دروس رشته MBA در دانشگاه‌های مختلف با هدف تربیت مدیرانی که با علم مدیریت روز آشنا هستند تدوین شده‌‌اند. همه دانشجویان برای این که به کسب درآمد برسند، به تجربه عملی نیاز خواهند داشت. ممکن است فارغ‌التحصیلان این رشته بر این اعتقاد باشند که بیشتر استراتژی‌هایی که در دروس این رشته یاد گرفته‌اند در بازار کار واقعی کاربردی نیستند. اما با وارد شدن به بازار کار متوجه اشتباهشان می‌شوند.

برخی از دانشجویان بعد از تمام شدن تحصیلشان دوباره به سراغ دوره‌های آموزشی که در آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شود می‌روند تا اعتماد به نفس بیشتری برای ورود به بازار کار پیدا کنند. استراتژی‌های بومی شده در این دروس در موقع مدیریت به کار این افراد خواهند آمد. درباره دروس رشته MBA اطلاعات بیشتری در ادامه آورده شده است.

مشخصات دروس رشته MBA

دروس رشته MBA در دانشگاه‌های مختلف متفاوت تعیین می‌شوند. ضمن این که انتخاب گرایش نیز در تعیین این دروس اهمیت زیادی دارد. هر دانشگاهی با توجه به سلیقه و رویکردی که مد نظر دارد دست به انتخاب دروس مختلف می‌زند. به طوری که در بعضی دانشگاه‌ها می‌توان دروسی را یافت که در دانشگاه‌های دیگری نمی‌توان شبیه آنها را دید. در میان آنها نمی‌توان یک واحد اجباری درباره مدیریت بازاریابی را مشاهده کرد و آن را بین واحدهای انتخابی گنجانده‌اند. در عوض، درس‌های دیگری به نام مشتری، رقیب و سرمایه‌گذار دارند. اما برخی از دروس در این رشته پایه‌ای هستند و همه دانشجویان با هر عنوانی با مطالب آن آشنا می‌شوند. یعنی محتوای درس‌ها ممکن است یکی باشد و با اسم‌های گوناگونی ارائه شوند.

دروس رشته MBA و مدیریت

برای معرفی دروس رشته MBA می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت گروهی و کار تیمی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای مدیریت هر نوع کسب و کاری است. دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌هایی که آموزش این رشته را ارائه می‌دهند درباره یادگیری کار تیمی درس‌های پایه‌ای را قرار داده‌اند. بدون این طرح درس این دوره چیزی کم خواهد داشت.
  • دوره MBA بدون رفتار سازمانی و رهبری ممکن نیست و این طرح درس یکی از مهم‌ترین آنها است. این طرح درس با عناوین دیگری مثل مذاکره، مهارت‌های مدیریتی و قدرت و سیاست نیز ارائه می‌شود. مدیریت کسب و کارها در مقایسه با گذشته جایگاه اصیل‌تری پیدا کرده است.
  • یکی دیگر از دروس مهم این دوره تصمیم‌گیری است که در مدیریت کسب و کار اهمیت دارد و این درس در دسته ضروری‌ها قرار دارد. اما رویکرد تمام آموزشگاه‌ها درباره تصمیم‌گیری یکسان نیست و بعضی از آنها طرح درس خود را به سمت مدل‌های تصمیم‌گیری می‌برند، بعضی دیگر روش‌‌های تصمیم‌گیری را بررسی می‌کنند و برخی دیگر تصمیم‌گیری برای مدیران را آموزش می‌دهند.

در پاسخ به این که mba چیست می‌توان به این نکته اشاره کرد که با تغییراتی که در کسب و کارها ایجاد شد، نیاز به تغییر مدیریت در آنها نیز ایجاد شده است. توسعه فناوری اطلاعات و دسترسی به داده‌ها منجر به شکل‌گیری رویکردهای‌ جدید شده است.

دروس مهم رشته MBA

از مهم‌ترین دروس رشته MBA می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبانی حسابداری از دروس پایه این رشته محسوب می‌شود که با اسامی مختلفی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها عرضه می‌شود. ثبت سند و درک مفهوم صورت مالی از جمله مفاهیمی هستند که در این درس آموخته می‌شوند.
  • مدیریت مالی و تأمین منابع مالی نیز از مباحث مهم این دروس هستند. از موضوعاتی که در این طرح درس گنجانده می‌شود می‌توان به کسب اطلاعات درباره بازار سرمایه، نحوه تأمین مالی، مدیریت منابع و دارایی‌های کسب و کار و آشنایی با شاخص‌های کنترل مدیریتی سیستم‌های مالی اشاره کرد.
  • مدیریت بازاریابی را می‌توان از دروس اجباری این دوره دانست که در آن به مباحثی مثل ارزش آفرینی، تقسیم کردن بازار، پیدا کردن بازار هدف و بازاریابی و استراتژی محصول پرداخته می‌شود.

دروس گرایش بازاریابی رشته MBA

دروس رشته MBA شامل درس‌های گرایش بازاریابی هم می‌شود. از این دروس می‌توان استراتژی و مدیریت استراتژیک را نام برد. این درس ممکن است با اسامی دیگری هم در آموزشگاه‌ها مطرح شود که بیشتر به استراتژی کسب و کار در آن پرداخته می‌شود. اقتصاد خرد، کلان و جهانی ممکن است در یک مبحث واحد یا به طور جدا مطرح شوند. مدیریت عملیات یکی دیگر از طرح درس‌های این رشته است که در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به کار می‌آید. آمار و احتمال را نیز می‌توان جز این دروس دانست.

جمع‌بندی

دروس رشته MBA با توجه به گرایش آن تعیین می‌شود. برخی از این درس‌ها اجباری هستند و برخی دیگر اختیاری‌اند. مدیریت مالی، مدیریت عملیات، مدیریت بازاریابی، رفتار سازمانی و مدیریت استراتژیک از جمله این دروس هستند. البته که هر دانشگاه و آموزشگاهی به صورت سلیقه‌ای و با در نظر گرفتن صلاح‌ دید داوطلبان دروس را انتخاب می‌کند. یعنی هر دانشگاه و آموزشگاهی طرح درس مخصوص به خودش را در این رشته دارد. البته که برخی دروس به صورت مشترک در همه واحدها تدریس می‌شوند. یعنی بدون بعضی از آنها نمی‌توان رشته  MBA را تعریف کرد.

سؤالات متداول درباره دروس رشته MBA

بهتر است به سراغ چه گرایشی از این رشته رفت؟

یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین گرایش‌های این رشته گرایش عمومی است. آنها که به گرایش‌های تخصصی این رشته علاقه دارند می‌توانند به سراغ آنها بروند. باید در انتخاب گرایش به این مسئله توجه شود که شما قرار است در همان حوزه فعالیت کنید و باید بتوانید از پس آن در آینده برای کسب درآمد بربیایید.

گذراندن این دوره آموزشی برای چه افرادی مناسب است؟

این دوره ویژه کسانی است که دوست دارند بعد از تمام شدن تحصیلشان بتوانند موقعیت شغلی و درآمد خوبی داشته باشند. آنها که می‌خواهند در سطوح بالای مدیریتی به کار مشغول شوند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. انتخاب این دوره گزینه مناسبی برای وارد شدن به حوزه‌های برنامه‌ریزی، تیم‌سازی و تصمیم‌گیری صحیح است. این دوره تنها برای صاحبان مشاغل مناسب نیست، بلکه افراد علاقه‌مند به کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای تازه و استارتاپ‌ها هم می‌توانند مهارت‌های فردی خود را با آموزش‌های این دوره بهبود ببخشند. یادگیری دروس رشته MBA می‌تواند متضمن ورود به شغل‌های مدیریتی و پیشرفته باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *