در دنیای تجارت چیزی به نام بازاریابی محتوا وجود دارد. در این روش بازاریابی، یک کسب و کار محتوای رایگان و جذابی را در یک محیط اینترنتی مانند وب سایت یا شبکه های اجتماعی منتشر می کند تا مخاطبان را به سمت برند و محصولات خود جذب کند.

جالب اینجاست که در چند سال اخیر بازاریابی محتوا به تجارت نزدیک شده است 3 برابر سود بیشتر و بالعکس 63 درصد هزینه کمتر ایناهاش! همچنین در یک نظرسنجی وب انگلیسی ثابت شده است که ۶۱ درصد از خریدهای اینترنتی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد قبل از خرید، محتوای سایت را مطالعه کرده و بر اساس آن تصمیم به خرید می‌گیرد. در این بین باید بدانید که مهمترین قسمت اجرای این روش بازاریابی، تولید محتوا است!

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد دارم آن را به زبانی ساده برای شما توضیح دهم تولید محتوا چیست؟در مورد سئو محتوای وب سایت صحبت می کنم و سپس شما را با اصول تولید محتوای اینستاگرام آشنا می کنم. پس با من و این مقاله جالب همراه باشید. شاید خواندن این مقاله آغاز تغییرات بزرگ در کسب و کار شما باشد.

تولید محتوا چیست؟

برای اینکه بفهمیم تولید محتوا چیست، ابتدا باید ببینیم کلمه محتوا به چه معناست. اگر بخواهم کمی آکادمیک صحبت کنم، خوب، محتوا هر چیزی است که در وب می بینید. اما به عبارت ساده تر، متن، تصویر، صوت و ویدئویی که در سایت های مختلف اینترنتی مشاهده می کنید یک محتوا هستند.

اکنون می توانیم به راحتی به اهمیت تولید محتوا بپردازیم. اما در اینجا دوباره یک نکته بسیار مهم باقی می ماند. همچنین محتوا با توجه به رسانه ای که در آن منتشر می شود انواع مختلفی دارد! 2 نوع اصلی و معروف آن محتوای وب سایت و محتوای اینستاگرام است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

تولید محتوای سایت چیست؟

محتوای سایت همان مقاله ای است که در حال حاضر می خوانید! البته ما می توانیم محتوا و ویدئو را در یک مقاله خاص از سایت خود در نظر بگیریم. اما در اصطلاح دنیای وب، وقتی صحبت از محتوای سایت می شود، یک چیز معنی می دهد متن مقاله این است که در نهایت تعدادی عکس در آن وجود دارد.

انواع حالت های محتوا

چرا محتوای سایت؟

سئو! سئو یا بهینه سازی موتور جستجو در واقع همان چیزی است که ما محتوای سایت را برای آن ایجاد می کنیم. به عبارت ساده: گوگل و سایر موتورهای جستجو می گویند که وقتی کاربران کلمه ای را در وب جستجو می کنند، اینطور نیست که ما به طور تصادفی تعدادی وب سایت را به آنها نشان دهیم. بلکه همیشه سعی می کنیم بهترین وب سایت های ممکن را به کاربران ارائه دهیم.

حال در این میان یکی از مهم ترین عواملی که گوگل و سایر موتورهای جستجو بر اساس آن سایت ها را رتبه بندی می کنند همین است. این محتوا است! به سایت هایی که اولا محتوای کامل دارند و ثانیا محتوای آنها بهینه شده یا سئو است اهمیت بیشتری می دهند. نحوه بهینه سازی محتوا را بیشتر توضیح خواهم داد.

تولید محتوای سئو؛ تو چی میگفتی

خب تا اینجا فهمیدیم تولید محتوا چیست و نوع اصلی تولید محتوا نوشتن مقاله برای سایت است. اما در ادامه می‌خواهم در موضوع کمی دقیق‌تر صحبت کنم و نحوه تولید محتوای وب‌سایت و انجام سئو را توضیح دهم؟

1_ کلمات و ایده های مناسب را انتخاب کنید

اصولاً وقتی صحبت از محتوا می شود، همه به فکر ایده یابی هستند و از خود می پرسند که چگونه یک ایده جذاب برای تولید محتوا پیدا کنیم؟ خب، راستش را بخواهید، هنگام ایجاد محتوای وب سایت نباید به ایده فکر کنید، بلکه باید ببینید که کاربران چه می خواهند!

در واقع، تعدادی ابزار در وب وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید مخاطبان شما در گوگل به دنبال چه کلماتی هستند و برای ایجاد محتوا روی آنها تمرکز کنید. به عنوان مثال، می توانید به ابزار کلمه کلیدی بروید، کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را وارد کنید و ببینید کاربران چه کلماتی مرتبط با آن را در گوگل جستجو کرده اند.

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، پس از جستجوی کلمه سئو، تعداد زیادی کلیدواژه مرتبط پیدا کردم که هر کدام می توانند ایده تولید محتوا be حالا یکی از آنها را انتخاب می کنم.

2_ کلمات کلیدی اضافی را تعریف کنید

توجه داشته باشید دوستان در حین ساخت محتوای سایت و سئوی مقاله سئوی مقاله را تنها با یک کلمه کلیدی انجام نمی دهیم. در واقع می توان روی یک محتوا تمرکز کرد در چند کلمه در گوگل قابل مشاهده است و جذب مخاطب البته به شرط انتخاب کلمات مناسب! چه مفهومی داره؟

اگر می خواهید چندین کلمه را در هر صفحه سئو کنید، باید کلماتی را انتخاب کنید که مترادف باشند یا هدف مخاطب از جستجوی همه آنها یکسان باشد. به عنوان مثال، اگر قرار است روی کلمه سئو محتوا بنویسم، می توانیم از کلماتی مانند:

  • سئو چیست؟
  • بهینه سازی سایت چیست؟
  • سئو چیست؟
  • و…

پسندیدن کلمات کلیدی اضافیاز آنجایی که همه آنها مترادف در نظر گرفته می شوند و کاربرانی که آنها را جستجو می کنند هدف یکسانی از جستجوی آنها دارند. برای سئو کافی است از هر کدام بین 1 تا چند بار در مقاله استفاده کنید.

3_ از منابع معتبر استفاده کنید

هر محتوایی که می نویسید باید حتما منبع معتبری داشته باشد. اما چه منبعی؟ به طور کلی، مهمترین منابعی که می توانید استفاده کنید عبارتند از:

  • مقالات مشابه در وب فارسی.
  • مقالات مشابه در وب انگلیسی،
  • دانش خودت

البته به طور کلی از 2 منبع اول بیشتر استفاده می شود. در هر صورت هنگام انتخاب باید دقت کنید که مقاله را به عنوان منبع معتبر در نظر بگیرید و ادعاهای نامعتبر را در آن وارد نکنید. زیرا در این صورت شما به یک برند یا نویسنده نامعتبر تبدیل می شوید.

4_ یک عنوان سئو جذاب بنویسید

یکی از مهم ترین قسمت های ایجاد محتوای سئو، نوشتن یک عنوان بهینه و جذاب است. خوب، اولین نکته در مورد عنوان این است که کلمه کلیدی اصلی مقاله را درج کنید.

اما پس از آن باید سعی کنید عنوان را در همان سئو داشته باشید. جذاب به عنوان مثال، می توانم عنوان این مقاله را “تولید محتوا چیست” بگذارم. اما من عمداً از اعداد و … در آن استفاده می کنم. چون اینجوری جذاب تر میشه. وقتی عنوان شما جذاب تر از عنوان سایر رقبا در وب باشد، مخاطبان بیشتری روی سایت شما کلیک می کنند و در نتیجه با افزایش نرخ کلیک یا CTR در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهید داشت.

تفاوت تیترهای جذاب و غیرجذاب در نرخ کلیک کاربران

5_ تعداد کلمات را محدود کنید

یکی از سوالات متداول در حین تولید محتوا این است که چند کلمه در مقاله بنویسیم؟ خوب، اگر به دنبال یک پاسخ کوتاه هستید، مقاله شما نباید کمتر از 800 کلمه یا حتی بهتر از آن کمتر از 1200 کلمه باشد. اما اگر پاسخ کامل و دقیق می خواهید باید بگویم که پاسخ این سوال به کلمه کلیدی شما و البته نحوه عملکرد رقبای شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، مقاله ای مانند مقاله ای که می خوانید، بسته به موضوع و البته فعالیت شرکت کنندگان، بین 2 تا 4 هزار کلمه متن نیاز دارد. در حالی که مقاله ای در مورد تکنیک های خرید چمن مصنوعی، در نهایت به 1000 کلمه متن نیاز دارد. بنابراین تعداد کلمات مقاله را با توجه به رقبا، موضوع و البته نیاز کاربر تعیین کنید.

6_ در مورد تراکم کلمات کلیدی وسواس نداشته باشید

در گذشته یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو برای محتوای متنی، تکرار کلمه کلیدی اصلی آن در متن بود! به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک مقاله 2000 کلمه ای در مورد ایجاد محتوا بنویسیم، باید حدود 10 تا 25 درصد از متن خود را با کلمه کلیدی اصلی پر کنیم. این تراکم کلمه کلیدی یا نرخ تکرار کلمه کلیدی نامیده می شود.

اما پس از مدتی که گوگل یک سری الگوریتم های قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرد، فراوانی این کلمه در مقاله به اندازه قبل مهم نیست. پس زیاد به این مشکل توجه نکنید و فقط در جایی که لازم است کلمه کلیدی را در هر جایی از متن تکرار کنید.

وسواس بیش از حد در مورد چگالی کلمات کلیدی، کاربران و الگوریتم های گوگل را ناراضی می کند

7_ شما مزیت رقابتی دارید

مزیت رقابتی در همه جا کار می کند، حتی در تولید محتوا! یکی از رایج ترین پیشنهادهایی که به دانشجویان دوره وب مستر Wealth Builder می دهم، ایجاد محتوا برای داشتن مزیت رقابتی است. چه مفهومی داره؟

به عنوان مثال، قبل از نوشتن این مقاله، 3 لینک صفحه اول گوگل را از سایت های اصلی رقبا بررسی کردم و سعی کردم از آنها بهتر باشم. مثلا:

  • لحن ساده تری را انتخاب کردم.
  • به جای مثال های خارجی از نمونه های کاربردی شبکه فارسی استفاده کردم.
  • عکس های جذاب تری توش گذاشتم
  • علاوه بر مطالب سایت، در مورد محتوای اینستاگرام هم صحبت کردم.
  • و…

بنابراین سعی می کنید با بررسی رقبای خود یک مزیت رقابتی داشته باشید.

8_ این کاربر است که مهم است نه شما، به کاربر توجه کنید!

یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا این است که هنگام نوشتن مقاله به جای کاربر بر روی نظر خود تمرکز کنید! مثلاً اگر به خود بگویید بهتر است یک مقاله طولانی و کامل بنویسید. در حالی که احتمالا بیشتر مخاطبان محتوای شما می خواهند همه چیز را در مدت زمان کوتاه 5-10 دقیقه بفهمند و صفحه را ترک کنند. پس بیشتر از خودتان به کاربر توجه کنید و مراقب او باشید.

9_ لینک داخلی را فراموش نکنید

یکی از عواملی که گوگل بررسی می کند که آیا محتوای شما سئو دوستانه است یا خیر، وجود لینک های داخلی در آن است. به عنوان مثال، من چند خط بالا را به مقاله مربوط به خطاهای ایجاد محتوا پیوند دادم. چرا؟

اول از همه، این لینک ها قدرت سئوی صفحات فرود را قوی تر می کند. اما ثانیاً، اگر آن لینک‌ها بتوانند شما را تشویق کنند که زمان بیشتری را در سایت بگذرانید و شما را به خواندن مقالات دیگر ترغیب کنند، قدرت سئوی آن محتوا نیز افزایش می‌یابد. اگر بپرسید چرا؛ زیرا در این مورد زمان ماندگاری کاربر (زمان حضور در سایت) افزایش یافت و بالعکس نرخ ترک تحصیل کاهش می دهد. به این ترتیب گوگل به صفحه احترام بیشتری می گذارد و آن را در جایگاه های بالاتر نشان می دهد.

مثال: پایین یک لینک داخلی مرتبط و مفید است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *