تیم سازی یک روش مدیریتی و یکی از وظایف مدیران است که برای افزایش بهره‌وری و عملکرد گروه‌های کاری در سازمان‌ها و برای نظم دادن به کارها و استفاده صحیح از افراد در کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که افراد با علاقه، نگرش و سلیقه مشترک در کنار هم جمع می‌شوند و برای رسیدن به یک هدف گروهی تلاش می‌کنند، در حقیقت تیم سازی صورت می‌گیرد. در تیم سازی، افراد در کارها و اجرای آنها مشارکت برابر دارند و بهترین توان خود را برای دستیابی به اهداف تیم و رسیدن به اهداف سازمان نشان می‌دهند. اعضای تیم با تلاش فراوان سعی می‌کنند تا نظرات دیگران را رعایت کنند و وظایف محوله را با موفقیت پشت سر بگذارند. تا زمانی که هر عضو بر مسئولیت‌های خود جدیت و تمرکز داشته باشد، یک تیم می‌تواند پیروز باشد.

تمام اعضا، تیم را در اولین جایگاه قرار می‌دهند و سایر مسائل در جایگاه‌های بعد قرار دارند. منافع فردی نیز در آخرین جایگاه‌های هر فرد در تیم جای دارند. رهبران گروه نقش مهمی در تشویق تیم به سمت موفقیت دارند. آنها نباید از تیم خود انتظارات نامعقول داشته باشند و یا آنها را مجبور به کارهایی کنند که دوست ندارند. به جای اینکه فشار بیاورند، باید فضایی را برای تیم خود ایجاد کنند که افراد احساس آزادی و مسئولیت داشته باشند. افراد باید خودشان تصمیمات مناسب را بگیرند و با چالش‌ها روبرو شوند. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع مهم تیم سازی و اهمیت آن در هر کسب و کار بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید حتماً تا انتهای این مقاله تیم ما را همراهی کنید.

آیا می‌دانید تیم سازی به چه معناست؟

تیم سازی فعالیت‌های متنوعی است که برای افزایش انگیزه و عملکرد تیم انجام می‌شود. شما نمی‌توانید به عنوان یک کارفرما یا مدیر، فقط از تیم خود انتظار داشته باشید که به خوبی کار کنند. برای تیم سازی، لازم است که یک عامل تحریک کننده وجود داشته باشد. ما همگی انسان هستیم و دوست داریم عامل قدردانی قرار گیریم. هر فردی که عملکرد برجسته‌ای دارد، باید در جلوی همه ستایش و تقدیر شود. این کار باعث می‌شود که او شاد و پرانگیزه باشد و برای کارهای آتی با بیشترین تلاش عمل کند. اگر یک عضو تیم ایده خلاقانه‌ای داشت، با احترام و تشکر با او برخورد کنید تا برای همکاری با تیم در آینده آمادگی داشته باشد. هرگز هیچ یک از اعضای تیم را به شدت نقد نکنید و در صورت شکست، طوری با او رفتار نکنید که انگیزه خود را از دست بدهد.

برای تیم سازی موفق، مهارت و توجه زیاد لازم است. بعضی از مدیران در مهارت‌های تیم سازی مسلط هستند و این خصوصیت باعث محبوبیت آن‌ها در شرکت‌های بزرگ می‌شود. یکی از وظایف مدیر، ساخت تیم‌های مؤثر در سازمان است. برای این کار، مدیر باید توانایی‌ها و نیازهای اعضای تیم را شناسایی کند و آنها را در تیم‌های مناسب قرار دهد. او همچنین باید به ایجاد روابط سالم و اعتماد بین اعضای تیم کمک کند. مدیر باید فضای همکاری و گفتگو بین اعضای تیم را فراهم کند و همچنین راه‌های مقابله با استرس را پیشنهاد دهد. او باید اهداف و جهت‌گیری سازمان را به صورت شفاف به اعضای تیم منتقل کند. همچنین، باید نقش هر یک از اعضای تیم را در رسیدن به اهداف سازمانی مشخص کند.

تعداد افراد در تیم سازی

برای انجام یک وظیفه پیچیده، تعداد افراد تیم باید مناسب باشد. یک تیم ایده آل معمولاً شامل 7 تا 10 نفر است. اگر تیم بزرگ باشد، ممکن است ارتباطات درون تیمی سخت شود و اشتباهات بیشتری رخ دهد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که همیشه نیاز به تشکیل تیم نداریم. فقط زمانی که کار خیلی پیچیده است، بهتر است از چند نفر کمک بگیریم. چون یک فرد نمی‌تواند تمام جوانب مهم را در نظر بگیرد، پس چند نفر با هم همکاری می‌کنند تا کار را راحت‌تر و بهتر انجام دهند. اگر همه در یک تیم هماهنگ باشند، موفقیت تضمین شده است.

ترکیب تیم

در واقع ترکیب تیم باید به نحوی باشد که باعث تکامل اعضا شود. تمام اعضای تیم باید در کارها یکدیگر را حمایت کنند و با هماهنگی عمل کنند. منافع فردی باید در اولویت پایین‌تر قرار گیرد و همه اعضا باید بهترین کار خود را برای دستیابی به هدف تیم انجام دهند. اعضای تیم نباید بین خودشان اختلاف داشته باشند یا عضوی دیگر را نادیده بگیرند. سازمان‌ها شامل چندین تیم مختلف هستند، مانند تیم فروش، تیم مدیریت، تیم عملیات، تیم منابع انسانی و غیره. همه اعضای تیم فروش برای رسیدن به هدف فروش و افزایش درآمد سازمان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

هدف از تیم سازی چیست؟

برای رشد یک سازمان کاری، کافی نیست که افراد ماهر و مدیر مجرب داشته باشیم. بلکه باید فرهنگ کار تیمی را در بین آن‌ها ایجاد و تقویت کنیم و مدیر مربوطه نیز با اصول تیم ورک آشنا باشد. در غیر این صورت چنین سازمانی به شکست نزدیک خواهد شد. در ادامه این مقاله به بررسی دلایل ضرورت داشتن تیم در محیط‌های کاری کوچک و بزرگ خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

  1. انگیزه برای کار

تیم سازی یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در افراد برای کار کردن است. وقتی شما شاهد تلاش و پشتکار دیگران در تیم خود هستید، حتی اگر روحیه‌تان پایین باشد، دلچسبی کار را حس می‌کنید. در حقیقت، با مشاهده ذوق و سخت کوشی چند نفر، این ذوق به شما هم منتقل می‌شود.

  1. بهبود کارایی و کیفیت امور

زمانی که شما در محل کارتان تک‌نفره فعالیت می‌کنید و تمام مسئولیت یک پروژه را بر عهده دارید، طبیعی است که پس از مدتی، احساس خستگی و حتی اشباع شغلی کنید. درحالی‌که، انجام امور در قالب گروه و توزیع وظایف بر اساس توانایی و مهارت‌های اعضا منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد. البته هدف از کار گروهی فقط در بهبود راندمان کاری خلاصه نمی‌شود و با این روش از سطح فشار شغلی افراد کاسته می‌شود، امور تخصصی‌تر و با دقت بالاتری انجام می‌شوند و سرعت پیشرفت کار نیز به طور قابل توجه، افزایش می‌‎یابد.

  1. گزینش بهترین فکرها از مزیت‌های تیم سازی

اگر فقط یک نفر، مثلاً رئيس يك شركت، هميشه فكر كند و از كاركنان خود بخواهد كه فقط آن فكر را عملي كنند، به زودي شركت ديگر خلاقيت جديدي نخواهد داشت. بر عكس، اگر همه كساني كه در يك سازمان كار مي‌كنند، به شركت در فكر كردن تشويق شوند، فكرهاي بسيار جالب‌تر و كامل‌تري وجود خواهد داشت. علاوه بر اين، وقتي شركت با مشكلات گوناگون رو در رو شود، اعضاي يك تيم با پشتيباني و هم انديشي يكديگر قطعاً راه حل‌هاي بهتري را پيشنهاد خواهند كرد.

  1. تقویت مهارت‌های اعضا تیم

کار گروهی منجر به اشتراک گذاری دانش بین اعضا تیم می‌شود. به همین دلیل در تیم‌های پیشرو، افراد فرصت یادگیری بیشتری دارند. فرض کنید در حل بخشی از پروژه با مشکلی عمده روبرو می‌شوید، اگر شما تنها مسئول انجام پروژه باشید شاید نتوانید آن را به خوبی پایان دهید. ولی وقتی که در یک تیم کاری عضو هستید و برای حل قسمتی از پروژه خود از سایر اعضا تیم کمک می‌خواهید، نه تنها بدون صرف هزینه‌ای آموزش مورد نظر را دریافت می‌کنید بلکه خود شما هم در زمان دیگر، می‌توانید دانش و توانایی خود را به همکارانتان ارائه کنید و این جریان دانش در پیشرفت و موفقیت فردی و گروهی سازمان‌ها بسیار مؤثر است.

  1. با تیم سازی اعتماد بین کارکنان ایجاد می‌شود

تیم‌ها برای همکاری نیاز دارند که بدانند که می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. اعتماد بین کارکنان باعث می‌شود که به هم فرصت و آزادی بدهند تا وظایف خود را انجام دهند و تصمیمات خود را اتخاذ کنند. در واقع اعتماد سبب می‌شود آنها احساس امنیت داشته باشند. وقتی احساس امنیت دارند، نظرشان را بدون ترس از قضاوت در میان می‌گذارند. آنها با اعضای تیم خود در مورد نقاط قوت و ضعف خود گفتگو می‌کنند. اعتماد بین کارکنان کمک می‌کند که جرئت پیدا کنند، به نظرات یکدیگر گوش فرا دهند و سپس به توافق برسند. در نتیجه، اعضای تیم نگران نشان دادن نقاط ضعف خود نیستند.

  1. با تیم سازی همکاری بیشتری صورت می‌گیرد

کارکنان وقتی به صورت گروهی فعالیت می‌کنند، با یکدیگر در ارتباط هستند. آنها درباره کار و روش مناسب برای دست یابی به نتیجه مورد نظر با هم گفتگو می‌کنند. آنها برنامه ریزی خواهند کرد، خود را به تیم‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند، تبادل نظر می‌کنند و سعی می‌کنند کار را به بهترین نحو انجام دهند. تیم سازی و همکاری همچنین باعث می‌شود که کارکنان نقش خود و آنچه را که همکارانشان انجام می‌دهند را بشناسند. وقتی کارمندان بدانند اعضای گروهشان چه کار می‌کنند، می‌توانند پروژه را ارزیابی کنند و اگر کسی در رسیدن به هدف خود مشکل داشته باشد، به هم یاری دهند.

  1. تعارضات در بین کارکنان کمتر می‌شود

هنگامی که افراد در یک تیم همکاری می‌کنند، احتمالاً نظرات مختلفی دارند. این وظیفه اعضای تیم است که تعارضات را به روش صلح آمیز حل کنند و اجازه ندهند که به جدال‌های شدید منجر شوند. ولی درگیری همه جا بد نیست. درگیری‌ها گاهی می‌تواند منبع خلاقیت و ارزش باشند. به ویژه اگر افراد با سوابق متفاوت به جای افرادی که سوابق مشابهی دارند، در یک تیم قرار بگیرند، ممکن است نظرات متضاد ایجاد شود. راه حل چنین تعارضاتی این است که کارکنان، باید به دیدگاه‌های مختلف گوش دهند و آن‌ها را قبول کنند. اگر اعضای تیم بتوانند نظرات، مهارت‌ها و سوابق متفاوت خود را ترکیب کنند، می‌توانند نتایج بهتری نسبت به گروهی که بر اساس سوابق مشابه ساخته شده است، به دست آورند.

  1. تیم سازی فرهنگ سازمانی را تقویت می‌کند

زمانی که تیم‌ها به صورت گروهی فعالیت می‌کنند، محل کار را به مکانی خلاق و نوآور تبدیل می‌کنند. کارکنان رابطه‌های بهتر و هماهنگ‌تری با یکدیگر برقرار می‌کنند. این امر باعث می‌شود عملکرد و کارایی آنها افزایش یابد، تعارضات و سوءتفاهم‌ها را حل و فصل کنند و احترام و پذیرش متقابل را در بین آنها افزایش دهد. افراد بیشتر شناسایی و تشویق می‌شوند که این امر آنها و دیگران را برای رسیدن به نتایج بهتر و بالاتر در دفعات آینده کمک می‌کند. این کار علاوه بر بهبود نتایج سازمان، فرهنگ محل کار را نیز مثبت و پرانگیزه می‌کند.

چگونه تیم‌های موفق شکل می‌گیرند؟

تیم‌های موفق نتیجه‌ی جذب افراد با تجربه و مهارت نیستند، بلکه نتیجه‌ی رعایت قواعد کار تیمی هستند. هر کاری قواعد خاص خود را دارد و کار تیمی از این قانون مستثنا نمی‌شود. در هر محیط کاری، افراد با تخصص‌ها، مهارت‌ها، استعدادها و خصوصیات شخصیتی مختلف وجود دارند. بنابراین اگر اعضای تیم از اصول کار تیمی آگاه باشند و به آن‌ها عمل کنند، مهم نیست که چقدر استعداد و دانش دارند، می‌توانند با همکاری سازگار با یکدیگر، عضو فعال و مؤثری برای شرکت یا سازمان خود باشند. در ادامه به مهم‌ترین اصول کار تیمی خواهیم پرداخت. همراه تیم دانشگاه کسب و کار باشید.

  1. هدف مشترک در تیم سازی

تیم باید از اول کار هدف مشترک خود را مشخص کرده و همه اعضا این هدف را درست فهمیده باشند تا بتوانند بر اساس چشم انداز تعیین شده تیم، فعالیت خود را شروع کنند و تلاش خود را برای رسیدن به آن هدف انجام دهند. در غیر این صورت، بسیاری از کارهایی که توسط اعضا انجام می‌شود، بدون نتیجه خواهد ماند.

  1. اعتماد به یکدیگر

بدون داشتن اعتماد به یکدیگر در تیم سازی، همکاری و تحقق سایر عوامل تیم ورک ممکن نخواهد بود. در این زمینه، مدیران باید با دقت و ذکاوت زیادی در تیم خود عمل کنند تا عامل بی اعتمادی که ناشی از رخ دادن مسائلی مانند ناپایداری، عدم صادقانه بودن، پخش شایعات، دخالت در کار سایر اعضا و… است، به وجود نیاید.

  1. تعامل و هم‌فکری میان اعضاء در تیم سازی

تعامل سازنده و هم‌فکری مثبت میان اعضا بسیار حیاتی است و همچنین آن‌ها باید به این اعتقاد جمعی نیز دست یابند که پیروزی تنها ناشی از تلاش گروهی است. همچنین تنها در قالب تیم و با هم‌فکری سایر هم تیمی‌ها است که موفقیت رخ می‌دهد.

  1. سازگاری افراد

منظور از سازگاری، هماهنگ بودن تمامی افراد با یکدیگر است. اگر قرار بر این باشد که هر فرد به سلیقه خودش عمل کند و خواسته‌های فردی خود را محور مسائل قرار دهد، اصلاً کار گروهی ارزشی نخواهد داشت. فرقی نمی‌کند که این فرد رئیس شرکت باشد یا یکی از اعضا جدید!

  1. داشتن ارتباط مؤثر در بین اعضای تیم

ارتباط مؤثر یکی از مهارت‌های نرم اساسی است که برای رسیدن به موفقیت در محیط‌های کاری لازم است. اعضای یک تیم باید قادر باشند که ساعت‌های زیادی را در کنار هم کار کنند، مدت‌ها روی یک پروژه با هم همکاری نزدیک داشته باشند و در صورت پیش آمدن اختلاف نظر، با استفاده از روش‌های ارتباط سازنده، رابطه خود را دوستانه و متحد نگه دارند.

  1. برخورداری از مهارت حل مشکل در تیم سازی

پیدایش تفاوت‌های شخصی، نظرات مخالف و گاهی چالش‌ها و مشکلات متفاوت در تیم، کاملاً عادی و رایج است. به همین دلیل، اعضای یک تیم باید اولاً مسئله را به درستی شناسایی کرده و سپس با بررسی آن از جهات گوناگون، به جواب نهایی و مناسب برسند. تمام این مراحل نیاز به یادگیری و استفاده از مهارت حل مشکل دارد.

  1. پایبندی به تیم و هدف‌های تیم

تیم‌ها با داشتن هدف‌های مشترک ساخته می‌شوند و اگر اعضای تیم، علاوه بر سست کاری در انجام وظایف، به هدف‌های تیم نیز علاقه نداشته باشند، از رشد فردی و موفقیت تیم دور خواهند شد و آینده خوبی در شغل خود نخواهند دید.

  1. نظم در تیم سازی

انضباط یکی از آن قوانین است که برای انجام هر فعالیت شخصی یا جمعی باید به آن عمل کرد اما در تعامل گروه، ارزش انضباط خیلی بالاتر است. زیرا هر فرد باید علاوه بر انجام وظایف شغل خود در زمان مناسب، بتواند انضباط در تعامل‌های گروه را نيز به خوبي رعایت کند.

  1. شرکت در تصمیم‌های تیم

یکی از عوامل مهم برای موفقیت یک تیم، این است که اعضای آن بتوانند در تصمیمات مربوط به تیم خود دخالت داشته باشند و آن‌ها را عملی کنند. تصمیماتی که افراد خارج از تیم می‌گیرند، گاهی به دلیل عدم آگاهی کافی از پروژه و روح تیم، تصمیمات نادرست، گران و ناکارآمدی هستند.

  1. مهارت در بهره‌گیری از فناوری در تیم سازی

به‌کارگیری تکنولوژی و فناوری‌های جدید، در کاهش هزینه‌ها، زمان و انرژی اعضای تیم بسیار کارآمد است. بنابراین اعضای یک تیم باید به صورت منظم فرصت‌هایی را برای آموزش نرم افزارهای جدید و ارتقای دانش خود در زمینه فناوری‌های روز، پیدا کنند.

  1. افزایش ارزش و اعتماد در بین اعضای تیم

وقتی اعضای تیم احساس کنند که برای تیم خود افرادی مفید، کاربلد، باکیفیت و قابل اعتماد هستند، می‌توانند با خاطر آسوده به کار خود ادامه دهند و بدون ترس یا ضعف، نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. به همین دلیل، هنگامی که صدای افراد توسط دیگران شنیده شده و بدون تعصب پذیرفته شده باشد، آن‌ها بیشتر احساس مورد نیاز بودن و ارزشمندی خود را تجربه می‌کنند که در نهایت منجر به پویایی و رشد تیم می‌شود.

  1. قدردانی و تحسین از افراد سزاوار تیم

بخش عظیمی از فرایند ایجاد انگیزه در کارکنان به این عامل وابسته است که یک مدیر بتواند افراد سزاوار تیم خود را تشخیص داده و به آن‌ها قدرشناسی خود را نشان دهد.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. مدیران و رهبران خوب، پایه و اساس تیم‌های موفق هستند. آن‌ها از تغییر، انتخابات سخت و رعایت استانداردهای کاری نمی‌ترسند و همواره به دنبال رشد و پیشرفت خود هستند. چه در محیط کار، چه در فعالیت‌های ورزشی و چه در جامعه اطراف خود، آن‌ها می‌دانند که برای ساختن تیم، باید افراد، استعدادها و احساسات آن‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند منافع فردی و نیازهای عاطفی افراد را که گاهی بجا نیستند، مدیریت کنند. تیم سازی هم مهارت هم دانش می‌طلبد و رهبری که بتواند تیم‌های قوی را به صورت پایدار ایجاد کند، بسیار ارزشمند است. به نظر شما چه اصول دیگری در هنگام تیم سازی اهمیت دارد؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *