همانطور که گفتم، در سال 1999 تحقیقات دیگری در مورد بازاریابی مخفی انجام شد. در این تحقیق فردی به نام آدریان نورث از طریق یک نظرسنجی در فروشگاه، او سعی کرد تاثیر موسیقی بر رفتار مشتری را مطالعه کند. در واقع هدف او این بود که دریابد آیا موسیقی بر خرید نوشیدنی توسط مردم تأثیر می گذارد یا خیر.

روش انجام این آزمایش به این صورت بود که در برخی روزها آهنگ های فرانسوی در فروشگاه پخش می شد و در برخی روزها آهنگ های آلمانی پخش می شد. متعاقباً مردم ناآگاهانه با 2 نوشیدنی آلمانی و فرانسوی با قیمت و حتی طعم یکسان در قفسه ها برخورد کردند و یکی را انتخاب کردند. جالب اینجاست که هر روز آهنگ هر کشوری فروش نوشیدنی را در آن کشور افزایش می‌داد و اکثر مشتریان پس از خرید آن از موسیقی ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند!

آموزش بازاریابی مخفی!

در واقع، همانطور که می بینید، برخی از مطالعات در این زمینه اثربخشی بازاریابی مخفیانه را به اثبات رسانده اند و برخی دیگر نه. آن را بی اثر می دانند. این امر باعث شده است که بسیاری از برندها همچنان به کارایی آن اعتقاد داشته باشند و البته نه به روش های خاصی مانند مخفی کردن تصاویر در اسلایدهای ویدیویی، بلکه به روش های دیگری از آن استفاده کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید در ادامه مقاله تکنیک های بازاریابی پنهان را برای شما توضیح دهم و چند مثال واقعی ارائه دهم. با من بمون

1_ از آن استفاده کنید بطور نامحسوس به نمایندگی از نام تجاری در رسانه های محبوب

یکی از رایج ترین تکنیک های بازاریابی پنهان مربوط به برندهای معتبر و بزرگ است. این برندها با کارگردانان معروف فیلم قرارداد بسته اند و کارگردانان در یک یا چند جای فیلم یا سریالی که می سازند از محصول برند یا حتی نام و لوگوی برند استفاده می کنند. به عنوان مثال در تصویر زیر نام برند فدکس به مخاطب یادآوری می شود. به خصوص در این سکانس این برند به عنوان راه نجات نشان داده شد.

احتمالاً نمونه هایی از اینگونه تبلیغات را در فیلم های بزرگی مانند انتقام جویان و… به خاطر دارید در بسیاری از این فیلم ها، فقط یک شوخی کوچک توسط یکی از بازیگران با نام تجاری، بازاریابی پنهان است.

2_ استفاده جذاب از محصول

اگر فقط یکی دو فصل از سریال معروف پیکی بلایندرز آن را بررسی کنید، قول می دهم حداقل کمی هوس سیگار کشیدن پیدا کنید! اما چرا؟ چرا که در این سریال نقش های اصلی همیشه سیگاری هستند به خصوص در سکانس های حساس و جذاب.

در واقع سیگار یکی از آن دسته از محصولاتی است که سال هاست به کمک بازاریابی پنهان در بین مردم دنیا محبوب شده است. زیرا در بسیاری از وسترن ها، فیلم های اکشن و… همیشه نقش های منفی یا مثبت جذابی هستند که سیگار می کشند و این باعث می شود که مخاطب احساس کند سیگار کشیدن شخصیت او را متفاوت می کند.

3_ نتیجه را نشان دهید

یکی دیگر از راه حل های تبلیغات پنهان، نمایش نتیجه به جای خود محصول است! چه مفهومی داره؟ یعنی به جای اینکه تماشاگر فیلم محصول شما را طولانی کند، به طور خلاصه به او نشان دهید که نتیجه کار یا محصول شما چیست!

به عنوان مثال، بسیاری از مشاوران سرمایه گذاری در استوری ها و پست های اینستاگرام خود اشاره می کنند که چند ماه پیش به مخاطبان خود گفته اند که یک سهم یا ارز خاص را بخرند و نتیجه چندین برابر سود بوده است. یا مثلاً من خودم ویدیوهایی از شرکت کنندگان دوره که توانسته اند به درآمد بالایی برسند را در صفحه دوره وب مستر قرار داده ام!

امتیازات رضایت کاربر برای دوره وب مسترهای ثروتمند

4_ بازاریابی دهان به دهان را شروع کنید

اگر بتوانید بازاریابی دهان به دهان را با استفاده از بازاریابی مخفیانه شروع کنید و مخاطبان خود را در مورد شما صحبت کنند، به موفقیت بزرگی دست یافته اید.

به عنوان یک مثال جالب؛ نزدیک به 20 سال پیش، سونی حدود 60 بازیگر را استخدام کرد تا به شهرهای توریستی بروند و از مخاطبان بخواهند که از آنها در مقابل دوربین عکس بگیرند. بعد به جای دوربین یک گوشی دوربین سونی اریکسون به آنها می دادند!

به این ترتیب مخاطب عملا از دست دوربین تلفن همراه رها می شود غافلگیر شدن و در این شرایط بازیگران از قابلیت های این موبایل برایشان می گفتند! به این ترتیب سونی توانست بازاریابی را پنهان کند و محصول خود را به مردم نشان دهد تا آنها نیز در مورد آن با دیگران صحبت کنند.

5_ لحظه استفاده از محصول را به اشتراک بگذارید

تکنیک دیگر این است که مخاطب خود را وادار کنید لحظه استفاده از محصول شما را ببینند! به عنوان مثال، بسیاری از برندهای آرایشی و بهداشتی به آرایشگران بزرگ و معروفی که در اینستاگرام کار می کنند، فقط برای آرایش جلوی دوربین با کرم یا سایر محصولات آن برند، پول می دهند.

علاوه بر این، بسیاری از برندها کمپین هایی را راه اندازی می کنند که در آن مخاطب هنگام استفاده از محصول عکس می گیرد و آن را در حساب خود به اشتراک می گذارد. برای مثال، برند نوشیدنی انرژی‌زای Redbull دقیقاً یکی از این نمونه‌ها است که مخاطبان خود را تشویق می‌کند تا محتوای مرتبط با محصول خود را در اینستاگرام منتشر کنند.

6_ تبدیل به یک گاو بنفش!

تکنیک گاو بنفش در واقع یک استراتژی تجاری و بازاریابی است که در کتاب گاو بنفش نوشته شده است ست گودین گفته می شود. ست گودین می گوید وقتی چیز جالب و متفاوتی در مورد کسب و کار یا حتی تبلیغ شما وجود دارد، همه در مورد شما صحبت می کنند و عملاً شما را تبلیغ می کنند.

به عنوان مثال، یک کسب و کار خاص حاضر است حتی پس از گذشت 5 سال، ژاکتی را که در آن مدت به شما فروخته است، پس بگیرد. این گارانتی قدرتمند باعث شده است که این تجارت در بین مردم بسیار محبوب شود و همه در مورد آن صحبت کنند.

یا یک مثال خاص تر: افرادی مانند دنیا جهانبخت چگونه در بین مردم به شهرت رسیدند؟ با گاو بنفش! البته گاو بنفش این یارو و سایر شاخ های اینستاگرام یک سری کارهای بی ارزش مثل دعوای ساختگی و نمایش و … بود که سر زبان ها را به راه انداخت. اما اگر واقعاً می خواهید در بین مردم مشهور شوید، بهتر است یک گاو بنفش واقعی برای عموم بسازید.

نمونه هایی از بازاریابی پنهان در فروش حضوری!

برخی از تکنیک های بازاریابی پنهان وجود دارد که برای تبلیغات و فروش آنلاین استفاده نمی شود که برای افزایش فروش فروشگاه های فیزیکی استفاده می شود. قبل از پایان مقاله می خواهم چند تا از این تکنیک ها را به شما آموزش دهم.

1_ چیدمان متفاوت محصولات

اگر به تازگی وارد یک خواربار فروشی بزرگ شده اید و قصد خرید لوازم ضروری مانند دستمال کاغذی، شیر، تخم مرغ و غیره را دارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که باید به این فروشگاه بروید. به انتهای فروشگاه بروید!

اما چرا؟ چرا این محصولات مهم در همان ابتدای فروشگاه قرار نمی گیرند؟ در واقع یک تکنیک است! کارشناسانی که نحوه ایجاد این فروشگاه ها را به صاحبان آموزش می دهند به آنها می گویند که اقلام اصلی را در انتها قرار دهند تا با مراجعه به آنها محصولات مختلف دیگر را ببینید و تشویق به خرید آنها شوید! به این ترتیب میل به خرید محصول به صورت پنهان پیدا می کنید.

2_ بوی لذیذ!

علاوه بر رستوران ها، در بسیاری از مشاغل مانند خواربارفروشی های بزرگ، مغازه داران گاهی بوهای خوش طعمی مانند بوی نان تازه، بوی قهوه و … را متصاعد می کنند. در فضای فروشگاه زیرا استشمام این بوها شما را گرسنه می کند و می خواهید محصولات غذایی بیشتری را در فروشگاه خریداری کنید.

3_ محدودیت های خرید

شاید بارها در فروشگاه ها دیده باشید که کالایی تخفیف خورده است، اما برای اینکه همه بخرند، محدودیت وجود دارد. به عنوان مثال، هر فرد تنها می تواند 3 عدد رب گوجه فرنگی بخرد.

صادقانه بگویم، به جز در زمان قحطی، این تکنیک اغلب نمونه ای از بازاریابی مخفیانه است. زیرا در این صورت فکر می کنید که اگر محصول را نخرید، حق خود را از دست داده اید و در واقع چیزی را خریداری می کنید که احتمالاً به آن نیاز ندارید.

Leave a comment