آموزش سئو به یادگیری و استفاده از تکنیک‌ها، ابزارها و استراتژی‌هایی اشاره دارد که بهبود رتبه و نمایش وب‌سایت یا صفحه وب در نتایج موتورهای جستجوی اینترنتی (مانند گوگل) را هدف دارد. سئو می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان ترافیک وب‌سایت شما، و در نهایت موفقیت آنلاین کسب‌وکار شما داشته باشد.

در دوره آموزش سئو، قرار است با مفاهیم اساسی زیر آشنا شوید مانند:

  • کلمات کلیدی
  • محتوا با کیفیت
  • لینک‌سازی
  • تجربه کاربری
  • آنالیز و ابزارها

آموزش سئو به عنوان یک حوزه پویا و متغیر، همیشه در حال ارتقا و پیشرفت است. بنابراین، دنبال کردن منابع آموزشی معتبر و به‌روز و آزمایش و خطا در عملیات سئو، برای یادگیری بهتر و به‌روز موضوع بسیار مفید است.بنابراین اگر شماهم جزو آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید از طریق مدیریت سئو به درآمد برسید، خواندن این مقاله در دانشگاه کسب و کار را به شما پیشنهاد می‌کنم. زیرا قرار است شما را با صفر تا ۱۰۰ آموزش سئو آشنا کنم.

در ابتدا باید گفت که سئو چیست

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، یک فرآیند مستمر است که به بهبود وب‌سایت در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌پردازد. به عبارت دیگر، سئو عملیات بهینه‌سازی دائمی وب‌سایت است تا رتبه آن در نتایج جستجو بهبود یابد.

اگر سئو را به طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این فرآیند تنها به بهینه‌سازی وب‌سایت محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر، سئو با دیگر جنبه‌های بازاریابی دیجیتال نیز همخوانی دارد. این اجزا شامل:

  • بازاریابی محتوا
  • روابط عمومی
  • ساخت و تقویت نام تجاری یا برند
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل
  • کدنویسی و توسعه وب
  • طراحی محتوا
  • تجربه کاربری (UX)
  • و دیگر عوامل متعدد

بطور خلاصه، سایت‌هایی که در نتایج جستجوی گوگل به عملکرد برتری دست پیدا می‌کنند، صرفا به دلیل سئو مناسب نیستند. آنها به طور کلی در زمینه بازاریابی دیجیتال عملکرد برجسته‌ای دارند.

مراحل قدم به قدم آموزش سئو

توسعه فردی در حوزه سئو نیاز به تعادل منطقی میان دانش و تجربه دارد. در این مسیر، می‌توانید از پنج مرحله اصلی استفاده کنید:

در ابتدا، تمرکز بر روی شناخت مفاهیم و آشنایی با اصطلاحات داشته باشید. این مرحله نیاز به 1 تا 2 ماه زمان دارد.

برای یادگیری بهتر، باید فضایی برای آزمون و خطا داشته باشید. راه‌اندازی یک سایت شخصی فضای مناسبی برای کسب تجربه فراهم می‌کند. این مرحله نیاز به 2 تا 6 ماه زمان دارد.

در این مرحله با انبوهی از سوالات و ابهامات مواجه می‌شوید. شرکت در یک دوره آموزشی جامع معمولا به 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد تا پس از آن بتوانید به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید.

زمان آن رسیده که آموخته‌های خود را در پروژه واقعی پیاده‌سازی کنید و از آن کسب درآمد داشته باشید. این مرحله برای شروع دوران حرفه‌ای شما می‌باشد.

  • تحلیل و تصمیم‌گیری:

در سومین سال فعالیت حرفه‌ای، با تحلیل تجربیات قبلی، می‌توانید تصمیم‌های جدیدی بگیرید که پیش از این امکان پذیر نبوده‌اند و دانشی که پس از سالها کسب کردید می‌تواند در کسب درآمد دلاری به شما کمک کند.

این مراحل به شما امکان می‌دهند تا با توازنی مناسب از دانش و تجربه، در حوزه سئو پیشرفت کنید.

چگونه کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کنیم؟

شناخت دقیق از نیازهای مخاطب و اهداف کسب و کار یکی از مهارت‌های اساسی است که به عنوان یک متخصص سئو باید آن را یاد بگیریم. تحقیق در مورد کلمات کلیدی از اولین قدم‌هایی است که باید برداریم. این کلمات، عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که هر عبارت به تنهایی نمی‌تواند برای کسب و کار ارزشمند باشد.

برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی، باید دقیقا اهداف کسب و کار، هدف کاربران از جستجو و حجم جستجو ماهانه هر کلمه را بشناسیم. این کار به ما کمک می‌کند تا زمان و انرژی خود را بر روی کلماتی متمرکز کنیم که بهترین بازده را دارند.

از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشنهادات گوگل در صفحه جستجو: روش ساده و کاربردی برای شناسایی موضوعات مرتبط و یافتن کلمات کلیدی طولانی.
  • :Keyword Planner ابزاری ارائه شده توسط گوگل که زیرمجموعه Google Ads است و به تحقیق کلمات کلیدی و تخمین میزان جستجوی عبارات کمک می‌کند.
  • :Keyword Tool ابزاری که از اطلاعات Keyword Planner بهره می‌برد و پیشنهادات گسترده‌تری را با توجه به بسترهای مختلف جستجو ارائه می‌دهد.
  • :Kwfinder این ابزار علاوه بر تخمین جستجو و عبارات مرتبط، درجه سختی رقابت در هر کلمه و کلمات کلیدی مهم رقبا را نمایش می‌دهد.
  • سئو سیگنال: این ابزار ایرانی به شناسایی عبارات مرتبط و کلمات کلیدی یک سایت کمک می‌کند، اما برای تخمین جستجوی ماهانه دقت بالایی ندارد.
  • جت سئو: ابزار دیگری ایرانی که اطلاعات متنوعی در زمینه تحقیق کلمات کلیدی ارائه می‌کند.

بازاریابی محتوا چیست؟

پس از انجام تحقیق در زمینه کلمات کلیدی و انتخاب ماهیت صفحات هدف، مرحله بعدی به تولید و انتشار محتوا می‌پردازد.

بازاریابی محتوا به معنای نگارش و منتشر کردن محتوای متنی و تصویری با هدف جلب توجه مخاطبان و جذب مشتریان برای کسب و کار است. لازم به ذکر است که در اینجا ما از محتوا به معنای تنها متن صحبت نمی‌کنیم، بلکه شامل تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی، اینفوگرافی‌ها، کتب، المان‌های بصری و حتی ابزارهای کاربردی می‌شود.

بازاریابی محتوا  نه تنها به تولید محتوا درون سایت محدود نمی‌شود و انتظار کسب نتیجه را دارد، بلکه باید تاکید کنیم که این محتوا باید به دست مخاطبان مرتبط با خود برسد.

برای توزیع محتوا، روش‌های متعددی وجود دارد از جمله بازنشر در شبکه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل و پیامک، تبلیغات اینترنتی و …. یکی از موثرترین و به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای انتشار محتوا، کسب جایگاه در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک است که به آن سئو معروف است.

چگونه بازاریابی محتوا باعث تقویت سئو می‌شود؟

بازاریابی محتوا نقش بسیار مهمی در تقویت سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) دارد و این دو استراتژی به دنبال هدف‌های مشترکی هستند. در زیر نقش بازاریابی محتوا در تقویت سئو را بیشتر بررسی می‌کنیم:

تولید محتوای با کیفیت:

  • بازاریابی محتوا می‌تواند به تولید محتوای با کیفیت و مفید برای مخاطبان بپرداز
  • محتواهای با کیفیت جلب توجه موتورهای جستجو را جلب کرده و به بهبود رتبه در نتایج جستجو کمک می‌کند

استفاده از کلمات کلیدی:

  • بازاریابی محتوا می‌تواند به شناخت کلمات کلیدی مهم در صنعت یا حوزه فعالیت کسب‌وکار کمک کند
  • استفاده از این کلمات کلیدی در محتوا و عناوین بهینه‌سازی سئو را تقویت می‌کند

لینک‌دهی طبیعی:

  • محتوای با کیفیت و ارزشمند معمولاً به جلب لینک‌های خارجی از وب‌سایت‌های دیگر منجر می‌شود
  • لینک‌های باکیفیت از منابع معتبر به بهبود اعتبار و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو کمک می‌کنند

تحریک تعامل کاربر:

  • محتوای جذاب و جذاب باعث افزایش تعامل کاربران با وب‌سایت می‌شود
  • تعامل کاربران، مانند زمان بازدید، نرخ بازگشت و تعداد صفحات بازدید شده، به سئو امتیاز می‌دهد

تولید محتوای به‌روز:

  • بازاریابی محتوا با به‌روز نگه داشتن محتوا با تازه‌ترین اطلاعات و ترند‌ها، موتورهای جستجو را به به‌روز بودن وب‌سایت آگاه می‌کند
  • محتوای به‌روز به عنوان یک عامل مهم در الگوریتم‌های جستجو در نظر گرفته می‌شود

به طور کلی، بازاریابی محتوا با فراهم کردن محتواهای ارزشمند، بهینه‌سازی برای کلمات کلیدی مهم، و ایجاد تعامل با کاربران، به تقویت سئو کمک می‌کند و وب‌سایت را به یک منبع معتبر و با اعتبار تبدیل می‌کند.

نقش نام برند در تقویت سئو

نام برند یک عنصر مهم در تقویت سئو است و می‌تواند تاثیرمستقیمی بر عملکرد وب‌سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. در زیر، نقش نام برند در تقویت سئو را بررسی می‌کنیم:

شناخت‌پذیری و اعتبار برند:

  • نام برند قابل شناسایی و قابل یادآوری برای کاربران می‌باشد
  • یک نام برند قوی باعث افزایش اعتبار و شناخت‌پذیری وب‌سایت در میان مخاطبان و موتورهای جستجو می‌شود

جستجوی برند:

  • کاربران ممکن است به دنبال یک برند خاص بگردند و از جستجوی نام برند در موتورهای جستجو استفاده کنند
  • وجود یک نام برند قوی به تجربه کاربری و اطمینان از محتوای وب‌سایت کمک می‌کند

لینک‌دهی و اعتبار سایت:

  • وجود نام برند در لینک‌ها و ذکر آن در صفحات مختلف وب‌سایت، به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که وب‌سایت یک نهاد معتبر با یک برند شناخته شده است
  • لینک‌های از سایت‌های معتبر به نام برند، اعتبار سایت را افزایش می‌دهند

کلمات کلیدی برند:

  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با نام برند در محتوا و تگ‌ها، به بهینه‌سازی برای جستجوهای مرتبط با برند کمک می‌کند
  • این کلمات کلیدی می‌توانند به رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک کنند

پیشرفت در الگوریتم‌های جستجو:

  • الگوریتم‌های جستجو از عواملی مانند شناخت‌پذیری برند و اعتبار آن برای تعیین رتبه در نتایج جستجو استفاده می‌کنند
  • برندهای قوی‌تر به طور کلی می‌توانند در رتبه‌بندی بهتری در مقایسه با رقبا بهره‌مند شوند

تاثیربر نرخ کلیک:

  • نام برند قوی و جذاب ممکن است باعث افزایش نرخ کلیک در نتایج جستجو شود
  • کاربران با اطمینان بهتری به لینک‌هایی با نام برند مشخص کلیک می‌کنند

بنابراین، نام برند یک عنصر کلیدی در تقویت سئو است که می‌تواند به شناخت‌پذیری، اعتبار، و رتبه‌بندی بهتر وب‌سایت کمک کند.

نقش تجربه کاربری(UX) در تقویت سئو

تجربه کاربری (UX) یک عامل بسیار مهم در تقویت سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) است و تاثیربسزایی بر عملکرد و رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج جستجو دارد. در زیر، نقش تجربه کاربری در تقویت سئو را بررسی می‌کنیم:

کاهش نرخ خروج:

  • یک تجربه کاربری بهتر می‌تواند باعث کاهش نرخ خروج کاربران از صفحه وب‌سایت شود
  • نرخ خروج پایین‌تر نشان از جذابیت و مفید بودن محتوا برای کاربران است که ممکن است به بهبود رتبه در نتایج جستجو کمک کند 

زمان بازدید و زمان بازگشت به نتایج جستجو:

  • اگر کاربران برای مدت زمان طولانی‌تری روی صفحه وب‌سایت بمانند (زمان بازدید) و یا بعد از بازدید از وب‌سایت به نتایج جستجو بازگشت کنند، این موارد نشان از تجربه مثبت کاربری هستند
  • موتورهای جستجو ممکن است این اطلاعات را برای تعیین کیفیت محتوا و مطالب در نظر بگیرند

تعامل با محتوا:

  • یک تجربه کاربری موثر می‌تواند به افزایش تعامل کاربران با محتوا، مثلاً کلیک بر روی لینک‌ها یا مشارکت در نظرسنجی‌ها، منجر شود
  • این تعاملات نشان از جذابیت و ارزش محتوا برای کاربران دارند که ممکن است به بهبود رتبه در نتایج جستجو کمک کنند

سرعت بارگذاری صفحه :

  • سرعت بارگذاری صفحه یکی از عوامل مهم تجربه کاربری است
  • وب‌سایت‌های با سرعت بالا معمولاً جذب ترافیک بیشتری می‌شوند و ممکن است این امر به بهبود رتبه در نتایج جستجو منجر شود

پاسخگویی به دستگاه‌های مختلف:

  • وب‌سایت‌هایی که به طور خوبی به دستگاه‌های مختلف پاسخگو هستند (مثل تلفن همراه یا تبلت)، تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند
  • این مسئله بهبود سئو را در نتایج جستجو تسهیل می‌کند، زیرا گوگل تجربه کاربری در دستگاه‌های مختلف را مهم می‌داند

ارتقا اعتبار وب‌سایت:

  • تجربه کاربری مثبت می‌تواند به ارتقاء اعتبار و اعتماد به وب‌سایت کمک کند
  • اعتبار بالا می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو کمک کند

بنابراین، یک تجربه کاربری بهتر نه تنها برای کاربران مفید است بلکه می‌تواند به بهبود سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو نیز کمک کند.

چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟

گوگل به محتوای کاربردی و دست اول اهمیت زیادی می‌دهد، اما در عین حال، سایت‌های زیادی وجود دارند که با ارائه چنین محتوایی همچنان موفق به کسب جایگاه مناسب در نتایج جستجو نمی‌شوند.

برای داشتن شانس در کسب رتبه در گوگل، باید با اصول و استانداردهای سئو آشنا شویم و هنگام نگارش محتوا، این اصول را رعایت کنیم.

بعضی از نکات مهم در بازاریابی محتوا و سئو داخلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. داشتن یک سنجش مشخص و قابل اندازه‌گیری برای موفقیت در بازاریابی محتوا.
  2. شناخت دقیق از مخاطب و هدف او هنگام جستجو.
  3. درک سفر مشتری و میزان آمادگی او برای انتخاب و خرید هنگام جستجو.
  4. پاسخ‌گویی به سوالات اساسی و مهم کاربر.
  5. نگارش محتوای عمیق و کاربردی و اجتناب از نگاه سطحی و کلی.
  6. پیاده‌سازی مدل پیلار کلاستر و ایجاد ارتباط معنایی میان صفحات سایت.
  7. بازبینی و بهینه‌سازی مستمر محتوا با توجه به داده‌های آماری و تحلیلی از رفتار کاربر.
  8. توزیع محتوا در سایر مسیرهای ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی و ایمیل.
  9. شخصی‌سازی محتوا بر اساس پرسونا و ادبیات مخاطب.
  10. انتشار تحقیقات و تجربیات شخصی که در هیچ جای دیگری در اینترنت یافت نمی‌شود.
  11. به کارگیری فرمت‌های متنوع مانند تصویر، ویدیو و اینفوگرافی در تولید محتوا و انتقال پیام به مخاطب.
  12. توجه به تجربه کاربر در حین مطالعه و رعایت موارد نگارشی و استانداردهای بصری در ارائه محتوا.
  13. انتخاب عنوان و توضیحات مناسب برای نمایش در نتایج جستجو.
  14. لینک‌سازی داخلی میان صفحات مرتبط و ارائه مسیر مناسب برای ادامه مطالعه.

چرا باید به آموزش سئو بپردازیم؟

هدف اصلی و اهمیت آموزش سئو امروزه در این دسته از مهارت‌ها به خوبی قابل ادراک است: افزایش محبوبیت، برقراری اعتبار برند (برندسازی) و به دست آوردن فروش یا درآمد از طریق فضای مجازی. زیرا تعداد کاربران اینترنت به بیش از 5.18 میلیارد نفر، معادل با 64.4 درصد از کل جمعیت جهان رسیده است (بر اساس آمار سال 2023). این نمایانگر افزایش بیش از دو برابری تعداد کاربران فضای مجازی در یک دهه گذشته است. افزایش این گسترش همراه با افزایش فروش اینترنتی از 1.33 میلیارد دلار به 6.5 برابر این رقم، نشان دهنده رشد چشمگیر فضای مجازی است که به نظر می‌رسد ادامه دارد.

از این رو، آموزش سئو به شما این امکان را می‌دهد تا از این رشد بزرگ بهره‌مند شوید و در فضای مجازی حضور قوی داشته باشید. اگر با اصول سئو آشنا باشید و توانایی بهینه‌سازی وب‌سایت خود را داشته باشید، این مهارت شما را توانمند می‌کند تا در زمینه فروش و کسب درآمد در هر نقطه‌ای از جهان موفق باشید.

علاوه بر این، آموزش کسب درآمد از سئو نقش اساسی در ارتقا مهارت‌ها و فرصت‌های فرد ایفا می‌کند. این آموزش می‌تواند درباره‌ی راه‌ها و فرصت‌های مختلفی که بر اساس توانمندی‌های فرد ممکن است ایجاد شود، آگاهی دهد. از جمله تبدیل شدن به یک متخصص سئو برای ارائه خدمات بهینه‌سازی آنلاین یا افزایش درآمد و فروش از طریق بهینه‌سازی سایت‌های فروشگاهی، شرکتی و برندسازی آنها. این فرصت‌ها می‌تواند به صورت پروژه‌ای، سهیم شدن در سود فروش یا ارائه خدمات مشاوره سئو قابل استفاده باشد.

نقش سئو در  افزایش ترافیک سایت

ترافیکی که از گوگل به وب‌سایت شما وارد می‌شود، با ویژگی‌های خاصی که به این موتور جستجو اختصاص دارد، مشخص می‌شود:

  • حجم بالا: این نوع ترافیک از گوگل به وب‌سایت شما حجم قابل توجهی دارد؛ به عبارت دیگر، تعداد زیادی کاربر از این موتور جستجو به سایت شما هدایت می‌شوند.
  • پایدار و دائمی: ترافیک ارسالی از گوگل به وب‌سایت شما به صورت پایدار و دائمی است، یعنی نه تنها در مدت زمان کوتاه، بلکه به صورت پیوسته برقرار می‌ماند.
  • نرخ تبدیل بالا: این نوع ترافیک اغلب با نرخ تبدیل بالا همراه است؛ به این معنا که بازدیدکنندگان به میزان بیشتری به اهداف مشخصی مانند خرید، عضویت، یا تعامل با محتوا دست پیدا می‌کنند.
  • رایگان: ترافیک گوگل به سایت شما به صورت رایگان است، که به عنوان یک مزیت بزرگ در مقایسه با برخی روش‌های تبلیغاتی دیگر مطرح می‌شود.

با توجه به این مشخصه‌ها، اگر قصد افزایش ترافیک وب‌سایت خود را دارید، سئو یک نقش اساسی و مهم دارد. طبق یک مطالعه اخیر، وب‌سایت‌ها حدود 57.8 درصد از کل ترافیک خود را  از گوگل می‌گیرند که می‌توان گفت که گوگل یک منبع اصلی است.

اهمیت آموزش سئو از دید متخصصان سئو

برای درک بهتر اهمیت آموزش سئو، نظرات برخی از متخصصان این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم:

  • برایان دین: یکی از وجوه مهم سئو را در دیدگاه برایان دین، متخصص برجسته سئو و بنیان‌گذار وب‌سایت بکلینکو، می‌توان به چهار نقطه اصلی اشاره کرد. این نقاط شامل هدایت ترافیک مستهدف به سایت، ایجاد اعتماد و اعتبار، افزایش آگاهی از برند، و پیشی گرفتن از رقبا هستند.
  • نیل پاتل: متخصص دیگر سئو و دیجیتال مارکتینگ، نیل پاتل، به اهمیت سئو به عنوان عامل مهمی در جستجوهای ارگانیک اشاره دارد. او معتقد است که سئو می‌تواند در افزایش اعتبار و اعتماد به کسب و کار نقش داشته باشد و به بهبود نرخ تبدیل کمک کند، همچنین مزایای بلندمدتی نیز دارد.
  • جان مولر: جان مولر، تحلیلگر و متخصص سئو گوگل، بر اهمیت سئو برای جلب مشتریان بالقوه تأکید دارد. او بیان می‌کند که سئو نه تنها به کسب و کارها در یافتن مشتریان جدید کمک می‌کند بلکه تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و آنها را در مقابل رقبا پیشتاز نگه می‌دارد. به عبارت دیگر، سئو نقش بسیار حیاتی در استراتژی بازاریابی برای کسب‌ و‌ کارها ایفا می‌کند.

به طور کلی، آموزش سئو و سرمایه‌گذاری در آن، به ویژه برای کسب‌ و‌ کارها، احتمال موفقیت آنلاین آنها را افزایش می‌دهد و به همین دلیل سئو باید به عنوان بخش ضروری از استراتژی بازاریابی در نظر گرفته شود.

آیا تمامی صاحبان کسب و کار آنلاین به آموزش سئو نیاز دارند؟

افزایش فروش و جلب رضایت مشتریان از جمله چالش‌های اصلی صاحبان کسب و کارهاست. آموزش سئو به عنوان گام اساسی می‌تواند در راستای این اهداف کمک مؤثری داشته باشند. برای روشن‌تر شدن این موضوع، با یک مثال آن را توضیح می‌دهم.

تصور کنید دو فروشگاه مشابه محصولات خود را عرضه می‌کنند. حالا فکر کنید مشتری در حال جستجو در گوگل برای این محصول است. کدام فروشگاه می‌تواند بیشترین توجه و رضایت مشتری را جلب می‌کند؟ بدون شک، فروشگاهی که در نتایج سرچ گوگل بهترین رتبه را داشته باشد، ارزش و اعتبار بیشتری در نظر مشتری خواهد داشت.

بنابراین، آموزش سئو از سطح مقدماتی تا پیشرفته به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا علاوه بر جذب مشتریان، اعتبار و ارزش کسب و کار خود را نیز ارتقا دهند. این آموزش‌ها باعث می‌شوند تا افراد به طور بیشتری به سایت شما اعتماد کنند.

از طرف دیگر این سوال  برای صاحبان کسب و کار مطرح می‌شود  که آیا باید خودشان آموزش سئو را بگیرند یا این کار را به متخصصان سئو بسپارند؟ به عنوان یک واقعیت بدیهی، هر فردی دارای مهارت و تخصص منحصر به فرد است و به نیازها و مسائل کسب و کارش آگاه‌تر است. بنابراین، بهترین استراتژی اغلب این است که صاحبان کسب و کار خودشان با گذراندن دوره جامع آموزش سئو، بتوانند بهترین راهکارها را برای موفقیت و پیشرفت کسب و کارشان ایجاد کنند. همچنین در کنار آن باید از یک متخصص سئو برای پیشرفت وبسایت خود کمک بگیرید.

معرفی بخش مقدماتی آموزش سئو 

در بخش مقدماتی آموزش سئو، کاربران با مفاهیم و اصطلاحات اساسی این حوزه آشنا می‌شوند. این اطلاعات عبارتند از:

  • مفهوم سئو : آشنایی با مفهوم کلی سئو به عنوان فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت برای بهبود رتبه و نمایش در نتایج موتورهای جستجو.
  • موتورهای جستجو: شناخت موتورهایی مانند گوگل، بینگ، یا یاهو که وب‌سایت‌ها را جستجو می‌کنند و نتایج را نمایش می‌دهند.
  • کلمات کلیدی: مفهوم و اهمیت کلماتی که کاربران وارد می‌کنند و موتورهای جستجو از آنها برای نمایش نتایج استفاده می‌کنند.
  • لینک ساخت: تکنیک‌ها و راهکارهایی که برای ایجاد لینک‌های به سایت خود از سایت‌های دیگر استفاده می‌شود.
  • صفحات نتایج جستجو: آشنایی با صفحاتی که نتایج جستجو در آنها نمایش داده می‌شود و چگونگی قرارگیری وب‌سایت در این نتایج.
  • روش‌های بهینه‌سازی محتوا: آشنایی با نحوه نوشتن محتوا به طوری که جذاب و مفید برای کاربران و موتورهای جستجو باشد.
  • پیوندهای ورودی: مفهوم و اهمیت پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما ارجاع می‌دهند.
  • اهمیت سرعت بارگیری وب‌سایت: نحوه ارتقا سرعت بارگیری صفحات و تاثیرآن بر تجربه کاربری و سئو.
  • تجربه کاربری: نگاه به چگونگی ایجاد تجربه کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان و اهمیت آن در سئو.
  • ابزارهای سئو: معرفی ابزارهایی که برای انجام تحلیل‌ها و بهینه‌سازی وب‌سایت استفاده می‌شوند، از جمله Google Analytics و Google Search Console .

این اطلاعات ابتدایی کاربران را با مفاهیم اساسی سئو آشنا می‌کنند تا بتوانند در مراحل بعدی به بهبود نمایش وب‌سایت خود در نتایج جستجوی موتورهای جستجو پرداخته و استراتژی‌های بهینه‌سازی را اجرا کنند.

معرفی بخش پیشرفته آموزش سئو 

در بخش پیشرفته آموزش سئو، کاربران با مفاهیم و تکنیک‌های پیشرفته‌تر این حوزه آشنا می‌شوند. این اطلاعات شامل:

  • سئو تکنیکال: آشنایی با جزئیات فنی سئو، از جمله بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت، تجزیه و تحلیل فایل‌هایtxt و sitemap.xml و تنظیمات DNS .
  • ساختار URL و بهینه‌سازی آن: چگونگی ایجاد URLهای بهینه و ساختاردهی صحیح برای بهبود نمایش در نتایج جستجو.
  • مدیریت و بهینه‌سازی لینک‌ها: تکنیک‌ها و استراتژی‌های پیشرفته در مدیریت لینک‌ها به داخل و بیرون از وب‌سایت.
  • سئو موبایلی: بهینه‌سازی وب‌سایت برای تجربه بهتر کاربران در دستگاه‌های همراه.
  • سئو محلی: راهکارها و روش‌های بهینه‌سازی برای وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای محلی.
  • سئو بین‌المللی: استراتژی‌ها و روش‌های بهینه‌سازی برای جلب مخاطبان بین‌المللی.
  • استفاده از :Schema Markup نحوه استفاده از کدهای خاص برای ارائه اطلاعات به موتورهای جستجو.
  • استفاده از :AMPنحوه پیاده‌سازی و استفاده از AMP برای افزایش سرعت بارگیری صفحات موبایل.
  • سئو ویدئو و تصویر: بهینه‌سازی محتواهای چندرسانه‌ای برای نمایش بهتر در نتایج جستجو.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش‌های سئو: استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics برای ارزیابی عملکرد و بهینه‌سازی استراتژی‌های سئو.
  • سئو و امنیت :راهکارها برای حفاظت از وب‌سایت در برابر حملات امنیتی و تاکید بر اهمیت HTTPS .
  • تاثیراجتماعی در سئو: نقش شبکه‌های اجتماعی و افزایش تعاملات اجتماعی در بهبود نمایش در موتورهای جستجو.

این اطلاعات پیشرفته به کاربران امکان می‌دهد تا بهبود و بهینه‌سازی عمیق‌تری در سئو وب‌سایت خود اعمال کنند و با چالش‌ها و فرصت‌های پیچیده‌تر این حوزه آشنا شوند.

معرفی انواع مختلف سئو

تا جایی که اقدامات ما بر اساس استانداردهای گوگل، از جمله تولید محتوای با کیفیت، ارائه تجربه کاربری بهینه و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان باشد، ما در دسته سئو کلاه سفید قرار داریم. در این حالت، اقدامات ما به‌طور کاملا اخلاقی و مطابق با دستورالعمل‌های گوگل صورت می‌گیرد.

برای روشن‌تر شدن این موضوع، یک مثال را در نظر بگیریم: فرض کنید یک محتوای فوق‌العاده جذاب را در وبسایت خود منتشر می‌کنیم. این محتوا ممکن است به عنوان منبع اصلی شناخته شود و وبسایت‌های دیگر به مطلب ما اشاره کنند یا از طریق لینک‌دهی به آن ارجاع دهند. در چنین حالتی، سئو خارجی ما تقویت می‌شود و هماهنگ با استانداردهای گوگل است.

به عنوان مقابل، اگر تلاش کنیم با انتشار رپورتاژ آگهی و لینک‌سازی به این صفحه، جایگاه آن را بهبود دهیم، در واقع از سئو خارجی به عنوان یک تکنیک کلاه سیاه استفاده کرده‌ایم. این اقدامات ممکن است موجب جریمه سایت شود و با دستورالعمل‌های گوگل سازگار نباشد.

همچنین، وجود گروهی به نام سئو کلاه خاکستری نیز ممکن است؛ در شرایطی که اقدامات ما در سئو خارجی، با دستورالعمل‌های گوگل متفاوت باشند اما به نحوی طبیعی به نظر برسند و همچنان موثر باشند، به آن سئو کلاه خاکستری گفته می‌شود.

سئو چه نوع استراتژی دارد؟

پس از انجام تحقیق در زمینه کلمات کلیدی، مرحله بعدی به هدف‌گذاری این کلمات در سایت اختصاص دارد. در این مرحله، باید به چند نکته کلیدی توجه کرد تا بهترین رشد را با کمترین زمان ممکن به دست آوریم:

هدف کاربر از جستجو :

 هر کلمه کلیدی با یک هدف خاص در جستجو متناظر است. به عنوان مثال، کسی که “خرید کفش نایک” را جستجو می‌کند، به دنبال خرید آنلاین یا حداقل اطلاعاتی درباره قیمت محصولات است.

ماهیت صفحه:

 ماهیت هر صفحه بر اساس محتوای ارائه شده در آن تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک صفحه لیست محصولات با اطلاعات قیمت و گزینه‌های خرید ارائه دهد، ماهیت آن به عنوان یک فروشگاه اینترنتی تشخیص داده می‌شود.

یکسان بودن ماهیت صفحه و هدف کاربر :

ساختار سایت و ماهیت هر صفحه باید به گونه‌ای باشد که با هدف کاربر از جستجو هماهنگ باشد؛ در غیر این صورت، احتمال کسب جایگاه مناسب در گوگل کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر به کسی که “خرید کفش نایک” را جستجو کرده، یک مقاله پیشنهاد دهیم، احتمال کاهش جایگاه در گوگل زیاد است.

موضوع و هدف اصلی سایت :

   سایت‌هایی که بر یک موضوع خاص تمرکز دارند، احتمال کسب رتبه بالاتر در گوگل را دارند. در صورت وجود تنوع بیش از حد در موضوعات و محصولات سایت که با موضوع اصلی کسب و کار فاصله داشته باشد، در رقابت با سایت‌های تخصصی شکست خواهیم خورد.

پیلار و کلاستر:

با استفاده از لینک‌سازی داخلی، می‌توانیم صفحاتی که موضوعات مشابه دارند را به هم مرتبط کرده و از این طریق به آن‌ها قدرت و اعتبار بیشتری بدهیم. به عنوان مثال، صفحات مرتبط با کفش‌های مردانه، زنانه، و اسپرت می‌توانند کلاسترهای مهمی برای پیلار اصلی سایت، یعنی خرید کفش، باشند.

کنیبالیزیشن:

به یاد داشته باشید که هر مفهوم و کلمه کلیدی باید یک و تنها یک صفحه هدف در سایت داشته باشد. ایجاد چند صفحه مختلف برای یک موضوع موجب رقابت بین آن‌ها می‌شود و احتمال رسیدن هرکدام به رتبه اول گوگل کاهش می‌یابد.

مواردی که در اینجا بیان شد، بخش کوچکی از فرآیند استراتژی سئو است که باعث کسب بهترین نتایج می‌شود.

منظور از سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی به مجموعه فعالیت‌هایی اشاره دارد که در خارج از وب‌سایت خود انجام می‌دهیم و تاثیرگذار بر روی سئو و جایگاه ما در نتایج جستجوها است. این اقدامات ممکن است شامل گسترده‌ای از فعالیت‌ها باشد، اما به طور عمده با فرآیند لینک‌سازی و انواع آن معروف است.

تاکنون، الگوریتم‌های متعدد و اسناد متنوعی توسط گوگل منتشر شده‌اند تا از سواستفاده متخصصان سئو از لینک‌سازی خارجی و تاثیرآن بر رتبه‌بندی جلوگیری شود. این موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد لینک‌سازی و سئو خارجی را به عنوان یک روش کلاه‌سیاه در نظر بگیرند، حال آنکه این اعتقاد صحیح نیست.

یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل برای رتبه‌بندی صفحات، سیستم E-E-A-T است که شامل مفاهیم تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد است. برای تشخیص هرکدام از این عوامل، گوگل از روش‌های متعددی استفاده می‌کند که بسیاری از آنها خارج از وب‌سایت ما صورت می‌گیرد. فعالیت‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های انتشار ویدیو، بهینه‌سازی سئو محلی و دیگر اقدامات مشابه می‌توانند به طور مستقیم بر اعتبار و اعتماد ما تاثیربگذارند و در نهایت منجر به بهبود رتبه در نتایج جستجو گوگل شوند.

سئوی خارجی شامل چه مواردی است؟

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی:

 درباره تاثیرنشانه‌های اجتماعی بر بهبود سئو یک وب‌سایت، اختلافات نظری وجود دارد. اما همگی می‌دانیم که هر اقدامی که میتواند آگاهی کاربران از برند و محصولات ارائه شده را افزایش دهد، تاثیرگذار به صورت مستقیم بر فروش و به صورت غیرمستقیم بر سئو می‌باشد. تاثیرگذاری نشانه‌های اجتماعی به سرعت از حد آگاهی فراتر رفته و در صورتی که فعالیت مداوم در یک جامعه مخاطبان دست‌چین شده داشته باشیم، ممکن است به بهبود رتبه نیز کمک کند.

همچنین، صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین دارای فرصت‌های مستقیم برای حضور در نتایج جستجو و جلب بازدیدکننده از گوگل هستند.

سئو محلی:

   برای کسب و کارهای وابسته به یک موقعیت جغرافیایی خاص، مانند رستوران، داروخانه و پاساژ، سئو محلی اهمیت زیادی دارد. از طریق ثبت در نقشه گوگل، اشتراک تصاویر جذاب، و جلب دیدگاه‌های مثبت مشتریان، می‌توانیم فرصت نمایش در نقشه گوگل و نتایج جستجو را افزایش دهیم.

امکان دارد یک وب‌سایت با یک موقعیت جغرافیایی ثبت شده در گوگل مرتبط باشد و این موقعیت به ما کمک کند تا در جستجوهای محلی دیده شویم.

تبلیغات آفلاین (بیلبورد، تلویزیون، روزنامه و …):

   اینکه یک بیلبورد تبلیغاتی چگونه می‌تواند مستقیما بر سئو تاثیربگذارد، ممکن است به نظر سخت بیاید. اما واقعیت این است که هزینه‌های تبلیغات آفلاین در مقایسه با تبلیغات آنلاین بسیار بالاست و تعداد اندکی از کسب و کارها از این روش به عنوان یک راهبرد بهبود سئو استفاده می‌کنند. با این حال، تجربه در یک پروژه مرتبط با برند می‌تواند تاثیراین تبلیغات را در سرچ کنسول نشان دهد.

ویژگی اصلی تبلیغات آفلاین، افزایش جستجوی نام برند و بازدید مستقیم از سایت است. این دو فاکتور، اگرچه تاثیرلحظه‌ای بر سئو ندارند، در طولانی مدت می‌توانند به اعتبار دامنه و بهبود جایگاه در کلمات کلیدی دیگر نیز کمک کنند.

تبلیغات آنلاین + گوگل تبلیغات:

 تبلیغات آنلاین، برخلاف تبلیغات آفلاین، تاثیرمستقیمی بر جستجوی نام برند ندارند، اما به شدت بر افزایش بازدید سایت و اهمیت یک صفحه در آن موثر هستند. تجربه نشان داده است که یک صفحه پس از ورود بازدیدکنندگان از مسیرهای تبلیغاتی به یک لندینگ مهم در سایت تبدیل شده و حتی به عنوان یکی از لینک‌های اصلی در گوگل نمایش داده می‌شود.

تبلیغات در گوگل مستقیما به سئو کمک نمی‌کند، اما دو تاثیرغیرمستقیم دارد:

اولا، به ما فرصت می‌دهد تا تجربه رسیدن به رتبه 1 در گوگل را داشته باشیم و درک کنیم که چقدر سرمایه‌گذاری در سئو چه تاثیری دارد. دوماً، نرخ کلیک و فرصت به دست آوردن مخاطب به نسبت به رقبا، نکات مهمی هستند و اگر رقابت جدی در تبلیغات گوگل وجود داشته باشد، احتمال کاهش سهم رتبه‌های برتر از کلیک افزایش می‌یابد.

رسانه‌های مالکیت شخصی( ویدیو، پادکست، خبرنامه و):

 رسانه‌های مالکیت شخصی یا تحت مالکیت ما می‌توانند به اعتبار برند کمک کنند. برای مثال، یک صفحه پرمخاطب در یوتیوب یا یک پادکست با دنبال‌کنندگان زیاد می‌تواند با وجود عدم تبعیت از ماهیت شبکه اجتماعی، برند را معرفی کرده و وفاداری مخاطبان را ایجاد کند.

 همچنین، ارسال خبرنامه بوسیله ایمیل و پیامک می‌تواند باعث ارتباط مستمر کاربر با سایت شود و در آینده شانس شما را برای حضور در گوگل دیسکاور و نمایش محتوای جدید به این گروه از مخاطبان را افزایش دهد.

لینک‌سازی خارجی:

لینک‌سازی خارجی به عنوان مهم‌ترین واحد و موثرترین عامل در سئو خارجی محسوب می‌شود. کسب لینک از سایت‌های دیگر، در کوتاه‌ترین زمان اثر بیشتری را بر روی رتبه ما می‌گذارد. به همین دلیل لینک‌سازی جایگاه ویژه‌ای در میان متخصصان سئو دارد.

چگونه لینک سازی خارجی را انجام دهیم؟

خرید رپورتاژ آگهی:

 در این روش، یک محتوای متنی به صورت خبر یا مقاله نوشته و در رسانه‌های معتبر و بازدید بالا منتشر می‌شود. این سایت‌ها، به دلیل بازدید زیاد و اعتبار دامنه بالا، فرصت مناسبی برای جایگاه‌گیری در نتایج جستجو دارند. علاوه بر دیده شدن محتوا، این روش اجازه می‌دهد 1 تا 3 لینک ارجاعی به سایت مورد نظر نیز داشته باشیم.

  خرید رپورتاژ آگهی به عنوان رایج‌ترین روش لینک‌سازی در ایران شناخته می‌شود؛ هزینه نسبتا پایین در مقابل اثربخشی زیاد، از دلایل اصلی محبوبیت آن است. همچنین، انتخاب انکرتکست و صفحه هدف توسط خود ما از دیگر ویژگی‌های مهم این روش است.

لینک متنی:

 در این روش، یک لینک با انکرتکست مشخص در تمام صفحات یا بخشی از یک رسانه درج می‌شود. تفاوت اصلی این روش در تعداد لینک‌ها و محل قرارگیری آن‌ها است. این نوع بک لینک، تا سه سال گذشته یکی از روش‌های محبوب برای بهبود سئو بوده است. اما با حساسیت‌های گوگل و آپدیت‌های جدید، جایگاه خود را از دست داده و سهم زیادی از بازار را به رپورتاژ آگهی داده است.

بک لینک رایگان (کامنت، فروم و پروفایل):

 بسیاری از سایت‌ها امکان درج لینک در پروفایل کاربری، بخش نظرات مقاله یا فروم‌های تخصصی را به ما می‌دهند. این لینک‌ها عمدتاً نوفالو هستند و تاثیر مستقیم بر جایگاه ندارند، اما با توجه به رایگان بودن و تنوع انکرتکست مورد استفاده، جهت ایجاد یک پروفایل لینک طبیعی و تنوع انکرتکست میان لینک‌های فالو و آنفالو بسیار مفید هستند.

تبادل لینک:

 این روش جنبه‌های مختلفی دارد؛ از یک جهت، یک تکنیک کارآمد و هدفمند است و از سوی دیگر جنبه‌هایی از آن سیاه و ترسناک به حساب می‌آید. در این روش، با رسانه‌ها مذاکره می‌شود و سایت‌هایی انتخاب می‌شوند که ارتباط موضوعی با ما دارند. این تبادل می‌تواند تبادل رپورتاژ آگهی بین دو سایت بدون پرداخت هزینه را نیز شامل شود.

منظور از سئو تکنیکال چیست؟

یکی دیگر از مراحل آموزش سئو، آشنایی با سئو تکنیکال است. این نوع سئو، مجموعه‌ای از استانداردها و دستورالعمل‌های پیشنهادی ارائه شده توسط گوگل است که در زمینه‌های کدنویسی، مدیریت منابع، دسترسی ربات‌ها، و آدرس دهی صفحات بکار می‌رود. برای یک متخصص سئو، نیازی به یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی یا سیستم مدیریت محتوا نیست، اما درک دقیق از اصول تکنیکال به او کمک می‌کند تا نیازهای خود را به صورت واضح به تیم فنی اعلام کرده و از اجرای صحیح این اصول اطمینان حاصل کند.

مهمترین نکات و مفاهیم سئو تکنیکال:

آدرس دهی صفحات:

  • طراحی ساختار درختی و مسیر دسترسی
  • معناگرایی در URL
  • مدیریت صفحات در یک سایت
  • تسلط بر ساختارهای مسطح، درختی و هولارشی

مدیریت بودجه :

  • شناخت عمیق از رفتار ربات‌های گوگل
  • بررسی و ایندکس صفحات سایت
  • مراحل Crawl، Index و Render

اولویت‌بندی صفحات:

  • تعیین صفحات مهم و اولویت‌ها
  • استفاده از نقشه سایت، txt، تگ نوایندکس و تگ کنونیکال

سرعت و تجربه کاربری:

  • مفاهیم و استانداردهای Core Web Vitals
  • ایجاد دسترسی بهتر و لود سریعتر صفحات

هاست و دامنه:

  • انتخاب هاست و دامنه مناسب
  • استفاده از ابزارهای مرتبط مانند SSL و CDN

تگ‌های معنایی HTML:

  • استفاده صحیح از تگ‌های معنایی
  • پیاده‌سازی اسکیما (Structured Data) 

ابزارهای تخصصی:

  • تسلط بر ابزارهای سئو تکنیکال شامل Screaming Frog
  • استفاده از گزارشات کاربردی سرچ کنسول

انواع الگوریتم‌های مهم در سئو

یکی از مهم‌ترین مراحل در آموزش سئو، آگاهی پیدا کردن درمورد الگوریتم‌ها می‌باشد. زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، تاثیر زیادی بر رتبه‌بندی و نمایانی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو دارند. در زیر، به برخی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های سئو اشاره کرده‌ام:

الگوریتم پانالتی:

الگوریتم پانالتی (Panda) به بهبود کیفیت محتوا و جلوگیری از نمایش محتوای کم‌کیفیت در نتایج جستجو می‌پردازد.

همچنین این الگوریتم  می‌تواند کیفیت محتوا، عناصر تکراری، وب‌سایت‌هایی با محتوای کم ارزش را تقویت ‌کند.

الگوریتم پنگوئن:

این الگوریتم (Penguin) به مبارزه با لینک‌های ناپسند و مخرب می‌پردازد و به بهبود ساختار لینک‌ها، جلوگیری از لینک‌های کاذب و افزایش اعتبار لینک‌های مرتبط می‌شود.

معرفی الگوریتم همراه یا موبایل فرست:

همچنین الگوریتم موبایل فرست (Mobile-first) به بهبود تجربه کاربری بر روی دستگاه‌های همراه متمرکز است. همچنین این الگوریتم اهمیت بالایی به سایت‌هایی می‌دهد که به طور بهینه بر روی دستگاه‌های موبایل قابل نمایش هستند.

الگوریتم همگانی:

در الگوریتم کولیبرا (Colibri) یا همگانی به فهم بهتر متنوع‌ترین واژگان و جستجوهای کاربران پرداخته می‌شود. این الگوریتم با ترکیب کلمات کلیدی و افزایش درک جستجوها، نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

الگوریتم براوز :(Bert)  

 الگوریتم براوز به بهبود درک زبان طبیعی و تفهیم موارد مبهم در جستجو می‌پردازد. این الگوریتم با توجه به بهبود درک متن‌ها، نتایج دقیق‌تر و متناسب با اهداف جستجو ارائه می‌شود.

همچنین همواره به‌روز بودن با تغییرات الگوریتم‌ها و تنظیم استراتژی‌های سئو بر اساس آن‌ها، برای حفظ و بهبود رتبه‌بندی سایت بسیار حائز اهمیت است.

اشتباهات رایج در آموزش سئو

هنگامی که در حال یادگیری مباحث سئو هستیم، با مجموعه‌های متعددی از منابع و آموزش‌ها روبرو می‌شویم که اغلب تصویر غیر واقعی از نتایج سریع را به ما می‌فروشند. اما درک صحیح از این جمله ساده می‌تواند موانع زیادی را در مسیر یک پروژه سئو کاهش دهد.

برخی از اشتباهات رایج در سئو عبارتند از:

  • انتظار نتیجه‌گیری سریع
  • عدم توجه به سایر مجراهای بازاریابی
  • هزینه نکردن برای سئو
  • اهداف بزرگ و دورنمای طولانی
  • سئو آسان نیست

همچنین تصور اینکه که می‌توانید به تنهایی، در کنار شغل اصلی خود، سئو را به خوبی یاد بگیرید و اجرا کنید، اشتباه است. یادگیری سئو  نیازمند زمان زیادی است.

آموزش سئو چه مدت زمان نیاز دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که به چه مدت زمانی برای دستیابی به موفقیت در حوزه سئو نیاز دارید؟ یادگیری سئو بستگی به توانایی‌ها و تعهد فرد دارد، به همین دلیل ممکن است حداقل آموزش سئو به مدت ۳ ماه طول بکشد. با این حال، باید تاکید کرد که بخش اصلی و کلیدی موفقیت، تجربه و آشنایی با ترفندهای بهینه‌سازی سایت است که این امر نیازمند انجام پروژه‌های عملی و عمیق می‌شود.

اگر صاحب یک کسب و کار  هستید و می‌خواهید  در مدت زمان کمتر به نتایج بهینه‌سازی سئو دست یابید، باید زمان فشرده‌تری را برای یادگیری سئو صرف کنید.

معرفی بهترین سایت‌ها برای آموزش سئو به زبان فارسی

  • سئو ادیو
  • آکادمی تخصصی وبسیما
  • فرادرس
  • سفینه
  • نیوسئو
  • وبین سئو

معرفی سایت سئو ادیو در آموزش سئو

سایت سئو ادیو یکی از بهترین سایت‌ها برای یادگیری و آموزش صفر تا صد سئو می‌باشد. این سایت با هدف آموزش مرحله‌ای به تمام علاقمندان سئو طراحی شده است. کاربری UX این سایت باعث شده است که افراد بتوانند به راحتی در محیط سایت به دنبال مطالب مورد نظر خود باشند و اطلاعات کافی از این سایت دریافت کنند. شعار سایت سئو ادیو برای کاربرانش «سئو یعنی فروش بی‌نهایت»می‌باشد. زیرا از دید سئو ادیو افرادی که در سئو مهارت کافی داشته باشند می‌توانند وارد تمام فعالیت‌ها از جمله تاسیس فروشگاه‌های اینترنتی، مدیریت سایت، فعالیت در حوزه سئو، بازاریابی دیجیتال و… در دنیای مجازی شوند.

ورود به سایت سئو ادیو

 

معرفی سایت آکادمی وب سیما در آموزش سئو

آکادمی وب سیما نیز، یکی دیگر از برترین منابع آموزشی برای یادگیری جزئیات کامل در زمینه سئو است. این وبسایت با هدف ارائه آموزش گام به گام برای تمامی علاقمندان به سئو ایجاد شده است. طراحی کاربری بسیار بهینه این وب‌سایت، امکان دسترسی آسان به مطالب مورد نظر را برای کاربران فراهم کرده و اطلاعات کاملی را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

آکادمی وب سیما به این مسئله باور دارد که باید بجای نقد کردن دیگران خودشان وارد عمل شوند و با ارائه آموزش بسیار حرفه‌ای و کامل نیاز مخاطب خود را برای یادگیری سئو برطرف کند. این آکادمی برای مخاطب خود ارزش قائل است و ترجیح می‌دهد برای ارائه خدمات بهتر به رقابت بپردازد.

ورود به سایت آکادمی وب سیما

 

معرفی سایت آکادمی سئو سفینه در آموزش سئو

آکادمی سئو سفینه جزو آن دسته از وبسایت‌هایی است که در کنار آموزش رایگان سئو، خدمات افزایش ترافیک سایت نیز برای کاربران دارد. این وبسایت به کاربرانش کمک می‌کند تا وبسایت آنها سئوی بهینه‌ای داشته باشد و در صدر جست و جوی گوگل قرار بگیرند. همچنین وبسایت سفینه با ارائه دوره‌‌‌های مقدماتی و پیشرفته سئو، به نیاز علاقمندان یادگیری سئو پاسخ می‌دهد و علاقمندان می‌توانند در پایان دوره آموزشی مشغول به کار شوند و درآمد داشته باشند.

ورود به سایت آکادمی سئو سفینه

معرفی بهترین سایت‌های خارجی برای آموزش سئو

  • Moz
  • Search Engine Land
  • Search Engine Journal
  • Yoast SEO

جمع بندی آموزش سئو

یادگیری سئو فرآیندی زمان‌بر و چالش‌برانگیز است. اما زمانی که نتایج مثبت آن را در رشد و توسعه کسب و کار خود مشاهده می‌کنید، متوجه خواهید شد که تمام این تلاش و هزینه ارزشمند بوده است. در آغاز آموزش، به ویژه با استفاده از منابع رایگان، با مفاهیم و نکات پیچیده‌ای روبرو می‌شوید که ممکن است باعث سردرگمی و ناامیدی در مسیر یادگیری شود.

همچنین با تغییرات الگوریتم و معیارها، تجربه کاربری به یکی از عناصر اساسی سئو تبدیل شده است. گوگل تلاش می‌کند تا وب‌سایت‌هایی که محتوایی جذاب و مفید برای کاربران ارائه می‌دهند، را در رتبه‌بندی بالا قرار دهد.

در دیدگاه مدرن، می‌توان سئو را به عنوان Search Experience Optimization (بهینه‌سازی تجربه جستجو) دانست. برای موفقیت در سئو، تمرکز بر رضایت کاربران بسیار حائز اهمیت است. این شامل مواردی مانند ادبیات، کیفیت محتوا، سرعت سایت، نمایش مناسب در موبایل، و پاسخگویی به سوالات کاربران می‌شود.

ممنون که تا انتها همراه من در دانشگاه کسب و کار بودید. امیدوارم توانسته باشم اطلاعات کاملی در خصوص آموزش سئو به شما ارائه کنم. همچنین شما می‌توانید از طریق بخش نظرات با تیم دانشگاه کسب و کار در ارتباط باشید.

Leave a comment