زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر از شما بپرسیم نام یک برند را ذکر کنید که به دزدی و کلاه‌برداری معروف است، نام کدام برند به ذهن شما خطور می‌کند؟ فارغ از این که به چه برندی اشاره کردید، این تصویری است که آن برند از خود در ذهن شما ایجاد کرده است. تصویر برند (Brand Image) هم می‌تواند باعث شکست یک برند شود و هم می‌تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند و به افزایش مشتری برند منجر شود.

اگر نمی‌خواهید تصویری زننده و نازیبا از شما در ذهن مخاطبانتان ایجاد شود، ادامه این مقاله از مجله بوکاپو را مطالعه کنید.

تصویر برند به چه معناست و چرا اهمیت دارد؟

تصویر برند برداشتی است که مردم از شرکت، محصولات و خدمات شما دارند. برای مثال مردم ممکن است یک برند را نوآور و صادق بدانند و برند دیگری را دزد و کلاهبردار بنامند.

این تصویر براساس تجربیات مصرف‌کننده و درکی که از ارزش‌ها و مأموریت‌های شرکت دارد، شکل می‌گیرد. در یک مطالعه در مجله کسب‌وکار هاروارد نشان داده شده است که ۶۴% از مصرف‌کنندگان دلیل اصلی برای ارتباط با یک برند را ارزش‌های مشترکی می‌دانند که با آن‌ برند دارند.

یک تصویر قوی از برند می‌تواند باعث شناخت برند شود و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند. از دیگر دلایل اهمیت آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث کسب اعتبار می‌شود؛
  • باعث می‌شود، مشتریانتان شما را به دیگران معرفی کنند و ارجاعات زیاد می‌شود؛
  • مشتریان جدیدی پیدا می‌کنید؛
  • به‌راحتی می‌توانید محصولات جدیدی را با همان برند عرضه کنید؛
  • ارتباط بهتری بین مشتری و کسب‌وکار ایجاد می‌کند.

مثال هایی  از تصویر برند

برای این که این مبحث برای شما واضح‌تر شود، دو مثال از دو شرکت مختلف می‌آوریم.

مثال ۱

یک شرکت نوشیدنی ورزشی در فلوریدا، لوگوی خود را این چنین طراحی کرده است؛ یک موج سبزرنگ که یک موج سوار با در دست‌داشتن این نوشیدنی موج‌سواری می‌کند. این لوگو به تجسم هویت شرکت با ویژگی‌هایی مثل سرگرمی، طراوت و آرامش کمک می‌کند. بسته‌بندی این نوشیدنی از مواد زیست‌تخریب‌پذیر درست شده است. به همین دلیل تصویری که از این برند در ذهن مشتریان ایجاد می‌شود، حاکی از آن است که آن‌ها این شرکت را یک شرکت مسئول دربرابر محیط زیست می‌بینند.

مثال ۲

یک شرکت ساعت‌سازی تصمیم گرفته است که ساعت‌های خود را با فلزات و سنگ‌های قیمتی بسازد. این شرکت تنها از موادی استفاده می‌کند که کیفیت بسیار بالایی دارند و به این ترتیب سعی می‌کند، خود را از رقبا متمایز کند. این ساعت‌های دست‌ساز نمادی از ثروت و موقعیت اجتماعی بالا هستند. این ساعت‌ها تصویری از موفقیت را برای دارنده ساعت ایجاد می‌کنند. مشتریان، این ساعت را یک کالای بسیار باکیفیت تصور می‌کنند.

عناصر تشکیل دهنده تصویر برند قوی

ایجاد یک تصویر خوب از برند می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر و درآمد بیشتر کمک کند. برای داشتن یک تصویر برند قوی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت را تعیین کنید

هر کاری که شرکت شما انجام می‌دهد، باید با ارزش‌ها و مأموریت شرکت مطابق باشد. شرکت‌ شما نباید فقط شعار دهد، بلکه باید به شعارهای خود نیز عمل کند. این توصیه‌ای است که خلاصه‌کتاب تبلیغات خلاق نیز به شما می‌کند. این خلاصه از اینجا قابل دریافت است.

ارزش‌های شرکت نه‌تنها مشتریان را به خود جذب می‌کند، بلکه به مشارکت بیشتر کارمندان نیز منجر می‌شود.

پرسونای خود را طراحی کنید

برای طراحی پرسونا، این سؤال‌ها را بپرسید؛ چه کسانی محصولات شما را می‌خرند؛ دردها، نیازها، عادات خرید و جهان‌بینی آن‌ها چیست؟

برای آن که با خواسته‌ها و نیازهای مشتری خود آشنا شوید، خلاصه‌کتاب فرمول پرسش را بخوانید.

رقبای خود را بررسی کنید

مزایا و معایب شرکت‌های رقیب را بررسی کنید و یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید. بعد از آن که وجه تمایز خود را پیدا کردید، یک عبارت یک تا دو جمله‌ای بسازید که بیانگر ارزش منحصربه‌فردی است که قرار است به مشتریان ارائه دهید.

اگر رقیبان بزرگی دارید و می‌ترسید، نتوانید دربرابر آن‌ها حرفی برای گفتن داشته باشید، خلاصه‌کتاب رقابت با ماهی بزرگ را از دست ندهید.

یک هویت برند قوی ایجاد کنید

یک تصویر برند خوب به یک هویت برند قوی نیاز دارد. برای این کار می‌توانید روی صدای برند، لوگو یا رنگ‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

یک تجربه خوب برای مشتری ایجاد کنید

فرقی نمی‌کند مشتری حضوری دارید یا آنلاین؛ در هر صورت برای ایجاد یک تصویر قوی از برند، لازم است مشتری یک تجریه مثبت از ارتباط با شما داشته باشد. خدمات مشتری عالی، کارمندان آموزش‌دیده، تمیزبودن فروشگاه و جذاب‌بودن بسته‌بندی، بخشی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین سعی کنید یک وب‌سایت خوب طراحی کنید. از وب‌سایت برای درج مأموریت شرکت، ارزش‌های آن، اطلاعات تماس و… استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه یک وب‌سایت خوب طراحی کنید، خلاصه‌کتاب مرا وادار به تفکر نکن را مطالعه کنید.

بازخورد مشتریان را بررسی کنید

نظراتی که در فضای آنلاین درباره شما داده می‌شود، فرصت مناسبی را برایتان ایجاد می‌کند تا تصویر برند خود را ارزیابی کنید. اگر بازخوردها منفی است، تغییرات لازم را اعمال کنید. شما نباید نسبت‌به صحبت‌هایی که درباره‌تان در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بی‌اعتنا باشید. بخشی از خلاصه‌کتاب قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی به این موضوع پرداخته است.

راهکارهایی برای اصلاح تصویر برند

یک توئیت اشتباه توسط یکی از کارمندان شرکت، آسیب به محصول در زمان حمل‌ونقل و هر اشتباه کوچک یا بزرگی می‌تواند به یک جنجال بزرگ تبدیل شود که می‌تواند به تصویر برند شما آسیب وارد کند. به‌هرحال اگر این تصویر به هر دلیلی مخدوش شده است، باید برای ادامه حیات خود به فکر ترمیم آن باشید. توصیه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند.

به‌دنبال کشف حقیقت باشید

قبل از آن که هر تصمیمی بگیرید، به دنبال جواب این سؤال باشید که چرا تصویر برند شما خراب شده است. از یک تیم متخصص کمک بگیرید تا تمام حقایق موجود در این ارتباط را جمع آوری کند. آیا مشکلی در محصول یا خدمات شما وجود دارد یا این که عده‌ای تصمیم گرفته‌اند، به تصویر شما ضربه بزنند؟

آرام باشید و حقیقت را بگویید

ممکن است با ایجاد شایعات یا ابهاماتی پیرامون برند شما، تصویر آن مخدوش شود و برای مشتریانتان سؤالاتی به وجود آید. قبل از هر چیزی آرامش خود را حفظ کنید؛ سپس سعی کنید خیلی سریع به مشتریان پاسخ دهید. این پاسخ سریع نشان می‌دهد که به نیازهای مشتری توجه دارید و به او گوش می‌کنید.

قبل از آن که شایعات داغ شوند، با ایجاد یک رابطه خوب با مشتریان، اجازه دهید آن‌ها هر سؤالی دارند، از شما بپرسند. این کار کمک زیادی به شما می‌کند تا تصویر برند مثبتی برای خود ایجاد کنید.

مشتریان را در جریان امور قرار دهید

زمانی که می‌خواهید مشکل به وجود آمده را حل کنید، مشتریان خود را در جریان تحولات امور قرار دهید. پس از رفع مشکل، به آن‌ها بگویید که می‌خواهید، چگونه از بروز مجدد آن جلوگیری کنید. از این فرصت استفاده کنید و از مردم بپرسید که آیا مسئله دیگری نیز وجود دارد که باید برطرف شود یا خیر؟

مشتریان ناراضی را راضی کنید

یک نقد یا بررسی منفی در فضای مجازی می‌تواند، حدود ۳۰ خریدار بالقوه را فراری دهد. همین مسئله می‌تواند، نتایج فاجعه‌باری را به‌دنبال داشته باشد.

اگر شاهد این موضوع هستید که مشتریان ناراضی در هر پلتفرمی نظرات منفی خود را درج می‌کنند، با حالت تدافعی با آن‌ها برخورد نکنید. بررسی کنید و ببینید، آیا می‌توانید با عذرخواهی یا پیشنهاد بازپرداخت، دل آن‌ها را به دست آورید؟ اگر نمی‌دانید با منتقدان خود چطور برخورد کنید، خلاصه‌کتاب منتقدانت را در آغوش بگیر می‌تواند به شما کمک کند.

روی مشتریان وفادار خود سرمایه‌گذاری کنید

اگر می‌خواهید در سیل انبوه نظرات منفی موجود در بستر اینترنت، خفه نشوید، و از شر یک تصویر برند منفی خلاص شوید، از مشتریان وفادار خود کمک بگیرید. از آن‌ها بخواهید نظرات صادقانه خودشان را درباره محصول یا خدمت شما به اشتراک بگذارند. فرمول آن ساده است؛ وقتی تعداد نظرات مثبت زیاد باشد، نظرات منفی در آن گم می‌شود.

چگونه مشتریانی وفادار داشته باشیم؟ بخشی از خلاصه‌کتاب کنش مغز به این موضوع پرداخته است.

سخن آخر

برای این که بتوانید در بازار رقابتی موجود، دوام بیاورید، به یک تصویر برند خوب احتیاج دارید. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که یک تصویر خوب از برند، یک‌شبه ایجاد نمی‌شود. آیا تاکنون تصویر برند خود را ارزیابی کرده‌اید؟ می دانید مردم چه فکری درباره شما می‌کنند؟ اگر مردم تصوری منفی نسبت‌به برند شما دارند، چه راهکاری برای بهبود آن در پیش گرفته‌اید؟

اگر به حوزه بازاریابی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از بوکاپو کمک بگیرید. بوکاپو منبع تعداد زیادی خلاصه‌کتاب در این حوزه است که می‌توانید در این بخش به آن‌‌ها دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول


تصویر برند چیست؟

تصویر برند، دریافتی است که مردم از برند شما دارند. به عبارت ساده‌تر همان چیزی است که مردم درباره شما فکر می‌کنند. این تصویر می‌تواند مثبت یا منفی باشد.


چگونه تصویر برند بهتری داشته باشیم؟

مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت را تعیین کنید؛ یک هویت برند قوی ایجاد کنید؛ یک تجربه خوب برای مشتری ایجاد کنید؛ بازخورد مشتریان را بررسی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *