمی روی شما خواهد گذاشت و احتمال بازگشت شما به وبسایت مورد نظر برای خرید را کاهش می دهد.

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث می شود پیام Service Unavailable برای کاربران ظاهر شود، خطای 503 است، این خطا معمولاً راه حلی ندارد و باید با سرور وب سایت خود بررسی کنید که چه چیزی باعث چنین خطایی شده است.

در واقع، این خطا ظاهر می شود، اما به شما نمی گوید که مشکل واقعی کجاست. برخی از راه هایی که می تواند به رفع این خطا کمک کند عبارتند از:

  1. سرور را راه اندازی مجدد کنید.
  2. تنظیمات اشتباه و نادرست فایروال را برطرف کنید.
  3. تمام گزارش های سرور را بررسی کنید.
  4. کدهای وب سایت را خط به خط بررسی کنید!

نتیجه

در این مقاله به طور کامل به ارور 404، خطای 500 و خطای 503 پرداخته ایم و به شما گفته ایم که چه عواملی در بروز آن ها تاثیر دارند.

شما همچنین از تأثیر آنها بر وب سایت خود آگاه هستید و متوجه شده اید که اگر وب سایت شما حتی برای یک دقیقه از کار بیفتد، چه تأثیری می تواند بر ذهنیت مشتری یا حتی موتورهای جستجو داشته باشد.

آیا تا به حال با چنین خطاهایی در وب سایت خود مواجه شده اید؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

Leave a comment