زمان مطالعه: 5 دقایق

پیش بینی آینده متاورس هیچ، تصور مردم از آینده خود نیز دائما در حال تغییر است. همین چند سال پیش، طفره رفتن از ترافیک با خودروهای پرنده، نشانه روزهای خوب پیش رو بود. اما بحران‌های پی در پی، دشواری‌های زندگی و تهدیدهایی مانند تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود که نه تنها از ترافیک، بلکه به طور کلی از دنیای واقعی فرار کنیم.

این وضعیت با گسترش فناوری های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) همزمان شد. تصویر فعلی آینده بشریت مردی غمگین در اتاقی باریک و تاریک با عینک واقعیت مجازی بر روی صورتش است که در دنیایی غیرواقعی گرم می شود.

بعد از اینکه زاکربرگ شروع به صحبت در مورد دنیای مجازی به نام متاورس کرد، شاهد گسترش این ایده بودیم. اما آیا واقعاً فردا چنین چیزی وجود دارد؟ برخی از کارشناسان به متاورژن خوشبین هستند و آن را سرزمینی پر از فرصت برای بهبود دنیای واقعی می دانند.

برخی آن را دیستوپیایی و محصول تخیل شرکت های بزرگ می نامند، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند آینده متاورس مانند اتومبیل های پرنده است، فراموش می کند و به سطل زباله ایده های شکست خورده می پیوندد.

در این مقاله از مجله بوکاپو، به موقعیت فعلی و راه پیش روی متاورس خواهیم پرداخت. با ما بمان.

متاورژن چیست؟

یک اکوسیستم مجازی، سه بعدی و به هم پیوسته در بستر اینترنت که به کاربران اجازه می دهد تا زندگی را به گونه ای متفاوت از دنیای بیرون تجربه کنند. دسترسی به این محیط از طریق فناوری هایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی (MR) امکان پذیر است.

اگرچه نام آن اخیراً رایج شده است، اما مفهوم جدیدی نیست. اصطلاح متاورس برای اولین بار در سال 1992 در رمان علمی تخیلی سفید برفی به کار رفت، اما مفهوم دنیای مجازی حتی قبل از آن در ذهن خلاق در حال شکل گیری بود.

در سال 2021 فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد و اعلام کرد که سرمایه گذاری زیادی در این زمینه خواهد داشت. دیری نگذشت که دیگر غول های فناوری از جمله گوگل، کوالکام و انویدیا به جمع علاقه مندان دنیای مجازی جدید پیوستند.

توجه داشته باشید که متاورس را نمی توان محصول خاصی دانست، بلکه مانند اینترنت یا کامپیوتر بستری برای ارائه خدمات مختلف از طریق ابزارهای مختلف است. شرکت های مختلف از اصطلاح متاورس برای محیط های مختلف وب استفاده می کنند، از بازی های آنلاین مانند Fortnite و Roblox گرفته تا فضاهای آموزشی و محیط های کاری مانند Microsoft’s Mesh.

برای درک بهتر این فناوری، می توانید خلاصه کتابچه راهنمای Metaverse Bokapo را مطالعه کنید.

خلاصه راهنمای Metaverse

متاورس چگونه جهان ما را متحول خواهد کرد؟

هریسون تری (QuHarrison Terry)

در 23 دقیقه بخوانید

پیش بینی مسیر آینده متاوره

سوال مهم این است: تکلیف متاورس چیست؟ آیا می توان به جهانی بودن آن امیدوار بود یا باید با دیگر ایده های شکست خورده و داستان های علمی تخیلی باقی بماند؟ برای پاسخ به این سوال، باید با چرخه فناوری گارتنر آشنا شویم.

چرخه تبلیغات

این چرخه شامل پنج مرحله است: ظهور فناوری، اوج انتظارات، کاهش ناامیدی، افزایش روشنگری و سطح سودآوری.

هنگامی که یک فناوری بالقوه توجه رسانه ها را به خود جلب کند، محرک ظهور ایجاد می شود. در این مرحله هنوز محصول تجاری موجود نیست.

مرحله اوج انتظار زمانی است که داستان های متعددی از کاربرد معجزه آسای فناوری به گوش عموم می رسد. اینجاست که خوش بینی نسبت به آینده فناوری به بالاترین حد ممکن می رسد. تعداد محدودی از شرکت ها نیز این کار را انجام می دهند.

در مرحله بعدی که شیب سرخوردگی است، خرابی های متعدد منجر به ناامیدی گسترده از قابلیت استفاده محصول می شود. بودجه تنها در صورتی ادامه خواهد یافت که تولیدکنندگان به بهبود محصول و رفع مشکلات ادامه دهند.

سپس نوبت به روشنگری می رسد. مزایای عملی فناوری به طور فزاینده ای شناخته می شود. محصولات نسل دوم و سوم در حال تهیه است و شرکت های بیشتری برای سرمایه گذاری در آن تمایل نشان می دهند.

در نهایت وارد سطح بازده می شویم. این محصول به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و معیارهای واضح تری برای سنجش کیفیت آن به دست می آید.

ما در مورد ظهور و ظهور متاورژن صحبت کردیم. زمانی که مارک زاکربرگ نام شرکت خود را به Meta تغییر داد، ما وارد اوج انتظار شدیم. همه در مورد آینده متاورس و تغییر عظیمی که در جهان به ارمغان می آورد صحبت می کردند. اما مدتی است که کمتر خبری از آن منتشر شده است…



مطالعه پیشنهادی: متاورس چیست و چگونه وارد آن می شوید؟

کجای کار هستیم و به کجا می رویم؟

متاورس در حال حاضر در مرحله گذار از اوج انتظار به شیب ناامیدی است. بسیاری از رویاها به حقیقت پیوسته اند و ما هنوز افراد کمی را می یابیم که تجهیزات VR در خانه یا محل کار داشته باشند.

با این حال، این بدان معنا نیست که متاورس شکست خورده است. سرمایه گذاری های هنگفت برخی از بزرگترین شرکت ها در حوزه فناوری نیز نشان می دهد که در هر صورت باید به آینده متاورس امیدوار بود، هرچند ممکن است سال ها تا رسیدن به دوران رشد و سودآوری فاصله داشته باشیم.

هوش مصنوعی یکی دیگر از فناوری های جدید است که می تواند کسب و کار شما را متحول کند. در مقاله ای دیگر به بررسی استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه پرداختیم.

منطق اقتصادی و تعامل، شرایط بقای متاورژن

به اینترنت پانزده سال پیش فکر کنید. دنیایی عجیب از سرگرمی و هنر که فعالیت های کاری در آن کمک چندانی نمی کرد. به نظر می رسد متاورز همان مسیر را طی خواهد کرد و به زودی روش کار ما را تغییر خواهد داد.

عدم وجود قوانین دست و پا گیر از دنیای بیرون، فرصتی بی نظیر به فعالان و شرکت های خلاق و انعطاف پذیر می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از غول‌های دنیای اقتصاد، حتی شرکت‌های خارج از دنیای فناوری مانند مک‌دونالدز و نایک، از قبل به این حوزه توجه کرده‌اند.

اقتصاد در metaverse به شدت غیرمتمرکز خواهد بود. بازیگران بزرگ نمی توانند مانند گذشته بازار را کنترل کنند و مالکیت بیشتر شکل فردی و خصوصی به خود می گیرد. شبکه مالی غیرمتمرکز (DeFi) به کاربران اجازه می دهد تا قوانین خود را برای تراکنش ها تنظیم کنند.

گزینه‌های تامین مالی متنوع‌تر، این سیستم را هدفمند و ارزان‌تر و برای همه کاربران پردرآمد جذاب‌تر می‌کند.

دارایی های دیجیتال، از جمله NFT، احتمالاً مفاهیمی هستند که با شنیدن کلمات متاورز و اقتصاد بلافاصله به ذهن خطور می کنند. مدت زیادی از معرفی آنها نمی گذرد. به همین دلیل طبیعی است که بسیاری از ایده ها با شکست مواجه شوند.

اما پس از مدتی، برندگان اصلی ظاهر خواهند شد. انتظار می رود بازار NFT از دنیای هنر و سرگرمی فاصله بگیرد و نقش عملی تری در دنیای اقتصاد ایفا کند.

تمام نکات فوق تا زمانی که فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به‌اندازه کافی توسعه یافته و در دسترس عموم قرار نگیرند، محقق می‌شوند.

این ابزارها دروازه ورود کاربران به دنیای متاورس هستند. برای اینکه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جای خود را در زندگی روزمره مردم باز کند، علاوه بر افزایش کارایی و کاهش هزینه دستگاه ها، باید قابلیت همکاری بین سیستم عامل ها و ابزارهای مرتبط با این فناوری را به میزان قابل توجهی ارتقا دهیم.

دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از نظر دامنه کاربرد و سهولت استفاده از گوشی‌های هوشمند بسیار عقب‌تر هستند. رسیدن به این سطح می تواند نقش مهمی در آینده متاورس داشته باشد.

آخرین کلمه

عوامل زیادی در موفقیت یا شکست یک فناوری جدید نقش دارند. آینده متاورس با تمام پتانسیل هایش از این قاعده مستثنی نیست.

به نظر می رسد که این فناوری به اندازه اختراعاتی مانند گوشی های هوشمند انقلابی نیست.

ممکن است سال ها تا رسیدن به آن نقطه فاصله داشته باشیم. با این حال، شکی نیست که با صرف زمان کافی و ایجاد تدریجی تغییرات لازم، این فناوری به جایگاه مورد نظر خود خواهد رسید.

سوالات متداول


آیا آینده برای متاورس روشن است یا خیر؟

بر اساس چرخه هایپ گارتنر، متاورس وارد مرحله ای به نام Descent of Disillusionment شده است. به نظر می رسد با گذشت زمان و پیشرفت فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بار دیگر شاهد ظهور این دنیا باشیم.


بهترین منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد متاورس چیست؟

کتاب راهنمای Metaverse توسط هریسون تری، مفاهیم اولیه این حوزه (از توکن های غیرقابل جایگزین تا آواتارها) را به زبانی ساده شرح می دهد و شما را با امکانات تجاری متاورس آشنا می کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *