در دنیای پیچیده کسب‌وکار، مدیران نقشی کلیدی در رسیدن سازمان‌ها به اهداف خود دارند. هر مدیر مانند قطعه‌ای از پازل، بخشی از داستان موفقیت سازمان را رقم می‌زند. از استراتژی‌های بلندپروازانه مدیران ارشد گرفته تا نظارت بر وظایف روزمره توسط مدیران میانی، هرکدام تاثیر متفاوتی در شکل‌گیری فرهنگ، رشد و موفقیت سازمان دارند؛ بنابراین به انواع مدیریت در مجموعه نیاز داریم تا در سریع‌ترین زمان به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنیم.

در ادامه این مطلب ابتدا انواع مدیریت در سازمان ها را بررسی کرده و سپس به بررسی سطوح مدیریت سازمانی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید تا با نقش‌های مختلف مدیریتی آشنا شوید و قدرت هر یک را در شکل‌دهی به آینده سازمان‌ها کشف کنید.

انواع مدیریت در سازمان ها؛ از مدیر استراتژیک تا مدیر پروژه

انواع مدیریت در هر مجموعه و سازمان بر‌اساس نقش، وظایف و تمرکز آن‌ها تعریف می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که انواع مدیریت در سازمان ها، براساس نوع کسب‌وکار و فعالیت‌های مجموعه تعریف می‌شود. بااین‌حال، در ادامه به برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع مدیریت در سازمان‌ها اشاره می‌کنیم:

مدیر عامل (CEO)؛ پایه و اساس انواع مدیریت در سازمان

اولین نوع مدیریت در هر سازمان، مدیریت استراتژیک یا همان مدیر عامل است. مدیر عامل به‌عنوان رهبر اجرایی اصلی سازمان، مسئولیت کلی هدایت استراتژیک و نظارت بر کلیه عملیات را بر عهده دارد. به مدیر عامل‌های سازمان‌ها، پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های بیزینس مستری شرکت کنند تا با شناختن استراتژی‌های بازاریابی، برندسازی، تیم‌سازی، خلق سیستم و درنهایت ارزش‌آفرینی کسب‌وکار آشنا شوند.

مدیر مالی (CFO)؛ سازماندهی امور مالی در مجموعه

بخش مدیریت مالی و حسابداری در سازمان، مسئولیت نظارت بر مسائل مالی مجموعه، بودجه‌بندی، گزارش‌دهی مالی و تحلیل‌های مالی را بر عهده دارد. همچنین، اطمینان از سلامت مالی سازمان، استفاده موثر از منابع مالی و مدیریت ریسک از وظایف مدیریت مالی در مجموعه‌های کاری است.

مدیر منابع انسانی (HRM)؛ رکن اصلی سازمان برای مدیریت نیروی کار

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع مدیریت کسب و کارها، بخش منابع انسانی است. مدیر منابع انسانی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان، تمرکز بر جذب، استخدام، آموزش، ارزیابی، توسعه استعدادها و نگهداری نیروی کار را بر عهده دارد. همچنین، توسعه سیاست‌های کاری، مدیریت تعارض و ایجاد یک محیط کاری مثبت ازجمله وظایف بخش مدیریت منابع انسانی است.

مدیر فروش و بازاریابی (CSMO)؛ شاه‌راه اصلی درآمدزایی 

یکی دیگر از انواع مدیریت در سازمان ها، بخش مدیریت فروش و بازاریابی است. این بخش به‌عنوان موتور محرکه ایجاد درآمد و معرفی محصولات یا خدمات مجموعه فعالیت می‌کند. همچنین، تمرکز بر شناسایی نیازهای مشتری، توسعه محصولات یا خدمات و استراتژی‌های ترویج و توزیع ازجمله وظایف این بخش است. مدیر فروش و بازاریابی برای برقراری ارتباط موثر با بازار، مدیریت برند و وفاداری مشتری تمرکز دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مدیران بخش فروش و بازاریابی برای یادگیری اصول بازاریابی و فروش هرچه‌بیشتر به صفحه اینستاگرام hosein taheri سر بزنند. در صفحه دکتر حسین طاهری به‌صورت مرتب مطالب مفید و کاربردی درباره نحوه بهبود تعامل با مشتریان، افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار درج می‌شود.

مدیر تولید یا عملیات (COO)؛ قلب تپنده تولید و بهره‌وری

مدیریت تولید یا عملیاتی، یکی از مهم‌ترین انواع مدیریت به شمار می‌رود که بهبود عملکرد سازمانی کمک می‌کند. مدیر تولید یا عملیات، مسئول مدیریت فرآیندهای تولیدی، بهبود کیفیت و بهره‌وری و مدیریت زنجیره تامین است. مدیر تولید یا عملیات در سازمان بر بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، کیفیت محصولات یا خدمات و بهره‌وری تمرکز دارد و زنجیره تأمین، انبارداری، تولید و تحویل محصول به مشتریان را مدیریت می‌کند.

مدیر فناوری اطلاعات (CIO)؛ پشتیبان فناوری و امنیت اطلاعات

بخش مدیریت فناوری اطلاعات، یکی از مهم‌ترین انواع مدیریت کسب و کارهای آنلاین و به‌روز است. مدیر IT در سازمان‌ها بر مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، زیرساخت‌های فناوری و امنیت داده‌ها تمرکز دارد. درواقع مدیریت فناوری اطلاعات، مسئول مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، زیرساخت‌های فناوری و امنیت داده‌ها در سازمان است.

مدیر پروژه (PM)؛ استراتژیست و اجرایی‌کننده پروژه‌ها

بهبود و نوآوری در فرآیندهای کسب‌وکار از طریق فناوری، ازجمله وظایف مدیریت پروژه در سازمان‌ها است. مدیران پروژه بر برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و نظارت بر پروژه‌های خاص تمرکز دارند. همچنین، هماهنگی تیم‌ها، مدیریت زمان و منابع و اطمینان از دستیابی به اهداف پروژه ازجمله وظایف بخش مدیریت پروژه در هر مجموعه محسوب می‌شود.

مدیر روابط عمومی (PRM)؛ سازماندهی ارتباط مجموعه با عوامل بیرونی

مدیریت روابط عمومی مسئول شکل‌گیری و حفظ رابطه مثبت بین سازمان و عموم مردم، رسانه‌ها و سایر ذی‌نفعان است. تخصص این واحد سازمان در برقراری ارتباط، مدیریت بحران و توسعه پیام‌های موثر به‌منظور حمایت از چشم‌انداز سازمان محسوب می‌شود.

مدیر تدارکات (SCM)؛ یکی از انواع مدیریت موثر بر کاهش هزینه‌ها

مسئولیت این نوع مدیریت در تهیه و خرید، مدیریت زنجیره تامین و برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های مربوط به کالاها و خدمات مورد‌نیاز سازمان است. این نقش بر کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی و تضمین کیفیت تمرکز دارد.

مدیر محصول (PM)؛ توسعه و سازماندهی محصولات به‌منظور هماهنگی با اهداف سازمان

به‌عنوان آخرین مورد از انواع مدیریت، به بررسی نقش مدیر محصول در سازمان‌ها اشاره می‌کنیم. بخش مدیریت محصول (Product Management)، مسئول رهبری توسعه، برنامه‌ریزی و استراتژی محصولات سازمان است. مدیر یا مدیران این بخش به‌طور‌مستقیم با تیم‌های توسعه، بازاریابی و فروش همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل شود محصولات با بازار هدف و اهداف کسب و کار هماهنگ هستند.

آشنایی با سطوح مدیریت سازمانی در کسب‌وکارها

هرکدام از انواع مدیریت در سازمان ها، مسئولیت‌های مشخصی را برعهده دارند؛ ولی مدیران نیز در سطوح مختلفی قرار می‌گیرند. به‌طورکلی، سطوح مدیریت سازمانی به ترتیب از بالاترین به پایین‌ترین به شرح زیر است:

مدیریت ارشد (Top Management)؛ تعیین چشم‌اندازها و تدوین استراتژی

مدیران ارشد مسئول تعیین چشم‌انداز، ماموریت و استراتژی‌های کلی سازمان هستند. آنها همچنین مسئول نظارت بر عملکرد کلی سازمان و اطمینان از اینکه اهداف آن محقق می‌شود. مدیران ارشد مانند مدیر عامل (CEO)، مدیر اجرایی (COO) و اعضای هیئت مدیره در این سطح قرار دارند.

این سطح از مدیریت با تصمیم‌گیری‌های بلندمدت و سیاست‌گذاری‌های کلان سروکار دارد و اغلب با ذی‌نفعان بیرونی مانند سرمایه‌گذاران، مشتریان و تنظیم‌کننده‌ها در تعامل است.

مدیریت میانی (Middle Management)؛ مسئول اجرای استراتژی‌های سازمانی

مدیران میانی مسئولیت اجرای استراتژی‌های تعیین‌شده توسط مدیران ارشد را بر‌عهده دارند. آنها همچنین مسئول نظارت بر عملکرد بخش‌ها یا واحدهای مختلف سازمان هستند. مدیران میانی مانند مدیران شعبه، مدیران بخش و رهبران واحد‌های تجاری در این سطح قرار دارند. مدیران میانی همچنین در برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و نظارت بر فعالیت‌های روزانه واحد‌های تحت‌مدیریت خود مشارکت می‌کنند و پل ارتباطی بین مدیریت ارشد و مدیریت اولیه هستند.

مدیر عملیاتی یا اولیه (First-Line Management)؛ آخرین سطح مدیریت سازمانی

مدیران عملیاتی مسئول اجرای وظایف روزمره سازمان هستند. آنها همچنین مسئول نظارت بر کارکنان و اطمینان از اینکه کارها به‌طور‌موثر انجام می‌شود، هستند. مدیران اولیه شامل سوپروایزرها، مدیران تیم و رهبران واحد کوچک هستند. این سطح از مدیریت مسئول مدیریت و رهبری کارکنان در سطح اجرایی است. آن‌ها به‌طور‌مستقیم با کارکنان کار می‌کنند و وظایف روزمره را هدایت می‌کنند. مدیریت اولیه نظارت بر عملکرد کارمندان، تخصیص منابع و حل مشکلات روزانه را برعهده دارد.

دستیابی به اهداف سازمانی با شناخت نقش مدیران و کمک مدرسان توسعه کسب‌وکار

شناخت دقیق از انواع مدیریت و سطوح مدیریتی به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی عملکرد سازمان‌ها داشته باشید. هر مدیر با‌توجه‌به سطح و نقش خود، بخشی از پازل بزرگتری محسوب می‌شود که برای رسیدن به اهداف سازمانی حیاتی است. درک این تقسیم‌بندی‌ها و مسئولیت‌ها در مسیر رشد حرفه‌ای و شخصی شما بسیار مفید خواهد بود.

علاوه‌بر درک نقش مدیران سازمانی و سطح مدیریتی آن‌ها، برای رسیدن به اهداف بزرگ سازمان می‌توانید از کمک مربیان توسعه کسب‌وکار مانند دکتر حسین طاهری بهره ببرید. دکتر حسین طاهری به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین بیزنس کوچ‌ها در ایران، به شما در توسعه فردی و سازمانی کمک خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آموزشی و همایش‌های مربوطه به سایت و صفحه اینستاگرام ایشان سر بزنید.



Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *