چهارشنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲، هتل اسپیناس پالاس

در رویدادی با عنوان “بر مدار دانایی” که به همت شرکت داناپرداز یکی از بهترین ارائه کنندگان نرم افزار CRM در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، جمعی از فعالان حوزه بازاریابی و اکوسیستم استارتاپی به بررسی چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

محوریت پنل: بررسی مشکلات و چالش‌های اکوسیستم استارتاپی

پنل گفتگوی این رویداد با حضور حسن سیرانی (مدیرعامل ماتی لوس)، پشوتن پورپزشک (هم بنیان‌گذار و مدیرعامل پادرو)، مهدیار خرامان (مدیرعامل و موسس لیمومی) و مانوئل اوهانجانیانس (بنیان‌گذار و مدیرعامل ایسمینار) برگزار شد.

تجربیات و چالش‌های فعالان اکوسیستم استارتاپی

پنلیست‌های این رویداد که همگی از فعالان باسابقه اکوسیستم استارتاپی هستند، به بیان تجارب خود در حوزه فروش و چالش‌هایی که در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده‌اند، پرداختند.

اهمیت بازاریابی محتوایی در سال ۱۴۰۳

مهدیار خرامان، مدیرعامل لیمومی، با تاکید بر اهمیت و اثرگذاری بالای بازاریابی محتوایی بر رشد و شکوفایی کسب‌وکارهای آنلاین، گفت: «تاثیرگذاری و قدرت شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای آنلاین مانند گذشته نیست که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن فیلترینگ است. میزان ترافیکی که قبل از فیلترینگ برای آن هزینه می‌کردیم، پس از فیلترینگ به نصف و حتی کمتر رسیده اما هزینه دو یا سه برابر شده است.»

آینده اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو، در خصوص آینده اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: «اکوسیستم استارتاپی اکنون به شدت سردرگم است، آینده مشخصی برای کسب‌وکارها قابل تصور نیست و این نهایتا اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازارهای جدید کاهش می‌دهد. سرمایه‌گذار تنها بر مبنای سودآوری، درآمد یا بازدهی مالی کنار یک کسب‌وکار نمی‌ایستد! نقطه مهمی از تصمیم‌گیری در این سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری روی تیم اجرایی است.»

وی همچنین افزود: «در واقع یکی از دارایی‌های اصلی که توسط سرمایه‌گذار به آن توجه می‌شود، تیم کارآفرین و مجموعه اجرایی است. هر اقدامی که منجر به آسیب به تیم اجرایی شود، سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی را با تردید مواجه می‌کند.»

سال ۱۴۰۳، سال ابهام

حسن سیرانی، سال ۱۴۰۳ را سال ابهام خواند و بیان داشت که کسب‌وکارها باید بسیار با احتیاط عمل کنند.

همکاری و تعامل، رمز عبور از چالش‌های سال ۱۴۰۳

مهدیار خرامان با اشاره به افزایش قیمت کانال‌های فروش، گفت: «من فکر می‌کنم چاره‌ای نداریم که ما، فعالین و کسب‌وکارها، با همکاری یکدیگر به بیزینس خود ادامه دهیم. بنابراین با این تعریف، سال ۱۴۰۳ سال B2B خواهد بود.»

ضرورت اتصال آموزش به فروش و بازاریابی

مانوئل اوهانجانیانس، مدیر ایسمینار، معتقد است که اتصال حوزه آموزش به فروش و بازاریابی، می‌تواند به پیشرفت اکوسیستم استارتاپی در سال 1403 کمک کند.

جمع‌بندی

رویداد “بر مدار دانایی” فرصتی برای تبادل نظر و تجارب فعالان حوزه بازاریابی و اکوسیستم استارتاپی در خصوص چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۳ بود.

Leave a comment