با توجه به گسترش اینترنت و نفوذ آن در همه جوانب زندگی ما و فعالیت بیشتر کسب و کارها در دنیای آنلاین، ثبت کسب و کار در گوگل مپ یک نیاز اساسی و حیاتی است. اگر شما هم می‌خواهید با ثبت مکان در گوگل مپ مشتریان خود را افزایش دهید، این مقاله را تا انتها همراهی کنید. گوگل مپ یکی از ابزارهای رایگان و محبوب گوگل است که به کاربران اجازه می‌دهد علاوه بر پیدا کردن مسیرها و مکان‌های مختلف، با ثبت مکان در گوگل مپ بتوانند اطلاعات کسب و کار خود را به راحتی به مشتریان منتقل کنند.

بسیاری از کاربران و مشتریان ما درباره نحوه ثبت مکان کسب و کار خود در نقشه گوگل سؤالات پایه‌ای دارند که شامل موارد رو به رو هستند. چه راهی برای ثبت مکان شرکت در نقشه گوگل وجود دارد؟ چگونه می‌توان مکانی که در گوگل مپ ثبت شده است را تغییر داد؟ آیا ثبت آدرس سایت در سئو تأثیرگذار است؟ مکان کسب و کاری که در نقشه گوگل ثبت شده است برای همیشه باقی می‌ماند یا قابل حذف است؟ آیا امکان حذف مکان ثبت شده در گوگل مپ وجود دارد؟ در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به تمام این سؤالات پاسخ دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید حتماً تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

نگاهی به نقش گوگل در حمایت از کسب و کارها

گوگل برای حمایت و رشد کسب و کارهای متنوع در جهان خدمات و برنامه‌های رایگان متعددی مانند گوگل مپ، موتور جستجو، تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان وب‌سایت (گوگل آنالیتیکس)، کسب و کار من و… را ارائه می‌کند. با آشنایی و بهره گیری از خدمات گوگل می‌توانید فرایند اجرایی استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را بهینه سازی کنید. به علت تحریم‌های آمریکا در زمینه تجارت، کاربران ایرانی برای بهره‌مندی از بسیاری از این خدمات از جمله Google My Business یا همان کسب و کار من با مشکل مواجه هستند.

به دلیل اینکه سرویس Google My Business در دسترس نیست، حتی اگر از ویژگی تغییر آی پی هم بهره ببرید، باز هم شما نمی‌توانید گزینه ایران را در لیست کشورهایی که به شما نمایش می‌دهد برای ثبت مکان در نقشه گوگل بینید. ما یک روش خلاقانه را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به سرویس Google My Business، به صورت کاملاً رایگان موقعیت کسب و کار و شرکت خود را در گوگل مپ ثبت کنید.

بررسی اهمیت ثبت کسب و کار در گوگل مپ

گوگل به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ از حدود 2 سال پیش نتایج جستجو را بر اساس مکان کاربر نشان می‌دهد. به این معنا که اگر شما در شهر شیراز به دنبال کسب و کاری باشید مثلاً گل فروشی گوگل بیشترین تمایل را به نمایش مغازه‌های گل فروشی در شیراز دارد. همچنین بر اساس اعتبار کسب و کار در گوگل مپ پیشنهاداتی را به شما معرفی می‌کند که منجر به ایجاد مفهوم سئو محلی یا Local SEO شده است. این بدان معناست که حتی بدون داشتن سایت هم می‌توانید در قسمت گوگل مپ و در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید که برای این کار باید مکان کسب و کار خود را در گوگل مپ ثبت کنید.

با این کار، شهرت و ارزش کار آنلاین و اینترنتی شما بالاتر می‌رود. همین‌طور اگر سایت داشته باشید، سئو و اعتبار سایتتان را بهبود می‌بخشد. قبلاً برای کاربران ایرانی گوگل مپ میکر Google Map Maker یک سرویس بود که اجازه می‌داد کسب و کارها را به صورت دستی ثبت کنند. اما این سرویس گوگل در 31 مارچ 2017 برای همیشه از کار افتاد و بعضی از فعالیت‌های آن با نقشه گوگل یا همان Google Map ادغام شد. خبر خوب این که با نقشه گوگل Google Map شما می‌توانید کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنید. این کار خیلی راحت است و کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. شما همچنین می‌توانید از برنامه Google Map موبایل استفاده کنید که آموزش آن مثل آموزشی که در پایین قرار دارد است.

 اطلاعاتی که برای ثبت کسب و کار خود در گوگل مپ نیاز دارید

پیش از آنکه آموزش ثبت مکان کسب و کار در گوگل مپ را آغاز کنیم، باید از اطلاعاتی که برای ثبت مکان در گوگل مپ لازم است، آگاه شوید. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت مکان در گوگل برابر با موقعیت جغرافیایی دقیق، آدرس کامل، نام مکان به فارسی و انگلیسی، دسته بندی شغلی، شماره تماس ثابت یا همراه، روز و ساعات فعالیت، آدرس وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام و در آخر عکس از محل کار می‌باشد.

  1. گام اول

به وب‌سایت Google.com بروید و به حساب Gmail خود وارد شوید. اگر حساب جی‌میل ندارید، باید یک حساب جدید ایجاد کنید.

  1. گام دوم برای ثبت کسب و کار در گوگل مپ

برای ثبت آدرس کسب و کار خود، ابتدا به برنامه گوگل مپ (Google Map) مراجعه کنید. مهم است که زبان گوگل مپ شما روی فارسی تنظیم شده باشد، چون در زبان انگلیسی، امکان ثبت آدرس در برخی از شهرهای ایران وجود ندارد. پس از باز کردن نقشه، در گوشه سمت چپ صفحه، قسمت جستجو را می‌بینید. شهر و خیابان اصلی که محل کسب و کار شما در آن قرار دارد را تایپ کرده و جستجو کنید. به عنوان مثال تهران، خیابان ولیعصر را وارد کنید.

  1. گام سوم

با زدن دکمه منو، منو را باز کنید. به پایین منو بروید و بر روی گزینه Add a Missing Place (یک مکان جا افتاده را اضافه کنید) کلیک کنید.

  1. گام چهارم برای ثبت کسب و کار در گوگل مپ

این مرحله از ثبت مکان در گوگل دشوارترین قسمت است، شما باید نقشه را به‌اندازه‌ای بزرگ کنید که محل شرکت و یا کسب و کارتان کاملاً روشن و مشخص باشد. و با ماوس روی نشانگر قرمز کلیک کنید و نگه دارید و آن را به جای دیگری ببرید. نشانگر قرمز را به جایی که شرکت یا کسب و کارتان واقع شده است منتقل کنید. با این کار گوگل خود به خود آدرس را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که آدرسی که گوگل بر اساس جایی که شما نشانگر را منتقل کرده‌اید نمایش می‌دهد را تغییر ندهید.

  1. گام پنجم

اطلاعات خود را بر اساس تصویر راهنما وارد نمایید.

  • نام: در این قسمت نام شرکت یا کسب و کار خود را ثبت نمایید.
  • دسته بندی کسب و کار: گروهی که کسب و کار شما به آن نزدیک است را به زبان انگلیسی پیدا کنید. و یکی از آنها را انتخاب نمایید (توجه داشته باشید که فقط می‌توانید یک حوزه را انتخاب کنید.) برای مثال اگر حوزه فعالیت شما تعمیرات خودرو است در بخش دسته بندی‌ها باید Auto Repair را وارد نمایید.
  • شماره تماس: در بخش شماره تماس فقط می‌توان یک شماره را ثبت کرد که می‌تواند شماره ثابت یا شماره موبایل باشد. هنگام ثبت شماره تماس حتماً باید کد شهر یا کشور را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال +989216534879 . به دلیل محدودیت‌هایی که گوگل برای کاربران ایرانی قائل است، مراقب باشید شماره تماس خود را درست وارد کنید. چون اگر بعد از ثبت نهایی آدرس محل کسب و کار در نقشه گوگل، خواستید شماره تماس را تغییر دهید، احتمال زیادی دارد که گوگل آن را تأیید نکند.
  • آدرس سایت: در این بخش فقط می‌توانید یک لینک را وارد کنید، پس اگر وب‌سایت دارید آن را در اینجا بنویسید. اگر وب‌سایت ندارید، ثبت آدرس اینستاگرام ممکن است مفید باشد.
  • روز و ساعت کاری: در این قسمت باید روزها و ساعت‌های کاری خود را مشخص کنید. برای مثال از شنبه تا پنجشنبه / از ساعت 9 صبح تا 5 عصر.
  • عکس: اگر دوست دارید می‌توانید سه تا چهار عکس از محل کسب و کار خود را برای نشان دادن به مخاطبان و نمایش در هنگام جستجو قرار دهید.

پس از وارد کردن صحیح اطلاعات، روی دکمه ارسال یا Send کلیک کنید تا ثبت شود.

چگونه وضعیت تأیید ثبت مکان در گوگل را بررسی کنیم؟

  1. گام اول وضعیت ثبت کسب و کار در گوگل مپ

زمانی که مکان کسب و کار خود را در گوگل ثبت نمودید، به منوی سمت چپ گوگل مپ Google Map مراجعه کنید.

  1. گام دوم

بعد از آن، در منو گوگل مپ، روی قسمت Your Contributions (مشارکت‌های شما) ضربه بزنید.

  1. مرحله نهایی وضعیت ثبت کسب و کار در گوگل مپ

با ورود به Your Contributions ، چند گزینه مختلف برای انتخاب دارید. روی گزینه Edits به معنی ویرایش‌ها کلیک کنید و لیست تغییراتی را که توسط شما به عنوان کاربر در گوگل مپ انجام شده است، مشاهده کنید. در هر قسمت نام کسب و کار یا نقطه ثبت شده، آدرس آن، نوع تغییر و وضعیت تغییر را مشاهده می‌کنید. گوگل مپ در این قسمت سه وضعیت مختلف را ممکن است برای شما نمایش دهد. اولین وضعیت در حال انتظار یا Pending ،دومین وضعیت تأیید شده و یا  Approved و در آخر وضعیت اعمال نشده و یا Not Applied برای شما قابل دیدن است.

اطلاعات مهم

با تکمیل فرم ثبت مکان، محل کسب و کار شما حداکثر تا 24 ساعت بعد در نقشه گوگل مپ نمایش داده می‌شود. اما برای ثبت نهایی مکان در نقشه گوگل دو مرحله را باید طی کنید:

  • مرحله in Review: در این مرحله گوگل مکان شما را در حال بازبینی یا در حال تأیید قرار می‌دهد و بررسی می‌کند. (گوگل از طریق ایمیل به شما از این مراحل خبر می‌دهد.)
  • مرحله Published: اگر مکان شما به این مرحله رسید یعنی شما فرایند ثبت مکان در گوگل را به خوبی انجام داده‌اید و مکان کسب و کار شما در نقشه گوگل منتشر شده است. برای دریافت تأیید نهایی برای نمایش مکان در نقشه گوگل مپ معمولاً 30 تا 60 روز زمان لازم است ولی اگر اکانت جی‌میل شما اعتبار لازم از گوگل را دارد، این زمان کوتاه‌تر خواهد شد.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. در نظر داشته باشید که قبل از اینکه بخواهید تجارت و یا کسب و کار خود را در نقشه گوگل نشان دهید. باید چند نکته و محدودیت را در نظر داشته باشید. نکته اول این است که شما نیاز دارید که یک آدرس فیزیکی برای تجارت خود داشته باشید تا بتوانید آن را در Google Places ثبت کنید. اگر شما چندین آدرس دارید، می‌توانید هر یک را به صورت جداگانه ثبت کنید.

برای کسانی که در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند و یا سایر حرفه‌هایی که در منزل انجام می‌شود، می‌توانید از آدرس منزل خود استفاده کنید و آن را برای عموم با انتخاب آن به عنوان منطقه خدمات مخفی نگه دارید. همچنان باید یک آدرس فیزیکی وارد کنید، اما لازم نیست که به صورت عمومی نمایش داده شود. به نظر شما ثبت کسب و کار در گوگل مپ چه مزیت‌های دیگری را می‌تواند برای کسب و کار شما داشته باشد؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *