اگر حداقل چند مشتری دارید که مشتریان خوب شما هستند و مرتباً از شما خرید می کنند، همچنین اگر تعدادی محصول دارید. یعنی محصولات شما بیش از یک عدد هستند و مشتریان می توانند از این محصولات استفاده کنند، شما می توانید از روش ماتریس جادویی برای افزایش سریع فروش خود استفاده کنید.

نحوه عملکرد ماتریس جادویی

روش کار به این صورت است: جدولی بکشید که تعداد ردیف های این جدول با تعداد بهترین مشتریان شما برابر باشد.

فرض کنید شما 100 مشتری در کسب و کار خود دارید، اما 10 نفر از مشتریان شما مشتریان بسیار خوب و وفادار شما هستند. بنابراین تعداد ردیف های این جدول را 10 عدد در نظر بگیرید و نام یکی از مشتریان خود را جلوی هر ردیف بنویسید. یعنی شما در واقع نام 10 مشتری برتر خود را جلوی آن 10 خط می نویسید.

در مقابل هر ستون نام یکی از محصولات خود را بنویسید. برای مثال اگر 5 محصول دارید، ستون های این جدول 5 ستون و سطرهای جدول 10 سطر هستند.

با این روش جدول یا ماتریسی به دست می آید که مشتریان خوب و محصولات شما در آن ثبت شده اند. قدم بعدی شما این است که بفهمید کدام یک از این مشتریان خوب قبلاً محصولات شما را خریده اند و کدام یک را نخریده اند.

شاید شما یک سیستم CRM یا یک سیستم حسابداری دقیق نداشته باشید و نتوانید پیدا کنید که هر مشتری کدام محصول را خریداری کرده است. اما از آنجایی که تعداد مشتریان بسیار خوب شما کم است، می توانید با هر یک از آنها تماس بگیرید و با هر کدام بررسی کنید که چه محصولاتی تهیه کرده اند و جلوی همه کسانی که خرید کرده اند، علامت بزنید.

با انجام این کار و علامت گذاری محل تلاقی نام مشتری و نام محصول، در واقع بخشی از خانه های این ماتریس پر می شود و بخشی از آن خالی می ماند.

ساده ترین و سریع ترین راه برای افزایش فروش این است که بعد از پر کردن این جدول ببینید کدام خانه ها خالی است. حتی یک پیشنهاد ویژه برای هر مشتری خاص پیدا کنید و این پیشنهادات ویژه را می توان از طریق تماس های تلفنی مستقیم، پیام های متنی یا ایمیل با مشتریان در میان گذاشت. با این کار می توانید در کمترین زمان ممکن فروش ویژه بسیار خوبی داشته باشید.

در بازاریابی، همیشه به یاد داشته باشید که بهترین مشتریان ما معمولاً ساده ترین و راحت ترین بازار هدف برای فروش های تکراری هستند. اگر قبلاً چندین بار از ما خرید کرده‌اند، خرید بعدی برایشان راحت‌تر است.

نتیجه

بنابراین با این روش کاری می‌کنید که همه مشتریان خوب شما تمام محصولات مرتبط با خود را داشته باشند و اگر هنوز محصولی را خریداری نکرده‌اند، آن را دریافت کنند.

البته بهتر است تماس نگیرید و نگویید یکی از 5 محصول ما را نخریدید، بهتر است این مشکل را در قالب یک پیشنهاد ویژه یا فروش ویژه به آنها ارائه دهید. مثلا یک اس ام اس بفرستید و بگویید چون 4 محصول از 5 محصول ما را خریداری کردید، به عنوان پیشنهاد ویژه، پنجمین محصول را با درصد تخفیف یا ارسال رایگان و … به شما پیشنهاد می کنیم.

بنابراین روش ماتریس جادویی به این صورت است که یک جدول می کشیم و جلوی هر ردیف نام یکی از بهترین مشتریان خود را می نویسیم و در مقابل هر ستون نام یکی از محصولات خود را می نویسیم، سپس بررسی می کنیم که مشتریان کدام محصولات را خریده اند. . در نهایت سعی می کنیم جدول را با فروش ویژه خانه های خالی پر کنیم.

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 27

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *